Print deze pagina | Sluit het venster

Koploper deskundige omgeving Leimuiden(ZH)

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7403
Geprint op: 17 jun 2026

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Roeland
Onderwerp: Koploper deskundige omgeving Leimuiden(ZH)
Geplaatst op: 23 mei 2026 22:01:50
Bericht:

Is er een koploper deskundige die in de buurt van Leimuiden woont die mij thuis kan assisteren met het automatiseren van mijn baan met koploper.
Vr Gr Roeland

Reacties:


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 24 mei 2026 15:53:08
Bericht:

Hallo Roeland.

Wat heb je allemaal aan centrale, bezetmelders, en wisseldecoders ?
En rij je 2 of 3rail ?

Jos


Reageer op auteur: Roeland
Gereageerd: 24 mei 2026 20:22:09
Bericht:

Hoi Jos,

Ik rij met een 2 rail gelijkstroom systeem.
In 1999 heb ik een digitaal start set van LENZ aangeschaft voor mijn baan.
Sindsdien vele documenten en video's bekeken over koploper.
In 2004 een workshop gevolgd maar ik kwam er niet toe om mijn baan geheel aan te passen.
Nu ben ik gepensioneerd en heb een kleine baan gemaakt die ik wil proberen te automatiseren.
Heb nu koploper 9.4 geïnstalleerd op een Windows Vista laptop waar nog een RS232 poort op zit zodat ik mijn LI101F interface kan aansluiten.
Alle bezetmelders en wisseldecoders zijn ook van LENZ.
Ik heb op mijn baan om te beginnen alleen de buitenste ring voorzien van bezetmelders om te proberen.
Ben best ver gekomen maar het automatisch rijden gaat nog niet.
Ik zal de backup file downloaden en hierbij voegen.
Ik hoop zo een beeld te hebben gegeven.
Gr Roeland


Download Attachment: Noordeinde.zip
6,08 KB


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 25 mei 2026 08:36:29
Bericht:

Hallo Roeland,

Je hebt bij blokeigenschappen te veel/ of te weinig vinkjes gezet.
Als je in blok 1 uit blok 4 komt en je zet een vinkje dat als hij uit blok 4 komt hij weer naar 4 terug kan, dan moet je een vinkje zetten bij keer lok.
En bij de wisselstraten heb je nog geen wissels geselecteerd, dat moet je ook doen, anders weet Koploper niet welke wissel er gezet moet worden.

Jos


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 25 mei 2026 09:00:43
Bericht:

Heb even een voorbeeld gemaakt.
De wissels 5,6,7,8 en 12 geselecteerd.

Jos

Download Attachment: Roeland.zip
5,56 KB

PS:
Alleen bij instellingen database het poortnummer weer selecteren staat nog op testen.


Reageer op auteur: Roeland
Gereageerd: 25 mei 2026 10:14:20
Bericht:

Hoi Jos,

Dank voor je snelle reactie!
Ik wilde net jouw file kopiëren zodat ik het kan uitproberen, echter geeft hij aan dat de file Roeland.bck is beveiligd met een wachtwoord.
Roeland


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 25 mei 2026 10:25:38
Bericht:

Hallo Roeland,

In Koploper via Backup / Restore, en dan gegevens teruglezen kiezen.
Dan kun je kiezen in welke directory de file staat, en die dan kiezen.

Jos


Reageer op auteur: Roeland
Gereageerd: 25 mei 2026 12:03:45
Bericht:

Hoi Jos,

Database kunnen inlezen echter de trein rijdt automatisch alleen maar blokjes, stopt niet in blok station blok 4 en niet volgens de door jouw gemaakte wisselstraat.
Ik zie ook in het baanoverzicht de blokken niet van kleur veranderen.
Kreeg volgende melding


Download Attachment: image.jpg
1971,76 KB


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 25 mei 2026 13:18:59
Bericht:

Hoi Roeland,

Met welke loc gebeurd die situatie ?
Met allemaal, of alleen met die ene loc ?
En welke richting wordt er gereden ?
Van 1 naar 4 en 2, of van 1 en 2 naar 4 ?

Jos

PS:
In jou opgestuurde image is de baan toch wel gekleurd.
Rood is waar de loc is, en geel is waar de loc naartoe gaat.

PPS:
Stopkans station staat op 80% dus zal niet altijd stoppen.


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 25 mei 2026 17:27:20
Bericht:

Roeland,

Ben jij wel met mijn database aan het rijden ?
Als ik naar jou img kijk dan zie ik daar als databasenaam 2026525904 staan !!!!!!!!!!!!!!!

Jos


Reageer op auteur: Roeland
Gereageerd: 25 mei 2026 22:00:54
Bericht:

Jos,

Dank voor je geduld en hulp echter het gaat nog niet.
Ik rij wel met jouw database, er is alleen een nr voor gekomen.
De wissel straat klopt/werkt nu wel.

Het zelfde gebeurt met verschillende loks en in beide richtingen.
De baan is inderdaad gekleurd rood in blok 4 en geel in blok 1 echter als hij in blok 2 en daarna naar blok 4 rond rijd blijven de kleuren zo staan.
Ik krijg terwijl hij rondjes rijd de melding dat hij ten onrechte stil staat in bloknummer 4 en deze lijn knippert dan.
Stopkans heb ik nu op 10% gezet en nog steeds blijft de trein rondjes rijden en gaat niet stoppen.

op een gegeven moment kon ik de centrale niet meer uit de noodstop situatie krijgen. moest de treinen van de rails halen om dit te kunnen herstellen.

Al met al nog niet eenvoudig!!

Gr Roeland


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 26 mei 2026 08:16:30
Bericht:

Hallo Roeland,

Zijn / is de bezetnummer volgorde wel goed.
Ik heb zo'n idee dat bezetmelders niet gezien worden.
Trein blijft dan rondrijden, en Koploper denkt dan dat hij ergens stilstaat.

Jos


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 26 mei 2026 08:23:19
Bericht:

Bij Algemeen en dan testprogramma kiezen, daar kun je bezetmelders testen.
Als je een loc handmatig het traject laat rijden kun je zien welke bezetmelder er geactiveerd wordt. ( Nummer kleurt blauw ).

Jos


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 26 mei 2026 09:39:13
Bericht:

Hoi Roeland,

Moet jij met de bezetmelders niet met nummer 65 beginnen ?
Of vertel ik dan onzin.
Dan zou je bijgevoegde database kunnen gebruiken.

Jos

Download Attachment: Bezetmelders.zip
5,59 KB


Reageer op auteur: Roeland
Gereageerd: 26 mei 2026 16:52:19
Bericht:

Jos,

Je bent TOP!!
Je Bezetmelders database werk uitstekend.
Nu moet ik gaan onderzoeken wat je waar aangepast hebt zodat ik het verder goed kan uitbreiden.
Dit is echt geweldig!!!!
Gr Roeland


Reageer op auteur: RaymondW
Gereageerd: 26 mei 2026 17:28:25
Bericht:

Wellicht wat late reactie op het uitzoeken welke bezetmelder waar zit en of ie reageert heb ik mijn baan ook in RocRail getekend, met daarin alle bezetmelders ongeveer op de juiste plaats. Programma gestart en de Meldermonitor geopend. Daarna een loc of rijtuig met verlichting handmatig een rondje laten rijden. Er verschijnt dan een lijstje met de melders en bijbehorend nummer. Dat werkte voor mij beter dan in Koploper die minuscule stipjes zoeken op het scherm. Daarna heb ik het baanoverzicht uit Rocrail uitgeprint en daar alle melders met hun nummers ingetekend. Ook de wissels en seinen heb ik zo op op papier staan. Dat werkt voor mij makkelijker met blokken, wisselstraten, seinen etc in Koploper verwerken.



Groet,
Raymond


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 26 mei 2026 17:51:57
Bericht:

Hallo Raymond,

Maar ook die minuscule stipjes kun je groter maken, zonder een ander computerprogramma.


Jos


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 26 mei 2026 17:55:30
Bericht:

Roeland,

In blok 3 bij aanvulling blokgegevens wel nog even een vinkje zetten bij älle locomotieven mogen keren.

Jos


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster