Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 113 / Bezoekers Vandaag: 2161
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Virtuele bezetmelders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

PaulRoman

127 berichten

Geplaatst - 28 jan 2022 :  09:56:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Vandaag wil ik voor het eerst eens met virtuele bezetmelders experimenteren. Ik heb de volgende opzet bedacht. Zie het bijgevoegde plaatje. Mijn vraag is: gaat dit goed werken ?

Ik heb een blok dat in twee richtingen wordt bereden. Het blok is verdeeld in twee gelijke stukken. Dit zijn twee fysieke melders, middels stroomdetectie. Zo is dus het gehele blok gedetecteerd. Als ik van links naar rechts rijd, definieer ik de volgende melders: Bezetmelder-1 is binnenkomstmelder, Bezetmelder-2 is minimumsnelheid melder, Virtuele melder-ltr is stopmelder. Deze virtuele melder ligt op 50 cm rijden na het bereiken van Bezetmelder-2. Gaat dit werken, en levert dit het gewenste snelheidsverloop op ?

Bij het rijden van rechts naar links definieer ik het spiegelbeeld, dus Bezetmelder-2, Bezetmelder-1 , Virtuele-melder-rtl.

Groet,

Paul


Download Attachment: BlokDefinitie.jpg
45,34 KB

Schäßburg an der Kokel

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 28 jan 2022 :  14:29:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb iets vergelijkbaars in een paar van mijn blokken en dat werkt zonder problemen. Dat zou bij jou dus ook moeten werken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 28 jan 2022 :  17:48:36  Toon profiel  Reageer met citaat
@Dirk: bedankt.

Als ik nu "leren remmen" in dit blok aanzet, kan ik dan op een snelheidscurve uitkomen die in bijgevoegde figuur rood gestippeld is aangegeven ?
En een tweede vraag: dit is de enige manier die ik zie om met twee fysieke bezetmelders op een in twee richtingen bereden blok volledige detectie te hebben, terwijl ik een goed snelheidsverloop heb.
Zijn er andere manieren om dit te realiseren ?

Groet,

Paul

Download Attachment: BlokDefinitie-2.jpg
62,27 KB

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 jan 2022 :  11:57:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaulRoman

@Dirk: bedankt.


En een tweede vraag: dit is de enige manier die ik zie om met twee fysieke bezetmelders op een in twee richtingen bereden blok volledige detectie te hebben, terwijl ik een goed snelheidsverloop heb.
Zijn er andere manieren om dit te realiseren ?




Volgens mij wel, met twee kortere bezetmeldingen en niet gedetecteerd tussenstuk. Dan heeft koploper genoeg info om remmen te leren. Gaat direct naar gemiddelde snelheid en leert dan wanneer hij naar minimum moet, om netjes op minimum snelheid bij de tweede bezetmelder aan te komen en te stoppen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 29 jan 2022 :  14:12:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Theo,

Bedankt voor je respons. Wat jij beschrijft vind ik ook in de Koploper handleiding. Maar dan zit ik met een niet-gedetecteerd tussenstuk. En daar wilde ik nu juist van af. En als ik in deze opzet het tussenstuk wel wil detecteren heb ik 3 bezetmelders nodig. En dat wilde ik ook niet.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 jan 2022 :  14:59:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb ook langere blokken met één bezetmelder, ganse lengte en stoppen op virtueel punt... werkt niet zoo slecht.
Zou eigenlijk ook in twee richtingen moeten werken, maar die situatie kan ik niet proberen(dubbelsporige baan)...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 29 jan 2022 :  15:47:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Theo,

Ik denk dat ik komende week maar eens gewoon een aantal zaken ga uitproberen. Zo te horen moet het gewoon kunnen werken. Met 1 of 2 fysieke bezetmelders.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 29 jan 2022 :  21:38:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Zoals Theo ook aangeeft zal het, zoals je nu hebt ingesteld, goed werken. Je kunt eventueel ook nog wat experimenteren met de instellingen bij Gegevens Treintype / Bloktype. Ook dan kun je een mooi afremgedrag krijgen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 30 jan 2022 :  14:47:56  Toon profiel  Reageer met citaat
En in aansluiting daar op: kijk ook eens bij instellingen database --> Remmen en dan bij de tijden van het rijden op minimum snelheid en (en passant) de initiële tijd om het remmen verlaat te starten.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 30 jan 2022 :  15:18:12  Toon profiel  Reageer met citaat
@Dirk en Ben: Bedankt voor de aanvullingen. Met al deze kennis kan ik de komende week heel wat uitproberen.

Nog een aanvullende vraag: In de handleiding onder het hoofdstuk "Automatische snelheidsregeling" staat dat na het vaststellen van maximum-, gemiddelde en minimumsnelheid op basis van "1.Treintype/bloktype" of "2.Bloktype" of "3.Treintype", de maximumsnelheid nog wordt gelimiteerd op de kleinste waarde uit de punten a t/m d. Theoretisch is het dan mogelijk dat de gemiddelde en zelfs de minimumsnelheid groter zijn dan de maximumsnelheid. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 30 jan 2022 :  15:59:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Minimumsnelheid is in koploper niet een minimum waar je niet onder mag komen. Het is de (maximum) snelheid waarmee de stopmelder mag worden bereikt, die snelheid mag dus ook lager zijn. Zit een loc boven die minimumsnelheid bij het bereiken van de stopmelder, wordt er direct een snelheidsopdracht 0 gestuurd.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 30 jan 2022 :  22:35:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

De snelheidsinstellingen in Koploper zijn best complex. De snelheid die in een blok gereden kan worden, kan op verschillende manieren tot stand komen, zoals je zelf ook hebt aangegeven. De snelheid van een lok zal ook nooit boven die snelheid uitkomen. Dus als de gemiddelde en minimum snelheid boven de maximaal te bereiken snelheid liggen, zal de snelheid toch nooit boven de ingestelde bloksnelheid komen.
Zoals Huub al heeft aangegeven is de minimum snelheid vooral van belang bij het stoppen in de stopsectie.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 31 jan 2022 :  09:20:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Duidelijk, Huub en Dirk.

Eigenlijk is dus de term "minimum snelheid" verkeerd gekozen. Want zoals Huub al aangaf is dit de maximale snelheid waarmee een trein op de stopmelder mag aankomen. Is de actuele snelheid groter dan wordt onmiddellijk snelheid 0 aan de trein gegeven, is de snelheid kleiner dan wordt netjes gestopt.
Vandaag maar eens flink experimenteren. Omdat mijn testbaantje vrij klein is zet ik dan in eerste instantie de decoderinstellingen voor optrek- en afremversnelling heel laag, en ook de waarden in Koploper heel laag - maar iets groter dan de decoderwaarden - zodat een snelheidsverandering vrijwel onmiddellijk zichtbaar is.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 31 jan 2022 :  22:06:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Om Koploper goed te laten werken is het sowieso goed om de waarden van CV3 (optrekversnelling) en CV4 (afremvertraging) een lage waarde te geven. Koploper kan dan de locs echt aansturen en je hebt geen last van het feit dat een loc zo langzaam reageert dat ze op Koploper naijlt.
Er zijn Koploperisten die CV3 en CV4 op 0 zetten. Ik zelf zet ze altijd op 2, zodat je bij een noodstop toch nog een min of meer nette stop krijgt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina