Print deze pagina | Sluit het venster

Herkennen van treinnummers

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6765
Geprint op: 27 jul 2024

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Leo de Jong
Onderwerp: Herkennen van treinnummers
Geplaatst op: 04 okt 2021 20:13:42
Bericht:

Dag mensen.
Ik wil mijn baan deels automatisch laten rijden middels koploper.
Een en ander uitgeprobeerd op een proefbaantje voordat ik aan het grote werk ga.
Het automatisch laten rijden gaat goed, wissels e.d. invoeren, bezetmelders (Viessmann 5233) invoeren, dit werkt allemaal naar behoren.
Zichtbaar zijn de nummers van de treinen.
Nu zal ik op de grote baan ook delen hebben waar geen bezetmelders zitten.
Als ik op de proefbaan een stuk zonder bezetmelder doe, dan gaat het niet meer goed. Het rijden wel, dit stuk wordt gewoon niet meer meegenomen natuurlijk
Maar als ik handmatig de trein op dit deel laat rijden dan verdwijnt de bezetmelding natuurlijk maar die komt niet meer tevoorschijn als die weer naar een gedetecteerd stuk rijdt. Het nummer blijft knipperen op het laatst gedetecteerde stuk.
Nu lees ik dat je dit niet gedetecteerde stuk van stroom moet voorzien met een diode, bijvoorbeeld de Viessmann 5234.
Nu is mijn vraag of dit de oplossing is voor de foutmelding bij uitrijden en bij terugkomst in een gedetecteerd deel weer zichtbaar wordt met nummer.
Of moet ik een andere (niet al te moeilijke) oplossing gebruiken.
Gr. Leo


Leo

Reacties:


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 04 okt 2021 21:52:33
Bericht:

Leo,

Allereerst is het handig als je je vraag in de juiste rubriek stelt en niet zomaar het eerste de beste subboard aan klikken. Want deze vraag heeft niets met de installatie van Koploper te maken.
Door de juiste rubriek te gebruiken blijft het overzichtelijk.
Jouw vraag hoort in de beginners rubriek thuis.

quote:
Maar als ik handmatig de trein op dit deel laat rijden dan verdwijnt de bezetmelding natuurlijk maar die komt niet meer tevoorschijn als die weer naar een gedetecteerd stuk rijdt. Het nummer blijft knipperen op het laatst gedetecteerde stuk.

Klopt. Aangezien Koploper dan geen controle meer heeft over de treinenloop weet Koploper ook niet meer waar een trein zich bevindt. Je zal dan inderdaad alleen maar een bezetmeldpunt zien oplichten op het moment dat een trein zich daar meld.

Wat betreft die ongedetecteerde delen, stroom kiest de weg van de minste weerstand. Dat is in dir geval dus de weg zonder detectie. Wil je bij automatisch rijden betrouwbare detectie dan moet het spanningsniveau van niet gedetecteerde delen gelijk zijn aan de gedetecteerde delen. Dat doe je met een diodeschakeling. De door jou genoemde Viessmann 5234 is zo'n schakeling. Maar die zou ik niet gebruiken want de prijs van 8.95 is pure oplichting. Die schakeling maak je zelf voor een paar centen met vier diodes of een bruggelijkrichter. Wees geen dief van je eigen portemonnee en Google maar eens op diodeschakeling.

quote:
Nu is mijn vraag of dit de oplossing is voor de foutmelding bij uitrijden en bij terugkomst in een gedetecteerd deel weer zichtbaar wordt met nummer.
Of moet ik een andere (niet al te moeilijke) oplossing gebruiken.

Nee die schakeling zal niet helpen.
En ja de oplossing is simpel. Koploper automatisch laten rijden zodat die de controle heeft. Als je de database goed invult zal je gewoon zien dat de trein op de juiste plaatsen herkend wordt en zichtbaar is met het nummer.

Gr.
Eric


Reageer op auteur: Leo de Jong
Gereageerd: 04 okt 2021 22:51:18
Bericht:

Eric, dag
Bedankt voor je reactie.

Of het bij beginners hoort of bij koploper kon ik niet goed inschatten. Ik kan dit nu niet meer verplaatsen geloof ik.

Wat diode's betreft gaf ik het voorbeeld Viessmann, ik had al diode's besteld n.a.v. plaatje Wim Ros op forum modelspoor. Kosten idd niet veel, alleen verzendkosten zijn altijd vervelend.

Gemeld dat het automatisch rijden over de blokken goed gaat maar als ik een trein naar een niet gedetecteerd stuk wil rijden er problemen ontstaan.
Ik begrijp uit jouw reactie dat het niet eenvoudig, door bijv. aanpassing instellingen o.i.d., is aan te passen. Zal dat dan handmatig moeten doen. (zowel uit laatste blok halen als weer bij het invoegen)
Zal niet al te vaak gebeuren verwacht ik dus nog wel te overzien.

gr,



Leo


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 05 okt 2021 10:24:05
Bericht:

Hallo Leo,

Is datgene wat je wil niet met het instellen van een handmatige wisselstraat te bereiken ?

Anders je database even hier plaatsen.

Jos


Reageer op auteur: Leo de Jong
Gereageerd: 05 okt 2021 16:21:18
Bericht:

Jos, dag
Ik kan op mijn testbaan(tje) geen wisselstraat maken, is maar een ovaal met 2 extra sporen.
Ik heb wel een bericht gelezen en uitgeprint met wat je denk ik bedoelt.
Mijn bedoeling was toen ik begon om handmatig met een TC te gaan rijden.
Hier de baan voor opgebouwd, die is dus al grotendeels klaar.
Nu echter het plan opgevat om met Ecos, Koploper en bezetmelders te spelen,
Kom nu dan ook het een en ander aan vragen tegen. Sommige moeten blijven liggen tot ik aan dat deel toe ben, hier valt dan ook dit benoemde probleem (pje) onder. In grote lijnen kan ik de handleiding wel begrijpen en al doende leer je ook (hopelijk)
Ga nu beginnen met het schaduwstation opnieuw te bedraden e.d.
gr, Leo




Leo


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 05 okt 2021 22:59:31
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo de Jong

Dag mensen.
Nu zal ik op de grote baan ook delen hebben waar geen bezetmelders zitten.
Als ik op de proefbaan een stuk zonder bezetmelder doe, dan gaat het niet meer goed. Het rijden wel, dit stuk wordt gewoon niet meer meegenomen natuurlijk




Te mijden, is een ramp bij het rijden, maak gewoon volgend blok stuk langer...Blokken moeten niet even lang zijn . Dan springt nummer naar lang blok en alles blijft ok.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Leo de Jong
Gereageerd: 06 okt 2021 22:04:58
Bericht:


Mee eens maar het moet wel kunnen.
Op het deel wat automatisch gaat rijden is 1 aftakking en 1 oprit.
Alleen dat is best wel een groot deel:
rangeerterrein, draaischijf, lokloods, vrachtloodsen, kolenbunker, dieselstation, e.d. juist waar ik handmatig aan de gang wil.
Er zullen wel eens treinen op de hoofdbaan gaan komen (en eraf natuurlijk)

Ik heb een paralelspoor juist bij die op en afrit, die kan ik dan gebruiken om een trein af en aan te melden,( of ik moet een betere oplossing vinden) . Voorlopig kom ik daar echter nog niet aan toe.
Ik weet iig nu wat de beperkingen zijn.

gr, Leo



Leo


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 07 okt 2021 10:34:53
Bericht:

Leo,

Wat jij nu beschrijft is geen beperking maar de manier waarop Koploper werkt.
Koploper is bedoelt om automatisch te rijden.
Daar zijn bezetmeldingen voor nodig om te zorgen dat Koploper weet waar een trein zich bevindt. Als je in de blokken waarin je automatisch rijdt delen hebt die niet gedetecteerd zijn moet je deze voeden d.m.v. de diodeschakeling zodat er spanningsverschillen zijn tussen de gedetecteerde en niet gedetecteerde stukken.
De diodeschakeling zorgt ervoor dat de detectie op tijd plaats vindt en niet pas als een trein zich volledig in het gedetecteerde deel bevindt.

Het stukje wat je nu beschrijft over het rangeerterrein, draaischijf etc. is bij jou niet gedetecteerd en daarin rijdt je handmatig. Dat kan prima. Alleen heeft Koploper geen weet van wat zich daar afspeelt. Daar detectie toevoegen zal ook niets toevoegen zolang je daar geen blokken maakt die je in het automatisch rijden wilt meenemen.
Ook al zou je detectie inbouwen dan zal bij het handmatig rijden alleen zichtbaar zijn dat een detectiepunt bezet is maar niet door welke trein.

Wat jij dan hebt is wat ze in het echt noemen een onbeveiligd gebied waar rijden op zicht van toepassing is.
Dat is prima mogelijk met Koploper.
Waar je de hoofdbaan op wilt om automatisch te gaan rijden zal je de loc moeten aanmelden zodat Koploper zich van de trein bewust is.

Kortgezegd heb jij geen probleem. Het is precies zoals Koploper bedacht is.

Groeten,
Eric


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster