Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 99 / Bezoekers Vandaag: 8237
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein keren en stoppen in zelfde blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Hgrootjans

Netherlands
13 berichten

Geplaatst - 27 mrt 2022 :  16:00:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou graag een trein die achterwaarts een bepaald blok (bijvoorbeeld blok 29 in de database) is binnengereden en die gestopt is aan het eind bij de stopmelder laten keren en stoppen bij de stopmelder aan het begin van hetzelfde blok, omdat daar de ontkoppel rails zit.
Hoe kan ik dit doen met een vaste treinroute

Download Attachment: Definitieve.zip
17,23 KB

H.Grootjans

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2022 :  17:30:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Allereerst welkom op het forum.
Zelf zou ik het betreffende blok in twee blokken splitsen. Dat doe ik standaard bij al mijn kopsporen. Dan kan de lok gewoon terugrijden naar het vorige blok.
Als je er één blok van wil laten, dan kan je iets doen met een vaste route vanuit blok 29 (als voorbeeld) terug naar het vorige blok en de lok dan laten stoppen op de eerste bezetmelder die hij tegenkomt. Dat is dan de melder met de ontkoppelaar. Met doorrijden in cm bij de stopplaats kun je dan de exacte stopplaats bepalen. De vaste route laat je dan starten als de lok op de laatste bezetmelder van het spoor is aangekomen.
Ik zal ook je database bekijken om te zien of ik daar nog iets in kan maken.

Succes met de verdere uitwerking.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2022 :  17:46:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Henk,

Zoals Dirk voorstelt lijkt het mij het eenvoudigst van het blok 29 in twee blokken te splitsen. Volgens het blok info kan er in blok 29 een trein van 75 cm. Dit is nog te verdelen in twee blokken.

Dirk ik ben ff niet mee.

Als je er één blok van wil laten, dan kan je iets doen met een vaste route vanuit blok 29 (als voorbeeld) terug naar het vorige blok en de lok dan laten stoppen op de eerste bezetmelder die hij tegenkomt. Dat is dan de melder met de ontkoppelaar

Als je de trein laat stoppen op de eerste bezetmelder van het volgende blok staat hij niet op de ontkoppelaar. Want dat staat bij de eerste bezetmelder van blok 29. Of versta ik je fout.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Hgrootjans

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2022 :  09:36:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de feedback. Als ik het kopspoor in twee blokken verdeel, zal ik er extra bezetmelders moeten maken, lijkt mij. Kan dat met een extra bezetmelder?
Hoe ik het kan doen met slechts een blok is me niet duidelijk.

Groeten
Henk

H.Grootjans
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2022 :  16:35:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Dat is niet nodig. Je kunt ook volstaan met een "virtueel blok". Dat kun je dan bereiken door daar als binnenkomst/stopmelder alleen maar een paar cm te laten rijden vanuit 29.
Wel zover laten rijden dat de melder waarop de trein weer in 29 moet stoppen vrij is.
De andere melder in 29 mag bezet blijven. Dan in de vaste route wel voor inrijden van 29 bezette meldingen toestaan.





Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

Hgrootjans

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2022 :  16:45:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees, bedankt. Ik heb nog niet eerder met een virtueel blok gewerkt. Zal het nalezen in de handleiding. Komt dit blok nu aan het begin van het kopspoor of aan het einde. De huidige bezetmelders zijn aan het begin en aan het eind van het kopspoor

H.Grootjans
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2022 :  20:26:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Hierbij een reactie op de vraag van Marcel. Als je een vaste route maakt kun je ook met alternatieve stopplaatsen werken. Die werken echter alleen iets anders dan de alternatieve stopplaatsen bij het definiëren van blokken.
Bij de blokdefinities tellen de alternatieve stopplaatsen bij het begin van het blok.
Bij de vaste route beginnen de alternatieve stopplaatsen te tellen als de loc begint te rijden vanuit blok 1 naar blok 2. Daar kun je dus de loc laten stoppen op de laatste bezetmelder van het blok waarin hij begint te rijden. Dat is namelijk de eerste bezetmelder die hij tegenkomt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2022 :  22:11:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Dirk,

Bedankt voor je antwoord. Zo heb ik alweer wat bijgeleerd. Ga dit nog wel eens verder bestuderen later.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Hgrootjans

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2022 :  08:49:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Het is me nu duidelijk hoe de trein te stoppen aan het begin van het blok via een alternatieve stopplaats. In jouw voorbeeld stop nu de trein bij de laatste bezetmelder van blok 1. Echter voorzover ik zie zal de trein nu aangeven dat hij in blok 2 staat. Dus om verder te rijden moet ik nu de trein denk ik sturen naar een volgend blok, zeg blok 3. Is dat correct ?


Henk Grootjans
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2022 :  19:03:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Dat klopt. Als je een trein niet naar een ander blok stuurt, zal hij niet gaan rijden. Die actie moet dus wel worden ingezet. Dat kan natuurlijk ook het voorgaande blok zijn. Je laat hem dan stoppen in de eerste bezetmelder die hij tegenkomt. Dat is dan de stopmelder van het blok van waaruit de trein vertrekt en dus in hetzelfde blok.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Hgrootjans

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 06 apr 2022 :  09:47:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik heb wat je voorstelde geprobeerd met een vaste route (testroute #2). Die laat een trein rijden naar het uiteinde van mijn kopspoor 29. Bij terugrijden naar blok 18 is aangegeven een alternatieve stopplaats 1. Echter in plaats van te stoppen bij de stopmelder van 29, zoals ik begrepen had stopt hij bij de eerste bezetmelder van 18.
Wat doe ik fout?

Download Attachment: Definitieve.zip
17,54 KB

Henk Grootjans
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 06 apr 2022 :  15:56:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Dat is zo lastig te zeggen. Ik ga je database bekijken en kom erop terug.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Willem

39 Posts

Geplaatst - 06 apr 2022 :  22:34:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond Henk,
Ik probeer ook mee te denken, wil iets dergelijk gaan realiseren op mijn baan.
Ik zie alleen een alternatieve stopplaats van blok 16 naar 18, niet van 29 naar 18.
En ik ken de term "virtueel blok" nog niet, wel een "virtuele bezetmelder". Die zou je kunnen inzetten als je blok 29 wil splitsen zonder extra echte bezetmelders, maar dan moet je m.i. wel een echt blok toevoegen, is het niet? Vraag aan de echte kenners.....
Met groet,


Jan Willem

Bewerkt door Jan Willem op 07 apr 2022 12:13:54
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 07 apr 2022 :  07:57:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Ik doe nog een poging en heb je database aangepast met een virtueel blok 34.
En voor lok BR216 de vaste route "Dieseltrein test kopspoor#2" aangepast aan de nieuwe situatie.
Als je de demo start zal de lok de route gaan rijden en de stam afkoppelen op de terugweg in blok 29 .
Er zijn geen nieuwe bezetmelders nodig.
Snelheden in 29 en 34 geregeld mbv wisselstraatsnelheden.

Download Attachment: Definitievevirtueel.zip
18,26 KB

Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

Hgrootjans

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 07 apr 2022 :  10:07:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Heel hartelijk bedankt. Ik heb de demo laten lopen en begrijp hoe het werkt. Denk inderdaad dat dit een oplossing ia. Zal het volgende week op de baan testen en laten weten hoe het werkt

Henk Grootjans
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 07 apr 2022 :  16:32:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk en Kees,

Ik denk dat Kees een mooie oplossing heeft bedacht. Het stoppen op een alternatieve stopplaats in de vaste route werkt hier kennelijk niet. In mijn demobaan moet de loc op alternatieve stopplaats 4 stoppen om de sleep te halen. Bij 1 of 2 komt hij het startblok niet uit. Het is wel leuk dat dat op mijn baan werkt, maar daar heb je niet zoveel aan. Op jouw baan zie ik dat inderdaad niet werken.
Ik ben daarom met logische acties en sequensen gaan werken, die loc 216 op bezetmelder 1.06 een noodstopgeven als deze loc van 29 naar 18 rijdt. Na 20 seconden wordt de noodstop weer opgeheven.
In de demomode werkt het, maar er is nog wel wat finetuning nodig om dit op de juiste plek in de vaste route te laten gebeuren.

Ter info en eventueel om te proberen, hierbij mijn database met aanpassingen.

Ik ga zeker de database van Kees bestuderen.



Download Attachment: DefinitieveDHM20220407.zip
18,48 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 07 apr 2022 :  17:32:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk en Kees,

De oplossing van Kees is een hele mooie oplossing die uitblinkt door eenvoud.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Willem

39 Posts

Geplaatst - 07 apr 2022 :  19:59:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
de oplossing van Kees met het "virtuele" blok 34 (mi gewoon een toegevoegd blok, niks virtueels aan) werkt. Ik heb vervolgens uit nieuwgierigheid blok 34 weer verwijderd en de virtuele bezetmelder daaruit toegevoegd aan blok 29. Na aanpassing van de vaste route zie ik eigenlijk geen verschil in het traject wat de BR216 nu aflegt. Of zie ik wat over het hoofd? Ik ben benieuwd.....
groet,

Download Attachment: 20224775652_20220407_195636.zip
18,27 KB

Jan Willem

Bewerkt door Jan Willem op 07 apr 2022 20:00:53
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 09 apr 2022 :  21:53:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan Willem, Henk en Kees,

Waar het Henk om ging is dat de loc in blok 29 keert en dan naar bezetmelder 1.06 rijdt en een tijd wacht.
Dat zie ik in de oplossing van Kees met extra blok 34 wel en in de oplossing van Jan Willem zonder extra blok 34 niet gebeuren. In de laatste database wacht de loc weliswaar netjes in blok 29, maar sjokt na het keren meteen weer door naar blok 18 zonder te wachten op bezetmelder 1.06.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Hgrootjans

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 12 apr 2022 :  13:00:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de oplossing van Kees met een extra blok 34 op de baan getest en het werkt. Ik kan nu de trein laten stoppen boven de ontkoppelrail en het ontkoppelen en later ophalen werkt. Nogmaals hartelijk dank.
Ik heb ook het voorstel van Jan Willem getest en zoals Dirk al heeft opgemerkt werkt dit niet. De bedoeling is dat de trein na keren een stukje oprijd tot boven de ontkoppelrail en dat gebeurt niet.
Allemaal bedankt voor het meedenken, ik kan nu vooruit.



Henk Grootjans
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina