Print deze pagina | Sluit het venster

locomotieven ijken

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7031
Geprint op: 27 jul 2024

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Knootje
Onderwerp: locomotieven ijken
Geplaatst op: 25 apr 2023 10:58:42
Bericht:

Hoe kan het dat het ijken van mijn hondekoppen (piko) het ene exemplaar goed ijkt en de andere wisselende waardes geeft, allebei hebben de zelfde cv's.
Met wisselende waardes bedoel ik dat ze niet netjes verminderen naar nul.
Moest veel waardes handmatig veranderen om te kunnen afsluiten.
Bij de laatste stap ging hij heel langzaam de baan rond, dus van het ijktraject af.
Hopelijk vinden jullie iets.

Download Attachment: 2023313195427JKD.zip
10,81 KB

Kees--knootje

Reacties:


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 25 apr 2023 11:27:29
Bericht:

Hoi Kees,

Je schrijft dat ze beide dezelfde cv's hebben.
Maar zijn het ook dezelfde decoders.

Jos


Reageer op auteur: Knootje
Gereageerd: 25 apr 2023 11:30:47
Bericht:

dat weet ik niet , zijn allebei piko.
Maakt dat veel uit?
Kan ik daar achter komen via cv8

Kees--knootje


Reageer op auteur: Knootje
Gereageerd: 25 apr 2023 11:45:07
Bericht:

De "goede "heeft cv8 - 151 en de "foute heeft cv8 - 85
Weet niet welk merk decoders, ben er achter 85=uhlenbrock 151 =Esu

Kees--knootje


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 25 apr 2023 11:58:20
Bericht:

85 = Uhlenbrock
151 = Esu

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 25 apr 2023 12:56:18
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Knootje

dat weet ik niet , zijn allebei piko.
Maakt dat veel uit?


Ja dat kan veel uitmaken.

Elke decoder die aan de NMRA normen voldoet heeft een aantal standaard CV's die genormeerd zijn en bij elk merk dezelfde functie hebben.
Maar daarnaast zijn de meeste CV's niet genormeerd en mogen fabrikanten zelf invullen.
Daarom kan een CV bij de en fabrikant een heel andere functie hebben dan bij een andere.
Lukraak CV's aanpassen kan dan ook onverwachte effecten geven.
Daarom altijd de handleiding erbij gebruiken om de juiste CV's te vinden.
Bij het ijken zal je b.v. de motorregeling CV's wat aanpassen. Maar die zijn bij ESU en Uhlenbrock net wat verschillend. Dat kan jouw probleem met het ijken wel verklaren.

Groeten,
Eric


Reageer op auteur: Knootje
Gereageerd: 25 apr 2023 17:42:10
Bericht:

Weet inmiddels het merk, nu nog het type en bijbehorende cv's, heb geen papieren er bij gehad
De esu = lokpilot 4
Kees--knootje


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 25 apr 2023 19:59:28
Bericht:

De handleiding voor de ESU vindt je hier https://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/
of hier als je de Engelse versie wilt https://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/

Die van Uhlenbrock vindt je hier https://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/index.htm

Gr.
Eric


Reageer op auteur: Knootje
Gereageerd: 25 apr 2023 23:31:43
Bericht:

Bedankt voor de info, erg veel bomen in het cv bos

Weet alleen nog niet wat de oorzaak van de onregelmatige
snelheidsmeting is, de cv's zijn niet extreem verschillend.
Rij gedrag ziet er ook normaal uit.


Kees--knootje


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 26 apr 2023 09:27:18
Bericht:

Het beste kan je CV 5 = max.snelheid op een waarde zetten die het beste bij de jou gewenste max.snelheid komt.
Daarna CV 2 = min.snelheid op een waarde zetten wat je minimaal wil hebben.
CV 6 middensnelheid pas je aan om in het onderste gedeelte kleinere stappen te krijgen.
De rest heb je (nog) niet nodig om de lok te ijken.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet


Reageer op auteur: Zoeff
Gereageerd: 02 jul 2023 14:25:19
Bericht:

Verschillende hardware (motor) is ook van invloed.
Aart-Jan

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Knootje

Bedankt voor de info, erg veel bomen in het cv bos

Weet alleen nog niet wat de oorzaak van de onregelmatige
snelheidsmeting is, de cv's zijn niet extreem verschillend.
Rij gedrag ziet er ook normaal uit.


Kees--knootje


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 03 jul 2023 06:44:27
Bericht:

Piko Hondenkoppen en Esu decoders: alle ontstoorcondensatoren wegknippen op het dragerprintje behalve die ene die tussen de motorpolen zit en je stel rijdt voortaan probleemloos.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: LeidseBaan
Gereageerd: 03 jul 2023 10:39:17
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Piko Hondenkoppen en Esu decoders: alle ontstoorcondensatoren wegknippen op het dragerprintje behalve die ene die tussen de motorpolen zit en je stel rijdt voortaan probleemloos.

Gr, Ben.


Hoi Ben
heb je er ook een fotos van, wat je precies bedoelt
Gr
Tonnie

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 03 jul 2023 13:07:12
Bericht:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77372.45
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94756.msg3222157861#msg3222157861


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster