Koploper versus andere programma's Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing Onderwerp: Auteur onderwerp: Wim Romijn
Onderwerp: Koploper versus andere programma's Regelmatig komen er opmerkingen voorbij dat een ander programma, met name iTrain, beter zou zijn.
Reacties:
Reageer op auteur: Wim Ros
quote: Daar is een simpele oplossing voor, vraag een GRATIS proefversie aan, kun je 2 maanden alles uit proberen wat je maar wil. Is dat te kort dan is Xander niet de beroerdste. Zelf ervaren is de beste oplossing om je een mening te vormen. Mvg Wim. Alleen de waarheid ligt in het midden s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Reageer op auteur: JPJ Goed geschreven (gesproken) Wim Romijn.
Reageer op auteur: Stij Ik speel nu al lang met Koploper en ben niet van plan te veranderen, maar als er nieuwe standaarden en toepassingen ontwikkeld worden voor de centrales zullen we "ooit" moeten overstappen als we van die nieuwe dingen gebruik willen maken. Dat zal pijn doen.
Reageer op auteur: Wim Romijn Ja Rocrail is ook gratis.
Reageer op auteur: Stij
quote: In 1980 al? Ik wist niet dat er toen al digitale systemen waren! Ik ben zelf beginnen programmeren in Quickbasic in +-1990. Rond 1994 was ik in staat de hele baan automatisch te sturen zoals ik wilde (blokregeling en stoppen in stations). Alleen was alles hardcoded en als ik dus een aanpassing wilde doen aan de baan moest ik een heel stuk van de code herschrijven. De hobby is dan volledig ondergesneeuwd en pas jaren later ben ik opnieuw begonnen met Koploper. Groetjes, Stijn
Reageer op auteur: Wim Romijn Ik bedoel begin jaren 80.
Reageer op auteur: Wim Ros Wat heeft dit nog met de vraag en het onderwerp te maken???????
Reageer op auteur: Wim Romijn Wim,
Reageer op auteur: Ben
quote: Ik kan niet in je portemonnee kijken maar misschien is de uitdrukking "een dure teleurstelling" wat overdreven. Een hobby mag geld kosten (vind ik) en je kunt iTrain als onderdeel van die hobby beschouwen. Maar dat bepaal je uiteraard zelf. Ik denk dat het antwoord op je vraag niet gegeven kan worden, behalve over verstand (functionaliteit) gaat het namelijk ook over een goed gevoel. En dat laatste heb ik helemaal niet bij ITrain. Gr, Ben.
Reageer op auteur: Bonaza Ik denk dat de meeste programma's gewoon vergelijkbaar zijn in gebruik. Kwestie van ze gewoon te worden. Een sensatie zoals in de jaren 80-90 bij het ontstaan van het digitale tijdperk moeten we de eerste jaren niet meer verwachten. De prijs van Itrain van 209 € is een flinke hap uit het budget bij ons reeds zo dure hobby. En daar houdt het niet mee op. Ook de upgrades in de toekomst zullen betaald moeten worden.
Reageer op auteur: Wim Ros
quote: Als je niet bereid bent om te veranderen of investeren, kunnen we deze discussie wel gelijk stoppen. Ik persoonlijk ben 31 december 2018 overgestapt op iTrain. Daar nog geen seconde spijt van gehad, ook heb ik lange tijd met RocRail gestoeid, maar dat spreekt mij totaal niet aan. De invulschermen geven zoveel onnodige opties, dat je door de bomen het bos niet ziet. Ook heb ik een tijdje met TrainController en WDP gewerkt, maar ook dat gaf niet de wauwfactor. De rede van de overstap, is geweest ik ben een grotere eigen baan aan het bouwen en dat is iets meer dan een ovaaltje met een passeerspoor en een uithaalspoor. En nu liep ik iedere keer weer op tegen het probleem dat het een waar feest is als je binnen koploper je plan uit gaat breiden, en dat je allerlei verbindingen en wisselstraten in allerlei richtingen en vanaf verschillende punten iedere keer weer opnieuw moet invullen, en dat je daar altijd weer iets in en bij vergeet, en je daar uren mee bezig bent. Met iTrain is het een kwestie van tekenen op in je sporenplan en net zoals in Koploper of andere programma's de onderdelen een adres geeft en een omschrijving (naam), en daarna op vul automatisch drukt en iTrain maakt alle wisselstraten en verbinden aan. Kost mij in ieder geval minder tijd en ergernis, omdat er toch altijd iets wordt vergeten of verkeerd wordt aangevinkt. Dan het omlopen en locwissel en treinwissel is binnen iTrain echt een fluitje van een cent, en wordt gewoon uitgevoerd tussen het normale bedrijf, zonder claims e.d. Als ik dat in Koploper deed lag een groot deel van de baan stil. Waar ik uiteraard mee begonnen was in eerste instantie. Dat is mijn gebruikers ervaring. Je moet als je overstapt wel je Koploper manier van denken opzij zetten, maar dat geldt bij alles. Ook als je overstapt op Rocrail of TrainController. Maar als je niet weet waar je overpraat ben je ook niet in staat je een mening erover te vormen, en klets je maar wat. En ja sommige mensen blijven de eeuwige beginner, die gaan het nooit begrijpen. Voor mij hoeft niemand over te stappen, maar soms als je dat wel doet, dat er een hele nieuwe wereld voor je opengaat. En is treinen weer leuk, i.p.v. dat je een data typist bent. Je kunt iTrain ook zonder proef periode gebruiken, alleen ben je dan beperkt in de mogelijkheden, maar geeft je dan wel een beeld. Je mag zelf kiezen. Wat een ander vindt is niet belangrijk, alleen je eigen mening en beleving doen er toe. Dus dit soort vergelijkingsvragen hebben geen enkel nut je krijgt altijd een gekleurde mening. Mvg Wim. Alleen de waarheid ligt in het midden s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Reageer op auteur: hubertus
quote: Voor mij geef je hiermee de essentie weer wat de keuze voor bepaalde software bepaalt, past het bij je manier van denken? Mijn manier van denken is dat het programma moet doen wat ik wil. Met koploper is me dat vrijwel altijd gelukt. Ik gebruik het op veel manieren zoals Paul het nooit heeft bedoeld. Maar daardoor kan ik lekker pielend op een tableautje in mijn hand lekker rangeren, terwijl de automatische treinenloop gewoon doorgaat. Ik rijd met mijn trein, koploper zorgt voor het bewegend behang. Daardoor kan ik locs op mijn baan plaatsen en verwijderen, zonder dat ik mijn muis hoef aan te raken. En daardoor kan ik ook met een baanplan werken, dat volgens de regels eigenlijk niet kan. De baan ziet er in Koploper ook anders uit dan in werkelijkheid. Allemaal om het gebeuren op de baan naar mijn wensen aan te passen. Het besturingsprogramma is ondersteunend, niet leidend. Wat ik van iTrain heb gezien en ervaren, wordt ik daar veel meer in een keurslijf gedrukt, ik moet me aanpassen aan het programma. Dat past niet bij mijn manier van denken. En dat maakt het vergelijken van programma's ook zo lastig. Wat de een belangrijk vind, is voor de ander een totaal onbelangrijk issue. groet, Huub Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/ © EKweb 2006 |