Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 661 / Bezoekers Vandaag: 7328
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 nogmaals draaischijf en locloods
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

on4mv

15 berichten

Geplaatst - 20 dec 2018 :  13:30:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,
Met veel aandacht heb ik op de vraag van enkele weken geleden de antwoorden gelezen,omdat dit bij mij ook hot item is om er aan te beginnen, toch nog enkele vraagjes om een goede start ,en goede werking van koploper te bekomen;
- hoeveel melders tussen brug tot einde loods,en hoe dicht tegen het einde van de loods is optimaal?maakt het veel uit wanneer men met dicht geduwde of servo gestuurde deuren werkt?
-welke lengte voorzie ik voor de loods ,en ook hier hoeveel melders werkt het mooiste? net de lengte van de grootste lok?

Alvast een dikke merci!!

Marc

H0/DCC/mdrrc/editsbooster/

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 20 dec 2018 :  14:21:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Marc,

Bij mijn draaischijf heb ik twee melders per opstelspoor. De inrij-melder (aan de brug kant) is ca 45 mm dan een stuk zonder melder(s) en een stop-melder. Bij de snelheid < 10 km/h zal de loc dan nog iets doorrijden. Met een goed stootblok in de loods isdat geen probleem.
De inrij-melders van alle opstelsporen heb ik op 1 enkele bezetmelder aangesloten. Hierbij is het wel van belang dat het opstelspoor lang genoeg is om de inrij-melder(s) vrij te maken. Dit werkt heel goed en omdat het om een enkele locomotief gaat is het stukje wat niet gedetecteerd wordt geen enkel probleem.
Voor de op- en afrijsporen gebruikt ik wel apparte melders aan de brug kant.

Voor de stop-melder moet je wel uitzoeken / weten welk type detectie je hebt en hoe die reageert voor wat betreft nauwkeurig stoppen.
Bij 3-rail massa detectie kan het bij sommige (Roco-AC) locs voorkomen dat de achterste wielen van de tender aangedreven zijn met antislipbanden, dus minder betrouwbare detectie.
Een lichtsluis (bv die ban Huub Maaskant) werkt dan wel altijd correct.

Succes,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 21 dec 2018 :  15:07:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Marc,
Alles is bij mij massadetectie 3 rail. Marklin K. Mijn draaischijf is een met DSD2010 decoder omgebouwde Fleischmann 3 rail.
ik heb twee melders per loods spoor. Aan de schijfkant ca 11cm incl. de oprit en aan de loods kant ca 16cm. er tussen een stukje niet gedetecteerd.
Het hele spoor in de loods is van achterkant tot deur 30cm lang. Van de deur tot aan de brug ca 14cm. Op de brug heb ik 1 bezetmelder.

Per loc heb ik voor elk spoor ingesteld hoeveel cm hij moet doorrijden. (aanvulling blokgegevens). Het blijkt in de praktijk dat elke loc weer anders reageert. Ook zijn ze niet allemaal even lang. Dit is een leuk werkje voor de regenachtige zondagmiddag.

Ik vind zelf servo gestuurde deuren realistischer omdat deze weer dichtgaan na uitrijden en opengaan voor het inrijden. Het openduwen vind ik altijd wat gewelddadiger. Bij servo's kan je er ook in koploper geluidjes aan koppelen.(speciale acties)
veel succes
WillemQ
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 dec 2018 :  15:44:40  Toon profiel  Reageer met citaat
De loodsporen hebben bij mij één melder. Die begint direct na het oprijstuk van mijn (Fleischmann)draaischijf, dus een cm of 8 van de brug vandaan. Vanaf daar doorrijden in cm om de juiste stopplaats te bepalen.
De stopplaats is bij mij afhankelijk van de lengte van de loc, een kort locje stopt eerder dan een lange loc.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

on4mv

15 Posts

Geplaatst - 23 dec 2018 :  15:27:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, bedankt voor de nuttige info, hiermee kan ik op weg!

Met vriendelijke Vlaamse groeten,

Marc
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina