Print deze pagina | Sluit het venster

loc via draaischijf naar en van locloods

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6158
Geprint op: 09 dec 2019

Onderwerp:


Auteur onderwerp: waq
Onderwerp: loc via draaischijf naar en van locloods
Geplaatst op: 23 nov 2018 00:14:08
Bericht:

Mijn naam is willem.
Ik heb als herintreder middels jullie hulp onlangs mijn baan in grote lijnen weer voor elkaar gekregen. Er rijden nu 3 treinen automatisch van elkaar en dat gaat goed. Ik heb het bedrijfswerk even verboden gebied verklaard. Nu is het punt gekomen om daarover na te gaan denken. Als ik het moeilijkste neem dan zal de rest wel meevallen.
Ik wil een stoomloc binnen laten komen, naar de draaischijf, deurtje open van de loods (servo) loc naar binnen en deur weer sluiten. vervolgens weer andersom.
ik heb de volgende acties verzonnen maar ik weet niet waar en hoe ik die in een vaste treinroute en een speciale of logische actie krijg:

gewenste route en acties:
noot: rangeersein en wartesein zijn nog niet aangesloten

stoomloc staat in blok 20. rijrichting naar blok 8

opdracht: loc rijdt vooruit naar blok 4 (locloods)
acties: W10 afbuigend
W.07/08 rechtdoor
W.06 afbuigend
W.02 rechtdoor
Rangeersein Sh1 toegestaan
Wartesein Sh1 licht aan tot dat draaischijf gaat draaien
loc rijdt langzaam naar blok 8
Wartesein Sh0 licht uit
draaischijf draait naar blok 8 (= rail 1)
Rangeersein Sh0 rangeren verboden tot andere actie.
loc rijdt langzaam draaischijf op (=blok 1) en stopt.
deur locloods gaat open (=wissel 97 afbuigend)
loc keert
draaischijf draait naar blok 4 (= rail31)
loc rijdt achteruit langzaam de loods (=blok 4) binnen
en stopt aan eind (bm 2.12)
de deur van de loods sluit weer (=wissel 97 rechtdoor)
einde.
loc blijft staan in de locloods totdat hij weer wordt opgeroepen

opdracht: loc rijdt vooruit van blok 4 naar blok 19
acties: deur locloods gaat open (=wissel 97 afbuigend)
loc rijdt langzaam de draaischijf(=blok 1) op
draaischijf draait naar blok 8 (=rail 1)
de deur van de loods sluit weer (=wissel 97 rechtdoor)
Rangeersein Sh1 toegestaan
loc rijdt langzaam naar blok 8.
W.02 rechtdoor
W.06 afbuigend
W.07/08 afbuigend naar blok 19
loc rijdt langzaam vooruit naar eind blok 19 (bm 5.14)
Rangeersein Sh0 rangeren verboden tot andere actie.
loc stopt
einde.
loc wacht in blok 19 tot hij weer opgeroepen wordt voor een volgende opdracht.


ik heb mijn baanplan bijgevoegd

Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten? alvast mijn dank
WillemQ


Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
25,69 KB

Reacties:


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 23 nov 2018 14:18:57
Bericht:

Omdat ik op twee computers werk heb ik de verkeerde database met verkeerde locomotieven meegestuurd. Op de vorige versie stonden wel mijn probeersels met vast treinroutes en speciale- logische acties. Op deze versie niet.
excuses voor de mogelijke verwarring.
WillemQ


Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
25,65 KB


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 23 nov 2018 17:13:23
Bericht:

Zonder naar je database te kijken (dat lukt niet op de iPad) zal je de volgende stappen moeten maken:
1 draaischijf configureren in Koploper
2 zorg er voor dat je de brug met de muis naar specifieke sporen kan draaien
Ideaal is als de draaischijf tijdens draaien een bezetsignaal kan geven om te
voorkomen dat Een loc te snel zal gaan rijden. Als je dat niet hebt doe je dat
dmv de gesimuleerde draaisnelheid goed in te stellen.
3 stel de “wisselstraten” voor de draaischijf in en bepaal hoe de loc de brug
moet verlaten, Achteruit / vooruit / maakt niet uit.
4 zorg er voor dat je locs mooi automatisch midden op de brug stoppen.
5 probeer mbv een of meer vaste route of alles automatisch wil functioneren
bv van de brug naar een opstelspoor en dan naar een ander opstelspoor en
vervolgens de draaischijf verlaten.

Hier zal de meeste tijd in gaan zitten zeis mijn ervaring.
Vervolgens kan je aan die vaste route allerlei opties dmv logische acties gaan hangen.

Succes,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 23 nov 2018 22:51:45
Bericht:

Dank Marco,
de draaischijf draait middels decoder dsd2010 van Sven Brand. In koploper kan ik met de muis naar elk spoor draaien wat ik wil.
Op de brug zit bezetmelding (1.01) die een signaal naar koploper geeft.
Ik heb wisselstraten vastgelegd in koploper van en naar de draaischijf. Daarbij heb ik de deuren opgenomen om te openen. Ik weet niet of dat zinvol is want ze sluiten natuurlijk nooit meer zonder extra informatie.

Ik ben nog niet zo ver dat ik de locs op het midden van de brug kan laten stoppen. Hoe doe ik dat? Is dat een vaste route die eindigt op de brug of moet dat anders?

Ik heb gelezen dat ik de deuren kan openen en sluiten met een speciale actie, die door een logische actie wordt aangestuurd wanneer dat moet gebeuren.
Dat ga ik nu ook aanmaken, zodat de deuren niet kapot gereden worden.

Het is een leuke puzzel om uit te zoeken, maar je moet wel weten waar en hoe je moet beginnen.

Alvast veel dank voor je interesse en je hulp
WillemQ


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 24 nov 2018 00:22:29
Bericht:

Ha Piet, dank je wel.
Je baanontwerp was me al eerder opgevallen bij het forum. Ik zal het helemaal verder gaan uitpluizen mbt de draaischijf. Erg leerzaam. Ik zal ongetwijfeld veel vragen gaan krijgen en die zet ik dan weer hier neer.
mvrgr WillemQ


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 24 nov 2018 09:52:04
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door waq


Ik ben nog niet zo ver dat ik de locs op het midden van de brug kan laten stoppen. Hoe doe ik dat? Is dat een vaste route die eindigt op de brug of moet dat anders?



De brug is een blok.
Ik heb (bij mijn zelf gebouwde draaischijf) op het midden van de brug een lichtsluis gemaakt (afrem / stop melder). De lichtsluis van Huib Maaskant is een goed ontwerp. Voeding uit de baanspanning van de brug mbv wat extra componenten.
De gehele brug is ook een bezetmelder (binnenkomst melder).
Bij onderhouden blokken kan je dan voor de brug (per loc) opgeven hoever de loc moet doorrijden zodat die netjes midden op de brug stopt. Bij de lage snelheid zal dat voor iedere loc verschillend zijn ook vwb vooruit versus achteruit.
Dat afregelen doe ik dmv een korte vaste route die zich zelf steeds opnieuw activeert op een doorgaand (dus zonder brug bewegingen) draaischijfspoor waarmee een loc heen een weer rijdt en zowel vooruit als achteruit op de brug moet stoppen.

Succes,
Marco



http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: PaHaSOFT
Gereageerd: 24 nov 2018 10:44:11
Bericht:

Marco,

Er zit in Koploper een 'verborgen' feature. Ik kan het ook niet 1,2,3 in helpfile terug vinden.
Als de loc rijdt een een blok en aan dat blok is een draaischijf gekoppeld, zal de loc de helft van zijn loclengte doorrijden na het laatste te verwachten bezetmeldpunt (als deze tenminste geijkt rijdt). Specifiek voor draaischijf kan een afwijkende loclengte in onderhouden locomotieven worden opgegeven, daar regel je dus alles mee. Dit werkt natuurlijk alleen als je een bezetmeldpunt op midden van draaischijf hebt staan.

Mvg,
Paul.


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 24 nov 2018 11:06:20
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Marco,

Er zit in Koploper een 'verborgen' feature. Ik kan het ook niet 1,2,3 in helpfile terug vinden.
Als de loc rijdt een een blok en aan dat blok is een draaischijf gekoppeld, zal de loc de helft van zijn loclengte doorrijden na het laatste te verwachten bezetmeldpunt (als deze tenminste geijkt rijdt). Specifiek voor draaischijf kan een afwijkende loclengte in onderhouden locomotieven worden opgegeven, daar regel je dus alles mee. Dit werkt natuurlijk alleen als je een bezetmeldpunt op midden van draaischijf hebt staan.

Mvg,
Paul.



Paul,
Ik had het kunnen weten, Koploper heeft overal een oplossing voor. Zeker daar jouw demo baan ook een draaischijf heeft / had.
Snel even gekeken in Koploper, maar hoe koppel je een blok aan een draaischijf?
Want ik wil dit natuurlijk wel testen.
Mijn oplossing werkt hier met de (oude analoge) HK draaischijf (met eigen ontwerp decoder cq aansturing) al jaren met veel succes in het automatisch rijden. Wellicht iets meer handelingen maar het princiepe is hetzelfde.

Groet,
Marco
(Als programmeur steeds toch weer verbaasd over de mogelijkheden van Koploper!)

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 24 nov 2018 12:19:48
Bericht:

Je moet eerst de optie activeren in de toolbar (zie: baanontwerp).

Met dit onderdeel regel je dat als een blok bezet is ook de bijbehorende lijnen een andere kleur krijgen. De kleuren kunnen worden ingesteld in onderhouden instellingen. De punten van een handmatige wisselstraat moeten ook aan een blok worden toegekend. Koploper kan dan tijdens het rangeren een locomotief volgen en bij het beëindigen van een handmatige wisselstraat voorstellen om deze in het laatste blok te plaatsen.

Zo ken je de items toe aan een blok:

· Selecteer het blok waaraan de lijnen moeten worden toegekend door op het blok te klikken
· Nu kun je door het klikken op een lijn deze lijn 'aan' of 'uit' gezet worden
· Door op de punten van een handmatige wisselstraat te klikken, kun je deze ook (de)selecteren.
· Voor het toekennen van lijnen aan een ander blok moeten ze eerst in het andere blok worden gedeselecteerd. Pas dan kunnen ze weer aan een ander blok worden toegekend.

· Ook een draaischijf kan op deze manier worden gekoppeld aan een blok. Wanneer een draaischijf is gekoppeld aan een blok zal de draaischijf alleen zichtbaar zijn in het baanoverzicht als de onzichtbare items ook worden getoond.
· Een pijl kan ook op deze manier worden gekoppeld aan een blok. Klik op een pijl, deze wordt gekoppeld aan een blok en de kleur van de pijl wordt actief. Om een pijl te deselecteren klik je nogmaals op de pijl en de kleur wordt weer de oorspronkelijke kleur.

Als er ook lijnen op een ander tabblad bij dit blok horen, kun je gewoon na de keuze van het blok naar de andere tabbladen gaan om de lijnen te selecteren. Het toolvenster is hetzelfde als bij tekenen van het baanontwerp. Het heeft bij deze optie slechts één enkele functie, namelijk het kunnen tonen van de lijnnummers van de getekende lijnen.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 24 nov 2018 13:34:56
Bericht:

Wim, ik denk dat ik na > 12 jaar als zeer gelukkige Koploper gebruiker toch nog wel eens een “gevorderde” cursus moet gaan volgen.
Groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 25 nov 2018 00:05:51
Bericht:

Allen zeer bedankt voor jullie reacties.
Het wordt me echter wat te technisch en ik snap even de inhoud van de discussie niet.
De vraag was hoe moet ik beginnen met mijn route en acties voor elkaar te krijgen. Het draait niet alleen om de draaischijf maar ook om de route met acties om er te komen.

Ik heb een test vaste route aangemaakt van blok 20 naar blok 4.Ik kan in de test mode niet controleren of de draaischijf daadwerkelijk draait. De loc komt wel aan in blok 4 Ik krijg wel de melding dat de wissel niet gesteld is.

Het kan te maken hebben dat ik niet helemaal weet hoeveel bezetmelders de brug van mijn draaischijf heeft. dat is allemaal verborgen (?) ingebouwd in de DSD2010 decoder. Minimaal 1 maar ik heb er 3 in koploper aangegeven.

Ik ben er via de baan van Piet achter gekomen dat je een deur kunt openen en sluiten middels een speciale actie die aangestuurd wordt door een logische actie. Het aansturen van seinen heb ik daarin nog niet gevonden, maar ik ben nog niet uitgelezen.

Koploper is een prachtig programma dat enorm veel kan, maar het duurt even voordat je door hebt wat de essentie is van bepaalde gewenste acties.
Ik houdt mij wederom aanbevolen voor jullie commentaar en hulp.
WillemQ


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 25 nov 2018 09:00:52
Bericht:

Kun je al in automatisch bedrijf naar de draaischijf en loodssporen rijden?
Als dat lukt en je hebt daarbij ook alles goed ingevuld, heb je al alle benodigde wissel- draaischijf- en seinopdrachten.
Als dat nog niet lukt, moet je eerst dat voor elkaar krijgen, anders heeft het ook geen zin om naar vaste of variabele routes te kijken.

De deuren kun je in de wisselstraat opnemen. Bij wissels heb je de mogelijkheid om na x seconde terug te keren naar een default stand. Daarmee zou je de deuren weer kunnen sluiten. Deze optie is per wissel in te stellen (onderhouden baanontwerp, wisseleigenschappen), maar de x seconde is wel gelijk voor alle wissels waar je dat wilt gebruiken. Het aantal seconde vul je in bij instellingen per database, seinen/wissels.
Met speciale acties kan het inderdaad ook.

groet, Huub


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 28 nov 2018 14:54:49
Bericht:

Willem,
Bij gevorderden heb ik een item mbt het onderbreken van een vaste route geplaatst.
Daar heb ik mijn database op het forum gezet. Hier kan je zien hoe ik de draaischijf in het automatisch rijden heb geïmplementeerd.
Succes,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 28 nov 2018 22:41:29
Bericht:

Ha Marco,
bedankt voor je reactie. Ik heb je ontwerp gedownloaded en ben het aan het bestuderen. Het zal wel even duren voordat ik alle instellingen rond de draaischijf heb doorgenomen.
Ik zie in ieder geval dat je een testroute hebt opgenomen bij vaste routes om de stop op de brug af te regelen. Daaraan koppel je via aanvulling blokgegevens met hoeveel cm een lok moet doorrijden als hij uit een bepaald blok komt.
Is dat correct? Daar ga ik maar eens mee beginnen om dat te proberen.
WillemQ


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 02 dec 2018 14:54:28
Bericht:

@Marco:
Dat is niet eenvoudig! Alle instellingen doornemen waar misschien een draaischijf in voorkomt. Wel heel leerzaam. Het zou mooi zijn als er in de koploperhandleiding een stukje zou staan hoe je in grote lijnen dit moet doen. Het zal toch wel voor iedereen ongeveer het zelfde zijn?

Ik begrijp dat je eerst logische acties hebt aangemaakt om van een blok naar de draaischijf te rijden. Daarna weer van de draaischijf naar het blok. Dit zijn uitsluitend de aanrijsporen, maar de blokken van je loods etc komen er niet in voor, Klopt dat?
Vervolgens heb je een heleboel logische acties rond de draaischijf die ik niet helemaal begrijp. Kennelijk wil je de draaischijf in automatisch bedrijf ook handmatig kunnen bedienen. Ik zie ook allerlei bezetmelders die ik in he baanontwerp niet terug vind.

Na de logische acties heb je vaste treinroutes gemaakt, die door een logische actie aangestuurd worden.
Bij route "draaischijf test" introduceer je een blok 0. Ik kan dat niet vinden. Waar zit dat en is het nodig?

Ik kan ook niet terugvinden of je locs achteruit de loods in rijden en vervolgens vooruit er weer uit.

Een heleboel vragen, waar jullie hopelijk antwoord op hebben.
WillemQ


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 02 dec 2018 15:11:51
Bericht:

Hallo Willem,
Het lijkt ingewikkelder dan het is. Ik kan begrijpen dat je niet alle bezetmelders, vaste routes en logische acties goed kan plaatsen. Veel daarvan is nietdirect nodig voor de draaischijf.
Ik wil je graag verder helpen. Direct via de email gaat dat sneller en efficiënter. Ik stuur je een PB met mijn email adres.
M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 02 dec 2018 15:25:49
Bericht:

Op de Koploper site staan 2 voorbeelden met en voor de draaischijf.
https://www.pahasoft.nl/draai27.zip
https://www.pahasoft.nl/rocodraaischijf.zip

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 02 dec 2018 15:27:03
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

Hallo Willem,
Het lijkt ingewikkelder dan het is. Ik kan begrijpen dat je niet alle bezetmelders, vaste routes en logische acties goed kan plaatsen. Veel daarvan is nietdirect nodig voor de draaischijf.
Ik wil je graag verder helpen. Direct via de email gaat dat sneller en efficiënter. Ik stuur je een PB met mijn email adres.
M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders



Jammer dat je dit weer in een achterkamertje gaat oplossen, is volgens mij niet de insteek van een forum.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 02 dec 2018 16:10:38
Bericht:

Wim,
Je hebt helemaal gelijk. Ik zal het via dit item doen. Kost me wat meer moeite, het forum op de iPad (vanuit de luie stoel) en Koploper natuurlijk op / bij mijn baan.
Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 02 dec 2018 16:26:06
Bericht:

Dank voor jullie reacties,
Het lijkt mij zeker zinvol om de resultaten steeds op het forum te zetten. Er zijn vast meer mensen die hiermee worstelen (en weer bovenkomen)


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 02 dec 2018 17:17:23
Bericht:

Maar het is wel lastig helpen als wij moeten gissen hoever je nu bent en waarmee je worstelt.
Ik heb een week geleden de vraag gesteld of je al in automatisch bedrijf naar de draaischijf en de loods kunt rijden, maar daar geen antwoord op gekregen.
Alles met betrekking tot vaste routes, logische acties, voor- of achteruit de draaischijf af, deuren openen en zo is bijzaak, zolang dat automatisch rijden niet werkt.

groet, Huub


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 02 dec 2018 18:08:09
Bericht:

Huub,
je hebt helemaal gelijk, De loc rijdt naar de draaischijf nadat de draaischijf keurig naar zijn spoor gedraaid is. Ik doe dat via rijden naar bestemming (shift F7). blok a => blok b. Hij stopt echter niet. Ik dacht via de vaste route en logische acties dat te kunnen beheersen, maar dat lukt dus niet.
Back to the Basics! hoe gaat dat dan wel lukken?
alvast mijn dank, Willem


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 02 dec 2018 18:37:47
Bericht:

Als de loc niet stopt, heeft de loc de bezetmelder nog niet bereikt die Koploper verwacht. Wat koploper verwacht, zou de bezetmelder op de brug moeten zijn, als die er tenminste is.

Ik denk dat je geen lichtsluis midden op de brug hebt, of wel?
Als je met een loc de brug op rijdt, krijg je dan een andere bezetmelding dan voor je loc op de brug was? En welke melder is dat?
Ik weet niet of je dat op je centrale kunt zien, maar je kunt dat in elk geval in het testprogramma van Koploper zien (menu 'Algemeen' -> testprogramma).

Nog een vraagje aan Paul, mocht die meelezen.
Dit verhaal

quote:
Als de loc rijdt een een blok en aan dat blok is een draaischijf gekoppeld, zal de loc de helft van zijn loclengte doorrijden na het laatste te verwachten bezetmeldpunt (als deze tenminste geijkt rijdt).

werkt dat ook in combinatie met doorrijden in cm bij aanvulling blokgegegevens? Dus stel dat je een draaischijf hebt van 20 cm lengte waar je stroomdetectie op de brug hebt, kun je dan aangeven 10 cm doorrijden, waarna die feature ervoor zorgt dat na die 10 cm nog de halve loklengte wordt doorgereden?

groet, Huub


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 02 dec 2018 19:22:11
Bericht:

dank je wel. Zou het probleem kunnen zijn dat ik 3 bezetmelders op de brug heb? (geen lichtsluis) ik werk met de dsd2010 decoder van Sven Brand. Die maakt er standaard 3 op de brug, maar ik weet niet hoe.
Ik stop mijn baanontwerp er weer bij, want er is wel hier en daar iets aan de instellingen veranderd.
Alvast mijn dank voor de snelle reactie
Willem

Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
25,95 KB


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 02 dec 2018 19:42:41
Bericht:

Wim,
Hier was ik nu bang voor.
Je kan wel stap voor stap uitleggen hoe jij het hebt gedaan maar als daar ervaringen en suggesties van anderen (goed bedoeld) tussen door komen dan is het voor iemand die het net of net niet begint te snappen niet mee te volgen.

Willem Q
Hubertus heeft gelijk als de loc niet op de brug stopt is dat je eerste en voorlopig enige probleem dat je op moet lossen. Dat stoppen kan je niet met mbv vaste route of logische acties regelen. Dus in onderhoud blokken een binnenkomst en stop bezetmelder definiëren in het blok dat de brug vormt. Zolang dit niet werkt zijn verdere stappen zinloos.
Vaste routes en / of logische acties kan je gebruiken om het rijden verder te optimaliseren. Maar eerst zal de basis goed moeten functioneren.

Bij mij is de gehele brug een bezetmelder (binnen komst) met in het midden een lichtsluis bezetmelder (stop melder).
De teller die ik gebruik zorgt ervoor dan de opstelsporen niet te vol worden. Dus alleen ter optimalisatie.

Het achter-, vooruit of “maakt niet uit” afrijden van de brug stel je in bij wisselstraten hier kan je een extra window openen waarin je het betreffende spoor insteld maar ook de manier van “afrijden”.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 02 dec 2018 19:48:15
Bericht:

De bezetmelding verandert. Met oprijden van de brug wordt de melder van de brug (1.04) bezet. Met afrijden wordt deze weer vrijgegeven.
Ik heb nu bij blokeigenschappen van de draaischijf (blok 1) aangegeven dat deze bezet is uitsluitend bij 1.04. Zou dat wat helpen?


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 02 dec 2018 19:49:43
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door waq

Die maakt er standaard 3 op de brug, maar ik weet niet hoe.


Uit je baanplan kunnen wij niet zien hoe deze 3 bezetmelders functioneren cq op aangesloten zijn.
Als ik een gok doe zal er 1 aangeven of de brug beweegt en dus bezet is. Dus “wissel nog niet gezet” aangeven in Koploper.
Hoe zijn de andere fysiek aangesloten?

Groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 02 dec 2018 20:06:21
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

Wim,
Hier was ik nu bang voor.
Je kan wel stap voor stap uitleggen hoe jij het hebt gedaan maar als daar ervaringen en suggesties van anderen (goed bedoeld) tussen door komen dan is het voor iemand die het net of net niet begint te snappen niet mee te volgen.


Als je hiermee doelt op mijn vraag aan Paul, die is bedoeld om Willem een goed antwoord te kunnen geven als hij geen lichtsluis midden op de brug heeft (wat hij dus inderdaad niet heeft).

Willem, de decoder heeft niet standaard drie bezetmeldingen, daar moet je aanpassingen voor doen aan de draaischijf. Ik ga er vanuit dat die 1.04 de enige melder is op je brug, dan is dat inderdaad de enige melder die je als te verwachten melder moet opgeven.
Als je dan voorlopig even bij aanvulling blokgegevens van blok 1 invult dat er 25 cm moet worden doorgereden, zou de loc na 25 cm moeten stoppen.
Als dat lukt, kijken we daarna weer verder.

groet, Huub


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 02 dec 2018 20:19:01
Bericht:

Mijn antwoord op een mail van Willem.

Hallo Willem,

Voor mijn HK-draaischijf heb ik zelf de decoder ontworpen en gebouwd dmv een Atmel.
In Koploper wordt de draaischijf / decoder als Marklin gedefinieerd.
Tijdens het draaien wordt een bezetmelder geactiveerd hetgeen voor Koploper betekent brug bezet.
Ook kan ik de decoder dmv een schakelaar op automatisch / handbediening zetten. In handbediening mode geeft de brug een continue bezet melding, Koploper zal de brug niet gebruiken. Tijdens handbediening wordt de stand (jammer genoeg) niet in Koploper bijgehouden. Dus zal als de schakelaar weer in de mode automatisch wordtgezet de brug naar de laatste automatische Koploper stand worden terug gezet.

Het blok 0 in de eerste vaste route komt waarschijnlijk omdat ik na het maken van deze route in het baanplan blokken heb weg gelaten cq veranderd. Vergeet dus deze vaste route.

Test afregelen brug stop. Voor het starten van deze route staat de loc op de brug in de richting van blok 7 (start blok vaste rout). Aan de andere kant van de brug is opstelspoor 16. De sporen 7 en 16 liggen in elkaars verlengde, de brug hoeft dus niet draaien als er tussen deze blokken wordt gereden.
Zet Koploper in automatisch rijden, sleep de loc naar blok 7 en de vaste route wordt gestart en zal zich zelf steeds herhalen.

Mijn locs kunnen alleen dmv twee vaste routes bij de draaischijf komen. Dus ook dit is een optimalisatie van het rijden.

Voorlopig lijkt me dit genoeg om met mijn antwoord op het forum aan het werk te gaan.

M. R.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 02 dec 2018 20:27:12
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

[quote]Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect


Als je hiermee doelt op mijn vraag aan Paul, die is bedoeld om Willem een goed antwoord te kunnen geven als hij geen lichtsluis midden op de brug heeft (wat hij dus inderdaad niet heeft).



Dit bedoelde ik niet of misschien eigenlijk wel.
Als je in antwoorden ook weer vragen aan anderen gaat stellen zal de verwarring bij de oorspronkelijke vragensteller alleen maar toenemen.
Natuurlijk zal het goed bedoeld zijn maar . . . .
Ik hoop dat je me begrijpt.

M.vr.gr Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 02 dec 2018 20:42:31
Bericht:

Nee, begrijp ik niet, want het antwoord is redelijk essentieel om een goed antwoord aan Willem te geven.

Inmiddels heb ik het getest en het lijkt inderdaad te werken, ook in combinatie met doorrijden in cm.
Eerst maar even afwachten hoe het Willem vergaat.


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 02 dec 2018 21:58:13
Bericht:

Steeds dichter bij de oplossing.
De DSD2010 decoder is een mysterieus ding. Hij is met wat draden aan de brug verbonden, vraag me niet hoe, want ik heb hem niet zelf ingebouwd. Er zitten twee S88-n aansluitingen op waarmee de print bij mij als eerste in het circuit van de bezetmelders is opgenomen.(1.01 t/m 1.16) Volgends de gebruiksaanwijzing (Duits) heeft hij 16 terug melders. Nr 1.03 t/m 1.05 fungeren als terug melder 3 t/m 1 Alles terug te vinden op www.digital-bahn.de
Het leuke is dat hij geluid maakt tijdens het draaien en dat er Wartesignalen aan en uitgaan.
Bij blok 1 heb ik nu 1.04 als enige bezetmelder aangegeven.
Ik heb verder de 25cm doorrijden toegevoegd. Het oprijden gaat nu beter en de loc stopt op de brug. Nog niet in het midden, maar dat is te regelen.
Bij het door en eer terugrijden keert hij onverwacht om. Ik denk dat de vinkjes nog niet goed staan. Wat denken jullie?


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 02 dec 2018 22:18:13
Bericht:

Laten we eerst het stoppen op de brug nog even verfijnen.

Daarvoor moet je twee dingen doen.
1. Ga naar onderhouden baanontwerp, selecteer in de knoppenbalk 'gegevens koppelen aan blok', klik op blok 1 en klik daarna op het draaischijf symbool. Daarna opslaan. Dan heb je de draaischijf gekoppeld aan het blok.

2. Ga weer naar aanvullen blokgegevens, verander waar je nu die 25 cm hebt ingevuld in -15,5 cm in. Die 15,5 is als het goed is de helft van de lengte van de brug, de - zorgt er als het goed is voor dat daarna de halve loclengte wordt doorgereden. Ik heb dat alleen in de simulatie getest en lijkt te werken, maar geen garantie dat het ook echt werkt. Zo niet, dan kunnen we altijd nog naar een andere oplossing.

Daarna weer proberen of de loc dan wel in het midden stopt. Hou er wel rekening mee dat het meten pas begint bij de eerste stroomafnemende as.

Als dat werkt, is het inderdaad zinvol om de vinkjes te checken.

groet, Huub


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 02 dec 2018 23:14:40
Bericht:

Super!
Ik heb het blok 1 aan de draaischijf gekoppeld. Daarna doorrijden op -15,5cm gezet. Hierna, morgen, ga ik testen. Ik houd jullie op de hoogte.
veel dank voor de hulp. Alleen was ik daar niet uitgekomen.
Willem,


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 03 dec 2018 00:02:07
Bericht:

@Wim,
ik heb de stukken op de pahasoft site gelezen. de roco draaischijf is niet helemaal van toepassing maar draai27 is erg leerzaam. Dank voor je extra info.
WillemQ


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 03 dec 2018 12:26:42
Bericht:

@Huub,
het werkt!
De loc stopt op de brug. De voorwielen van een korte loc staan precies halverwege de brug. Ik neem aan dat door de afstand iets te veranderen ik hem als geheel midden op de brug kan krijgen.
Ik test dit met een doorlopende brugstand.

Bij het op- en afrijden van de brug, als deze nog niet op zijn gewenste positie is, begint de loc al te rijden voordat de brug op zijn plek is. Hoe is het in te stellen dat hij even wacht?

alvast mijn dank
Willem


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 03 dec 2018 12:37:04
Bericht:



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 03 dec 2018 14:30:13
Bericht:

Als de draaischijf geen bezetmelder kan activeren als de brug draait dan zal je dat op de manier die Wim aangeeft moeten regelen. “Actief bezetmeldpunt tijdens draaien” is dan n.v.t.
Bij diverse items de draaisnelheid brug simulatie zodanig instellen dat de brug in hetKoploper scherm niet eerder op zijn positie is dan in het echt.
Fine tunen cq realistischer maken kan je doen met “vertragingen”.

Succes, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 03 dec 2018 15:50:02
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door waq
De loc stopt op de brug. De voorwielen van een korte loc staan precies halverwege de brug. Ik neem aan dat door de afstand iets te veranderen ik hem als geheel midden op de brug kan krijgen.



Als de voorwielen precies in het midden stoppen, zou het ook kunnen dat er geen rekening wordt gehouden met de loclengte.
Aangezien ik dat in de simulatie wel zie, ga ik eerst er eerst nog even vanuit dat er iets anders aan de hand is.
Een paar vragen voor de zekerheid:
- Klopt het dat het stuk dat door 1.04 wordt gedetecteerd 31 cm lang is. Dat is gelijk aan de lengte van de brug en daarop heb ik die 15,5 gebaseerd.
- Heb je bij deze loc een lengte ingevuld bij onderhouden locomotieven?
- Heb je het min-teken voor die 15,5 cm gezet?
- Zijn je locs goed geijkt?

Wat je kunt doen, is in de communicatielogging kijken wat Koploper doet.
Ga daarvoor naar menu Algemeen -> communicatie loggging, vink bij 'Wat te melden' de optie 'doorrijden in cm/sec & blok vrijgeven' aan.
Daarna ga je naar het tabblad 'Logging' en laat je de loc naar de draaischijf rijden. Zodra bezetmelder 1.04 wordt bereikt, zie je als het goed is de melding: Loc xx zal yy cm doorrijden. Die yy moet de optelsom zijn van 15,5 cm en de halve loclengte zoals je die hebt ingevuld.

groet, Huub


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 03 dec 2018 17:14:41
Bericht:

Geweldig!
Ik heb "de rode cirkel" gevonden inde handleiding.
Bij het nog eens goed doorlezen van de handleiding dsd2010 blijkt dat bezetmelder 1.06 aangeeft of de brug draait. Ik heb hem in mijn baanoverzicht gezet en inderdaad licht hij op als de brug draait.
Bij "actief bezetmeldpunt tijdens draaien" heb ik 1.06 ingevuld.
Bij vertraging: na vrijgave bezetstatus 5 seconden en bij vertraging na beëindiging draaiopdracht 2 seconden.
Bij het testen wachten de locs nu voordat ze de brug op rijden. Bij het afrijden duurt het even (5 sec?) voordat de lampen van de loc omkeren.

Nu doet zich iets geks voor, wat ik niet kan verklaren. Van de brug naar blok 2 en weer terug gaat alles prima. Bij blok 4 van en terug naar de brug draait de loc vlak voor het oprijden weer om en rijdt tegen de achtermuur van de loods aan. Enig idee wat er fout staat?
Alweer mijn dank voor jullie meedenken!
Willem

Ik stop mijn baanontwerp (2018-12-03) er weer bij


Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
26,32 KB


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 03 dec 2018 17:42:20
Bericht:

@Huub,
bezetmelder 1.04 detecteert de hele brug = 31cm
de loc is 29 cm lang (ingevuld)
er staat een - (min) voor de 15,5cm
de locs zijn geijkt, maar rijden nog niet zo lang. Ze leren nog remmen

Ik ben in de communicatie loggin aan het kijken maar heb nog een vraag: Moet ik 14,5 cm optellen bij -15,5 = 1cm? of is het 30cm?
alvast mijn dank
Willem


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 03 dec 2018 18:26:07
Bericht:

Je moet 14,5 bij 15,5 optellen, dus 30. De - bepaalt alleen of er wel of niet iets met de loclengte moet worden gedaan.

Het probleem in blok 4 lijkt te zitten in de wisselstraat van 4 naar 1 (dus van de loods naar de draaischijf).
Daar heb je aangegeven dat achteruit de brug af moet. Als je dat verandert in snelkeuze, is het waarschijnlijk opgelost.


groet, Huub


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 03 dec 2018 18:57:19
Bericht:

@Huub,
daar zat inderdaad de fout. Ik dacht dat heen of weer niets uitmaakte.
nu ik beter heb gekeken zie ik dat er verschil tussen heen en weer bestaat in de wisselstraten van de draaischijf. Ik heb nu alles naar de draaischijf op snelkeuze gezet. Het werkt.

Nu even pause en dan fine tunen aan het doorrijden.
alweer hartelijk dank voor je snelle reactie
Willem


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 03 dec 2018 23:34:08
Bericht:

Ha Allen:
Met loc 03 heb ik het helemaal voor elkaar. Hij stopt uit elk bedrijfswerkspoor nu exact op de brug. Naar de sporen gaat het helemaal goed in de loc loods en bij blok 2. Bij blok 3 heb ik een mechanisch probleem met de draaischijf zodat de loc op dit spoor hapert. Hij stokt dus bij het op en afrijden. Geen koploper probleem.

Ik kwam er ook achter dat het sowieso van belang is dat alle sporen goed schoon zijn en dat alle bezetmelders foutloos werken.

Ik zal wel een tijdje bezig zijn met al mijn stoomlocomotieven. Alvast dank aan jullie allen. Ik kom binnenkort terug bij het volgende item van de te openen en te sluiten deuren van de loc loods.
hartelijk dank
Willem

nog even een sfeerplaatje waar het allemaal om gaat.

Download Attachment: P1010539.JPG
1434,95 KB


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 04 dec 2018 11:05:26
Bericht:

Dat ziet er leuk uit.
Leuk om de baan achter de database te zien.

groet, Huub


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 04 dec 2018 11:28:56
Bericht:

Mooie baan!
Veel sporen naar de draaischijf en ook opstelsporen. Leuk om dat te automatiseren.
Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 13 dec 2018 19:35:59
Bericht:

Ja het is nu zover: ik ben toe aan het openen en sluiten van de deuren van de locloods.
De info op dit forum is niet helemaal eenduidig en ook bij de bestudering van een aantal banen loop ik vast.

Eerst maak ik een speciale actie: wat moet er gebeuren en waar.Deur dicht in blok 4 en deur open in blok 4. Dit regel ik met een wisseldecoder nr 97.
Daarna maak ik een logische actie: wanneer moet de speciale actie gebeuren. De deur openen moet ten eerste gebeuren als de loc op de draaischijf (1) staat en naar blok 4 wil rijden. Daarna moet de deur weer sluiten als de loc stilstaat op de laatste bezetmelder in de loods.
De deur moet vervolgens weer open als de loc van blok 4 naar de draaischijf 1 wil gaan rijden. Op de draaischijf aangekomen moet de deur weer sluiten.

Hier kom ik niet goed uit. Hoe pak ik dit op een logische manier aan?
alvast mijn dank.
WillemQ




Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
27,41 KB


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 14 dec 2018 12:26:29
Bericht:

Willem, eigenlijk precies zoals je het beschrijft.

Logische actie als trein van brug naar loods blok gaat.
Speciale actie deur open als logische actie waar is.

Logische actie als lok op het blok stilstaat
Speciale actie deur dicht.
Enz. enz.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 14 dec 2018 13:19:51
Bericht:

Ha Wim,
Dank voor je reactie.
Ik heb een paar baanplannen van het forum uit elkaar gepeuterd en daar logische en speciale acties in gevonden. Ze zijn niet erg eenduidig.

Klopt het dat bij de speciale acties de conditie moet zijn: "1 of meer bezetmelders bezet/logische actie waar"? Ik vink dan geen bezetmelders aan, maar uitsluitend de logische actie. De gewenste actie is het omzetten van een wisseldecoder.

De logische actie deur openen is waar als "blok bezet door loc, komend uit blok" Hier vermeld ik van/naar blok: 4=>1 (loods=> draaischijf) of moet dit andersom 1=>4 ? Hier heb ik mijn twijfels over , want de deur gaat niet open als de loc van de loods weer de draaischijf op wil.

De logische actie deur sluiten is waar als "blok is gereserveerd door loc" Hier vermeld ik blok 4 (loods) Ook deze laatste heb ik ook van het forum geplukt, maar die lijkt mij niet te kloppen. De deur sluit immers alleen als de loc in de loods staat, maar hij moet ook sluiten als de loc is uitgereden en op de draaischijf stil staat.

Moet ik logische acties maken die gekoppeld zijn aan de rijrichting van de loc of kan dat anders?

Alvast zeer dank voor je meedenken.
Willem Q


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 14 dec 2018 13:43:59
Bericht:

Willem,

Je hebt een logische en speciale actie nodig voor het inrijden, en voor het uitrijden.

Wat ik beschreef was het inrijden.
Voor het uitrijden moet je ook een logische actie met speciale actie maken, dat zijn 2 verschillende gebeurtenissen immers, inrijden en uitrijden. Dat gaat niet met een enkele serie logische en speciale acties.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 14 dec 2018 14:02:58
Bericht:

@Wim, alweer dank.
ik vermoedde al zoiets. Aan de slag met een deur in en uitrijden.
2 logische- en 2 speciale acties acties per deur. Ik houd je op de hoogte.
WillemQ


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 14 dec 2018 22:15:04
Bericht:

Het werkt inderdaad precies zoals Wim Ros beschreef.

Ik heb eerst per deur 4 logische acties aangemaakt en daarna 4 speciale acties.
logische acties: deur open bij inrijden; deur open bij uitrijden; deur sluiten na inrijden en deur sluiten na uitrijden.

speciale acties: deur openen voor inrijden, deur opeen voor uitrijden, deur sluiten na inrijden, deur sluiten na uitrijden.
De naamgeving lijkt sterk op elkaar en dat kan verwarrend zijn.

Er zijn geen vaste treinroutes aangemaakt. Dat is niet nodig.

Wat wel nodig is, is om bij de speciale acties voldoende vertragingstijd bij het sluiten van de deuren in te geven. Anders gaan die mooie langzame servo-deuren helemaal kapot.

Het openen van de deuren moet direct gebeuren. Anders gaan de deuren ook kapot. Tevens moet je de blokken in de loods een aparte naam geven en bij "onderhouden gegevens per trein & bloktype" een extra vertrekvertraging voor die blokken aangeven. Deze moet ongeveer net zo langs zijn als de servo's nodig hebben om de deur te openen.

Zorg ook dat de locs ver genoeg doorrijden op de loods sporen, want anders duwen de servo's bij het sluiten na inrijden de deuren kapot.

Om de boel nog wat op te leuken kan je nog een speciale actie maken om een geluidsfragment af te spelen, Deze speciale actie koppel je aan de eerder gemaakte logische acties. Nodig is dit natuurlijk niet, maar het verhoogt het spelplezier.

Hiermee is weer een fase van de oorspronkelijke vraagstelling afgerond. Nu moet ik nog bij het op- en afrijden van de draaischijf naar het toegangsspoor de twee rangeerseinen gaan regelen. Ook dat zal wel met jullie hulp kunnen gaan gebeuren.
nogmaals hartelijk dank
WillemQ


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 15 dec 2018 14:58:41
Bericht:

Wat betreft die seinen, schakel je die als locdecoder of als wisseldecoder?
Als het als een wisseldecoder is, kun je ze als rangeersein aanmaken in koploper en dan kun je die in een wisselstraat als seinstand opnemen (in de tool wisselstraten het vlak onderin, "onderhouden van (rangeer)sein").
Ik weet eerlijk gezegd niet of die seinen in het echt onafhankelijk van elkaar werden bediend of beiden gewoon gelijktijdig Sh1 gaven. Want voor onafhankelijk moet je ook weten vanaf welke kant je de brug oprijdt en dat wordt denk ik nog wel een uitdaging.

groet, Huub


Reageer op auteur: waq
Gereageerd: 15 dec 2018 17:55:33
Bericht:

Ha Huub,
De seinen op de brug worden aangestuurd door de dsd2010 decoder van de brug. ze staan altijd op Hp1 (wit) tenzij de brug draait. Dan gaan ze op Sh0(rood).
De seinen waar ik nu mee worstel is het Warte signaal, waarvan de lampjes aan moeten als er de brug op mag worden gereden. Lampjes uit betekent niet de brug op rijden. Als de brug niet op positie is bij blok 8 moeten de lampen uit zijn. Ze zijn dus eigenlijk altijd uit tenzij.
Het andere sein is het rangeersein als je de brug afrijdt. Als het veilig is om van 8 naar de andere rangeer wisselstraten (15, 16 en 17)te rijden, staat hij op Hp1 (schuin). Als de bestemmingsblokken (19 en 20) op de hoofdbaan uit 8 bezet is, dan moet het sein Hp0 (recht) vertonen.

Verder heb ik nog geen seinen ingevoerd en heb ik dus ook geen seinstelsel waarmee ik seinen aan elkaar kan koppelen.
Ik zou dit weer met logische en speciale acties willen doen. Bij het Warte signaal is het lastig dat ik nog niet een aan/uit knop heb gevonden die is aan te sturen. Hij zit nu op een K84 waarvan maar één uitgang bruikbaar is.
Het is nog een heerlijke puzzle
WillemQ


Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
27,83 KB


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 15 dec 2018 18:58:09
Bericht:

Op die manier.
Het wartesein zit in het Duitse seinstelsel in Koploper.
Ik zou het ook daarmee regelen, is in elk geval de makkelijkste optie.
Bijkomend voordeel is dat in het geval koploper het erg druk heeft met allerlei opdrachten, de seinopdrachten voorrang krijgen. Je loopt dan niet/minder het risico dat de loc al gaat rijden terwijl het wartesein nog niet brandt. Als je het zelf gaat regelen met logische en speciale acties, kun je dat probleem wel krijgen.
Ik zie dat je al een wartesein in je baanplan hebt staan. Bij de seineigenschappen geef je dan aan dat dien in blok 8 staat en gedlig is richting blok 1. Dan stuurt Koploper het op het goede moment aan.
Voor dat andere sein geldt eigenlijk hetzelfde.
Bij Duitse rangeerseinen hoef je eigenlijk nooit naar een volgend sein te kijken, lekker makkelijk dus.

groet, Huub


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster