Print deze pagina | Sluit het venster

Wissel schakelt niet altijd om

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7180
Geprint op: 14 jan 2025

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Petervw
Onderwerp: Wissel schakelt niet altijd om
Geplaatst op: 27 mei 2024 16:21:28
Bericht:

Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met een wissel die niet altijd omschakelt via koploper in automatisch bedrijf. Als ik hem, door te klikken op het symbool, bedien, dan schakelt hij wel degelijk altijd om maar ik merk soms een vertraging op van één tot enkele seconden vooraleer hij omschakelt.
In automatisch bedrijf wordt de rijweg door koploper gekozen en geel gekleurd. Daarna wordt de wisselstraat geschakeld waarin deze wissel zich bevindt. Het is de eerste wissel in de wisselstraat waar de trein zal doorrijden. Ik zie ook dat de laatste wissel eerst wordt geschakeld en de eerste wissel (de probleemwissel) als laatste. Kan dit omgekeerd worden zodat de eerste wissel waar de trein aankomt ook eerst wordt geschakeld en niet als laatste? Dit is denk ik toch niet de oorzaak omdat er toch meer dan voldoende tijd is tussen het schakelen van de wisselstraat en het moment dat de trein eraan komt.
Omdat ik zowel de wisselaandrijving als de decoder reeds vervangen heb denk ik aan een timingprobleem i.v.m. de gebruikt laptop. Toch heb ik met taakbeheer de belasting van de cpu nagekeken en die gaat maar tot 5 procent bij het rijden van 5 treinen tegelijk.
Ik heb nu bij instellingen per database de tijd tussen de schakelbevelen verminderd van 350 naar 150 ms om de totale tijd in te korten. Ik weet nog niet of dit zal helpen.
Wat denken jullie?



Reacties:


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 27 mei 2024 17:07:20
Bericht:

Hallo Peter,

Bij het schakelen van wissels is het belangrijk dat er voldoende vermogen is. Ik heb een 18 V 8 A ringleiding, waarmee ik de POWER aansluitingen van de wisseldecoders voed. Dan gaat er voldoende vermogen naar de wissels, zodat ze goed schakelen. Als ik de wisseldecoders alleen met de digitale spanning voed, dan blijven de wissels bij het omleggen van wisselstraten vaak hangen.

Verder heb ik de rusttijd tussen de opdrachten op 500 ms staan, zodat het vermogen voor de wissels zich kan herstellen.
Die rusttijd stel je in bij [Algemeen] => [Instellingen per database] => Tabblad [Seinen/Wissels].

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: JackvdW
Gereageerd: 27 mei 2024 18:18:55
Bericht:

Hallo Peter,

De volgorde waarin de wissels schakelen kun je eenvoudig veranderen door bij de wisselstraat (Baanontwerp) in de lijst van de geselecteerde wissels de wissel die het eerst moet schakelen naar boven te slepen.

Er wordt geschakeld van boven naar beneden, als je een wissel versleept en je laat hem los boven een andere wissel zal hij daarboven geplaatst worden in de lijst.

Succes,

Groet Jack.


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 27 mei 2024 19:33:54
Bericht:

Bedankt, Dirk en Jack.

Ik zal de volgorde van schakelen bekijken en aanpassen.

Wat de voeding van de decoders betreft, dat doe ik al zo. Ik breng op de “E”-aansluiting van de Viessmann 5211 wisseldecoders, een voeding aan van een afzonderlijke transformator. Die voeding gaat eerst via een powermodule 5215 van Viessmann. Dat wordt zo aangeraden.
De rusttijd stond op 350 ms en ik paste dat aan naar 150 ms. Ik zal het nu aanpassen naar 500 ms om het vermogen inderdaad beter te laten herstellen.

Het probleem doet zich blijkbaar alleen voor bij die ene wissel. Daarom dacht ik eerst dat het aan de decoder of de aandrijving ligt maar die had ik dus al vervangen en het probleem deed zich soms toch nog voor.

Groeten,

Peter


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 27 mei 2024 21:14:14
Bericht:

Weet je zeker dat het geen probleem in je database is?

Een halve seconde rusttijd tussen opdrachten vind ik heel fors. Vrij grote kans dat je dat gaat merken bij het rijden, zeker als je een wat grotere baan hebt.

groet, Huub


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 28 mei 2024 19:36:54
Bericht:

Dag Huub,
Ik paste de rusttijd aan naar 500 ms zoals bij Dirk. Ik vind dat ook wel lang maar ondervond niet echt iets. Ik heb toch een grote baan.
Het probleem met de wissel komt soms nog voor.
Groeten,
Peter


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 28 mei 2024 22:06:29
Bericht:

Hallo Peter,

Dan zou ik toch eens goed naar het wissel kijken. Mogelijk dat dat heel zwaar omgaat. Dan wordt een kwestie van het wissel goed gangbaar maken of vervangen.

De halve seconde werkt op mijn baan zonder problemen. Nu worden ook veel wissels door een servo aangestuurd en dan kun je die halve seconde goed gebruiken.
De vertraging die de afhandeling in Loconet geeft is duidelijker merkbaar. Loconet heeft altijd wat tijd nodig om zaken af te handelen, bij bijvoorbeeld Lenz heb je dat niet.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 29 mei 2024 09:04:22
Bericht:

Als je zoveel hersteltijd nodig hebt omdat de voeding het anders niet aankan, kun je beter de voeding verbeteren, dan kunstgrepen in koploper te gaan toepassen. Hoe meer tijd je nodig hebt om een wissel te schakelen, hoe minder koploper in een bepaalde tijd kan schakelen. Dat heeft ook invloed op speciale acties waarbij een wisseladres geschakeld wordt. En hoewel seinen een aparte positie innemen in de afhandeling en voorrang kunnen krijgen, kun je het ook daar gaan merken.

In mijn configuratie, een combi van roco spoelenaandrijvingen en servo’s werk ik met een rusttijd van 50 ms en dat werkt probleemloos. En daarbij wordt er veel geschakeld.

Groet, Huub


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 29 mei 2024 16:43:38
Bericht:

Dag allemaal, bedankt voor de reacties.
Het probleem blijft zich jammer genoeg voordoen.

Ik heb een afzonderlijke voeding die de "E"-aansluitingen van de Viessmann 5211 wisseldecoders voedt. Ik heb nog een extra draadlus van 2,5mm² gelegd die parallel aan de bestaande bedrading loopt. De wisseldecoders krijgen zeker genoeg stroom.
De wissel gaat ook heel soepel om en er is dus geen sprake van stroefheid of een ander mechanisch probleem.
Schakelen van de wissel via de centrale werkt steeds correct, zelfs heel veel keer na mekaar.
Het probleem doet zich blijkbaar alleen voor bij wissel W41 als die moet gericht staan van blok 48 naar blok 50. Dan staat hij vaak naar blok 49 gericht en rijdt de trein dus verkeerd. Omschakelen van richting blok 50 naar richting blok 49 gebeurt steeds correct maar omschakelen van richting van blok 49 naar richting blok 50 gebeurt niet altijd zodat de wissel gericht blijft naar blok 49.
In bijlage de database.
Huub opperde onlangs of het niet een probleem in de database zou zijn. Ik dacht van niet maar omdat ik geen enkel mechanisch of elektrisch mankement vind begin ik ook in die richting te denken al zou ik totaal niet weten hoe of wat. Het lastige is dat het niet elke keer misgaat.

groeten,
Peter



Download Attachment: b.zip
29,22 KB


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 29 mei 2024 19:36:33
Bericht:

Ik heb nu ook een transfo van 52 VA geplaatst voor de bediening van de wissels i.p. een transfo van 40 VA. Nog steeds hetzelfde probleem.
Als in Koploper de wissel naar blok 50 moet gaan dan blijft hij naar blok 49 gaan. Als ik met de centrale bedien dan werkt hij wel.
Wat kan dat toch zijn?

groeten,
Peter


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 29 mei 2024 20:04:06
Bericht:

Als je de communicatie-logging laat meelopen voor wisselopdrachten, wordt de opdracht dan wel door Koploper verstuurd als het moet?

Huub


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 29 mei 2024 20:25:55
Bericht:

Hallo Huub,

Ik heb voor de voeding van de wisseldecoders en andere zaken (lampjes en dergelijke) een ringleiding van 18 V 8 A. Dat lijkt me genoeg. Ik merk ook geen negatieve effecten van de 500 ms rusttijd op de baan. Er rijden ongeveer 20 treinen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 29 mei 2024 20:48:34
Bericht:

Huub, Dirk,
Ik weet niet hoe de communicatielogging werkt. Ik ga er voor vandaag mee stoppen en morgen verderdoen.
Het is wel zo dat alle andere wissels correct aangestuurd worden, ook in Koploper. Er is zeker stroom genoeg. Alleen die W41 doet het soms wel en soms niet in Koploper. Met sturing uit de centrale werkt het altijd.
Ik heb zelfs al de decoder en de aandrijving vervangen.
Mij lijkt het of er door Koploper soms geen commando wordt gegeven om de wissel om te schakelen om naar blok 50 te rijden. Omschakelen om naar blok 49 te rijden lukt altijd.

mvg
Peter


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 29 mei 2024 21:22:12
Bericht:

Ik heb intussen de communicatielogging kunnen opstarten.
De tijd dat ik die liet meelopen ging alles natuurlijk zoals het moet. Nu heb ik nog geen fout kunnen vinden. Ik zal morgen verder testen.

m.vr.gr.

Peter


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 29 mei 2024 22:08:14
Bericht:

Hi Peter,

Niks zo moeilijk als iets vinden dat soms werkt en soms niet. Blijkbaar hebben de mogelijke aangebrachte oorzaken weinig effect. Het is misschien een rare mogelijkheid. Maar heb je al eens gedacht aan een slecht contact (verhoogde overgang weerstand).

grts

Marcel


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 29 mei 2024 22:50:47
Bericht:

Dirk,

Het gaat niet om hoeveel treinen rijden, maar om hoeveel wissels. geschakeld moeten worden. In Peter's database kunnen dat in het ergste geval 8 wissels voor één wisselstraat zijn. Daarvoor is dan bijna 8 seconde nodig, in welke tijd niks anders geschakeld kan worden.
Ik zou dat niet adviseren.

groet, Huub


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 30 mei 2024 14:13:41
Bericht:

Beste allen,
Ik heb vandaag verder getest. Een vol uur met 5 treinen en communicatielogging meegevolgd. Alles verliep foutloos. Onbegrijpelijk want gisteren en voordien schakelde de wissel niet altijd om naar blok 50. Misschien toch een slecht contact (zie Marcel) in de aansluiting van decoder naar wissel.
Wat wel fout ging vandaag was het volgende: terwijl een trein over de wissel W 41 reed naar blok 50, schakelde die om naar blok 49. Dit was niet te zien in de communicatielogging. Dit gebeurde slechts éénmaal.
Er was geen aankomende trein die eventueel de wissel zou willen laten verzetten. Bovendien is de wissel toch niet schakelbaar terwijl de wisselstraat nog steeds gereserveerd is en bereden wordt?

Groeten,

Peter


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 30 mei 2024 17:08:29
Bericht:

Hallo Huub,

Ik heb op dit moment (de baan is nog in opbouw) iets van 10 wisselstraten, die maximaal vijf wissels omvatten. Vier wisselstraten hebben spoelaandrijving. Met de instelling van drie blokken vooruit kijken worden er meestal twee of drie wisselstraten geschakeld. Dat gaat eigenlijk nooit fout en voor mij ook vlot genoeg.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 30 mei 2024 21:19:54
Bericht:

Peter,

Een wissel dat is opgenomen in een gereserveerde wisselstraat kan niet door een andere wisselstraat worden gereserveerd en/of omgezet. Maar je kunt wel het wisseladres direct aansturen en dan gaat het gewoon om. In je database kom ik niets tegen dat zoiets kan veroorzaken.
Misschien iets in de centrale dat roet in het eten gooit of bijvoorbeeld een app?

groet, Huub


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 31 mei 2024 11:47:20
Bericht:

Dag Huub,
Ik heb vandaag nog getest en de wissel W 41 werkte nu weer zoals het moet. Enerzijds goed maar anderzijds niet want ik weet nog niet wat de oorzaak van de problemen is/was. Misschien komt het dus nog terug.
Vandaag had ik een andere wissel die niet omgeschakeld werd. De schakelopdracht was niet vermeld in de communicatielogging. Het gebeurde slechts 1 maal.
Is het niet mogelijk, dat de laptop waarmee ik werk, te traag is op sommige momenten?
Groeten,

Peter


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 31 mei 2024 12:01:56
Bericht:

Mijn baan werd tot een paar maanden terug nog zonder problemen door een minstens 15 jaar oude laptop met XP aangestuurd, dus de kans dat het aan je laptop ligt, is vrij klein.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat voor centrale gebruik je?

Groet, Huub


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 31 mei 2024 17:25:47
Bericht:

Huub, ik gebruik Intellibox 2 neo.

Vandaag veel getest zonder problemen. Afwachten natuurlijk.

Misschien toch een slecht contact aan het aansluitpunt van die wisselstand aan de wisseldecoder Viessmann 5211.
In het verleden had ik dat al met een s88-module Viessmann 5217. Een bepaalde bezetmelding werd niet gezien. Na verwijderen en terugsteken van het groene kunststofpennetje in de terugmeldmodule was het opgelost. Blijkbaar treedt er na verloop van tijd toch soms een slecht contact op aan de aansluiting waar het kunststofpennetje de draad tegen het metalen buisje in de module drukt.
Hopelijk was dat nu ook het probleem maar het is natuurlijk afwachten.

Groeten,

Peter


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 31 mei 2024 21:02:39
Bericht:

Hey Peter,

Ik denk inderdaad dat dit het juiste spoor is. Niet verder zoeken in digitale sturing.

grts

Marcel


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 31 mei 2024 21:32:16
Bericht:

Hallo Peter,

De Viessmann stekers, waar je de draad doorsteekt en dan terugbuigt en in de aansluitbus steekt, willen inderdaad wel eens problemen geven, zeker als ze wat (te) veel vermogen voor de kiezen hebben gekregen. De zaak wordt dan warm en het plastic van het stekertje smelt dan een beetje, waardoor het een isolatielaag rond de draad vormt. Dat leidt dan weer tot een slecht contact.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 01 jun 2024 11:15:02
Bericht:

Bij de raffinaderij is het mis met de wisselstraten: bij het rijden van 16 naar 17 schakelt wissel 50 mee en bij het rijden van 17 naar 16 schakelen 11 en 12 mee. Da's beide niet de bedoeling.

Mij lijkt dat je Marklinist bent daar je Motorola rijdt en schakelt, gebruik je K-rail wissels?

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 02 jun 2024 11:07:59
Bericht:

Dag Ben,

Ik ben voornamelijk Marklinist. Ik gebruik K-wissels.

Wat de wisselstraat betreft zal ik het nakijken. Bedankt.

Groeten,

Peter


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 02 jun 2024 11:15:49
Bericht:

Aan Dirk en Marcel.
Wat betreft de Viessmannstekertjes, zou het geen oplossing zijn om deze te vervangen door de Marklinstekkertjes waar de gestripte draad met een vijsje in wordt vastgezet? Deze stekkertjes passen eigenlijk goed in de gaatjes van de Viessmannmodules. Dan heb je ook het voordeel dat het stekkertje rondom kontakt maakt met het buisje in de module, terwijl met de kunststof Viessmannstekertjes alleen op de plaats van de omgeplooide draad kontakt wordt gemaakt. Dan moet er niet veel gebeuren om minder goed of geen elektrische verbinding meer te verkrijgen.

Groeten,

Peter


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 02 jun 2024 17:11:45
Bericht:

Hallo Peter,

Ik gebruik inderdaad ook bijna altijd de Märklin stekertjes. Die zijn betrouwbaarder dan de Viessmann exemplaren. Wel kan bij de Märklin stekertjes de passing wat minder worden, doordat de vier segmenten wat worden samengedrukt. Ik haal dan even een mesje tussen de segmenten door, zodat de segmenten weer wat uit elkaar staan en de stekers weer stevig passen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 03 jun 2024 17:29:13
Bericht:

Aan Ben:
Ik heb de wisselstraten aangepast. Dit klopte inderdaad niet. De reden is dat voorheen de trein langs de andere kant blok 17 inreed. Ik veranderde de inrijkant en vergat de wisselstraten aan te passen. Bedankt.

Groeten,

Peter


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 03 jun 2024 17:35:06
Bericht:

Aan Dirk, Marcel en Huub:
Vandaag schakelde de wissel w41 weer enkele keren niet naar blok 49 maar bleef staan richting 50. Ik heb eerder al de aandrijving en de decoder vervangen. Nu heb ik ook de Viessmannstekertjes door Marklinstekkertjes vervangen. Nog steeds blijft het probleem zich voordoen. Ik zou niet weten waar ik nog moet zoeken.
Het is wel steeds richting blok 49 die in de fout gaat. Als de wissel moet gericht staan naar blok 50 is het steeds correct.
Morgen nogmaals testen met communicatielogging.

Groeten

Peter


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 03 jun 2024 19:07:15
Bericht:

K-rail wissel: kan het mechaniek onder de dwarsliggers vrij bewegen? En de schuifbalk in de dwarsligger? Wissel ligt mogelijk te vast op de ondergrond? Of een beetje getordeerd?

Wissel vervangen door een ander exemplaar, al is het maar tijdelijk?

Als het naar één kant altijd goed gaat is het geen Koploper probleem lijkt me.


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 03 jun 2024 19:27:11
Bericht:

Hey Peter,

Ik denk ook dat dit geen koploper probleem is zoals Ben vermeld. Inderdaad kan het ook een mechanisch probleem in de wissel zijn. Vervangen van de wissel heeft weinig zin want dat heb je reeds gedaan. Het beste zou zijn dat je de logging opvolgt dat daarin blijkt dat alles goed werkt en de wissel toch eens niet schakelt. Dan ben je zeker dat het een haperend mechanisch probleem is of een slecht elektrisch contact.

grts

Marcel


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 03 jun 2024 20:40:36
Bericht:

Dag Marcel en Ben,
De wissel zelf heb ik nog niet vervangen, alleen de aandrijving. Een mechanisch probleem lijkt er niet te zijn want de wissel beweegt zeer soepel als ik manueel bedien. De schuifbalk werkt goed, alsook de mechaniek onder de dwarsliggers. Hij ligt ook niet te vast.
Ik ga alles verder testen met de communicatielogging. Ik hoop dat er iets uit de bus komt.
Alleszins al iedereen bedankt voor de tips.

Groeten,

Peter


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 04 jun 2024 06:44:50
Bericht:

Ik zie in de Excel tabel "gebruikte decoderadressen" dat je decoderadres 40 niet in gebruik hebt in Koploper, niet bij wissels en ook niet bij seinen. Is daar een reden toe?


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 04 jun 2024 12:06:30
Bericht:

Aan Ben:
Decoderadres 40 is niet gebruikt. Het is het laatste adres van een Viessmann 5213. Die bedient met bistabiele schakelaars continue stromen naar lichtseinen. (Dat zijn dus niet de oude Märklinseinen die een relais aangebouwd hebben.)
Omdat er in de buurt geen ander lichtsein is dat gestuurd kan worden met die 5213 is dat adres niet gebruikt.
De volgende decoder is een Viessmann 5211 waarmee aan 4 magneetartikelen een omschakelpuls gegeven kan worden. Het eerste adres van die decoder is 41 en stuurt de probleemwissel.

Groeten,
Peter


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 04 jun 2024 13:56:08
Bericht:

Peter,

Het is gewoon het aloude probleem met de kwaliteit van de Marklin wisselaandrijvingen. Heeft helemaal niets met Koploper te maken. Over dit probleem zijn nu al zoveel draadjes op forums volgeschreven dat dit geen enkele verrassing hoeft te zijn als ook jij tegen dit probleem aanloopt. Aandrijving vervangen door bv. een servoaandrijving en je probleem is opgelost, niet vervangen door een andere aandrijving van bv. Marklin, want dat helpt niet. Zou zeggen welkom bij de club van wisselaandrivingsproblemen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 04 jun 2024 17:13:29
Bericht:

Aan Wim:
Ik ken dat probleem en heb voorheen reeds de eindcontacten overbrugd.
Bij een aantal wissels heb ik vroeger de Märklinaandrijving vervangen door een motortje van Conrad waarbij ik een stuurprintje heb gesoldeerd met enkele transistoren en weerstanden. Bij die wissels had ik nog nooit problemen.
De probleemwissel nu heeft nog een Marklinaandrijving met overbrugde eindcontacten. Het probleem heeft niets met Koploper te maken, dat klopt. De communicatielogging loopt correct. Het is alleen als die wissel moet afbuigen blijft hij soms op rechtuit staan. Ik heb de wisseldecoder nogmaals vervangen en ook de aandrijving. Ik kijk nu toch goed na of er geen mechanisch probleem zou zijn onder de wissel door bv. te sterk vastgezet op de ondergrond of vuiltjes die de bewegende onderdelen belemmeren. Ik heb hem wat losser gezet want hij zat blijkbaar toch vrij sterk vastgeschroefd.
Morgen verder testen…….

Groeten,

Peter


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 04 jun 2024 20:33:31
Bericht:

Hallo Peter,

Of het wissel fysiek betrouwbaar schakeld zul je zelf moeten bekijken.

Wat Koploper betreft, nog wat om te controleren.

In de communicatie logging schakeld wissel 41 afbuigend bij rijden van blok 48>49.
Bij rijden van blok 48>50 en hoger schakeld wissel 41 rechtdoor.

Als W41 een linksafbuigend wissel is, dan heb je het juiste wisselsymbool gebruikt.
Is W41 een rechtsafbuigend wissel, dan heb je het verkeerde wisselsymbool gebruikt (onderhouden baanontwerp).
Bovenstaande hoeft geen probleem te zijn, zolang de wissels op de baan maar de goede kant op staan bij iedere rijweg. Ook dit kan alleen jij controleren.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 04 jun 2024 21:17:02
Bericht:

Aan Jan :
Wissel W41 is inderdaad een linksafbuigende wissel. Het juiste symbool is dus gebruikt. De standen i.f.v. de rijrichting zijn zoals je zegt.
Bedankt om dit na te kijken.

Groeten,

Peter


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 05 jun 2024 09:28:09
Bericht:

Hoe een wissel getekend wordt doet er toch niet toe, het gaat er om dat de aandrijving werkt.


quote:


De probleemwissel nu heeft nog een Marklinaandrijving met overbrugde eindcontacten.




Linke soep, als er spanning op de aandrijving blijft staan vanuit je Motorola decoder leidt dat tot gevaarlijke situaties.


quote:


Ik heb hem wat losser gezet want hij zat blijkbaar toch vrij sterk vastgeschroefd.




Heel goed. Je was nogal stellig dat dat allemaal goed zat, nu maar hopen dat dat iets oplevert.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Petervw
Gereageerd: 05 jun 2024 13:15:38
Bericht:

Ben,
Ja dat van die aandrijving waar eventueel spanning blijft op staan is juist. Ik overbrugde de meeste eindcontacten omdat er anders teveel problemen waren.
Een deel wissels heb ik reeds opgebouwd naar aandrijving met een Conradmotortje waar ik een stuurprintje voor soldeerde. Die werken zonder problemen.
Met de tijd ga ik dat voor alle wissels doen denk ik.

Nu nog verder testen hoe het gaat met de probleemwissel.

Groeten
Peter


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster