Print deze pagina | Sluit het venster

Tegemoet komende treinen deadlocks niet de oplossing?

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6391
Geprint op: 09 dec 2019

Onderwerp:


Auteur onderwerp: mkalkhov
Onderwerp: Tegemoet komende treinen deadlocks niet de oplossing?
Geplaatst op: 01 nov 2019 12:43:47
Bericht:

Beste forumleden,

Ik zit al een tijdlang te worstelen met het volgende probleem op het berggedeelte (bovenste 2 sporen in het plaatje) van mijn baan:


Probleem doet zich voor bij het dubbel bergspoor met aan beide zijden een enkelspoor richting de 2 stations dit resulteerde in deadlock problemen, ik dacht dit op te kunnen lossen door een combinatie van 2 richtingsgroepen, instellen van deadlocks en aan beide zijden van het bergspoor bij de wissels 2 blokgroepen met max bezetting van 2 treinen, wanneer je onderstaande screendumps bekijkt doet koploper prima wat ik heb ingesteld maar lost het probleem niet op

Ten einde raad heb ik het gehele bergspoor van station tot station in 1 blokgroep (bergspoor inclusief helix) gezet (zie bijgevoegde back-up).
Ondanks dat deze blokgroep een maximale bezetting heeft van 2 rijd er slechts 1 trein op dit stuk van de baan, waardoor vervolgens een groot deel van het overige treinverkeer ook stil ligt, ook in de simulatie lukt het niet om meer dan 1 trein in deze blokgroep te laten rijden

Ik denk dat oneigenlijk gebruik van de blokgroep op een groot traject van 11 blokken in combinatie met ingestelde deadlocks en gebrek aan ervaring de oorzaak van mijn probleem zijn maar ik kom niet op de oplossing

Zit ik in een tunnelvisie…? Kan het probleem op een geheel andere manier worden opgelost en zijn er mogelijkheden wanneer er bijvoorbeeld treinen achter elkaar rijden er een hogere bezetting van de blokgroep mogelijk is ?


Baansamenstelling: 2 rijrichtingen, 4 echte locs en tijdelijk 6 gesimuleerde locs tbv simulatie


Willen jullie meedenken over een betere wel werkende oplossing

Bijlage screendumps en back-up

Alvast bedankt,
Marcel






Download Attachment: Kalterentest.zip
21,19 KB

Download Attachment: kalteren1.jpg
83,53 KB

Download Attachment: kalteren2.jpg
73,59 KB

2 rail gelijkstroom herintreder, kan niet wachten te beginnen met koploper

Reacties:


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 01 nov 2019 13:18:30
Bericht:

Bergspoor en 4-splisting zijn geen blokgroepen.

Een blokgroep bestaat uit naast elkaar gelegen blokken, niet uit achter elkaar gelegen blokken.

In dit sporenplan heb je 3 mogelijke blokgroepen.

Groep 1 t/m 9
Groep 32 t/m 34
Groep 11 t/m 12

Waarbij de laatste discutabel is.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 01 nov 2019 14:03:57
Bericht:

Marcel,

Als je alleen Blok 1 t/m 9 als blokgroep neemt en je zegt daar dat de minimale bezetting 3 moet zijn en hebt laat normaal 4 treinen op je baan dan zal er maar eentje rijden.
Met deze kwam ik aan 7 rijdende treinen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Download Attachment: Kalterentest2.zip
20,23 KB


Reageer op auteur: mkalkhov
Gereageerd: 01 nov 2019 15:00:43
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Marcel,

Als je alleen Blok 1 t/m 9 als blokgroep neemt en je zegt daar dat de minimale bezetting 3 moet zijn en hebt laat normaal 4 treinen op je baan dan zal er maar eentje rijden.
Met deze kwam ik aan 7 rijdende treinen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Download Attachment: Kalterentest2.zip
20,23 KB



Hallo Wim,

Bedankt voor je snelle reactie,

Jouw versie draait nu in de simulatie en inderdaad al verschillende keren 7 zelfs een keer 8 treinen gelijktijdig zien rijden zonder dat deze tegenover elkaar komen te staan, mijn verbazing is groot

Afgezien van de het weghalen van de meeste blokgroepen is het mij nog niet helemaal duidelijk wat je nog meer hebt gecorrigeerd waardoor het nu allemaal foutloos draait, ik laat de simulatie nu een tijdje lopen, heb straks een etentje en ga vanavond op zoek naar de verschillen en waar ik de fout in ben gegaan

Alvast heel erg bedankt voor je hulp!

Met vriendelijke groeten,
Marcel

2 rail gelijkstroom herintreder, kan niet wachten te beginnen met koploper


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 01 nov 2019 15:23:25
Bericht:

Marcel,

Beetje lastig lezen als je alles binnen de quote schrijft.

Maar ik heb de 3 blokgroepen verwijdert, en ik heb de wachttijden in de blokken in het schaduwstation op 0 gezet, verder is er niets aan verandert. Je 2 richtingsgroepen zijn hetzelfde gebleven, die voorkomen het tegen over elkaar staan van de treinen.

Maar deadlocks komen nog wel voor b.v. in blok 39 richting blok 29 en blok 30 als die bezet zijn en de trein in blok 29 en blok 30 richting blok 39 gaat. Dit los je op via een variabele treinroute waarin je kijkt of blok 29,30, 24, 25 vrij zijn voor je uit blok 32,33,34 vertrekt. Je kunt dit ook oplossen door blok 29 en blok 24 in eenrichting te laten rijden b.v. naar blok 39.
En de blokken 30 en 25 de andere kant op te laten gaan dus vanuit blok 39.

Mvg
Wim.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 01 nov 2019 15:45:23
Bericht:

Marcel,

Dan krijg je deze configuratie.
Want ik denk dat de grootste pijn in de blokken 37,40,39 zat.

Mvg
Wim.


Download Attachment: Kalterentest2.zip
21,05 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: mkalkhov
Gereageerd: 01 nov 2019 23:25:51
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Marcel,

Dan krijg je deze configuratie.
Want ik denk dat de grootste pijn in de blokken 37,40,39 zat.

Mvg
Wim.


Download Attachment: Kalterentest2.zip
21,05 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Wim,

Zojuist jouw versie geladen en getest, het duurde slechts even en de treinen stonden wederom vast, zie onderstaande print screen

Morgen ga ik je andere suggestie met variabele routes proberen en laat ik weten of het is gelukt

Met vriendelijke groeten,
Marcel



Download Attachment: image003.jpg
111,4 KB

2 rail gelijkstroom herintreder, kan niet wachten te beginnen met koploper


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 02 nov 2019 10:07:23
Bericht:

Dag Marcel,

Met alleen een deadlock-beveiliging krijg je dit soort situaties niet opgelost, al kun je waarschijnlijk ook niet helemaal zonder.

Je moet voorkomen dat aan weerszijden van een enkelsporig stuk op alle sporen treinen staan die richting dat enkelsporig stuk staan.
De makkelijkste oplossing is gewoon het aantal rijmogelijkheden beperken, dus ga blok 24/29 inrichten voor de ene richting, 30/25 voor de andere.
Blok 32 voor de ene richting, 33 voor de andere en 34 voor beide richtingen. En als twijfelgeval blok 23/18 voor de ene, 43//44 voor de andere.
Dan is er bij alle knelpunten altijd de mogelijkheid om weg te komen.
Wil je wel de volledige functionaliteit behouden, dan ontkom je eigenlijk niet aan tellers, logische acties en variabele routes om het aantal treinen dat naar bepaalde blokken wordt gestuurd, te beperken.

groet, Huub


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 02 nov 2019 10:11:19
Bericht:

Marcel,

De oorzaak hiervan is duidelijk. 32 33 34 zijn bezet en willen allemaal naar 30,25 dat gaat niet die zijn bezet en die kunnen niet weg omdat 22 bezet is richting 24,29.

In 32 33 34 is er geen ontsnapping mogelijk, daar kun je er voor kiezen om van 34 een eenrichting blok te maken richting 28. En 28 is ook een kritisch blok dat zou eigenlijk altijd vrij moeten blijven.

Dit is geen koploper probleem maar meer een probleem in je sporenplan.
Zal er nog even wat langer naar kijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 02 nov 2019 11:57:12
Bericht:

Marcel,

Heb een aantal belangrijke sporen 1 richting gemaakt zodat er altijd een ontsnap mogelijkheid is. Alle deadlocks verwijdert. En zo staat het al een tijdje te draaien. Stop verbod in blok 10 en blok 28.

Mvg
Wim.


Download Attachment: Kalterentest2.zip
20,65 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: mkalkhov
Gereageerd: 02 nov 2019 14:01:57
Bericht:

Wim en Huub,

Ontzettend bedankt voor jullie adviezen/hulp, inzet etc.

De laatste configuratie van Wim (deels zelfde denkwijze als Huub) draait nu als simulatie, ik laat koploper nu een paar uur draaien en ben benieuwd wat er gebeurd.

Ik heb in ieder geval al weer veel geleerd van jullie adviezen, besef wel dat het baanontwerp stukken beter had gekund maar dat is altijd achteraf en nu lastig om nog te corrigeren.

Ik laat nog van mij horen

Met vriendelijke groeten,
Marcel

2 rail gelijkstroom herintreder, kan niet wachten te beginnen met koploper


Reageer op auteur: mkalkhov
Gereageerd: 03 nov 2019 12:33:25
Bericht:

Wim en Huub,

De aanpassingen gedaan door Wim heb ik getest maar geven jammer genoeg toch niet het gewenste resultaat, er rijden erg weinig treinen.

Ik heb mij daarom vandaag met de handleiding ernaast verdiept in de variabele routes en logische acties, ik moest hiervoor de uitgebreide mogelijkheden openen, werd overweldigd door het aantal variabelen die kunnen worden ingesteld en weet eerlijk gezegd niet waar te beginnen.

Hebben jullie een suggestie hoe te beginnen of wellicht een voorbeeld zodat ik daarna verder zelfstandig kan gaan testen?

Met vriendelijke groeten,
Marcel


2 rail gelijkstroom herintreder, kan niet wachten te beginnen met koploper


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 03 nov 2019 12:50:41
Bericht:

Marcel de oorzaak daarvan is Blok 11. Die houd het verkeer uit je schaduwstation tegen. Je kunt ervoor kiezen om daar een normaal blok van de maken.

Logische acties of variabele treinroutes gaan dit probleem niet oplossen. Dat zijn namelijk beperkingen op het nu zonder beperkingen werkende geheel.

In de database die je nu gebruikt zitten verder geen beperkingen, alleen stationsblokken met een bepaalde wachttijd. Verder loop je tegen de beperkingen van je sporenplan aan. 5 treinen kunnen rijden maar het zullen er meestal 2 of 3 zijn.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Download Attachment: Kalterentest2.zip
20,02 KB


Reageer op auteur: mkalkhov
Gereageerd: 04 nov 2019 09:14:33
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Marcel de oorzaak daarvan is Blok 11. Die houd het verkeer uit je schaduwstation tegen. Je kunt ervoor kiezen om daar een normaal blok van de maken.

Logische acties of variabele treinroutes gaan dit probleem niet oplossen. Dat zijn namelijk beperkingen op het nu zonder beperkingen werkende geheel.

In de database die je nu gebruikt zitten verder geen beperkingen, alleen stationsblokken met een bepaalde wachttijd. Verder loop je tegen de beperkingen van je sporenplan aan. 5 treinen kunnen rijden maar het zullen er meestal 2 of 3 zijn.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Download Attachment: Kalterentest2.zip
20,02 KB



Wim,

De laatste file heeft gistermiddag en de gehele nacht zonder problemen gedraaid, ik zag toch met regelmaat 4 tot 5 treinen rijden TOP ! hier ga ik mee verder.

Bij het kleine station is op de baan nog ruimte voor uitbreiding met een extra doorgaand spoor(tbv uitloop schaduwstation) waarna er toch nog 2 stationssporen overblijven waar de treinen stoppen.

Ik kan weer vol enthousiasme verder.

Nogmaals bedankt!
Marcel

2 rail gelijkstroom herintreder, kan niet wachten te beginnen met koploper


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster