Print deze pagina | Sluit het venster

Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6358
Geprint op: 09 dec 2019

Onderwerp:


Auteur onderwerp: RSCosworth
Onderwerp: Treinroutes koppelen aan wagons/rijtuigen ipv aan loks
Geplaatst op: 17 sep 2019 10:17:18
Bericht:

Goede morgen allemaal,

k Heb weer een maniertje gevonden om koploper (en elk willekeurig ander treinbesturingssysteem) te foppen, wat het rijden veel leuker maakt.

Wanneer je naar het 'grootspoor' kijkt, dan zijn het altijd de wagons die een bepaalde bestemming hebben, ongeacht welke locomotief je er voor hebt staan. Containerwagons gaan naar de containerterminal, graanwagens naar de graansilo, en personenrijtuigen naar een hoofdstation of ergens langs de zijlijn.

Omdat ik niet met vaste combinaties van locomotieven en wagons/rijtuigen rijd, moest ik telkens bij alle locomotieven de verschillende routes actieveren en treintypes wijzigen. Alle routes zitten namelijk standaard gekoppeld aan de locomotief.

Dat moest eenvoudiger kunnen en ik heb het volgende bedacht:

Voor elke stam rijtuigen en elke stam goederenwagons heb ik een fictieve locdecoder aangemaakt. (Vanaf adres 100 en hoger).

Vervolgens heb ik de juiste vaste/variabele routes gekoppeld aan de juiste wagons/rijtuigen en in het juiste blok gezet.
Alle routes van de locomotieven heb ik verwijderd.

Nu kan ik met de hand elke loc rangeren zonder dat koploper in de war raakt. Staat de locomotief voor een stam wagons, dan laat ik de locomotief als (dubbel-)tractie mee rijden met de wagons.

Koploper geeft vervolgens rij-opdrachten aan de ongemotoriseerde wagons en de locomotief die in tractie mee rijdt (en dus dezelfde rij-opdrachten krijgt) zorgt er voor dat de stam op bestemming aan komt.

Tot slot hef ik bij aankomst de tractie op, rangeer de locomotief weg en zet deze voor een andere stam die staat te wachten. Sleep de locomotief naar die stam om de tractie te actieveren... En zo voort...


Nu heb ik echt de ideale combinatie tussen automatisch en handmatig rijden.

Heel verhaal, doe er je voordeel mee als het je ook iets lijkt

Reacties:


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 17 sep 2019 15:59:07
Bericht:

Een "deel" van dit verhaal heb ik gerealiseerd door de wagons het treintype te laten bepalen en het treintype dan de verplichte variabele route.
Zoals goederentreinen niet via reizigerssporen en omgekeerd.
Soms is het plantrekken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: prehorst
Gereageerd: 17 sep 2019 17:50:25
Bericht:

Richard

Hetgeen wat jij verteld kan volgens mij niet en wel om de volgende reden;

Je kan alleen met geijkte lokomotieven c.q. wagons in jouw geval in tractie rijden, en hoe wil je een wagon ijken?

De manier waarop koploper de baas en de knecht bepaalt is niet te beinvloeden dus kan je niet altijd de wagon de baas laten zijn.

Ook al zou je bij de wagons de geijkte waarde handmatig invullen wil dat nog niet zeggen dat ze altijd de baas worden, dit is binnen koploper namelijk een ingewikkelde reken methode tussen de wagon en de loc die er bij komt.



Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )


Reageer op auteur: prehorst
Gereageerd: 17 sep 2019 18:29:14
Bericht:

Richard

Ook moeten de loc en de wagon de zelfde rijrichting hebben, van een loc weet ik hoe die bepaald moet worden maar bij een wagon lijkt mij dit toch lastig

Het lijkt mij een theoretiseer verhaal wat niet in de praktijk is getest

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )


Reageer op auteur: RSCosworth
Gereageerd: 17 sep 2019 18:34:15
Bericht:

Het is niet zo willekeurig als jullie denken. Degene die het fijnst is afgeregeld is de knecht. Die kan zich beter aanpassen aan de baas dan andersom.

De ijk-waarden van de fictieve stam heb ik handmatig lineair ingevuld in 14 stappen van 8 km.

In alle gevallen koos koploper er voor om de stam de baas te maken, omdat de loks fijner zijn geijkt.

Je zal er waarschijnlijk ook voor kunnen kiezen om de stam wagons (net als de locomotieven) op 28 stappen te zetten. Dan zal je proefondervindelijk moeten kijken welke ijk-waarden je moet invullen om te forceren dat koploper de stam altijd de baas maakt.


Reageer op auteur: RSCosworth
Gereageerd: 17 sep 2019 18:37:20
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Mij lijkt het handig dat bij dubbeltractie knecht en baas eenzelfde treintype zijn, hoe doe je dat met dit verhaal?

Gr, Ben.



Geen idee. Ik wissel wel vaak van locomotieven, maar een goederenlocomotief staat nooit voor personenrijtuigen of andersom. Ze treintypes staan bij mij dus altijd goed.

Anders denk ik dat het treintype van de baas leidend is. Dat geld namelijk ook voor alle gekozen vaste routes.


Reageer op auteur: RSCosworth
Gereageerd: 17 sep 2019 18:51:55
Bericht:

Zeker waar, maar in mijn geval maakt dat niet uit. Alle eigenschappen van de lok (zoals max snelheid) worden mee genomen met tractierijden.

Bij de fictieve decoders heb ik 'leren remmen' wel uit gezet. 'k Weet nog niet wat de effecten zullen zijn als ik het weer aan zet.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 sep 2019 19:03:58
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door RSCosworth

Goede morgen allemaal,

k Heb weer een maniertje gevonden om koploper (en elk willekeurig ander treinbesturingssysteem) te foppen, wat het rijden veel leuker maakt.



Heb alleen angst van bang dat dit alleen met Koploper werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 17 sep 2019 19:24:44
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Mij lijkt het handig dat bij dubbeltractie knecht en baas eenzelfde treintype zijn, hoe doe je dat met dit verhaal?

Zover ik weet, bepaalt de baas het treintype. En wie de baas wordt, kun je zoals aangegeven be´nvloeden.

Ik vind de oplossing wel origineel, ook al zie ik wel wat nadelen. Het door de topicstarter gesignaleerde probleem van de aan een loc gekoppelde routes speelt overigens alleen bij de vaste routes. Variabele routes kunnen probleemloos aan treintypes worden gekoppeld.

groet, Huub


Reageer op auteur: RSCosworth
Gereageerd: 17 sep 2019 20:15:55
Bericht:

Ze zijn inderdaad fictief geijkt, maar het rijd zeer mooi. Je kan in koploper ingeven hoe kort/lang een lok mag rijden met een bepaalde snelheid. Het remmen kun je dus be´nvloeden.

Los daarvan, de winst zit hem er in dat ik een lok voor een sleep zet, hem er in koploper heen sleep en verder niks hoef te doen.

Je kunt een traactie gewoon aanmaken terwijl er een vaste treinroute is geactiveerd.

En, waar het me vooral om gaat, is het combineren van automatisch rijden op de hoofdbaan/schaduwstation en het handmatig rangeren.


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 18 sep 2019 19:34:18
Bericht:

Hi All,

Ik volg meer de methode van Theo. Je kunt verschillende soorten treintypen definiŰren. Zo heb ik bijvoorbeeld een NS2200 Goederentrein1, NS2200 Goederentrein2 een NS2200 Staaltrein, etc Je kunt verschillende variabele routes aan verschillende treintypes koppelen. Dan bereik je volgens mij hetzelfde.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 19 sep 2019 07:42:15
Bericht:

Ik vind het een geniaal idee van Richard Broerse.

Al zitten er volgens enkelen nadelen aan (waaraan niet) snap ik de voordelen.

Als ik het zou proberen (wanneer de haven operationeel is, daarvoor geen handmatig rangeren en dus n.v.t.):

  • Plaatjes aanmaken van stam wagonnen
  • Weggezette treinen zijn duidelijk zichtbaar met nummer en al in het blok
  • Meer opgeslagen info dan alleen "lengte wegschrijven"
  • Op te lossen: automatisch omlopen met de tractieloc

Wachten op de winter dus. Nog even genieten van m'n zomerhobby


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 19 sep 2019 07:44:28
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Een "deel" van dit verhaal heb ik gerealiseerd door de wagons het treintype te laten bepalen en het treintype dan de verplichte variabele route.


De wagons bepalen het treintype, maar dat moet je toch bij de loc opgeven?
Dus jij zet een loc voor de stam, en verandert dan het treintype overeenkomstig wat je ziet?
Het werkt natuurlijk. Maar iets omslachtiger misschien.


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: RSCosworth
Gereageerd: 19 sep 2019 12:24:27
Bericht:

Gisteren heb ik koploper geŘpdate van 9.1 naar de laatste versie 9.4

Hierdoor is automatisch aan- en afkoppelen van tractie ook mogelijk.

De handleiding heb ik nog niet geraadpleegd maar wat me op viel is dat je er niet voor kan kiezen dat een afgekoppelde lok (in dit geval wagons) moet blijven staan in het blok.

Je moet persÚ opgeven in welke richting de afgekoppelde lok automatisch verder moet rijden.

Dat is natuurlijk een probleem want de afgekoppelde wagons kunnen niet rijden zonder tractie.

Vanavond dus even de handleiding door lezen om te kijken of ik iets mis.


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 19 sep 2019 22:15:04
Bericht:

Hallo Richard,

He klopt inderdaad dat een lok die afkoppelt als losse lok het betreffende blok verlaat. Dat is voor zolang ik Koploper ken (versie 6.4) ook altijd zo geweest. De stam rijtuigen of wagons blijft in het blok waar is afgekoppeld staan en kan dan weer door een andere lok worden opgehaald.
Ik gebruik juist daarom in een kopspoor altijd twee blokken, zodat een afgekoppelde lok nog ÚÚn blok door kan rijden en daar kan wachten tot de stam door een andere lok weer wordt opgehaald.
Dat tweede blok is overigens maar kort (max 20 cm in HO), zodat de lok er net in past. Het blok heeft ook maar ÚÚn bezetmelder.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 20 sep 2019 08:57:02
Bericht:

Dirk,

Automatisch aan - en afkoppelen van tractie zit er pas sinds 9.2 in, dus jouw verwijzing naar 6.4 kan ik niet plaatsen. Bedoel je soms het opslaan van treinlengte?


Richard,

Afgaande op de handleiding, lijkt het er inderdaad op dat beide tractielocs moeten wegrijden. Maar je kunt wat experimenteren om de tweede loc wel al in de goede richting te zetten, maar het vertrek te beletten in een vaste of variabele route. Geen idee of dat gaat werken. En anders misschien Koploper voor de gek houden met fictieve blokken waar je de afgekoppelde stam naar toe "stuurt".

groet, Huub


Reageer op auteur: JackvdW
Gereageerd: 20 sep 2019 19:15:09
Bericht:

Hallo,

Ik heb even bij de Blok opties van de Vaste Route gekeken naar het automatisch ontkoppelen van een tractie. In de Handleiding staat dat beide locs na de ontkoppeling gaan vertrekken. Ik zie echter voor de tweede loc, naast de opties "x > y" ook de optie "N.v.t." in het lijstje staan. Misschien geeft dit de mogelijkheid dat de stam wagons kan blijven staan in het huidig blok.

Ik vind het leuk dat gebruikers naar de grenzen van Koploper zoeken om te realiseren wat ze graag willen.

Succes met het verder uitzoeken van het automatisch Tractie Rijden voor deze manier van werken.

Groeten Jack.


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 20 sep 2019 22:37:58
Bericht:

Hallo Huub,

Ik had het niet over het automatisch in tractie rijden. Dat zit er inderdaad pas sinds versie 9.2 in.
Ik heb het over automatische locwissel voor een trein. Dat zit er al in zolang ik met Koploper werk, dus vanaf versie 6.4.
Ik zelf zou kiezen voor het werken met verschillende treintypes en daarmee spelen dan met het 'virtueel' in tractie rijden met een stam die als loc wordt aangeduid.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 20 sep 2019 23:23:23
Bericht:

Maar de vraag van Richard ging wel over het tractierijden en daar reageer je op met "het klopt....". Maar je hebt het over heel iets anders dan het (automatisch opheffen van) tractierijden.

Beide methoden hebben trouwens hun voor- en nadelen. Voor het doel dat Richard voor ogen heeft, kan ik zijn keuze wel begrijpen.


Reageer op auteur: prehorst
Gereageerd: 21 sep 2019 15:12:38
Bericht:

Richard

Ik volg de discussie al en poosje, maar wil jou vragen om je database een keer te plaatsen want dan kan iedereen meekijken wat je doet



Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 21 sep 2019 16:51:47
Bericht:

Hallo Hubertus,

Zoals Richard werkt kan het inderdaad worden opgezet, maar ben je gebonden aan tractierijden.
Ik ga uit van verschillende treintypes, die ik aan bepaalde routes koppel. Voor wat ik ermee wil (bepaalde treinen rijden een bepaalde route) is er prima mee te werkn. Je hebt dan geen tractierijden nodig, alleen eventueel het aan- en afkoppelen van een stam rijtuigen/wagons en vervolgens het treintype aan de betreffende loc toewijzen. Dat laatste gaat tegenwoordig erg makkelijk in het rijvenster.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: prehorst
Gereageerd: 21 sep 2019 17:28:09
Bericht:

Dirk

Wat richard zegt kan volgens mij niet, want bij tractie rijden bepaald koploper wie de baas is en daar heb je totaal geen invloed op.
Bij richard moet de sleep altijd de baas zijn en dat lukt volgens mij niet en hoe bepaal je dan de rijrichting.
Zoals jij het doe door het treintype te wijzigen werkt het wel goed en kan diverse voorwaarde aan het treintype hangen.
Daarom ben ik benieuwd naar richards zijn database.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 21 sep 2019 17:44:26
Bericht:

Je kunt het wel be´nvloeden, bijvoorbeeld zoals Richard het doet.
De sleep krijgt 14 rijstappen, de locs 28, dan zal de sleep normaal gesproken de baas zijn.

@Dirk,

Wat jij doet, is geen antwoord op de vraag van Richard. Die vraag had betrekking op tractierijden. Jij doet net of je daar antwoord op geeft, maar het gaat over iets heel anders.

groet, Huub


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 21 sep 2019 19:50:07
Bericht:

Ik zeg ook normaal gesproken.
De loc met de grootste verschillen in de snelheidsstappen wordt de baas, dat heeft Paul mij tenminste ooit verteld. Hoe dat precies wordt bepaald, weet ik niet. Ik heb het in het verleden ook wel eens geprobeerd en het lukt mij inderdaad om te bepalen wie de baas werd, door met de snelheden in de ijktabel te spelen.
Normaal gesproken overigens niet boeiend wat baas en knecht wordt, maar als het wel boeit, zoals hier, kun je dat be´nvloeden.


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 22 sep 2019 16:02:53
Bericht:

Uitgaande dat de snelheidsopbouw van decoders met 14 stappen niet al te sterk uit de pas lopen met de snelheidsopbouw van decoders met 28 stappen, zal de decoder met 14 stappen de baas zijn. Pas als de snelheden van de decoder met 28 stappen globaal het dubbele of meer zijn, gaat de voorkeur naar de 28 stappen. Vandaar mijn "normaal gesproken". Maar blijkbaar is zo'n nuancering al niet meer voldoende.

Overigens kan het decodernummer ook nog een rol spelen. Bij exact gelijke snelheidsopbouw van twee decoders die ook allebei hetzelfde aantal stappen kennen, is het decodernummer bepalend.


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 22 sep 2019 19:43:50
Bericht:

Hi All,

Ik heb het inderdaad niet over tractie rijden, omdat volgens mij wat Richard wil, ook op een andere en mijns inziens eenvoudigere manier kan worden verwezenlijkt, namelijk via treintypes. Piet geeft dat in zijn reactie ook aan.
Net als Piet ben ik daarom ook benieuwd naar de database.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 23 sep 2019 08:48:24
Bericht:

Je maakt een denkfout. Er gaat niet van alles mis, die afwijkingen zijn marginaal. Je verandert de ijktabel van de locs niet, dus als een loc 40 km/u moet rijden, zal hij dat ook doen in een dubbeltractie. De marginale verschillen zitten in de snelheden die niet zowel bij baas als knecht voorkomen, maar dat is niet anders in een "gewone" dubbeltractie.
Wat wel kan gaan verschillen, is het optrekken en afremmen. Dat kan in een ander tempo gaan, dan wanneer de loc solo rijdt. Maar ook dat is niet anders dan bij een dubbeltractie waar je koploper niet fopt.

Wat tussen 9.1 en 9.4 is veranderd, zover dat in dit draadje van belang is, is de plek waar je het treintype kunt instellen.
Maar als je met vaste routes rijdt, heb je daar weinig aan, die blijven locgebonden zolang je er niet een heel circus aan logische acties omheen optuigt.
Onder bepaalde omstandigheden is het idee van Richard echt een heel slimme oplossing. Met nadelen, maar dat heeft elke oplossing.

groet, Huub


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 23 sep 2019 11:06:58
Bericht:

Leren remmen zorgt alleen voor remuitstel, om minder lang op minimum snelheid te hoeven rijden. Hoe lang geef je op bij instellingen per database.
Als je leren remmen uitschakelt, is het enige effect dat een trein direct op de remmelder begint met remmen. Het heeft verder geen effect op het remgedrag, in de zin hoe snel een trein afremt. Dat bepaal je in de massasimulatie van het treintype.

groet, Huub


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 23 sep 2019 13:54:15
Bericht:

Voor mij mag je ophouden met de discussie, maar je komt met bezwaren die niet kloppen. Je probeert iets wat recht is krom te praten.

Ook nu met dat leren remmen. Als jij echt weet hoe dat werkt, weet je ook dat de vrees van Richard wat dat betreft ongegrond is. Dus als jij het bezwaarlijk vindt om dat uit te schakelen, laat je het toch gewoon aanstaan? Dan werkt het ook nog gewoon hoor.

De oplossing van Richard is een gewone multitractie zoals velen van ons al op onze baan hebben rijden. Met dezelfde mogelijkheden en dezelfde beperkingen.
Er is maar ÚÚn wezenlijk verschil, de helft van de locomotiefopdrachten van die multitractie wordt wel verstuurd, maar vervolgens niks mee gedaan. Maar daar heeft Koploper weer geen weet van.

groet, Huub



Reageer op auteur: keesm
Gereageerd: 23 sep 2019 18:44:46
Bericht:

Ik heb de indruk dat in de bovenstaande discussie een eenvoudige mogelijkheid in Koploper over het hoofd wordt gezien: nl de optie om het treintype van de wagenstam in een blok te plaatsen en ook automatisch weer op te halen zodra een lok in het blok wordt bijgeplaatst.

In de vaste route bestaat de optie om bij een stop (bvb wanneer de lok moet worden afgekoppeld) het treintype van wagenstam op te slaan in het blok. (naast de lengte en evt stuurstand ).
En eveneens, wanneer een nieuwe lok voor de stam komt via een vaste route dan kan hier het treintype van de wagenstam automatisch weer worden opgehaald, samen met lengte (en evt stuurstand.)

Als de nieuwe lok handmatig wordt geplaatst voor de stam dan kan de lengte via de windowknop worden opgehaald uit het blok. Het treintype moet via een window selectievak worden geselecteerd zoals hierboven al ergens aangegeven.

Daarmee kan dus ieder willekeurige lok de eigenschappen van de stam overnemen (qua treintype en lengte)

Zowel 'remgedrag' als 'doorrijden in cm' kan per treintype / blok worden vastgelegd waardoor een "kolentrein" zich onafhankelijk van de lok ervoor zich overal hetzelfde zal gedragen.

Download Attachment: scherm.jpg
139,67 KB

Kees Moerman


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 23 sep 2019 19:16:21
Bericht:

Die mogelijkheid is mij bekend, ik gebruik het zelf op mijn baan. Maar daarmee dek je alleen de variabele routes af. Als je ook vaste routes gebruikt die je relateert aan de wagenstam, dan ben je er met die mogelijkheid nog niet.

Zoals vaak zijn er in Koploper meerdere wegen die naar Rome leiden, afhankelijk van de specifieke omstandigheden zal de ene keuze beter of makkelijker zijn dan de andere.

In die zin vind ik de gedachte van Richard een interessante. Zeker niet de ideale oplossing voor elke situatie, maar we moeten er ook geen bezwaren bij gaan verzinnen die niet kloppen.

groet, Huub


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster