Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 196 / Bezoekers Vandaag: 4810
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Loklengte bij ijken snelheid
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

swissgek

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 15 jan 2011 :  20:55:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond koploperliefhebbers,

Ik heb een tijdje op het forum gezocht maar mijn vraag nog niet kunnen beantwoorden:

Bij het ijken van de snelheid stel je natuurlijk de lengte van de niet gedetecteerde rails in. Tot zover duidelijk maar is de lengte van het voertuig niet ook belangrijk? Of heb ik deze instelmogelijkheid over het hoofd gezien?

Ik bedoel te zeggen dat een br 89 tenderlokje door zijn kortere wielbasis ook bij gelijke snelheid toch meer tijd nodig heeft om de kloof tussen de 2 meetsecties te overbruggen dan een Br 01 b.v.
Het 1e blok wordt later vrijgegeven en dus lijkt het voor KL korter te duren.
Of zie ik dit verkeerd?

Treingroet,

Theo Heunen.

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 jan 2011 :  21:49:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja, ik denk het wel.

Je meldpunten die je gebruikt moeten beide even lang zijn dus zeg voor het gemak 20 cm.

De lengte die je vastlegd is de lengte tussen deze twee melders plus de lengte van 1 melder.

Voorbeeld, als de lengte tussen de melder 1000 mm is vul je dus 1000+200= 1200 mm in.

Dan weet koploper van af het moment dat de eerste melder vrijkomt en daarna de tweede ook vrijkomt dat er 1200 mm is afgelegd in een bepaalde tijd die, daarbij zie je dat de lengte van je trein niet zoveel invloed heeft of beter gezegd geen invloed heeft.

Het gaat dus om de afgelegde weg in een bepaalde tijd en dat geeft je snelheid in km/u of mm/sec.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

swissgek

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 15 jan 2011 :  22:19:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je alles verhelderende antwoord. Ik vrees dat vele medespoorders hier de mist in gaan zoals ik dus ook deed.

De tussenlengte + 1 bezetmelderlengte (nu is me ook duidelijk waarom ze even lang moeten zijn) is voor mij nieuw. En ook de beginnershandleiding van E. Teunissen (met alle respect voor zijn werk) legt dit volgens mij anders uit.

Ik kan iig verder met het ijkwerk. Ik had gelukkig pas 3 loks op mijn manier geijkt voordat ik verdenkingen koesterde dat er iets niet klopte.

Nog een fijne avond.

Theo Heunen.

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 jan 2011 :  23:39:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Ik lees gewoon de uitleg van Paul Haagsma zelf.





Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 jan 2011 23:40:02
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 jan 2011 :  09:55:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mijn bescheiden mening gebeurt het ijken volledig op het "bezet worden" van bezetmelders.

Niet op vrijgave van bezetmelders, daarom is de lengte van de lok onbelangrijk.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 jan 2011 :  11:27:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo, je hebt gelijk. Ik was even in de war met het rem en keer proces als er meerdere snelheden tegelijk worden gemeten. Dan gaat de remtijd in als de 2 melder vrijkomt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina