Print deze pagina | Sluit het venster

OPGELOST: Rijden volgens bestemming: Altijd vaste route?

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6320
Geprint op: 13 dec 2019

Onderwerp:


Auteur onderwerp: jimmaet
Onderwerp: OPGELOST: Rijden volgens bestemming: Altijd vaste route?
Geplaatst op: 09 jun 2019 20:37:49
Bericht:

Voor het eerst dit probleem gehad:
Rijdt tijdens testen/onderhoud slechts n treinstel volgens bestemming. Wil hem op spoor 8 laten stoppen.
Zoekt een route, gaat rijden, maar stopt dan omdat hij te lang is voor blok 64.
Rijwindow zegt: Vaste Treinroute B:64 Te lang voor bLok 64!

  • Is een route naar een bestemming altijd automatisch een vaste?
  • B:64, Is elk tussenblok een bestemming?
  • Waarom niet gewoon erdoor rijden, de aanvulling blokgegevens geeft een oplossing voor te lange treinen


Zou het snappen als ik bestemming 64 had gegeven, maar de uiteindelijke bestemming is 8 en 64 is door KL zelf in de route opgenomen. Ik heb blokken vooruit reserveren, dus dat kan het ook niet zijn en met automatisch rijden is hij er vandaag al menig maal vrolijk doorheen gereden.





Download Attachment: saunabaan3.zip
67,45KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Reacties:


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 10 jun 2019 08:40:03
Bericht:

Ik vermoed dat Koploper geen blok kan reserveren waar de trein qua lengte inpast en mag stoppen. Dan wordt er gestopt in het laatste blok waar dat nog wel kan en kun je een dergelijke melding krijgen.
Blok 8 misschien nog bezet? Dan klopt het wel, in blok 64, 59 en 11 is een stopverbod als de trein te lang is.
In elk geval is het mij gelukt om met Rijden volgens bestemming door blok 64 te komen.

groet, Huub


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 10 jun 2019 09:26:55
Bericht:

Blok 8 was vrij. Maar bedankt Huub, voor je aandacht.
Nog even nagedacht:

Ook in 8 (de bestemming!) mag hij niet stoppen, want dat is slechts een half perron, te kort.
Om te kunnen stoppen op dat perron zou hij door moeten rijden naar 4, variabele treinroute "Lange treinen spoor 4a 4b", maar 4 is geen bestemming, dus zegt 'ie: Kan niet!
Zelfde probleem als ik vanuit 30 rechtsom naar 4 wil.

Nog even geprobeerd of "Blokkeuze: eerst op juiste lengte" helpt, maar nee, ook dan wordt er vanuit 31 een route via 64 gekozen (de kortste).
En omdat rijden volgens bestemming een vaste route creert, kan er ook niet "op het laatste moment uitgeweken" worden, zoals bij automatisch rijden zou gebeuren.

Weer wat geleerd dus:
Rijden volgens bestemming: KL kiest niet vooraf de inrijrichting gebaseerd op een variabele route.
Geef als bestemming dus een blok op, waar hij zeker inpast!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 10 jun 2019 10:35:38
Bericht:

Sorry, ik zat even scheel te kijken. Dacht dat je naar dat spoor wilde waar de ICE3 stond, maar dat is loc 8...

Je zou de automatische routezoeker uit kunnen zetten.
Heeft wel een nadeel, het kan een tijdje duren voor de trein dan op de bestemming is.

groet, Huub


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 10 jun 2019 14:13:41
Bericht:

Beste Huub,

  • Probleem is n keer voorgekomen tijdens onderhoudstesten
  • Er is een verklaring gevonden
  • Ik denk dat ik maar niets verander

Bedankt!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 10 jun 2019 16:12:00
Bericht:

Alleen klopt je verklaring niet helemaal.

Om antwoord te geven op de vraag van de titel van dit draadje: nee, alleen als je automatische routezoeker gebruikt.
En als je dat doet, krijg je te maken met alle voor- en nadelen van vaste routes.

groet, Huub


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 10 jun 2019 22:33:34
Bericht:

Bedankt voor de precieze uitleg.
Ik zal eens proberen, of het veel uitmaakt. Uiteindelijk is m'n baan niet erg groot, 3 manieren om een rondje te rijden en beperkingen op de stations (o.a. vracht/personen, electrisch of niet enz) dus een eeuwigheid zal het niet duren!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster