Print deze pagina | Sluit het venster

BCK Files met Marklin draaischijf

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6482
Geprint op: 21 sep 2020

Onderwerp:


Auteur onderwerp: GTIBert
Onderwerp: BCK Files met Marklin draaischijf
Geplaatst op: 07 apr 2020 15:13:51
Bericht:

ff een vraag.

Zijn er koploper gekruikers die mij kunnen en willen helpen aan een Database met draaischijf.
Dan kan ik eens proeven in de keuken van een ander hoe het een en ander in zijn werk gaat.
Verder had ik gaarne geweten of de nokjes van het draaiplateau weggeknipt moeten worden om dan bezetmelders te maken.
Zijn er tips of trucs voor dit mooie spul?

Alvast bedankt.

ik hoor het graag.



Mvg Bert

Gr. Bert

Reacties:


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 07 apr 2020 16:02:24
Bericht:

Eens even in de glazenbol kijken, of we kunnen ontdekken, welke draaischijf er wordt gebruikt, en welke draaischijf decoder er gebruikt wordt. Voorlopig blijft dat erg mistig.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 07 apr 2020 17:44:02
Bericht:

Een Marklin draaischijf, dat staat er toch? Je glazen bol is over de datum.

@Bert: als je detectie op de brug wilt moet je de verbinding tussen brug en aanrijspoortjes verbreken. Afknippen dus die lipjes.


Reageer op auteur: GTIBert
Gereageerd: 07 apr 2020 19:38:51
Bericht:

Wim.

Mijn Marklin draaischijf is van het type 7286 met de decoder 7686.

Gr. Bert


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 07 apr 2020 20:46:29
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door LeidseBaan

[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Een Marklin draaischijf, dat staat er toch? Je glazen bol is over de datum.

Moet ik nu na pearle of eye-wish.
is je naam BEN ...of Jules de Corte

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube


Aparte reactie
Volgens mij zegt Ben toch niks raars?

Gr.
Eric


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 07 apr 2020 22:39:11
Bericht:

Klopt Ben, glazenbol was te mistig.

Maar als er een vraag is over een bepaald onderwerp, dan is het wel zo handig als de belangrijkste informatie wordt gegeven.

@Bert,

Dit zijn de koploper draaischijf instellingen voor de Marklinschijf met Marklin draaischijf decoder.






Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 08 apr 2020 01:54:32
Bericht:

Als u het knutselen aan de draaischijf geen goed idee vindt, en ik vind dat, kunt u er ook voor kiezen op elk aanrij-/opstelspoor voor de draaischijf een exact even lange bezetmelder te maken en vervolgens te werken met een aantal centimeters doorrijden na de bezetmelding. Het is dan wel nodig dat alle locs goed geijkt zijn en de lengtes van de locs moeten ook worden opgegeven bij Koploper. Kijk ook bij default extra te rijden in het venster.
Als u wat verder bent, is het goed te weten dat er op de 7687 rechts drie aansluitingen zitten met rt gn en ge. Rood groen en geel dus. In principe komt hier massa uit, die u aan een s88 kunt aansluiten. Deze meldingen kunnen wat extra informatie bieden, ook als u de decoder programmeert, en zijn in een later stadium eventueel ook te gebruiken bij logische acties. Veel snuggerder dan lampjes laten branden. De meldingen zijn te zien in het testprogramma.
Vaste routes werken met stappen, en elke stap kan gestart worden met een logische actie. Bijvoorbeeld de combinatie Lok staat stil in blok, een bezetmelder van het aanrijspoor is niet meer bezet, en as de aansluiting lukt, is er is stroomdetectie op de brug met een melder die niet aan een blok is gekoppeld, etc.
Zorg dat de decoder goed is geprogrammeerd met de 7687 en alle bezetmeldingen ongestoord werken. U vindt hierover een toelichting op pag 27 in de handleiding van de decoder. Mogelijk kunt of wilt u er wat mee. Een medelid van mijn modelspoorclubje gebruikt de optie van 'doorrijden na'. Koploper heeft een mooie truc om de mate van doorrijden af te stemmen op de loklengte, voorzover u dit nog niet wist. Kijk hiervoor in de handleiding.

Er leiden echter meerdere wegen naar Rome. Succes!

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 08 apr 2020 15:55:21
Bericht:

Bert,

Zelf de juiste bezetmelders invullen.

Mvg
Wim.


Download Attachment: baanbert2.zip
53,69 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: GTIBert
Gereageerd: 08 apr 2020 19:48:18
Bericht:

@Wim en @Tom

Bedankt voor jullie reactie in deze.
Zijn er dan geen gebruikers waarvan ik hun database zou mogen inzien om eens te kijken hoe andere met de draaischijf omgaan.
zoals routes maken en/of rangeren.


Alvast bedankt.

Gr. Bert


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 08 apr 2020 20:46:42
Bericht:

Bert,

Als je bovenaan bij Google aangepast zoeken de zoekterm draaischijf ingeeft krijg je een heleboel draadjes die over het gebruiken van een draaischijf gaat. Ook sommige met rangeren en automatisch op en af rijden.
Kijk daar eens in en pas het in de juiste vorm toe op je eigen database.

Gr.
Eric


Reageer op auteur: Wissels
Gereageerd: 08 apr 2020 22:02:36
Bericht:

Hallo Bert,

misschien al bekend, maar dit was toch echt een werkende database met jouw decoder, wel is de database door mijn wijlen kennis Nico werkend gemaakt en heb me juist met dit stuk nooit bemoeid.

met vriendelijke groet,

Walter

Download Attachment: Nicoversie009.zip
27,51 KB

Marklin testbaan en Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 10 apr 2020 18:29:38
Bericht:

Beste Bert,

Ik hoor je spreken over het wegknippen van de nokjes van het draaiplateau om bezetmelders te maken. Ik krijg hier de rilingen van. Het is nergens goed voor, want onderstaande en goedwerkende oplossing maak je in vijf minuten - en je vernielt niks.

De rails op de draaischijf zijn elektrisch gescheiden, of van elkaar geïsoleerd zoals je wilt. Het zijn K-rails. Als je kijkt naar de aansluiting van de 7686, zie je dat er drie massadraden naar drie keer de 0 gaan. We beperken ons tot de meest linkse twee. Sluit aan de B de rode draad aan, en aan de 0 ernaast de bruine vanuit de Centrale eenheid, voorzover dat nog niet is gebeurd. De 0 rechts daarvan verbind je met een s88. In het testprogramma van Koploper kun je zien of er een melding op de brug is of niet, door er even een wagonnetje op te zetten.
En klaar is Bert.

Extra: Als je deze bezetmelding vanaf de 7686 bijvoorbeeld op melder 1 zet, kun je meteen een draadje trekken tussen rt op de 7686 met de s88 op 2, ook eentje van gn op de 7686 naar bezetmelding 3 en nog eentje van ge naar bezetmelder 4.

Er komt gewoon massa uit de decoder bij rood, groen en geel, die direct door de s88 kan worden uitgelezen.

Met bezetmelding 1 heb je het belangrijkste al bereikt. Met de combinatie vaste routes en logische acties is dan alles te sturen. De aansluitingen 2, 3 en 4 hebben nut als extra.
Bijvoorbeeld: Melding van rt op bezetmelder 2: Railaansluiting bereikt.
Melding van gn op bezetmelder 3: Draaibrug in bedrijf.
Melding van ge op bezetmelder 4: Railaansluiting (nog) niet bereikt.

Alle meldingen staan in de handleiding van de 7686. Deze meldingen zijn ook zeer handig als controle bij het voor de eerste keer programmeren, dan wel als herprogrammeren noodzakelijk is, bijvoorbeeld door stroomuitval als de brug draait.

Een draadje trekken van de juiste 0 naar een s88 is een snelle oplossing en werkt uitstekend. Als alles al correct is aangesloten, kan het in een minuut, en je verknoeit je dure draaischijf niet onnodig.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 10 apr 2020 19:01:12
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Ik hoor je spreken over het wegknippen van de nokjes van het draaiplateau om bezetmelders te maken. Ik krijg hier de rilingen van.




Ik heb gereageerd op de vraag van Bert en heb niet zo'n last van rillingen. Ik meen dat Bert deze nokjes (of lipjes) bedoelt.....

https://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb/umb/lasche.jpg

.....maar hij gaat niet in op mijn suggestie. Dat maakt het een beetje lastig helpen of discussiëren als hij wat anders bedoelt dan wat ik denk. Hij vraagt om tips en truuks in zijn topic start om m.n. bezetmelders te maken.


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 10 apr 2020 19:58:19
Bericht:

Hoi Ben,

Nou ja, dan heeft Bert in ieder geval wat aan mijn suggestie, makkelijker dan een draadje trekken kan niet. ;-) Veel mensen is dit niet bekend. Mogelijk is Bert even weg, ik heb een privéreactie verstuurd en daar is nog niet op geantwoord. Dat kan gebeuren natuurlijk.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 11 apr 2020 08:49:55
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Hoi Ben,

Nou ja, dan heeft Bert in ieder geval wat aan mijn suggestie, makkelijker dan een draadje trekken kan niet. ;-) Veel mensen is dit niet bekend.




Wellicht maar het gaat niet om het trekken van een draadje, dat moet sowieso. Als je de lipjes laat zitten heb je geen detectie want de spoorstaven van de brug zullen altijd met de spoorstaven van de aanrijspoortjes verbonden blijven.


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 11 apr 2020 12:02:11
Bericht:

Probeer het maar eens uit, hij lijkt mij onderbroken. Ik ben benieuwd. Ik heb aan het eind van elke aansluiting een melder die altijd even lang is.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 12 apr 2020 03:15:16
Bericht:

Ik heb het vanavond even uitgetest voor de zekerheid en het is zoals ik aangaf.

- De brug geeft de spanning van de middenleider wel door aan de railaansluiting, maar de massa niet.
- De bezetmelder op de brug werkt. De aansluiting op de 7686 moet wel correct zijn.
Onder het draaischijfsymbool op de 7686 staan de aanduidingen B, 0 en 0. Aan de B uiteraard de rode draad, maar let dan op: aan de 0 direct rechts daarvan een draad met de S88 verbinden. De massa komt aan de 0 er naast. Niet omdraaien..
- De rechtse aansluitingen zijn rood, groen en geel. Rood betekent dat de draaischijf in bedrijf is en de groene geeft een bezetmelding als de railaansluiting is bereikt - en de draaischijf dus ook niet meer beweegt. Van belang bij de combinatie vaste routes/ logische acties. Geel heeft vooral nut als indicatie bij het programmeren of bij storingen.
- Omdat de massa niet wordt doorverbonden door de draaischijf, is die bezetmelder aansluitend op de draaischijf gewoon te gebruiken en kan dat handig zijn als extra veiligheid. Bijvoorbeeld als de melder op de brug wel bezet is en de melder op de aanvoerrail niet meer.
De melding op de brug zelf kan ook van belang zijn met het doorrijden in centimeters. Doordat er meldingen zijn van de draaischijf is er met de combinatie logische- en speciale acties ook meer te doen aan automatisering.
Kortom, weer genoeg om mee te spelen.


Hoe dan ook, knippen is nergens voor nodig, Laat de draaischijf heel, zou ik zeggen. ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 12 apr 2020 09:34:21
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins




- De brug geeft de spanning van de middenleider wel door aan de railaansluiting, maar de massa niet.




Dan heb je geluk want het werkt dan niet zoals Marklin heeft bedoeld.

Maar weet je Tom, je hebt het niet goed bekeken, of je hebt de lipjes niet meer of ze zijn verbogen.

Deze lipjes welke aan de onderkant van het brugspoor zitten.......



...... BEHOREN contact te maken met de onderkant van de spoorstaven van de aanrijspoortjes.......



.... en KUNNEN dus zorgen voor het niet werken van de terugmelding van het brugspoor.

Ervaren draaischijf ombouwers halen dus de lipjes weg teneinde gedoe te voorkomen, fora staan er vol mee. Daarmee maak je niets kapot.

Fijne Pasen Tom Prins.


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 12 apr 2020 14:10:55
Bericht:

Ik had het over verbindingen met de rijstroom en dat het wel degelijk mogelijk was om bezetmeldingen te maken, we spraken even langs elkaar heen kennelijk. Het is nu helder wat je bedoelt.
Ik heb hem tweedehands gekocht en wie weet was hij al gemodificeerd. Ik heb dan kennelijk het geluk dat het al heel lang werkt. ;-) Ik vind het wel grappig, ik zal er eens naar kijken, al ben ik vooral geïnteresseerd in de aansturing met Koploper ervan. De mensen hebben in ieder geval wat gehad aan de opmerkingen over het gebruik van de bezetmelders en ik kom er mogelijk achter dat aan mijn tweedehands al een beetje geknoeid was, in mijn voordeel. Maar ja ik heet Thomas en wil het eerst toch even zien op mijn eigen speeltje. De mijne werkt in ieder geval precies zo ik het zou willen. ;-)
Ik wens je ook een vrolijk Pasen hoor Ben. Ik ben al tien jaar een ervaren werkende draaischijfgenieter en heb de aansturing inderdaad wat veranderd door gebruik te maken van bezetmeldingen en logische acties. . ;-)Omdat er naar een backup van een draaischijf werd gevraagd, veronderstelde ik ook wat meer een beginnersprobleem. Zal wel lukken met Pasen, en door de kroontjesgriep komen we weer aan de treinen toe.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 12 apr 2020 14:22:10
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Ik vind het wel grappig, ik zal er eens naar kijken, al ben ik vooral geïnteresseerd in de aansturing met Koploper ervan.




Staat hier toch al in, de aansturing van de schijf via Koploper.

Download Attachment: baanbert2.zip
53,69 KB


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster