wisselstraten detecteren
Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6379
Geprint op: 16 aug 2022
Onderwerp:
Auteur onderwerp: Roger
Onderwerp: wisselstraten detecteren
Geplaatst op: 15 okt 2019 11:40:24
Bericht:
Hallo, In mijn baan heb ik een aantal situaties waar ik een heel kort blok heb (30cm) tussen wissels. Nu wil ik dit blok wegnemen en er een langere wisselstraat van maken. Ik zou die willen voorzien van een bezetmelder om dat stuk te detecteren. Mijn vraag is nu waar moet ik die bezetmelder in koploper plaatsen? Ik zou denken van er een binnenkomstmelder van te maken voor de volgende blokken, maar die hebben al drie melders. Graag uw deskundig advies. Groeten Roger
Reacties:
Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 15 okt 2019 11:43:40
Bericht: Roger,
Ik zou persoonlijk die korte delen zonder detectie opnemen. Die korte delen voegen niets toe.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Reageer op auteur: Roger
Gereageerd: 15 okt 2019 12:05:06
Bericht: Wim, Als er dan een lok of een wagon onterecht stilstaat gaat dat niet gedetecteerd worden. We spreken toch vlug over een 60 à 70cm zonder bewaking.
Mvg Roger
Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 15 okt 2019 12:47:28
Bericht: Voor een loc bestaat dat probleem niet. Zolang die zich niet "meldt" in het volgende blok, wordt de wisselstraat niet vrijgegeven. Enige waar het zinvol voor kan zijn, is detectie van verloren wagens. Betekent wel dat al je wagens stroom moeten afnemen, waarbij je nog steeds geen zekerheid hebt dat die losse wagen ook gedetecteerd wordt. Je kunt dan beter investeren in betere koppelingen. 
Wil je het wel doen, moet je het lijnstuk koppelen aan de bezetmelder. Dit doe je bij 'Wissel/waar in blok/lijn bezet bij...' in onderhouden baanontwerp.
groet, Huub
Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 15 okt 2019 14:45:51
Bericht: Hallo Roger,
In aanvulling van wat Wim en Huub al hebben aangegeven. Je koppelt de bezetmelder aan of een wissel of een lijnstuk. Het is dus geen binnenkomst- of stopmelder van een blok. Ik heb op die manier al mijn wissels gedetecteerd, zodat ik, als ik dat wil, wisselstraten of onderdelen daarvan sneller vrij kan geven.
Met beste groeten Dirk HO=TC
Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 15 okt 2019 15:10:08
Bericht: Wisselstraat pas vrijgeven op de laatste melder in het blok. Als het vaste treinsamenstellingen zijn koppelstangen gebruiken i.p.v. koppelingen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Reageer op auteur: Roger
Gereageerd: 15 okt 2019 16:08:12
Bericht: Ik heb het bewuste blok verwijderd en het stuk tussen de twee wissels voorzien van een bezetmelder. Deze heb ik gekoppeld aan het lijnstuk.Dan heb ik de wisselstraat aangemaakt van het vorige blok naar het eerstvolgende blok. Denk dat het nu werkt. Bedankt voor de info! Mvg Roger
Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 16 okt 2019 20:32:47
Bericht: Ik heb op het hoofdstation de wisselstraten zelf gedetecteerd. Reden: kan ik goed zien waar het één en ander rijdt, gewoon leuk voor het volgen en ook met handmatig een duidelijke hulp.
Download Attachment: Saunabaan3.zip 49,17 KB
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/
© EKweb 2006
|