Print deze pagina | Sluit het venster

Speciale Acties

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6513
Geprint op: 26 sep 2020

Onderwerp:


Auteur onderwerp: flyerman
Onderwerp: Speciale Acties
Geplaatst op: 30 mei 2020 16:13:46
Bericht:

Gezien mijn probleem in dit https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6512 topic heb ik het volgende bedacht.

Eerst even een opmerking. Het probleem in bovenstaande topic komt bijna niet voor, maar aangezien het op het onderste schaduwstation is, wil ik fouten uitsluiten.

Wat heb ik bedacht?

Ik gebruik wisselmotoren van Hoffmann, daar zit ook een schakelaar op om te gebruiken voor puntstuk polarisatie. Aangezien ik Marklin K rails gebruik, heb ik dat niet nodig.

Het is wel handig om het gebruiken zodat te zien is, in welke stand de wissel staat, dit doe ik door er een bezetmelder aan te hangen.

Met speciale acties laat ik dan de inrij wisselstraat beveiligen, wanneer er een wissel niet goed staat, dan is er een bezetmelder actief, die in een speciale actie is vastgelegd. Hierdoor stopt de trein keurig in het blok voor de wisselstraat.

In de bijgaande database gaat het om de wisselstraten uit blok 5 naar schaduwstation 2A.

Het werkt op zich goed, 1 wissel fout en de trein in blok 5 stopt.

Echter, de wisselmotoren hebben een schakeltijd van 1 tot 2 seconde (Dit adviseert de fabrikant). Hierdoor komt het soms voor dat Koploper denkt dat er een wissel niet goed staat in de wisselstraat, 5 wissels schakelen kost ruim 10 seconde, en de trein stopt zodra deze in blok 5 binnenkomt.

Ik heb in speciale acties al de vertragingstijd van de actie ingesteld, maar dat geeft geen verbetering. Ook al iets geprobeerd met logische actie, maar blijft hetzelfde.

Het gaat om de wisselstraten van 5 naar 304, en van 5 naar 305.

Zou er iets mogelijk zijn dat na het zetten van de wisselstraat de controle van de bezetmelders pas komt? Of is er een andere mogelijkheid? Zoals het opheffen van de foutmelding als alle wissels gezet zijn.

Merci voor het meedenken.


Download Attachment: StationMartinsdijk_Test.zip
27,82KB

Reacties:


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 30 mei 2020 17:20:00
Bericht:

Wat ook een probleem zou kunnen zijn, is dat momenteel op de test opstelling, schaduwstation 2B via maar n blok, blok 5, naar schaduwstation 2A gaat. Ik ga er even een blok tussen zetten.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 30 mei 2020 17:27:32
Bericht:

Flyerman,

Je kunt per wissel een extra tijd opgeven dat hij bekrachtigd wordt,
als je dat op 1,5 sec b.v. is je hele probleem toch opgelost en heeft de aandrijving voldoende tijd om omtegaan.



Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 30 mei 2020 17:53:01
Bericht:

Als je mijn database goed hebt bekeken, dan zie je dat de desbetreffende wissels een ingestelde tijd hebben.

Dat is het probleem niet. Het probleem is dat Koploper en bezetmelder van een bepaalde wissel ziet, die vastgelegd is in speciale acties, omdat deze in de wisselstraat nog niet is omgezet.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 30 mei 2020 18:04:53
Bericht:

Flyerman,

Als ik jouw database bekijk, wat ik al gedaan had, dan zie ik dat de defaulttijd op 250ms staat en dat is een 4de van 1000ms (1sec) of een 8ste van 2000ms (2s)

Als je extra tijd nodig hebt en die is boven de 1000ms max defaulttijd, dan zet je een extra bekrachtigingstijd per wissel.

Die staan in jouw database allemaal op 0,00 sec. dus op defaultijd.

zie hier een willekeurig wissel.

Je hoeft niets met dit advies, als je toch denkt het beter te weten, maakt mij verder niet uit. Maar als je wil dat de bekrachtigingstijd 2Sec wordt zou ik er toch iets mee doen.



Mvg
Wim.




Download Attachment: extratijd.jpg
82,72 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 30 mei 2020 18:16:12
Bericht:

@ Wim

Denk dat je nog de database van een andere vraag van Flyerman hebt.
in deze database staat de bekrachtigingstijd voor wissel nummer 23 op 1,5 sec.

Jos


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 30 mei 2020 21:17:49
Bericht:

Ik denk dat Wim inderdaad de verkeerde database heeft, het gaat niet om de schakeltijd van de wissels, maar om de bezetmelders die gemeld worden bij de special actie naar het desbetreffende spoor.

Door het langzame zetten van de wisselstraat worden de bezetmelders verkeerd ingelezen waardoor de trein ten onrechte stopt.

Ik heb het tijdelijk opgelost door een stopverbod in blok 5 te zetten. De trein vertrekt nu pas uit SS2B nadat er een spoor is uitgekozen in SS2A. De wissels worden gezet voordat de trein in blok 5 is.


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 31 mei 2020 10:08:59
Bericht:

Je speciale actie 5 > 305 klopt in ieder geval niet, want op deze manier zal een trein nooit naar blok 301 t/m 304 kunnen. In al die gevallen is minstens een van de logische acties waar en zal de loc dus stoppen in blok 5.
Misschien werkt het al goed als je de controle op een goede manier toepast, dus check dat alle wissels goed staan (of niet verkeerd staan) en zorg dat de controle alleen wordt uitgevoerd als de trein van blok 5 naar 305 rijdt. Idem voor de andere rijwegen.
Mocht de controle dan nog steeds te vroeg zijn, kun je met een sequens en een extra logische actie een vertraging inbouwen.
Algemene tip: als je op basis van meerdere voorwaarden een speciale actie wilt uitvoeren, maak al die voorwaarden dan in de vorm van logische acties en eindig met n logische actie die de speciale actie aanstuurt. De reden, logische actie kun je volgen bij 'uitkomst logische acties'. Je kunt dan aan de vinkjes zien of gebeurt wat je verwacht. Nu zie je alleen de uitkomst van de speciale actie, de loc stopt in blok 5, maar je kunt niet zien wat de oorzaak van die stop is.

groet, Huub


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 31 mei 2020 10:40:26
Bericht:

Bedankt Hub, ik ga er naar kijken.

Maar het werkt nu voor alle blokken.

Voor nu is het opgelost, ik heb een speciale actie aangemaakt als gevolg van een foutmelding in blok 5.

Deze speciale actie kijkt naar de bezetmelders van de wisselstraat, en als die goed staan dan krijgt de locomotief in blok 5 een GO.

Blijft nog over de foutmelding in blok 5, die blijft staan.

Dus eens goed kijken wat Hub voorstelt.


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 31 mei 2020 11:22:06
Bericht:

Dan heb je een andere database dan je in dit draadje hebt toegevoegd.
Voor die database geldt namelijk, zodra een van de bezetmeldingen of logische acties waar wordt, wordt de trein in blok 5 gestopt, ongeacht wat het vervolgblok is.


groet, Huub


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 31 mei 2020 12:52:46
Bericht:

Ik heb dezelfde database, wel thuis al wat veranderd. De logische acties voor de wissels gebruik ik niet, alles met speciale acties

De optie van mag niet naar blok werkt niet, de trein wil niet automatisch rijden totdat je zelf de wissel omzet.

Mijn oplossing werkt, nadat alle wissels gezet zijn krijgt de trein in blok 5 een "GO" en rijdt het juiste blok in. De foutmelding van blok 5 verdwijnt ook keurig.


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 31 mei 2020 13:01:08
Bericht:

Dus je hebt niet dezelfde database, want je had al dingen veranderd en dat was meer dan alleen een stopverbod in blok 5. Waarom meldt je dat dan niet even?

De optie met van en naar blok werkt wel, als je het tenminste goed toepast. Maar als jij tevreden bent met jouw oplossing, niks meer aan veranderen.
Zelf zou ik overigens de oplossing zoeken in betrouwbare spullen.

groet, Huub


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 31 mei 2020 13:24:56
Bericht:

De veranderingen waren klein, en verwaarloosbaar. Gewoon wat proberen met de speciale acties.

Mijn spullen zijn betrouwbaar, ik rij lange tijd achter elkaar zonder problemen. Maar om eventuele schade te beperken bouw ik een beveiliging in.

Er zijn trouwens meer mensen met het probleem van niet schakelende wissels.


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 31 mei 2020 13:58:19
Bericht:

Grote onbekende,

Je vraagt hier om hulp en je voegt daarbij een database toe, waarmee anderen aan het werk kunnen. Het lijkt me niet meer dan een kwestie van fatsoen om dan aan te geven wat je daarna nog hebt veranderd, om daarmee de mensen die je willen helpen niet onnodig hun tijd te laten verdoen.
Die veranderingen waren in jouw ogen misschien klein, maar ze waren niet verwaarloosbaar, want dan had het nu echt nog niet gewerkt.

groet, Huub


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 31 mei 2020 15:52:59
Bericht:

Beste Huub.

Ik begrijp je frustratie en dat is niet mijn bedoeling. Ik probeer ondertussen van alles en kan niet bij elke wijziging mijn database uploaden.

Ik heb het geprobeerd met logische acties en het inrij verbod, maar dat werkt niet. De wissels staan goed en de trein stopt toch met de melding van het inrij verbod. Zet ik een wissel om, dan gaat de trein rijden. Omdat de wissels niet goed staan, dat kan doordat eerst een andere wisselstraat gezet is geweest, wil Koploper de trein niet automatisch laten rijden.

Ik heb wat geprobeerd met seqencen, maar gaat niet helemaal goed.

Ben hier nog nieuw in, moet dus nog veel leren

Martin


Download Attachment: StationMartinsdijk_20200531_155209.zip
29,81KB


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 31 mei 2020 16:08:45
Bericht:

Ik zou mijn tijd gaan besteden aan het betrouwbaar laten schakelen van de wissels, i.p.v. met een olifant een mug te vangen.

Koploper werkt zonder deze onzin veel beter dan dat je nu aan het doen bent. Inhoudelijk ga ik hier verder geen tijd meer aan besteden.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 31 mei 2020 16:13:05
Bericht:

Van mij had je sowieso beter je mond kunnen houden. Als je niks zinnigs te zeggen hebt, blijf dan weg uit dit topic

Ik bepaal zelf met mijn baan wat ik doe en niet doe, geloof ook niet dat lezen je sterkste kant is.

Je hoeft tenslotte niet te antwoorden, maar ik wil bepaalde dingen uitproberen, en nogmaals ik bepaal zelf wat ik doe.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 31 mei 2020 16:18:24
Bericht:

Ook ik bepaal zelf wel waar ik op reageer, ook daar heb jij niets over te zeggen.

Zoals al aangegeven zal hier niet meer inhoudelijk op reageren, je vind je eigen wiel maar uit.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 31 mei 2020 16:31:21
Bericht:

Gaat alles goed, geen flauw idee waarom je jezelf zo druk maakt hierover.

En zoveel nuttigs heb je hier ook niet toegevoegd.

En wat heb ik je eigenlijk aangedaan dat je zo achterlijk reageert?


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 31 mei 2020 16:47:55
Bericht:

Oke, wat mij betreft zand erover.

Inrijverbod werkt inderdaad niet. Mijn reactie gaat daar ook niet vanuit, maar vanuit je oorspronkelijke gedachte om een trein stil te zetten in blok 5 als een wissel verkeerd staat. Alleen die controle komt (soms) te vroeg. Door die controle uit te breiden met de eis dat de trein van blok 5 naar blok 301-305 rijdt, zou het kunnen dat controle niet meer te vroeg gebeurt. Als dat nog wel zo is, kun je het controlemoment vertragen met behulp van een sequens en een of meer extra logische acties.

Wat betreft die schakeltijden van de Hoffmann aandrijvingen, kun je dat niet in de decoder regelen? Koploper schakelt zover ik weet maar 1 wissel tegelijk, tijdens de bekrachtiging kun je geen ander wissels schakelen. Zeker bij een forse baan als die van jou, lijkt me dat wel heel vertragend werken.

groet, Huub


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 31 mei 2020 17:01:05
Bericht:

De schakeltijd kan inderdaad in de decoder, dat kan ik softwarematig instellen.

Alleen maakt dat niet zoveel uit, als koploper de wissels snel schakelt, en de decoder heeft r tijd voor nodig, dan duurt het nog lang voordat de wissels gezet zijn, en dat dan de juiste bezetmelders uitgelezen worden.

Dat sequense gebeuren heb ik nog niet over de knie.


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 31 mei 2020 18:05:42
Bericht:

Voor die ene wisselstraat maakt het niet uit, maar de wissels elders op de baan kunnen in de tijd dat koploper bezig is, ook niet om.
Stel dat je in deze wisselstraat vijf wissels moet omzetten, dan scheelt het wel of het vanuit koploper gezien ruim 1 of ruim 5 seconde duurt voor een andere wisselstraat kan worden afgewikkeld.

groet, Huub


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 31 mei 2020 18:11:02
Bericht:

Dat begrijp ik, maar dat geen probleem. Dan wachten de andere treinen maar eventjes.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 31 mei 2020 20:50:09
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door flyerman
[br
En wat heb ik je eigenlijk aangedaan dat je zo achterlijk reageert?



Dat is precies hetzelfde wat ik me ook al aan het afvragen was.

Bye Bye


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 31 mei 2020 21:25:59
Bericht:

Misschien moet je eens gaan spiegelen. Je manier van communiceren. Het is niet alleen hier maar op alle fora dat je problemen geeft, maar nu ben ik er klaar me, wat mij betreft mag dit hele draadje weg.


Reageer op auteur: Raoul
Gereageerd: 01 jun 2020 09:56:53
Bericht:

Beste flyerman,

Zeker ben ik niet want er zijn al een aantal specialisten overheen gegaan maar wat met het volgende. Je bedraad de schakelaars van de wisselmotoren in een ketting en wel zodanig dat je op het einde 5 uitgangen hebt (1 per blok).
- blok 300 = 17 recht;
- blok 301 - 17 krom, 18 krom;
-
- blok 305 = 17, krom, 18 recht, 19 recht, 20 recht, 23 recht
Dan een bezetmelder op deze 5 uitgangen en de lok laten doorrijden naar het door koploper gekozen spoor als de overeenkomstige bezetmelder "waar" wordt'
Groetjes,
Raoul


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 01 jun 2020 10:07:51
Bericht:

Bedankt voor de reactie. Ik heb het weer terug gebracht naar de oude configuratie zoals ik had.

Indien de wisselstraat niet goed staat, stopt de trein in blok 5. Wanneer alle wissels na het schakelen goed staan gaat de trein weer rijden.

Nu op mijn test opstelling, nu zijn beide schaduwstations op elkaar aangesloten, heeft dat tot gevolg dat je af en toe een foutmelding in het blok krijgt, maar die wordt opgeheven als de wisselstraat goed staan. Dus alles automatisch.

Straks op de baan zit er een klimspiraal aan vast, en heeft de trein genoeg tijd om naar beneden te komen in het blok 5 nadat de wissels zijn gezet.

Ik heb nu ook een extra blok tussen de schaduwstations gemaakt. Daar wat mee spelen om te kijken of de wissels gezet zijn voordat de trein bij de wisselstraat aankomt.

Download Attachment: StationMartinsdijk_20200601_100826.zip
29,72KB


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 01 jun 2020 10:25:31
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul

Beste flyerman,

Zeker ben ik niet want er zijn al een aantal specialisten overheen gegaan maar wat met het volgende. Je bedraad de schakelaars van de wisselmotoren in een ketting en wel zodanig dat je op het einde 5 uitgangen hebt (1 per blok).
- blok 300 = 17 recht;
- blok 301 - 17 krom, 18 krom;
-
- blok 305 = 17, krom, 18 recht, 19 recht, 20 recht, 23 recht
Dan een bezetmelder op deze 5 uitgangen en de lok laten doorrijden naar het door koploper gekozen spoor als de overeenkomstige bezetmelder "waar" wordt'
Groetjes,
Raoul



Hallo Raoul,

Dat heb je slim bedacht, dat maakt het invoeren in Koploper een stuk eenvoudiger.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 01 jun 2020 11:46:16
Bericht:

Ik heb het andere schaduwstation naar het idee van Raoul uitgevoerd, prima idee, minder bezetmelders.

Wat ik geprobeerd heb is een inrijverbod te zetten van Blok 312 naar de vervolgblokken. Dat werkt wel maar de controle wordt gedaan voordat de wisselstraat gezet wordt, en ik zou het willen dat het erna gedaan wordt. Even kijken of ik wat met de sequence kan doen.

Aldoende leert men.

Als de wissels fout staan van een vorige wisselstraat dan wil Koploper niet een nieuwe wisselstraat zetten totdat ik zelf de wissel heb omgezet.

Wil ik hetzelfde doen als met het andere schaduwstation, de trein stopt in het blok, dan moet ik meer dan 1 bezetmelder selecteren.

Download Attachment: StationMartinsdijk_20200601_154603.zip
29,93KB


Reageer op auteur: Raoul
Gereageerd: 01 jun 2020 19:27:38
Bericht:

Dag flyerman,

Jij werkt met een inrijverbod naar de vervolgblokken en dan speelt inderdaad het ogenblik van testen als ik het goed begrijp. Kan je niet werken met een "vertrek naar" voorwaarde naar het vervolgblok en dan weer testen op de bezetmelder die aan het einde van de ketting voor dat bewuste vervolgblok staat? Als alle wissels nog goed stonden dan zal de lok zelfs niet stoppen in blok 312.

Even terzijde, ik zie in je database dat je voor blok 313 anders tewerk gaat dan voor de 5 andere blokken; wat is daar de gedachten gang achter?

Bedankt Jan voor jou aangename reactie.

Groetjes,
Raoul

PS: je sprak altijd over een "foutmelding"; kan je dat voor mij even verduidelijken want dat heb ik tot nu toe niet echt begrepen.


Reageer op auteur: flyerman
Gereageerd: 01 jun 2020 21:06:00
Bericht:

Hallo Raoul.

Blok 313 was een beetje probeerblok, had ik nog niet terug gezet.

Zal even uitleggen wat ik met foutmelding bedoel. De manier waarop ik
de wisselstraat vanuit blok 5 heb beveiligd is met het idee dat wanneer een van de wissels niet goed staat, de trein stopt in blok 5.

Op het scherm begint dan blok 5 te knipperen. Het voordeel hiervan is dat meteen het tabblad tevoorschijn komt met het foute blok.


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster