besturing kolenkraan
Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7187
Geprint op: 06 dec 2024
Onderwerp:
Auteur onderwerp: jtspoor
Onderwerp: besturing kolenkraan
Geplaatst op: 21 jun 2024 18:18:59
Bericht:
Voor de besturing van een kolenkraan zijn er wellicht 2 mogelijkheden nl: besturing door koploper dmv logische en speciale acties in combinatie met servo decoder DCC Next of dmv een script in de ardino van de DCC Next. Wat is het eenvoudigst als beide mogelijk zijn.
Reacties:
Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 21 jun 2024 18:31:24
Bericht: Hi Jan,
Hangt er vanaf wat jij het beste kan. Omgaan met logische en speciale acties in koploper of ben jij op de hoogte van sketches schrijven voor Arduino.
grts
Marcel
Reageer op auteur: jtspoor
Gereageerd: 21 jun 2024 19:33:47
Bericht: Met logische en speciale actie kan ik redelijk goed uit de voeten, een arduino script schrijven is een nieuw gebied. Het is echter wel zo dat we op de modelclub 2 kranen operationeel hebben die met een Arduino worden aangestuurd echter niet via Koploper maar met een simpele start knop. Om voor de arduino een script te maken kan ik dus op de club terug vallen. Helaas vrijwel geen Koploper kennis daar. Blijft de vraag wat is beter besturings technisch
Reageer op auteur: PaulRoman
Gereageerd: 22 jun 2024 07:00:55
Bericht: Hallo Jan,
Misschien heb je hier iets aan. De file staat denk ik ook ergens op de Koploper-site.
Groet,
Paul
Download Attachment: Kraan-installatie.pdf 396,52 KB
Schäßburg an der Kokel
Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 22 jun 2024 12:49:05
Bericht: Wat is de bedoeling van de kolenkraan? Is er een relatie met het treinverkeer? Dan zal vrijwel altijd de opdracht vanuit Koploper moeten komen. Als het gewoon een zelfstandig bewegend object is, los van wat er verder op de baan gebeurt, zou ik KL er helemaal niet mee lastig vallen.
Huub
Reageer op auteur: jtspoor
Gereageerd: 22 jun 2024 13:50:16
Bericht: Paul, bedankt voor je opzet van jou kraan met besturing vanuit koploper Zoals je zelf al zegt heb je geen terugmelding over de status, wellicht is dat een reden om de besturing met een Arduino te doen. Overigens mijn hartelijke dank voor je bijdrage.
Huub, het is inderdaad de bedoeling om de kraan besturing onderdeel te laten zijn van het treinbedrijf en niet losstaand van wat er op de baan gebeurt , als voorbeeld trein X met kolen wagens komt in een vaste route en gaat naar spoor waar de kolen ontladen moeten worden , lok ontkoppelt en gaat naar het BW spoor waar kolen laden, water innemen etc plaats vind. Ik denk dus doordat er nogal wat bestuurd moet worden (zie het bericht van Paul) het handiger is om de lok sturing en de triggering van de lok naar de kraan in Koploper te doen en de feitelijke Kraan besturing met de Arduino. Graag jullie mening en suggesties
Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 22 jun 2024 16:00:13
Bericht: En heeft de kraan al een decoder aan boord? Als dat zo is, zou ik ook de besturing vanuit koploper doen. Als de kraan alleen servo's heeft die je nog met iets externs moet aansturen, zou ik inderdaad de combinatie doen waarbij kl de startmomenten bepaalt en voor de verdere besturing een Arduino gebruiken.
Reageer op auteur: PaulRoman
Gereageerd: 26 jun 2024 17:15:46
Bericht: quote: Oorspronkelijk geplaatst door jtspoor
Paul, bedankt voor je opzet van jou kraan met besturing vanuit koploper....
Ik wil graag even corrigeren dat het document niet van mijn hand is. Ik weet alleen niet meer van wie dan wel. Het staat niet in het document zelf. Misschien dat iemand dit nog kan nazoeken.
Groet
Paul
Schäßburg an der Kokel
Reageer op auteur: jtspoor
Gereageerd: 23 jul 2024 11:54:55
Bericht: Paul en huub bedankt voor jullie reacties.
Ik had gedacht de kraan besturing met de arduino ( DCC NexT ) te doen maar het blijkt nu dat je de verschillende modi ( kolen trein ontladen, Lok met kolen laden, Asput legen ) niet met de DCC next kan realiseren ( een Dcc adres voor de servo ). je kan dus slechts 1 script onder het adres hangen. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om verschillende scripts ( bewegings modus ) in Arduino te laden en die met bepaald commando ( koploper ) te activeren. Maar hoe pak ik dat aan , hulp is zeer welkom ? Jan
Reageer op auteur: jtspoor
Gereageerd: 23 jul 2024 11:57:55
Bericht: Voor de goede orde npg een aanvulling. Kolentrein ontladen en Lok bekolen vind op verschillende sporen plaats en dus is draairichting en hijshoogte verschillend voor de diverse functies
Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/
© EKweb 2006
|