Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 89 / Bezoekers Vandaag: 49
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Noch Mittenwald
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 berichten

Geplaatst - 11 apr 2019 :  16:16:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Krijg het niet klaar het sporenplan te tekenen in koploper!
Iemand een idee ?

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  16:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Misschien even uitleggen wat je probeert en waarom het dan niet lukt

En anders eens de beginnershandleidng lezen hoe je een baanplan tekent.
En lijkt me ook meer een beginners vraag dan een gevorderden vraag

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  17:30:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wat krijg je dan niet klaar, heb je dan wel eerst je beeldscherm gekieteld??

Wat moeten wij nu met zo'n vraag/opmerking?

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  19:23:05  Toon profiel  Reageer met citaat
kan er niet uit geraken, te veel kruisende sporen en tunnels. Normaal is dit voorzien om met 2 a 3 treinen analoog te rijden, de lengte van de sporen is groot genoeg om met meerdere treinen digitaal te rijden. Ik weet wel hoe je koploper gebruikt, vroeger reed ik met 10 treinen via KL. Het probleem is het schema te tekenen.
Ga naar bovenaan de pagina

Walter Van Oosterwijck

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 11 apr 2019 :  19:33:39  Toon profiel  Reageer met citaat
dit is wat ik er al van gemaakt heb, niet mooi hé

Download Attachment: mittenwald2.zip
4,48 KB
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 12 apr 2019 :  08:45:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Geen idee wat je er niet mooi aan vindt. het is misschien niet heel strak getekend maar als dit een werkelijke weergave is van je baan is er niet veel mis mee.
Als je het strakker wilt is het een kwestie van de lijntjes iets aanpassen.
Maar als schematische weergave in principe meer dan voldoende. Voor Koploper maakt het niets uit. Het is meer voor jezelf wat je wilt zien.
Dus eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. Als er al een probleem bestaat

Wat wel een probleem is dat je spinnenweb niet overeenkomt met je getekende baanplan.
In je spinnenweb heb je aangegeven dat je van blok 3 naar blok 5 kan rijden in twee richtingen.
Zoals je het nu getekend hebt is dat onmogelijk.
In je baanplan zijn dat twee parallel blokken. En kan je van blok 3 naar blok 5 alleen maar als je eerst naar blok 2 of 4 rijdt, daar keert, en weer terug rijdt.
Dus dat moet je wel eerst aanpassen anders zal het nooit goed gaan werken.
En als je eenmaal in blok 5 staat kom je nooit meer terug in je buiten baan (blok 1-4).
En ik ga er maar vanuit dat dit een eerste opzetje is want de wisselstraten ontbreken ook nog volledig.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 21 apr 2019 :  18:39:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter, waarom niet gewoon:
  • "toon raster" en "uitlijnen op raster" aanzetten
  • iets compacter tekenen, linksboven beginnend
  • alle paralelle sporen op vaste afstand van elkaar houden, bijv:
    - dubbelspoor op 2 hokjes en
    - in hoogte verschillend maar toch parallelle sporen 4 hokjes
  • bezetmeldpunten en bloknummers netjes uitlijnen
  • bij kruisende sporen de onderste even onderbreken

Oftewel een beetje je eigen regelmaat opbouwen, en je daar met discipline aan houden. Wordt het meteen netter en daarmee overzichtelijker.




Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 21 apr 2019 :  22:06:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier zie je waarom ik liever niet de baan groot teken: Er past zoveel meer info op je scherm.

Wat je hier ziet is 4,5x5m langs de muur, bijna 100m spoor in 2 niveaus.
Op het 2e tabblad alleen het schaduwstation, maar zijn blokbezetting kan je ook op het hoofdblad zien, linksonder.

Afstand tussen paralelle lijnen: 2 vakjes. En toch passen seinen, extra tekst enzo. Een kwestie van plannen.




Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 22 apr 2019 :  19:00:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben,

Ik kijk naar m'n treintjes.
Maar altijd na veranderingen in bijv vaste en variabele routes, wisselstoringen ed vind ik het handig om de statistieken te zien. Bijv:
- hoeveel treinen tegelijk rijden,
- hoeveel gezamelijk km/h
- wat voor een bepaalde loc de ingestelde snelheid bepaalt
- welke wachttijden
vertelt mij veel over het al dan niet vloeiend verloop van de treindienst.

Vergelijken met een vorige configuratie laat zien dat er "ergens" een knelpunt is.
Dat kan zijn bijv
- teveel treinen op de baan,
- te korte wachttijden op schaduwstation
- conflicten tussen variabele routes o.i.d.
Zonder die statistieken zie ik dat niet, denk ik alleen van "wat rijdt er weinig vandaag" zonder harde cijfers.

En als ik de baan weer groot had getekend, kan ik de statistieken niet volgen tijdens het rijden, omdat het baanplan dan verstopt zit achter die venstertjes.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina