Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 119 / Bezoekers Vandaag: 12576
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 loc via draaischijf naar en van locloods
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 14 dec 2018 :  22:15:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Het werkt inderdaad precies zoals Wim Ros beschreef.

Ik heb eerst per deur 4 logische acties aangemaakt en daarna 4 speciale acties.
logische acties: deur open bij inrijden; deur open bij uitrijden; deur sluiten na inrijden en deur sluiten na uitrijden.

speciale acties: deur openen voor inrijden, deur opeen voor uitrijden, deur sluiten na inrijden, deur sluiten na uitrijden.
De naamgeving lijkt sterk op elkaar en dat kan verwarrend zijn.

Er zijn geen vaste treinroutes aangemaakt. Dat is niet nodig.

Wat wel nodig is, is om bij de speciale acties voldoende vertragingstijd bij het sluiten van de deuren in te geven. Anders gaan die mooie langzame servo-deuren helemaal kapot.

Het openen van de deuren moet direct gebeuren. Anders gaan de deuren ook kapot. Tevens moet je de blokken in de loods een aparte naam geven en bij "onderhouden gegevens per trein & bloktype" een extra vertrekvertraging voor die blokken aangeven. Deze moet ongeveer net zo langs zijn als de servo's nodig hebben om de deur te openen.

Zorg ook dat de locs ver genoeg doorrijden op de loods sporen, want anders duwen de servo's bij het sluiten na inrijden de deuren kapot.

Om de boel nog wat op te leuken kan je nog een speciale actie maken om een geluidsfragment af te spelen, Deze speciale actie koppel je aan de eerder gemaakte logische acties. Nodig is dit natuurlijk niet, maar het verhoogt het spelplezier.

Hiermee is weer een fase van de oorspronkelijke vraagstelling afgerond. Nu moet ik nog bij het op- en afrijden van de draaischijf naar het toegangsspoor de twee rangeerseinen gaan regelen. Ook dat zal wel met jullie hulp kunnen gaan gebeuren.
nogmaals hartelijk dank
WillemQ
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  14:58:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat betreft die seinen, schakel je die als locdecoder of als wisseldecoder?
Als het als een wisseldecoder is, kun je ze als rangeersein aanmaken in koploper en dan kun je die in een wisselstraat als seinstand opnemen (in de tool wisselstraten het vlak onderin, "onderhouden van (rangeer)sein").
Ik weet eerlijk gezegd niet of die seinen in het echt onafhankelijk van elkaar werden bediend of beiden gewoon gelijktijdig Sh1 gaven. Want voor onafhankelijk moet je ook weten vanaf welke kant je de brug oprijdt en dat wordt denk ik nog wel een uitdaging.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  17:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Huub,
De seinen op de brug worden aangestuurd door de dsd2010 decoder van de brug. ze staan altijd op Hp1 (wit) tenzij de brug draait. Dan gaan ze op Sh0(rood).
De seinen waar ik nu mee worstel is het Warte signaal, waarvan de lampjes aan moeten als er de brug op mag worden gereden. Lampjes uit betekent niet de brug op rijden. Als de brug niet op positie is bij blok 8 moeten de lampen uit zijn. Ze zijn dus eigenlijk altijd uit tenzij.
Het andere sein is het rangeersein als je de brug afrijdt. Als het veilig is om van 8 naar de andere rangeer wisselstraten (15, 16 en 17)te rijden, staat hij op Hp1 (schuin). Als de bestemmingsblokken (19 en 20) op de hoofdbaan uit 8 bezet is, dan moet het sein Hp0 (recht) vertonen.

Verder heb ik nog geen seinen ingevoerd en heb ik dus ook geen seinstelsel waarmee ik seinen aan elkaar kan koppelen.
Ik zou dit weer met logische en speciale acties willen doen. Bij het Warte signaal is het lastig dat ik nog niet een aan/uit knop heb gevonden die is aan te sturen. Hij zit nu op een K84 waarvan maar één uitgang bruikbaar is.
Het is nog een heerlijke puzzle
WillemQ


Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
27,83 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  18:58:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Op die manier.
Het wartesein zit in het Duitse seinstelsel in Koploper.
Ik zou het ook daarmee regelen, is in elk geval de makkelijkste optie.
Bijkomend voordeel is dat in het geval koploper het erg druk heeft met allerlei opdrachten, de seinopdrachten voorrang krijgen. Je loopt dan niet/minder het risico dat de loc al gaat rijden terwijl het wartesein nog niet brandt. Als je het zelf gaat regelen met logische en speciale acties, kun je dat probleem wel krijgen.
Ik zie dat je al een wartesein in je baanplan hebt staan. Bij de seineigenschappen geef je dan aan dat dien in blok 8 staat en gedlig is richting blok 1. Dan stuurt Koploper het op het goede moment aan.
Voor dat andere sein geldt eigenlijk hetzelfde.
Bij Duitse rangeerseinen hoef je eigenlijk nooit naar een volgend sein te kijken, lekker makkelijk dus.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina