Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 85 / Bezoekers Vandaag: 5462
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 502
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Virtuele bezetmelder koppelen aan actie?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WouterL

Netherlands
74 berichten

Geplaatst - 22 feb 2020 :  16:19:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Hallo, is het mogelijk een virtuele bezetmelder te koppelen aan een actie als rook+geluid aan/uitzetten?
Ik vraag dat omdat ik die zaken richting mijn schaduwstations uit wil hebben en vlak voor het uitkomen van de tunnels aan. Op die plekken zitten geen echte bezetmelders.
Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 22 feb 2020 :  18:08:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Geen idee hoe precies dat naar jou idee moet zijn (in tijd of meters), maar je kan gewoon bij aanvulling blokgegevens stop rook en dempen geluid aanzetten.
Dus het eerste blok, waar het uit moet, en je hele schaduwgebied, alles aanvinken voor "uit".
En ofwel IN dan meteen NA de tunnel de eerste weer aan.
Rook duurt trouwens even, die zeker al IN de tunnel aanzetten.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 22 feb 2020 18:48:55
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 22 feb 2020 :  22:55:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Dank voor je reactie, Kees.

Ik heb begrepen dat rook alleen in combinatie met geluid kan, dus ik wil die beide toch zo laat mogelijk aanzetten.

Als ik kies voor starten bij ‘aankomst in het blok’ van het hoofdstation is de actie zeker te laat. In het schaduwstation is veel te vroeg. Kies ik daar voor de functie uitgebreid bij ‘verlaten blok’, dan begint de actie ook pas in het hoofdstation. Ik heb geen blokken tussen de stations.

Ik kan wel kiezen voor bij de locfuncties voor ‘stoom’ ‘functies uitgebreid’ ‘gaat weer rijden (werkelijk)’ en dan ‘aan na 8 seconden’, maar dit blijkt in de praktijk weinig betrouwbaar en is veel gedoe.

Groet, Wouter


Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 24 feb 2020 :  08:19:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wouter,
"Ik heb begrepen"
Nou, eventjes fout begrepen.
Voor alle decoders zijn geluid en functieuitgangen apart aan te sturen
In Onderhouden Locomotieven moet de functie als rook / geluid zijn aangemaakt, en desnoods gewoon: Gedrag: Rijdend
In Aanvulling blokgegevens kan je dan gedrag: rijdend onderdrukken door per blok te bepalen, waar het wel en niet aan moet.

Ik zou geluid IN de tunnel aanzetten, en de rook in het volgende blok. Of daar juist iets van aansturing uitgebreid, maar dat vind je te lastig.
Dit natuurlijk afhankelijk van hoe lang je tunnel en/of blokken zijn. Bij 1 m lengte maakt het niet veel uit, maar bij 4m begrijp ik, dat je het preciezer wil. In dat geval kom je er, ook ivm met variabele snelheden, niet onderuit om een extra bezetmelder in je tunnelmond te bouwen.

P.S. In het echte leven komt er niet altijd zichtbare zwarte rook uit de pijp. Dus als hij even uit de tunnel tot aan het volgende blok niet rookt, is dat een doodzonde?


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 24 feb 2020 :  17:20:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wouter en Kees,

Volgens mij is het nog simpeler (of ik begrijp het verkeerd). Je kunt bij [Aanvulling Blokgegevens] per blok geluid en rook uit- of aanzetten (default is aan) door bij 'Dempen Geluidsfuncties' en 'Stoppen Rookgenerator' een vinkje te zetten. Deze functionaliteit is er speciaal ingebouwd voor het schaduwstation, waar je geen herrie wilt hebben en er ook niet gerookt mag worden.
Deze functie is natuurlijk voor elk blok te gebruiken, dus ook voor tunnels. Dus voor de blokken in de tunnel geluid en rook uitzetten en dan gaat het helemaal vanzelf zonder dat je bezetmelders of iets dergelijks nodig hebt. Je kunt natuurlijk nog wel even wat spelen met de exacte timing van het aan en uitzetten. Je kunt dat ook bij het tweede blok in de tunnel doen en dan bij het voorlaatste blok weer aanzetten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 24 feb 2020 :  19:13:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Dank je, Kees.
'Aansturing uitgebreid' lukt wel, alleen moet ik niet teveel tegelijk willen.
Mijn tunnels zijn door de open bouw echte klankkasten, dus wat extra bezetmelders werkt waarschijnlijk het beste. Ik kan er door die open bouw wel goed bij en bovendien zitten er heel wat 'bergkleppen' in
Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase! Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina