Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 134 / Bezoekers Vandaag: 6921
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 baanontwerp met lift.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

frans bos

5 berichten

Geplaatst - 25 okt 2018 :  13:23:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medespoorders.

Ik ben een baan aan het bouwen die ik wil automatiseren. Ik dacht hierbij aan koploper.
Nu heb ik de volgende vragen.
In mijn baan zit een vitrine die in hoogte verstelbaar is. Deze kast heeft 7 niveau's en is dubbelsporig uitgevoerd en aan beide uiteinde kan je op 2 niveau's de kast binnen komen of verlaten.

De kast wordt met een eigenbouw wisseldecoder (DCC) aangestuurd. Bijvoorbeeld wissel 101 afbuigend de kast gaat naar laagste niveau. Wissel 102 afbuigend na een na laagste niveau. etc.

Er is tevens een terugmelder geprogrammeerd die aangeeft of de kast in hoogte aan het verstellen is. En de sporen zijn in de lengte in tweeën gedeeld met beide een bezetmelder.

Is het mogelijk om dit toe te voegen aan koploper. Ik heb een ontwerp gemaakt voor de kast alleen dan enkelsporig uitgevoerd. (bijlage) Ik denk dat het probleem zit bij de wisselstraatbesturing en de terugmelding voor de beweging.

Wie weet raad?
Alvast bedankt. En stel gerust vragen

Foto van de vitrine en baanontwerp zijn toegevoegd.

Download Attachment: vitrinekast2.jpg
949,15 KB

Download Attachment: Knipsel-baan.JPG
29,07 KB

Robkopl

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 25 okt 2018 :  13:54:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Vind het wel een leuk idee. Zeker als je weinig ruimte heb.

Gr Rob
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 25 okt 2018 :  19:47:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn eerste gedachte is het te zoeken in de richting van draaischijf en/of rolbrug. Bij een draaischijf kan je namelijk een wachttijd instellen. (kan met een beetje geluk binnenkort ook bij wissels, maar daar wil ik niet op vooruit lopen .....)
Als je op dit forum zoekt op "rolbrug" kom je wat interessante items tegen, die wellicht een inspiratiebron kunnen zijn/worden.

Bewerkt door gregouw op 25 okt 2018 20:08:11
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 okt 2018 :  20:16:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als je toch je eigen wisseldecoder/aansturing maakt, lijkt mij het niet zo moeilijk.

wissel 101 recht is begane grond.
wissel 101 afbuigend is eerste verdieping.
wissel 102 recht is tweede verdieping.
wissel 102 afbuigend is derde verdieping.
enz. enz.
Neem aan dat je dit met een stappenmotor aanstuurt, dus 101recht is positie z0, 101afb is z(hoogte) eerste verdieping. Dan weet je de tijd aan de hand van de feedrate, en kun je in die tijd een bezetmelder bezet houden ten teken dat de lift beweegt,

Kun je het in koploper gewoon aansturen met je wisselstraat zoals getekend. En in je wisselstraat def. alleen de wissel schakelen in de stand die de verdieping vertegenwoordigd. Zo maar even een gedachtekronkel tijdens het typen.

Ben jij helemaal custom made en nergens van afhankelijk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 25 okt 2018 20:31:42
Ga naar bovenaan de pagina

frans bos

5 Posts

Geplaatst - 26 okt 2018 :  13:52:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor de antwoorden tot nu toe.

Ik heb uit de reacties begrepen dat het hoogte verstellen en vrijgeven van de in/uitrij mogelijkheden geen probleem is. Maar een ander probleem is. Houdt koploper er rekening mee dat er 4 inrijmogelijkheden zijn of gaat het programma ervan uit dat er maar 1 trein tegelijk in gaat. er worden namelijk 4 rijwegen tegelijk gezet.

Dus de vraag is als ik een trein op de opstelsporen wil plaatsen wordt dit dan altijd een vast spoor bij een route of is dit dynamisch afhankelijk van het spoor dat op dat moment beschikbaar is.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 okt 2018 :  14:02:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Frans,

Als je nog niet weet hoe koploper precies werkt, dan is het uitvinden van een nieuwer wiel erg lastig. Ik zou zeggen maak je koploper eerst eigen en kijk hoe het werkt en waarom iets op een bepaalde manier werkt. Als je dat begrijpt ga dan aan de slag met zaken die niet echt standaard zijn. Een beter advies kan ik je niet geven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 26 okt 2018 14:22:02
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 27 okt 2018 :  11:53:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Frans,

vermoedelijk zullen er wel meerdere mogelijkheden zijn maar ik zou dit aanpakken via een "vaste treinroute" en binnen de vaste treinroute gebruik maken van "alternatieve blokken" (elke etage in de lift is dan een set van alternatieve blokken. Standaard zal KL het blok selecteren voor bv. de onderste etage. Is dit blok bezet zal KL een alternatief vrij blok kiezen).
Nu is er nog een bijkomende uitdaging en dat is dat je dubbelspoor verkeer hebt. Als de lift naar een positie gaat voor het ene spoor dan is tijdelijk de lift bezet voor de andere rijrichting. Heb ik nog niet over nagedacht hoe je dat kan oplossen, mogelijk via dummy wissel(s) die aangeeft op welk spoor van een etage dat je wil inrijden.
Ideaal zou je twee liften hebben, één voor elk spoor. Geeft een wat betere doorstroming denk ik.


Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

frans bos

5 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  10:38:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Patrick,

ik heb eerst even zitten nadenken over je antwoord.Ik ga nu een probleem proberen te tackelen. De inrijsporen aan beide zijde op het zelfde niveau zullen waarschijnlijk gelijk gevolgd worden door een wissel om als enkel spoor de baan te betreden. Dit geeft al gelijk aan dat er niet al teveel treinverkeer zal zijn. Verder is het alternatief blok dat jijn noemde een optie waar ik naar zocht. Is het hierbij mogelijk om een prioriteit aan de keuze toe te voegen en kunnen deze blokken dynamisch gevuld worden? Zo ja dan kunnen er 2 keer zoveel treinen op de sporen staan. Mits de lengte dat toestaat.

Verder had ik nog een vraag. Hoe weet koploper de lengte van de trein. Meet hij dat of moet je rijden in vaste samenstelling?

ALvsat bedankt, Frans
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  11:10:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Frans,

Neem het advies van Wim Ros ter harte en verdiep je eerst wat meer in Koploper.

Vaste routes zijn in ieder geval nergens voor nodig, ze maken het alleen maar gecompliceerder en voegen in dit geval niks toe. Je moet er ook rekening mee houden dat je niet onder alle omstandigheden zeker kunt zijn dat de vaste route ook daadwerkelijk start.

Ik zou ook de aansturing als normale wisselstraat doen, daarmee kun je standaard al de prioriteit naar de verschillende sporen regelen.

De enige complicatie, aannemend dat de aansturing op zich voor jou geen probleem zal zijn, is dat er wel enige tijd overheen kan gaan voor de lift op zijn nieuwe plek is. Al die tijd mag er geen trein van of naar de lift rijden, terwijl koploper kan denken dat de wisselstraat al is gezet. Ik zou daar de oplossing bijvoorbeeld zoeken door een melder te laten signaleren of de lift in beweging is.
Met een combinatie van logische actie en variabele route kun je dan een vertrek blokkeren van de toegangsblokken tot de lift en de blokken in de lift zelf, zolang die melder bezet is (= lift is in beweging).

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  11:15:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door frans bos


Verder had ik nog een vraag. Hoe weet koploper de lengte van de trein. Meet hij dat of moet je rijden in vaste samenstelling?



Kom ik toch weer terug op mijn vorige advies.
Maak je Koploper eigen, begin eens met het lezen van de handleiding.
Hoef je niet helemaal te lezen, maar als je wil weten hoe koploper met lengtes omgaat, lees dan dat hoofdstukje. Dit zijn vragen die je zelf gemakkelijk kunt oplossen door te lezen.

Als je weet hoe koploper werkt ga dan een nieuwer wiel uitvinden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  12:56:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus


Vaste routes zijn in ieder geval nergens voor nodig, ze maken het alleen maar gecompliceerder en voegen in dit geval niks toe.


Dag Huub,

uiteraard helemaal akkoord met wat je zegt en dat alternatieve wisselstraten in de basisconfiguratie zitten van de blokken. Ik zat al enkele stappen verder te denken en daar kwamen logische acties bij aan te pas, vandaar de vaste routes. Uiteraard weerom, "een" mogelijke oplossing en zeker niet "de" oplossing. Mogelijk dat er weer ergens vinkjes zijn waardoor het "anders" kan, in het midden latend wat de "betere" oplossing is en het al dan niet voor iemand complex maakt.



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  13:08:27  Toon profiel  Reageer met citaat
In de rand van dit onderwerp wil ik toch even dit kwijt.

Mijn inziens wil Frans graag antwoorden op de haalbaarheid van zijn project wat ik op zich niet zo vreemd vind. Iedereen komt meerdere momenten tegen waar eigen ervaring en kennis tekort schieten (en dat hoeft niet enkel over treinen te gaan). Als mensen met meer ervaring hen dan de richting kunnen wijzen en een aantal ankers kunnen aanreiken dan twijfel ik er niet aan dat zij vol vertrouwen de eerste stappen zullen zetten, wetende dat de richting die ze gekozen hebben op termijn tot een ver hen aanvaardbare oplossing zal leiden.
Ik denk dat iedereen van tijd tot tijd moet stilstaan bij het feit dat elke verre reis begint met een eerste stap. Ooit hebben wij allemaal die eerste stap gezet, laat ons dat niet vergeten.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  13:29:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Het antwoord op de vraag of het mogelijk is, heeft Frans gekregen.
Vervolgens moet Frans eerst leren lopen voor hij de marathon gaat proberen. En voor dat leren lopen, lijkt het mij verstandig dat hij zich verdiept in Koploper.

quote:
en dat alternatieve wisselstraten in de basisconfiguratie zitten van de blokken. Ik zat al enkele stappen verder te denken en daar kwamen logische acties bij aan te pas, vandaar de vaste routes.


Het gaat niet om alternatieve wisselstraten, dat bestaat ook, maar heeft betrekking op heel iets anders. Het gaat hier heel basaal om de keuze voor een volgend blok. Als er meerdere vervolgblokken zijn, welk blok moet Koploper dan kiezen? Die keuze kan op basis van kans, volgorde en optimale lengte. Ik kan me voorstellen dat je bij een lift voor volgorde kiest om het aantal bewegingen van die lift te beperken. Die keuze is dus mogelijk zonder verdere poespas. Een vaste route voegt daar helemaal niks aan toe.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 28 okt 2018 13:30:39
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  13:36:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Sorry Patrick,

Maar zie mijn reactie van 25 okt 2018 : 20:16:04
Daar geef ik een duidelijke hint. Voor de rest is het standaard koploper, en dat is een kwestie van lezen, en zelf proberen.

En zoals gebruikelijk komen er geen antwoorden op mijn vragen, die staan in eerder genoemde reactie. Zolang wij niet weten hoe het precies wordt aangestuurd, is er ook geen pasklaar antwoord, behalve dat is het een kwestie van lezen proberen en eventueel de hardware/software van de lift aanpassen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  14:16:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Het gaat hier heel basaal om de keuze voor een volgend blok. Als er meerdere vervolgblokken zijn, welk blok moet Koploper dan kiezen? Die keuze kan op basis van kans, volgorde en optimale lengte.



Huub, helemaal akkoord, dit bedoelde ik ook maar had beter in de configuratie van een blok gekeken hoe het exact beschreven was.

"De" oplossing moet dus helder zijn nu.


Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  15:10:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

En zoals gebruikelijk komen er geen antwoorden op mijn vragen, die staan in eerder genoemde reactie. Zolang wij niet weten hoe het precies wordt aangestuurd, is er ook geen pasklaar antwoord, behalve dat is het een kwestie van lezen proberen en eventueel de hardware/software van de lift aanpassen.




Dag Wim en Huub

allereerst even aangeven dat ik heel veel respect heb voor jullie brede kennis inzake KL. Op zich is de boodschap die ik wil overbrengen ook zeker niet uitsluitend op jullie gericht maar ik ben wel van mening dat deze thread een aantal typerende zaken heeft.

mijn ervaring leert me dat mensen niet altijd een pasklaar antwoord willen al lijkt dat dikwijls zo door de vraagstelling. Meer nog, een pasklaar antwoord dat naar voren geschoven wordt als "de oplossing" zonder enige ruimte geeft steevast aanleiding tot eindeloze discussies. Ik ben helemaal akkoord met jullie en anderen dat men best even mag laten zoeken naar een oplossing. Het presenteren op een dienblad werkt ook niet. Tegelijk ben ik ook fervent voorstander van een aanpak waarbij mensen bruikbare ankers mee krijgen die ze kunnen gebruiken om een stap verder te komen. Wat mij betreft mag elk afzonderlijk antwoord één of meerdere ankers bevatten.
Voelt het aan als in herhaling vallen? Ongetwijfeld wel.
Staan "basale dingen" ook in de handleiding? Zeker en vast wel. Maar wat voor de ene "basaal" is zal voor de andere "expert" zijn. Alles is relatief.
Kan je iemand kwalijk nemen een marathon voor ogen te hebben terwijl hij nog moet leren lopen? Ik ben van oordeel van niet.
Moet je alle finesse van koploper kennen en de hele handleiding doorspitten om te doen wat Frans wil doen? Duidelijk niet, net zo dat je niet moet leren zwemmen om een marathon te doen.
Zou het fijn zijn voor Frans als die gerichte tips zou krijgen welke zaken relevant zijn binnen koploper voor zijn probleem? Vast en zeker wel.
Heb ik zelf al de hele handleiding van Koploper gelezen. Nee, verre van.
Draait mijn baan voor mij naar wens? Bijna, sommige zaken weet ik nog altijd niet hoe op te lossen in KL.
Gaat dat ooit goed komen? Tja, met een beetje hulp van en wat voortschrijdend inzicht mogelijk wel.
Gaan we dat vinden in de handleiding. Nope, gaat over use-cases die er helemaal niet instaan of ik althans niet gevonden heb.



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  16:05:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

Ik heb het niet over basale kennis, maar basaal in de zin dat in iedere database waar een blok meerdere vervolgblokken heeft, die keuze wordt gemaakt.

De initiële vraag van Frans is beantwoord. Vervolgens stelt hij vragen die niet veel meer met die initiële vraag te maken hebben, maar waaruit wel blijkt dat hij nauwelijks ervaring heeft met koploper. Dat laatste is geen probleem, iedereen moet bij het begin beginnen. Maar om je dat begin eigen te maken is het gevorderdendeel van het koploperforum niet de geëigende plaats. Niet meer dan terecht dan dat hij het advies krijg zich te verdiepen in koploper, want uiteindelijk zal hij toch, al dan niet met hulp van het (beginnersdeel van het) koploperforum, zelf die ervaring moeten opdoen.

De reden dat ik überhaupt heb gereageerd, want dat doe ik nog zelden, is dat jij een advies gaf waarmee Frans alleen maar verder het bos in wordt gestuurd. En ik heb hem daar willen terughalen voor hij daar verdwaalt.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 28 okt 2018 16:06:50
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  17:01:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Toch is hier weer een toon, waar de oorspronkelijke vraagsteller niets aan heeft. Jammer....

Grote probleem zit hem in de tijd die de lift nodig heeft om naar een andere verdieping te gaan. Als Koploper wissel opdracht heeft verzonden (en dus ook straks om de lift te sturen) denk/verwacht Koploper meteen dat dit in de juiste stand staat. Wat je ook doet met logische acties en dergelijke, je kan NIET de trein tegenhouden om te gaan rijden. Je zal toch iets aankomen in een "dummy" draaischijf. Hierin is een bezetmelder op te nemen die zolang deze aan is, Koploper nog niets laat rijden over de draaischijf (lees lift).

Andere probleem is het dubbele spoor: je mag niet aan 1 kant naar binnen rijden en de andere kant wil een trein op een andere verdieping gaan binnen rijden. Hetzelfde geldt voor vertrekkende treinen. Zou hier iets met een blokgroep gedaan kunnen worden met slechts 1 treinbeweging?

Er zijn heel wat uitdagingen te nemen en of het eindresultaat bevredigend en betrouwbaar werkt: ik durf het niet te voorspellen. Als ik het zelf zou willen gaan gebruiken zou ik er een specifiek component voor maken die dit regelt. Maar mijn baan is qua rails af (past niets meer bij).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2018 :  17:06:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dit is hoe ik dit varkentje zou wassen.

Er bestaat een kant en klare techniek, die wordt toegepast bij 3D printers en CNC machines. (GBRL)

Deze kun je via een Arduino UNO of MEGA aansturen, met GCODE, die een stappenmotor driver aanstuurt.
In die Arduino kun je ook het DCC protocol opnemen. En via een eigen procedure de wisselcommando's vertalen in GCODE. Nu hoef je alleen de Z-As te sturen. En die heeft gewoon een Z0 positie. verdieping 1 zet b.v. op Z10 en verdieping 2 op Z20. Dus met de opdracht voor verdieping 2 geeft je de opdracht ga naar Z20. En dat zal hij altijd doen ongeacht waar hij is, en tot op een duizende nauwkeuring.
Op de Arduino zitten output mogelijkheden genoeg om een bezetmelder te activeren. Heb je verder geen positie melders voor nodig. Je kunt bereken hoelang hij van positie x naar positie y onderweg is en die tijd, met een marge de bezetmelder actief houden.
Als je lift constructie stabiel en precies is kun je dat hardcoded ingeven in de Arduino, hoef je daar nooit meer naar om te kijken.

En zo zullen er nog wel meer wegen naar Rome gaan.

Maar heb geen idee op welk niveau Frans denkt en bezig is, en wat zijn manier van aanpak is, en gedachtes zijn.

Verder is het aansturen van die wisselcommando's standaard rijwegen stellen naar blokken in de verdiepingen.
Daarvoor kun je een blokgroep gebruiken, waarbij er maar één trein beweging mag zijn, kun je allemaal instellen. Kwestie van je er even in verdiepen en praktijk ervaring opdoen.

Mvg
Wim.


Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

frans bos

5 Posts

Geplaatst - 31 okt 2018 :  18:40:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedeavond,

ik heb even een paar dagen geen tijd gehad om de discussie te volgen en te reageren.

Ik zie wel een lijn in het verloop van de totale discussie. Ten eerste gaan er enkele leden vanuit dat ik niet bereid ben om koploper te leren. Ik weet dat ik na het bestuderen van de beginnershandleiding de eerste mail geschreven heb. Ik ben verder in mijn weinige vrije tijd begonnen met de 400 blz van de handleiding. Dit nadat ik een teken gekregen heb dat het eventueel mogelijk is.

Wat zijn de voor mij de vervolg stappen.
- ik bouw een dcc-ontvanger die wisselsignalen opneemt met afbuigend 100 t/m 105 om het niveau in te stellen.
G_code is absoluut niet noodzakelijk hiervoor want dan mis ik ook nog de vertaler naar de elektronische aansturing. Gewoon een mogelijkheid tot initieren en dan de stappen van de motor bijhouden en laten veranderen. Dit doe ik met 2 gekoppelde arduino's om geen informatie over de loconetbus te missen en een zo hoog mogelijke stapfrequentie te kunnen behouden.
- daarna ga ik verder met een klein stukje baan te bouwen
- koploper laten functioneren met beide onderdelen.
- het bouwen van de overige baan en hoop dan genoeg te weten over koploper om de overige vragen die ik heb te kunnen beantwoorden.

Verder vind ik het in het algemeen jammer dat er geen opensource modelbaanbesturingsprogramma's zijn. Het enige programma dat ik ken is JMRI en dat is minder geschikt voor mijn doel. Als er een ander programma zou zijn dan wilde ik dit graag uitbreiden met een module voor deze loklift.

Zodra ik vragen heb kom ik terug op dit forum. Dit kan wel enkele weken duren.

Groeten Frans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 nov 2018 :  11:15:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door frans bos

Goedeavond,


Ik zie wel een lijn in het verloop van de totale discussie. Ten eerste gaan er enkele leden vanuit dat ik niet bereid ben om koploper te leren.

Wat zijn de voor mij de vervolg stappen.
- ik bouw een dcc-ontvanger die wisselsignalen opneemt met afbuigend 100 t/m 105 om het niveau in te stellen.




Niemand, heeft dat gezegd. Wat wel is gezegd dat het gezien de vragen die je hebt gesteld, ons aangaf dat je nog geen of weinig ervaring hebt met koploper, en het enig juiste advies is dan doe deze ervaring eerst op.

Daar hoef je niet alle 400 bladzijden voor te lezen, maar alleen de hoofdstukjes die van toepassing zijn. Zoals Blokken Wissels en Wisselstraten., en eventueel blokgroepen.
En maak gewoon een testopstelling daar leer je meer van dan het lezen van 400 bladzijden. Waarvan 95% niet van toepassing zal zijn.
Verder wens ik je veel succes bij je project en ontwikkeling daarvan.
Volgens mij is er ook hiervoor kant en klare techniek te koop.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 nov 2018 :  16:42:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door frans bosVerder vind ik het in het algemeen jammer dat er geen opensource modelbaanbesturingsprogramma's zijn. Het enige programma dat ik ken is JMRI en dat is minder geschikt voor mijn doel. Als er een ander programma zou zijn dan wilde ik dit graag uitbreiden met een module voor deze loklift.
Rocrail is open source.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 nov 2018 :  16:50:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En zoals ik al zei dat is al kant en klaar te koop.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv145-de

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 01 nov 2018 :  21:05:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Frans,

Ik ben zoiets nu aan het bouwen. Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=72571.0
De besturing is inmiddels bijna af en werkt ook op basis van dcc. Zoals Paul al aangaf is het wel even een werkje, maar ik heb het goed aan de praat. De lift is 10 lagen met ieder 3 sporen, ieder met twee blokken. Ik gebruik dynamische blokken. Voor het aankiezen van de laag gebruik ik 10 ‘wissels’’. De afbuigende stand selecteert de laag, de rechtdoor doet ‘Niks’. Zo worden wisselstraten gemaakt naar alle 10 lagen en elke laag zet 9 wissels op rechtdoor en die ene op afbuigend. De besturing zorgt voor een bezetmelding als de lift in beweging is en die melding houdt het blok waar de trein uit wil vertrekken bezet.

Valt nog veel meer over te vertellen, maar de korte versie van een lang verhaal is dat het prima lukt met Koploper.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

frans bos

5 Posts

Geplaatst - 02 nov 2018 :  16:41:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Leendert,

zou jij mij je baanontwerp dat je gemaakt hebt in Koploper per persoonlijke mail kunnen toesturen.

Ik hoop hiervan veel te kunnen leren. Alvast bedankt, Frans Bos
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 20 jan 2019 :  11:31:48  Toon profiel  Reageer met citaat
En Leendert, vooruitgang?
(Ik heb je verhaal in 3rail gelezen)

Op basis van je eerste bericht dacht ik qua invoer in Koploper meteen aan:
  • Een schaduwstationsturing (standaard in Koploper) waarbij een aantal opstelsporen heel efficient gebruikt worden

  • Wissels (die geen wissels zijn) aan begin en einde van de lift als overloopwissels aanmaken, waardoor niveau 1 links ook betekent dat rechts op dat moment op niveua 1 staat

  • De terugmelder "bezig" kan je koppelen aan een bezetmelder, die gebruikt wordt bij alle sporen in de lift als "bezet bij"
    Hiermee voorkom je dat de trein gaat rijden voordat de hoogtestelling klaar is




Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina