Print deze pagina | Sluit het venster

Koploper, MC2 en terugmelding

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7404
Geprint op: 17 jun 2026

Onderwerp:


Auteur onderwerp: JeroenWarmerdam
Onderwerp: Koploper, MC2 en terugmelding
Geplaatst op: 24 mei 2026 21:14:22
Bericht:

Beste mensen,

Ik ben nieuw hier dus wijs mij gerust op fouten over het plaatsen. Mijn vraag gaat over koploper in combinatie met Tams MC2. Ik heb de PC met Koploper via mijn wifi-netwerk en HW Virtual Serial Port verbonden met de MC2. Dat werkt aardig, maar S88 berichten zijn onbetrouwbaar. Als ik een verbinding maak dan zie ik dat de MC2 zelf het meteen laat zien. Maar koploper soms niet, soms vertraagt en soms goed.
De koploper staat ingesteld op Marklin. Ik heb ook Intellibox geprobeerd. Maar dan geeft koploper een foutmelding: De communicatie tussen de PC en Intellibox of TWIN-Center staat ingesteld op alleen het Marklin protocol. Hierdoor kan Koploper niet juist functioneren. Het betreft hier "special option" nr. 2. Deze moet worden ingesteld op '2' (=zowel Marklin als P5oX)!
Ik heb geen idee wat dit betekent en of ik iets moet doen in koploper of de MC maar ik kan geen special option 2 vinden.

Weet iemand hier raad mee?

Vriendelijke groet,
Jeroen Warmerdam

Reacties:


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 25 mei 2026 08:12:16
Bericht:

Hallo Jeroen,

Moet jij Koploper niet instellen op Tams Easy Control i.p.v Marklin ?


Jos


Reageer op auteur: JeroenWarmerdam
Gereageerd: 25 mei 2026 13:34:59
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Hallo Jeroen,

Moet jij Koploper niet instellen op Tams Easy Control i.p.v Marklin ?


Jos


Dank voor je suggestie, Jos. Het gekke is: Koploper geeft exact dezelfde foutmelding. Echt letterlijk hetzelfde! Dus nog steeds over TWIN, Intellibox en Marklin. Ik kon het eerst niet geloven maar Tams Easy Control had ik echt ingesteld in Koploper.

Groet Jeroen


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 25 mei 2026 15:02:07
Bericht:

Staat bij Instellingen database Digitaal systeem ----> Speciaal digitaal systeem "Alleen eigen protocol IB/Twin Center" aangevinkt?


Reageer op auteur: JeroenWarmerdam
Gereageerd: 26 mei 2026 09:08:42
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Staat bij Instellingen database Digitaal systeem ----> Speciaal digitaal systeem "Alleen eigen protocol IB/Twin Center" aangevinkt?


Dank voor je tip. Ik heb alle combinaties geprobeerd: met/zonder dat vinkje en met Tams Easy Control / Intellibox/TWIN-center. Maar steeds komt de foutmelding als ik "Start communicatie" klik.


Reageer op auteur: JeroenWarmerdam
Gereageerd: 28 mei 2026 16:55:26
Bericht:

Van Tams kreeg ik het volgende advies:

wenn das Programm die MC2 nicht unterstützt, kann als Protokoll "p50x over TCP/IP" genutzt werden.

Wie das in dem genannten Programm eingestellt werden muß, können wir nicht sagen. Dazu wenden Sie sich bitte an den Softwarehersteller.

p50x kan ik nergens terugvinden in Koploper. Ondersteunt Koploper dat wel?


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 29 mei 2026 21:55:40
Bericht:

Hallo Jeroen,

Volgens mij is dat het Intellibox-protocol.

Met beste groeten
Dirk bj1953
HO=TC/IBII


Reageer op auteur: JackvdW
Gereageerd: 29 mei 2026 23:25:27
Bericht:

Hallo,

Volgens mij is de MRDirect ook het P50X protocol.

Waarbij ook meer functietoetsen beschikbaar zijn voor de locomotieven dan bij de Marklin instelling.

Groet Jack.


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster