Print deze pagina | Sluit het venster

Noodstop vóór wisselstraat

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6573
Geprint op: 27 jul 2024

Onderwerp:


Auteur onderwerp: TonV
Onderwerp: Noodstop vóór wisselstraat
Geplaatst op: 31 okt 2020 19:21:13
Bericht:

Hallo allemaal,

Het valt me op dat treinen voor een wisselstraat een noodstop maken wanneer deze zelf bezet is. Ik heb een paar wisselstraten die druk bereden worden waarbij dat goed waarneembaar is.

Natuurlijk kan je een wisselstraat-snelheidsbeperking instellen.
Zonder voorwaarden betekent het dat een trein altijd snelheid verminderd ook als deze gewoon door moet rijden.
Wanneer je er een voorwaarde aan verbindt heeft dat alleen betrekking op het blok ná de wisselstraat wanneer daar gestopt moet worden.
In beide gevallen onbruikbaar.

Op dit moment kan ik niets anders bedenken dan dynamische snelheden toe te passen met een logische actie die kijkt of de trein de wisselstraat gereserveerd heeft.

Wellicht zijn er slimmere oplossingen?
Wie kan mij daaraan helpen?

Met vriendelijke groet,
Ton

Reacties:


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 31 okt 2020 21:58:36
Bericht:

Wat jij beschrijft, heb ik nog nooit gezien of ik begrijp niet wat je bedoelt (of allebei).
Ik denk dat het voor het begrip wel handig is als je een backup van je database plaatst en aan de hand van een concreet voorbeeld aangeeft wat je bedoelt.

Groet, Huub


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 01 nov 2020 11:44:37
Bericht:

Dag Ton,

Als ik je verhaal zo lees krijg ik de indruk dat jou treinen wel heel dicht op mekaar rijden. Zoals Huub zegt beter je database hier plaatsen. Het eerste waar ik zo aan denk bij instellingen per database heb je bij seinen en wissels toch gekozen voor 1 blok vooruit te kijken extra ? Ten tweede in het blok voor de wissels kan je daar de toegelaten snelheid niet lager zetten. In dat geval zal de noodstop niet zo zichtbaar zijn.

Groeten

Marcel


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 01 nov 2020 17:37:40
Bericht:

Hallo Ton,

Zo op het eerste gezicht lijkt het dat je treinen te hard rijden en dus niet netjes kunnen afremmen voor een bezette wisselstraat. Je krijgt dan een noodstop.
Normaal gaat een trein al bij het binnenrijden van een blok langzamer rijden als de wisselstraat erachter bezet is, zodat hij met de minimumsnelheid aankomt in de stopmelder. Dan zal hij netjes stoppen. Als de trein met te hoge snelheid de stopmelder inrijdt (hoger dan de ingestelde minimumsnelheid) volgt een noodstop.
Het is hetzelfde als bij het gewoon stoppen in een blok. Ook dan volgt een noodstop als de trein met hoge snelheid de stopmelder inrijdt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 01 nov 2020 22:07:29
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Als de trein met te hoge snelheid de stopmelder inrijdt (hoger dan de ingestelde minimumsnelheid) volgt een noodstop.




Dirk bedoelt hier wel de minimum snelheid van het treintype waarmee de lok op dat moment onderweg is.

ps. ik neem aan dat je leren remmen hebt aangevinkt in dat laatste blok voor de wisselstraat ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 02 nov 2020 12:30:00
Bericht:

Ton,

Ik gebruik zelf geen dynamische snelheden dus ik ben daar niet zo mee vertrouwd. Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit werkt met slechts 1 bezetmelder. Netjes afremmen met 1 bezetmelder gaat nooit lukken, dit wordt altijd een noodstop dacht ik.

Groeten

Marcel


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 02 nov 2020 13:44:49
Bericht:

Dynamische snelheden staat los van het aantal melders, het is gewoon een optie bij aanvulling blokgegevens, waarmee je bij het waar zijn van een logische actie de maximum snelheid in een blok kunt aanpassen.
Maar laten we nu even wachten op de database en/of nadere uitleg van Ton, voor we in het wilde weg oplossingen gaan bedenken terwijl het probleem nog niet helder is. Want Ton heeft het ook over een wisselstraat-snelheidbeperking en die is er per definitie alleen als die wisselstraat ook vrij is. Ik kan het in elk geval nog niet helemaal rijmen.

groet, Huub


Reageer op auteur: TonV
Gereageerd: 11 nov 2020 19:49:31
Bericht:

Hallo allemaal,

Bedankt voor het meedenken en het is inderdaad beter om mijn baan erbij te halen en wat uitleg te geven. Het gaat vooral om de rechter wisselstraat die bewaakt wordt door bezetmelder 3.01 en begrensd wordt door de wissels: 14, 16, 33, 34, 18 en een niet aangedreven wissel waarop blok 21 aansluit.
Andere wisselstraten hebben hetzelfde problemen maar dat valt minder op.

Wanneer een trein van blok 21 naar 22 rijdt terwijl een andere trein die vanuit blok 25 naar bv. 33 gaat en de wisselstraat al geclaimd heeft gaat de eerstgenoemde op de noodrem. Als hij niet in de gaten had dat hij af moest remmen.
Hetzelfde gebeurt ook andersom. Wanneer de eerstgenoemde trein de wisselstraat geclaimd heeft zal de tweede trein van 25 naar 33 op de noodrem trappen.
In de blokken 21 en 25 zit ook nog een virtuele bezetmelder om het afremmen geleidelijk te laten verlopen.

Wanneer ik snelheidsbeperkingen voor die wisselstraat instel gaan alle treinen afremmen ook al kunnen ze ongehinderd doorrijden (tegelijk van 21 naar 22 en van 25 naar 26.
Daarbij stel ik in: Alleen bij stop in het volgende blok en opheffen bij vrijkomen wisselstraat.

Ik hoop die iemand kan aangeven wat ik niet goed ingesteld heb.

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Ton




Download Attachment: Spoor47_20201108_232056.zip
62,53 KB


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 11 nov 2020 21:42:09
Bericht:

Ik heb het alleen even voor blok 21 gekeken.
Op de eerste melder remt de trein af naar gemiddelde snelheid. Die wordt bepaald door het bloktype, want daar heb je aangegeven dat de snelheden van het treintype overschreven moeten worden. Die gemiddelde snelheid is 60 km/u. Op de tweede melder, de virtuele na 400 cm, wordt er afgeremd naar minimum. Maar bij een bloklengte van 500 cm blijft voor dat afremmen niet veel ruimte over. De trein komt dus te hard binnen in de stopsectie (de 3e melder). Te hard is harder dan de minimumsnelheid. In dat geval zal de trein direct worden gestopt.

Dus die virtuele melder inkorten, de gemiddelde snelheid veel lager of direct op de eerste melder afremmen naar minimum. Ik zou in elk geval dat laatste doen, het leren remmen zorgt ervoor dat er niet eindeloos op die minimum snelheid wordt gesukkeld.

groet, Huub


Reageer op auteur: TonV
Gereageerd: 15 nov 2020 09:59:03
Bericht:

Hallo Huub,

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de snelheden blijkbaar onderschat. Door op de eerste bezetmelder al te gaan remmen komt de trein rustig tot stilstand voor het sein. Ik ga nog wat experimenteren om een mooi stopgedrag te krijgen maar dit moet gaan lukken.
Bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Ton


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster