Print deze pagina | Sluit het venster

nogmaals draaischijf en locloods

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6185
Geprint op: 18 nov 2019

Onderwerp:


Auteur onderwerp: on4mv
Onderwerp: nogmaals draaischijf en locloods
Geplaatst op: 20 dec 2018 13:30:08
Bericht:

Beste koplopers,
Met veel aandacht heb ik op de vraag van enkele weken geleden de antwoorden gelezen,omdat dit bij mij ook hot item is om er aan te beginnen, toch nog enkele vraagjes om een goede start ,en goede werking van koploper te bekomen;
- hoeveel melders tussen brug tot einde loods,en hoe dicht tegen het einde van de loods is optimaal?maakt het veel uit wanneer men met dicht geduwde of servo gestuurde deuren werkt?
-welke lengte voorzie ik voor de loods ,en ook hier hoeveel melders werkt het mooiste? net de lengte van de grootste lok?

Alvast een dikke merci!!

Marc

H0/DCC/mdrrc/editsbooster/

Reacties:


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 20 dec 2018 14:21:30
Bericht:

Hallo Marc,

Bij mijn draaischijf heb ik twee melders per opstelspoor. De inrij-melder (aan de brug kant) is ca 45 mm dan een stuk zonder melder(s) en een stop-melder. Bij de snelheid < 10 km/h zal de loc dan nog iets doorrijden. Met een goed stootblok in de loods isdat geen probleem.
De inrij-melders van alle opstelsporen heb ik op 1 enkele bezetmelder aangesloten. Hierbij is het wel van belang dat het opstelspoor lang genoeg is om de inrij-melder(s) vrij te maken. Dit werkt heel goed en omdat het om een enkele locomotief gaat is het stukje wat niet gedetecteerd wordt geen enkel probleem.
Voor de op- en afrijsporen gebruikt ik wel apparte melders aan de brug kant.

Voor de stop-melder moet je wel uitzoeken / weten welk type detectie je hebt en hoe die reageert voor wat betreft nauwkeurig stoppen.
Bij 3-rail massa detectie kan het bij sommige (Roco-AC) locs voorkomen dat de achterste wielen van de tender aangedreven zijn met antislipbanden, dus minder betrouwbare detectie.
Een lichtsluis (bv die ban Huub Maaskant) werkt dan wel altijd correct.

Succes,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 21 dec 2018 15:07:30
Bericht:

Ha Marc,
Alles is bij mij massadetectie 3 rail. Marklin K. Mijn draaischijf is een met DSD2010 decoder omgebouwde Fleischmann 3 rail.
ik heb twee melders per loods spoor. Aan de schijfkant ca 11cm incl. de oprit en aan de loods kant ca 16cm. er tussen een stukje niet gedetecteerd.
Het hele spoor in de loods is van achterkant tot deur 30cm lang. Van de deur tot aan de brug ca 14cm. Op de brug heb ik 1 bezetmelder.

Per loc heb ik voor elk spoor ingesteld hoeveel cm hij moet doorrijden. (aanvulling blokgegevens). Het blijkt in de praktijk dat elke loc weer anders reageert. Ook zijn ze niet allemaal even lang. Dit is een leuk werkje voor de regenachtige zondagmiddag.

Ik vind zelf servo gestuurde deuren realistischer omdat deze weer dichtgaan na uitrijden en opengaan voor het inrijden. Het openduwen vind ik altijd wat gewelddadiger. Bij servo's kan je er ook in koploper geluidjes aan koppelen.(speciale acties)
veel succes
WillemQ


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 21 dec 2018 15:44:40
Bericht:

De loodsporen hebben bij mij één melder. Die begint direct na het oprijstuk van mijn (Fleischmann)draaischijf, dus een cm of 8 van de brug vandaan. Vanaf daar doorrijden in cm om de juiste stopplaats te bepalen.
De stopplaats is bij mij afhankelijk van de lengte van de loc, een kort locje stopt eerder dan een lange loc.

groet, Huub


Reageer op auteur: on4mv
Gereageerd: 23 dec 2018 15:27:08
Bericht:

Heren, bedankt voor de nuttige info, hiermee kan ik op weg!

Met vriendelijke Vlaamse groeten,

Marc


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster