Print deze pagina | Sluit het venster

Spookmelding door dubbel sleepcontact

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6623
Geprint op: 27 jul 2024

Onderwerp:


Auteur onderwerp: De treintjesgek
Onderwerp: Spookmelding door dubbel sleepcontact
Geplaatst op: 29 dec 2020 21:03:59
Bericht:

Ik heb sinds kort de Märklin 39706 TEE RAm SBB. Daar zitten aan de motorwagen en het stuurstand-rijtuig elk 1 sleepcontact. Daardoor krijg ik door deze trein steeds spookmeldingen. Ik heb bij "koppelen stuurstand" naar een oplossing gezocht, maar daar kan ik niets mee. Is er überhaupt een mogelijkheid in koploper, of moet ik het sleepcontact onder het stuurstand-rijtuig verwijderen?

Reacties:


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 29 dec 2020 22:09:07
Bericht:

Hallo Treintjesgek,

Je kunt bij instellingen per database > Remmen/Spooktrein/Massa > Minimaal vrije tijd bezetmelder/spooktrein, de tijd wat verhogen.
Hier wat met de tijd experimenteren, net zo hoog als nodig is. Liefst niet te hoog want dan gaat de spooktreinbeveiliging slechter functioneren.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: De treintjesgek
Gereageerd: 29 dec 2020 22:20:06
Bericht:

Jan bedankt. Ik heb vergeten te melden dat niet zozeer tijdens het rijden als wel bij het gaan stilstaan de problemen optreden.


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 30 dec 2020 07:45:27
Bericht:

Hallo Treintjesgek,

Dan wordt het een ander verhaal.
Ik neem aan dat je met stroomdetectie werkt voor de bezetmelders, anders kan de tweede sleper geen invloed hebben.
Misschien dat er soms te weinig stroom via die tweede sleper getrokken wordt (sleperomschakeling?) om de bezetmelder te activeren.
Eventueel kun je met een weerstandje (2k2 0,25W), tussen de sleper en de massa, het stroomverbruik wat verhogen. Zorg er voor dat het weerstandje vrij ligt want dat wordt warm.
Dat blijft uitzoeken waardoor het komt en proberen een oplossing te vinden.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: De treintjesgek
Gereageerd: 02 jan 2021 00:37:50
Bericht:

Hallo Jan,
Om aan een nieuwe trein zelf te gaan solderen is geen optie.
Echter, door op het internet te zoeken heb ik een oplossing voor het probleem gevonden. Het hoeft dus niet door trucjes in Koploper.
Zie het filmpje hoe te handelen. https://youtu.be/rdeP6ynwwgI
Bedankt voor jouw inzet.


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 02 jan 2021 09:46:24
Bericht:

Hallo Treintjesgek,

Goede oplossing, die sleper omschakeling heb je toch niet nodig bij computer gestuurd rijden.
Goed gezocht en gevonden.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 02 jan 2021 10:28:05
Bericht:

Zoals Jan terecht opmerkte:

quote:
Ik neem aan dat je met stroomdetectie werkt voor de bezetmelders, anders kan de tweede sleper geen invloed hebben

Als je de omschakeling weglaat en alleen het sleepcontact van de motorwagen actief is, dan komt bij rijden met het stuurrijtuig voorop de bezetmelding toch veel te laat?

groet, Huub


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 02 jan 2021 10:58:29
Bericht:

Huub,

Daar heb jij weer gelijk.
Het zou kunnen betekenen dat Treintjesgek nog niet achteruit met het treinstel gereden heeft met Koploper.

Het blijft gissen zolang we niet precies weten hoe een en ander is uitgevoerd op zijn baan en in Koploper.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: De treintjesgek
Gereageerd: 02 jan 2021 12:04:28
Bericht:

Heren, gissen is niet nodig.
Ik heb ook Plan-U’s van Artitec.
Die hebben ook alleen een sleepcontact onder het motorvoertuig.
Dus ook daarmee rijd ik alleen in één richting.


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster