| 
    
     Afstand tussen laatste bezetmelder en eerste bezetmelder volgend blok 
    Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing 
    Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6979 
    Geprint op: 04 nov 2025 
    Onderwerp:  
      
    Auteur onderwerp: Stij
    Onderwerp: Afstand tussen laatste bezetmelder en eerste bezetmelder volgend blok 
    Geplaatst op: 07 feb 2023  07:32:01 
    Bericht:
  Hallo,
  is er een minimum afstand tussen de laatste bezetmelder van een blok en de eerste bezetmelder van het blok erna?
  Ik heb op een bepaald stuk van de baan de snelheid verhoogd en ik krijg daar spookmeldingen... niettegenstaande de bezetmelders toch in de juiste volgorde bediend worden.
  De snelheid terug verlaagd... en het werkt wel perfect.
  In alle eerlijkheid... er zit maar 13,5cm tussen...
  Groetjes,
  Stijn  
    
    Reacties:  
      
    
    Reageer op auteur: remunj 
    Gereageerd: 07 feb 2023  07:56:26 
    Bericht:  Dat antwoord kan heel kort zijn: 0 cm.  
  Ik heb alles gedetecteerd, inclusief wissels, en alles sluit gewoon op elkaar aan. Is geen enkel probleem.
  Die 13,5 cm, die zal niet gedetecteerd zijn, hoe zit die aangesloten? Rechtstreeks aan je centrale of via een diodeschakeling. Als het rechtstreeks is lijkt het erop dat je bezetmeldingen daardoor niet goed doorkomen omdat stroom de weg van de minste weerstand kiest. Daardoor kan een bezetmelder niet of later pas reageren.
  Groeten, Eric 
     
    
    Reageer op auteur: JPJ 
    Gereageerd: 07 feb 2023  07:58:39 
    Bericht:  Hallo Stijn,
  Mijn bezetmelders zaten gewoon tegen elkaar aan. Dus rail van 20 cm, isolatie, en weer rail van 20 cm, en dat werkte perfect.
  Jos 
     
    
    Reageer op auteur: Stij 
    Gereageerd: 07 feb 2023  09:49:46 
    Bericht:  Bedankt voor jullie tips.
  Er is een massadetectie (laatste bezetmelder van een blok) van 9cm lang... dan 4,5cm niets en dan een stroomdetectie van 108cm (eerste bezetmelder van volgend blok).
  Ik ga ervanuit dat de loc juist geijkt is.
  Als de loc er tegen 80km/u over gaat wordt die massadetectie 500msec bediend.
  Als de loc er tegen 160km/u over gaat wordt die massadetectie 250msec bediend.
  85msec na het verlaten bedient de sleper dan de stroomdetectie...
  Misschien is 250msec een te korte bezetmelding om betrouwbaar te zijn?
  Groetjes,
  Stijn 
     
    
    Reageer op auteur: JPJ 
    Gereageerd: 07 feb 2023  10:39:13 
    Bericht:  Zie dat Eric mij net voor was.
  Jos 
     
    
    Reageer op auteur: Stij 
    Gereageerd: 08 feb 2023  06:14:39 
    Bericht:  Ik heb de detectiezone eenvoudig wat langer kunnen maken: 13cm ipv 9cm. En nu werkt het perfect... ook aan een snelheid van 160mk/h.
  Case closed... op naar t volgende!
  Stijn 
     
    
    Reageer op auteur: zuyderduyn 
    Gereageerd: 20 feb 2023  12:45:03 
    Bericht:  Hallo,
  Ik heb ook veel blokken rechtstreeks op elkaar aangesloten, dus isolatie as als scheiding tussen 2 blokken. Ik heb soms wel het probleem dat een lok te ver doorrold en dus net stopt al in de inrijsectie van het volgende blok. Minimum snelheid verlagen heeft dit probleem vrijwel geheel getackeld. Maakt het nog uit hoelang een stopsectie is voor waar hij stopt? 
     
    
    Reageer op auteur: Bonaza 
    Gereageerd: 20 feb 2023  14:09:01 
    Bericht:  De minimum snelheid verlagen is een mogelijkheid. Maar je kan beter de remvertraging van de locdecoder (CV4) verlagen.
  grts
  Marcel 
     
    Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/ 
    © EKweb 2006 
     |