Stoppen op verschillende (virtuele) bezetmelders Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing Onderwerp: Auteur onderwerp: MRdirect
Onderwerp: Stoppen op verschillende (virtuele) bezetmelders Als je bij onderhoud “aanvullende blokgegevens” doorrijden in cm opgeeft kan het zijn dat de voorliggende wisselstraat te vroeg wordt vrijgegeven.
Reacties:
Reageer op auteur: Bonaza Dag Marco,
Reageer op auteur: MRdirect
quote: Ja dat klopt, maar . . . . . Als je hier een wat langere afstand kiest na de laatste fysieke bezetmelder, omdat het treinstel anders op de wisselstraat stopt, wordt het voorgaande blok en de wisselstraat al vrijgegeven als de fysieke bezetmelder wordt bereikt. Als hier dan een loc / treinstel direct achter rijdt wordt de wissel al gezet voordat het eerste treinstel de wisselstraat heeft verlaten. Met ontsporing tot gevolg. Als je het implementeert dmv een extra (virtuele) bezetmeldpunt (na de laatste fysieke) bij onderhouden blokken dan vindt vrijgave pas plaats als het aantal cm is gereden. M.vr.gr. Marco http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Reageer op auteur: phdirk Hallo Marco,
Reageer op auteur: MRdirect
quote: Hallo Dirk, Omdat ik weinig respons kreeg ben ik ook eens gaan zoeken en vond bij “onderhouden blokken” bij het instellen van de bezetmelders het blokje “stopplaatsen”. Net wat jij schreef lijkt dit de oplossing. Ik ga op de betreffende stukken baan nu eerst de bezetmeldpunten beter / op de juiste plaats aansluiten zodat minder gebruik gemaakt hoeft te worden van (grotere) afstanden “cm doorrijden”. Tevens kan ik dan op het betreffende stationsspoor fysieke stopplaatsen creëren. Heb op dat deel vande baan gelukkig nog wat bezetmelder ingangen over dus dat komt goed uit. Ik laat je weten als het werk, bedankt voor het meedenken. Gr. Marco Ps: Het blijft fascinerend om nog steeds te ontdekken dat Koploper (bijna) overal een oplossing voor heeft. http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Reageer op auteur: Bonaza Marco,
Reageer op auteur: MRdirect
quote: Marcel, Dat was 30 cm, de laatste 10 cm stond de laatste wagen nog op het wissel. De stop sectie was eigenlijk te lang, vandaar die 30 cm tbv een treinstel dat net in het blok past. Nu eerst de stopsectie op de juiste plaats leggen, dus dat de stoomloc tbv langste treinstel voor de helft buiten het perron stopt. Dan de stopmelder tbv kortere treinstellen implementeren. Gr. Marco http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Reageer op auteur: hubertus Hou er wel rekening mee dat je een virtuele melder niet kunt gebruiken als alternatieve stopplaats. Althans niet als je dat via de alternatieve stopplaats in de blokeigenschappen wilt regelen. Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/ © EKweb 2006 |