Print deze pagina | Sluit het venster

overweg

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6145
Geprint op: 01 jul 2025

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Albert Pieter
Onderwerp: overweg
Geplaatst op: 04 nov 2018 18:33:16
Bericht:

Mijn vraag is of ik met een locomotief een overweg kan schakelen?
Moet ik dan op een bepaalde afstand voor de overweg een sectie maken die dit dan kan schakelen?
Ben nu nog aan het bouwen, dus kan ik er nu nog gemakkelijk bij komen.
Ook heb ik nog een vraag: kan een locomotief als hij ergens op de baan rijd een locomotief activeren die in het schaduwstation staat?
Alvast bedankt voor de tijd om mij te antwoorden.

Groet Albert.

Reacties:


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 04 nov 2018 19:34:29
Bericht:

Albert,

Uiteraard kan een locomotief in koploper via bezetmelders de slagbomen van een overweg aansturen. Dit gebeurd dan met een schakeldecoder.
Hoever deze bezetmelder voor de overweg gebruikt moet worden hangt af van de snelheid van de loc en is proef ondervindelijk vast te stellen.
(zie bladzijde 237 van de handleiding)
In koploper zijn er verscheidene mogelijkheden om een locomotief een andere locomotief te activeren.

Groeten

Marcel


Reageer op auteur: Albert Pieter
Gereageerd: 04 nov 2018 19:38:55
Bericht:

Bedankt Marcel.
Ik ga dit eens even lezen.


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 04 nov 2018 19:53:40
Bericht:

Albert,

Wat betreft het automatisch starten van een locomotief door een andere. Dit kan daar "speciale acties" en "logische acties". Maar bij een vaste treinroute kan men hem zelfs laten starten door het bezetten van een bezetmelder ergens op de baan (blz 128).

Groeten

Marcel


Reageer op auteur: Albert Pieter
Gereageerd: 04 nov 2018 20:23:29
Bericht:

Hallo Marcel,

als ik het goed lees wordt de overweg geactiveert door een bezetmelder.
Ik kan dus ergens in het blok een bezetmelder maken die de overweg gaat bedienen. Moet ik dan in het volgende blok ook nog een bezetmelder maken die ervoor zorgt dat de overweg weer stopt.(overweg komt tussen twee blokken en is een onbewaakte overweg)
Treinlengte wordt maximaal 100 cm.
Dus de tweede melder op 120 cm van de overweg.
Alvast bedankt voor je tijd.

Groet Albert.










Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 04 nov 2018 22:52:20
Bericht:

Albert,

Via een speciale actie kan je verschillende bezetmelders aanduiden die nodig zijn voor het bedienen van de overweg. Je kan dit zo programeren zolang er bezetmelders bezet zijn blijft de overweg bezet. Pas als alle bezetmelders vrij zijn wordt er een melding gegeven naar de schakeldecoder voor het vrijgeven van de overweg.

Groeten

Marcel


Reageer op auteur: Albert Pieter
Gereageerd: 05 nov 2018 09:51:04
Bericht:

Hallo Marcel,

ik begrijp wat je bedoeld, maar dan moeten toch ook de wagonnen stroom afnemen. Of moet ik in het volgende blok een meldsectie maken die zo groot is dat die vrij komt als de gehele trein de overweg is gepasseerd de overweg stopt met knipperen.

Alvast bedankt voor je tijd om te antwoorden.

Groet Albert.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 05 nov 2018 13:04:33
Bericht:

Is een lichtsluis misschien de ultieme oplossing?
Denk zo maar denkelijk denk ik van wel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 05 nov 2018 14:44:20
Bericht:

Albert,

Als je geen stroomvoerende wagons (sluitlicht of binnenverlichting) hebt dan moet je inderdaad de laatste bezetmelder op 120 cm zetten als je trein 100 cm lang is.

Groeten

Marcel


Reageer op auteur: Albert Pieter
Gereageerd: 05 nov 2018 17:00:37
Bericht:

Hallo Wim en Marcel,

bedankt voor de informatie en ik ga hier zeker iets mee doen.
Ben dat deel van de baan nog aan het bouwen, dus kan nog van alles doen.
Alvast bedankt voor de antwoorden en jullie tijd.

Groetjes Albert.


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster