Print deze pagina | Sluit het venster

Stoppen op verschillende (virtuele) bezetmelders

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6315
Geprint op: 16 nov 2019

Onderwerp:


Auteur onderwerp: MRdirect
Onderwerp: Stoppen op verschillende (virtuele) bezetmelders
Geplaatst op: 24 mei 2019 14:43:28
Bericht:

Als je bij onderhoud “aanvullende blokgegevens” doorrijden in cm opgeeft kan het zijn dat de voorliggende wisselstraat te vroeg wordt vrijgegeven.
Laatst kreeg ik hier de tip dat als je dit realiseerde mbv extra (virtuele) bezetmeldpunten in “onderhouden blokken” de voorliggende wisselstraten en blokken pas worden vrijgegeven nadat de loc echt is gestopt.

Na mijn vraag. Op een spoor / blok langs een stations-perron wil ik met de laatst genoemde methode een stop uitvoeren op verschillende plaatsen.
Is het mogelijk om trein afhankelijk een bezetmelder te kiezen? Dus lange treinstellen verder door laten rijden dan kortere.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Reacties:


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 24 mei 2019 14:59:45
Bericht:

Dag Marco,

Je kan bij "aanvullende blokgegevens" toch per loc kiezen hoever deze in cm moet doorrijden. Dit hoef je toch niet te doen met een bezetmelder. Of versta ik jouw vraag fout ?

Groeten

Marcel


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 24 mei 2019 16:01:17
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Je kan bij "aanvullende blokgegevens" toch per loc kiezen hoever deze in cm moet doorrijden. Dit hoef je toch niet te doen met een bezetmelder. Of versta ik jouw vraag fout ?



Ja dat klopt, maar . . . . .
Als je hier een wat langere afstand kiest na de laatste fysieke bezetmelder, omdat het treinstel anders op de wisselstraat stopt, wordt het voorgaande blok en de wisselstraat al vrijgegeven als de fysieke bezetmelder wordt bereikt. Als hier dan een loc / treinstel direct achter rijdt wordt de wissel al gezet voordat het eerste treinstel de wisselstraat heeft verlaten. Met ontsporing tot gevolg.
Als je het implementeert dmv een extra (virtuele) bezetmeldpunt (na de laatste fysieke) bij onderhouden blokken dan vindt vrijgave pas plaats als het aantal cm is gereden.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 25 mei 2019 16:19:38
Bericht:

Hallo Marco,

Kun je wat je wilt niet bereiken met alternatieve stopplaatsen, eventueel aangevuld met logische en speciale acties om het wissel bezet te houden als dat nodig is. Mogelijk is dat laatste ook te bereiken met bezethouden vorig blok en wisselstraat bij te lange trein.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 25 mei 2019 16:38:15
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Kun je wat je wilt niet bereiken met alternatieve stopplaatsen, eventueel aangevuld met logische en speciale acties om het wissel bezet te houden als dat nodig is. Mogelijk is dat laatste ook te bereiken met bezethouden vorig blok en wisselstraat bij te lange trein.



Hallo Dirk,
Omdat ik weinig respons kreeg ben ik ook eens gaan zoeken en vond bij “onderhouden blokken” bij het instellen van de bezetmelders het blokje “stopplaatsen”. Net wat jij schreef lijkt dit de oplossing.
Ik ga op de betreffende stukken baan nu eerst de bezetmeldpunten beter / op de juiste plaats aansluiten zodat minder gebruik gemaakt hoeft te worden van (grotere) afstanden “cm doorrijden”. Tevens kan ik dan op het betreffende stationsspoor fysieke stopplaatsen creëren. Heb op dat deel vande baan gelukkig nog wat bezetmelder ingangen over dus dat komt goed uit.

Ik laat je weten als het werk, bedankt voor het meedenken.

Gr. Marco

Ps: Het blijft fascinerend om nog steeds te ontdekken dat Koploper (bijna) overal een oplossing voor heeft.


http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 25 mei 2019 16:57:08
Bericht:

Marco,

Ik heb op mijn modelbaan ook verschillende plaatsen waar ik de optie cm doorijden gebruik. Maar de langste afstand dat ik dit heb is 20 cm. Dus ik heb nergens het probleem dat de voorliggende wisselstraat te vroeg wordt vrijgegeven. Dus het ligt wel echt aan een te lange afstand. En ergens wel logisch. Maar je bent al bezig met de oplossing. De bezetmeldt punten verleggen lijkt mij de beste oplossing zodat de door te rijden cm niet te lang wordt. Hoelang was deze afstand eigenlijk ?

Grts

Marcel


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 25 mei 2019 20:02:06
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Hoelang was deze afstand eigenlijk ?


Marcel,

Dat was 30 cm, de laatste 10 cm stond de laatste wagen nog op het wissel.
De stop sectie was eigenlijk te lang, vandaar die 30 cm tbv een treinstel dat net in het blok past.
Nu eerst de stopsectie op de juiste plaats leggen, dus dat de stoomloc tbv langste treinstel voor de helft buiten het perron stopt. Dan de stopmelder tbv kortere treinstellen implementeren.

Gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 26 mei 2019 08:15:54
Bericht:

Hou er wel rekening mee dat je een virtuele melder niet kunt gebruiken als alternatieve stopplaats. Althans niet als je dat via de alternatieve stopplaats in de blokeigenschappen wilt regelen.
In een vaste route kun je wel virtuele melders voor alternatieve stopplaatsen gebruiken.

Je kunt wel eventueel bij de normale stopplaats een virtuele melder gebruiken en de alternatieve stopplaats op een echte melder.

groet, Huub


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster