Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 140 / Bezoekers Vandaag: 7777
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 ontkoppelen met Kadee
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Morris1

Belgium
79 berichten

Geplaatst - 18 nov 2017 :  15:10:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Forumleden,
Aan het proberen een wagon te ontkoppelen op blok 52 met Kadee. alles loopt normaal, de lok stopt aan de magneten ( zie logging punt 5), koppelingen gaan open , en nu moet de lok even vooruit rijden. Volgens de logging( punt 6 en 7 v.d. logging) geeft koploper de decoder het commando vooruit, maar echter op snelheid 0!!. Ergens heb ik een verkeerde parameter ingesteld, maar weet niet waar.
De rest van de afhandeling gebeurt normaal.
mijn vraag, hoe kan ik die snelheid nul van punt zes en zeven op een snelheid boven nul bekomen zodat de lok een paar cm in de tegengestelde richting rijd, genoeg om de koppeling van de lok weg van de magneten te rijden.
Hartelijk dank om het te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Morris
Download Attachment: Market-Blanding.zip
9,47 KB

Download Attachment: Kadee1.jpg
187,39 KB


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 18 nov 2017 :  18:57:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Volgen mij werkt de vaste route die jij hebt opgegeven correct.

Ik heb met jou database zitten spelen, maar wat ik niet kan zien is : Zit jou loc nu aan de voorkant van de trein of aan de achterkant.

Als hij aan de voorkant zit, dan zal een andere loc de wagens/rijtuigen op moeten komen ophalen. Je hebt dan een extra bolk nodig tussen blok 52 en het stootblok, anders kun je de afgekoppelde wagens/rijtuigen niet ophalen.

Als de loc aan de achterkant van de trein zat, dan kan je blok 52 meteen weer verlaten, maar dan kan de loc meteen wegrijden en hoeft hij ook niet eerst een stukje bij de wagen/rijtuigen vandaan te rijden.

In Koploper bestaat in de vaste treinenroute ook de optie "tijd kadee", hiermee kun je de spanning van de koppelingen afhalen, bij het ontkoppelen (werkt ook bij andere koppeling systemen). Dit heb jij niet ingevoerd.

Voor jouw communicatie logging heb ik ook zo geen verklaring. Ik zie wel dat functie 1 aangezet wordt op regel 7 en weer uitgezet op regel 9. Een lok zomaar een stukje in dezelfde richting laten rijden in het blok waar al gestopt is kan volgens mij niet met Koploper.

Volgens mij kan je het beste een plan(van A tot Z)op papier uitwerken, en dan pas gaan invoeren in Koploper.

Groeten,

Jan


Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 18 nov 2017 :  19:11:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,
De bedoeling van de ontwerper is dat de loc, na gestopt te zijn boven de magneten, even een klein stukje in de andere richting rijd, zodanig dat de koppeling op de loc zich weer kan sluiten. dat gebeurd in lijn zes en zeven van de logging. het probleem is dat bij mij de loc een commando snelheid 0 krijgt in de andere richting ipv snelheid 1 of meer. na deze kleine "sprong " achterwaarts duwt de loc de wagons weer achteruit, te bepalen met "kadee tijd" , en" stap". en verlaat dan het blok.
Toch bedankt voor je meedenken, dat is het leuke aan het forum he !!
Met vriendelijke groet,
Morris




On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 18 nov 2017 :  20:19:03  Toon profiel  Reageer met citaat
@Jan,

https://www.youtube.com/watch?v=fWr6WOlnVGk
Met vriendelike groet,
Morris




On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 18 nov 2017 :  21:53:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Vaak kun je het aan- en afrijden van een loc bij het ontkoppelen ook instellen in de decoder. In ieder geval kan dat bij de ESU LokPilot en de Zimo decoders. Als in de loc dan een ontkoppelfunctie is aangemaakt zal het aan- en afrijden ook plaatsvinden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 19 nov 2017 :  09:32:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Hartelijk dank voor de tip. Ik ga aan de slag met mijn cv's van mijn Esu Loksound en laat je het resultaat weten,

Met vriendelijke groet,

Morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 20 nov 2017 :  16:10:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Het rare is dat bij een andere loc(Baldwin) Met een Bachmann spectrum decoder het zelfde zich voordoet.. Alles werkt behalve het even naar voren rijden. De loc's krijgen wel het bevel van om te schakelen , de lichten branden , er gebeurt niks , en na twee seconden starten ze , lichten aan in de andere richting , volgens de kadee" tijd" en "stap" in het Blok, en vertrekken terug uit het blok.
Voor mij een raadsel...
Met vriendelijke groet,

Morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 nov 2017 :  20:42:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Ik ben alleen goed ingevoerd in de ESU decoders. Daar moet je wel één van de uitgangen definiëren als digitale koppeling. Als dan die functie wordt aangestuurd via een functietoets of vanuit Koploper zal ook het aan- en afrijden plaatsvinden als de daarbij nodige CV's zijn ingesteld. Bij ESU LokPilot 4.0 zijn dat CV246 tot en met CV248.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 20 nov 2017 :  21:10:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Voor de goede orde : de lok decoder is loksound V3.5.
de door jou genoemde parameters zijn idd korrekt ingevuld.
evenals cv 31 en cv 32.
Zou het kunnen dat ik iets over het hoofd zie in Koploper?
Of zouden bepaalde decoders niet kunnen reageren op het even terugrijden van de loc??
Met vriendelijke groet,

Morris






On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 20 nov 2017 :  22:37:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien een overbodige opmerking maar ik zie dat er bij "Tijd Kadee" een 0 staat. Heb je hier al eens de waarde van verhoogd, daarna kun je ook de "Stap" wijzigen. Mijn ervaring is dat je hiermee een goed resultaat kunt bereiken.
Succes.
Pecro
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 21 nov 2017 :  09:01:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
@Pecro: Hartelijk dank voor het meedenken.
Is idd een oudere database, mijn ecxuses, hierbij de nieuwe geplaatst met de ingevulde gegevens bij Eigenschappen blok in de vaste treinroute.
@Dirk: Ik denk dat er twee dingen door mekaar gehaald worden.Ofwel ontkoppel je via een functie, dan heb je de cv's nodig die U noemde , om tijd en afstand in te stellen(alleen bij loksound V4.0).
Ik bedoel het in eigenschappen blok om een Kadee te ontkoppelen.
Waneer de tijd en stap ingevuld is zal de lok drie bewegingen doen wanneer hij boven de magneet staat( en de beide koppelingen open staan dus.
1 Loc rijd ongeveer 2 cm weg van de magneet.(Koppeling sluit)
2 Loc rijd achteruit, duwt de wagons weg van de magneet , volgens de tijd(afstand) en stap , (snelheid vd loc)
3 loc schakelt vooruit en herneemt zijn vaste route.
Het is nu precies punt 1 dat ze niet doen( geen enkele)
hij schakelt wel naar de andere richting in punt 1, maar beweegt niet.
Met vriendelijke groet,
Morris

Download Attachment: Market-Blanding.zip
9,52 KB


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 21 nov 2017 :  17:53:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Ik zal eens naar je database kijken, maar het heen en weer rijden van de loc wordt toch vaak door de decoder bepaald. Dat werkt bij een LokSound 3.5 heel anders dan de LokSound 4.0. De LokSound 4.0 heeft zonder meer instellingen voor het heen en weer rijden bij het ontkoppelen, voor de LokSound 3.5 zou ik dat na moeten zien.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 21 nov 2017 :  20:40:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Ik denk dat het ontkoppelen met een Kadee niets te maken heeft met de functies in een decoder. Daar word geen enkele functie door benut.

In Blokeigenschappen van een vaste route is het Koploper die de verschillende bewegingen laat uitvoeren.Door "Tijd Kadee" en "Stap". Dat kan volgens mij met elke decoder denk ik.

PS : toen Paul het programma schreef was er zelfs geen sprake van Loksund V4.0
Wel heel hartelijk bedankt voor het meedenken he !.Ben blij met je reactie.

Met vriendelijke groet,

Morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 22 nov 2017 :  02:51:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Even twee dingen scheiden :-)

In de huidige locdecoders zit tegenwoordig vaak een ontkoppel sequens ingebouwd (entkuppelungswalzer in goed Duits). Stukje terug rijden, ontkoppelen, stukje weg rijden en dit is dan gekoppeld aan één van de locfunctie toetsen en instelbaar met CV's van de decoder.

In een vaste route afkoppelen gaat, als je een Krois of Roco koppeling gebruikt, wel met een (loc)decoder functie, maar die doet alleen de ontkoppeling (haak/beugel omhoog).
Omdat er vaak nog mechanische spanning op de koppeling staat en ontkoppelen niet lukt kun je hiervoor de Kadee instellingen gebruiken (met stap en tijd instelling).

Na het terug duwen keert KL de richting en wordt doorgereden naar het volgend blok uit de route. Wat de Kadee instelling dus toevoegt is het terug drukken voordat de haak omhoog gaat en wordt doorgereden naar het volgend blok.

Omdat je de beweging in de andere richting wilt gebruiken (wegrijden) zou je in de route bij het ontkoppelen "Geduwde trein" in "Getrokken trein" kunnen wijzigen, dan kon de beweging wel eens andersom kunnen zijn. Wil je dan de wagons verder drukken zoals op het filmpje zou je dus nog een blok moeten toevoegen.

Succes,

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 24 nov 2017 00:46:23
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 22 nov 2017 :  06:35:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Voor de tijd Kadee optie in Koploper hoef je geen Loc functie aan te maken. Het werkt ook als je een ontkoppelrail gebruikt. Sterker het werkt ook al in de database van Morris (geplaatst op 21-11-17).

Morris wil echter veel vaker heen en weer rijden en dat gaat wel lastig worden. Ik zeg niet dat het niet kan, maar dan wordt het wel hogeschool Koploper.

Hallo Morris,

Om toch wat vooruitgang te boeken zou je kunnen beginnen met omlopen,
dat is makkelijker. Je moet hiervoor wel je baan aanpassen. Omdat je dan aan de andere kant weer aankoppelt, heb je ook geen last van een koppeling die nog boven een magneet staat.


Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 22 nov 2017 :  09:15:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
@Jack: Weet ik Jack, ik heb trouwens al gewerkt met Krois koppeling en daar moet je idd een functie voor aanmaken.
@Jan:
Klopt helemaal Jan , alleen.... de eerste stap van ontkoppelen met kadee word niet uitgevoerd, de omschakeling gebeurd wel, maar de snelheid blijft op nul staan.
uit het handboek:
Tijd Kadee
Bij sommige ontkoppeltypes moet even een klein stukje in de tegengestelde richting worden gereden. Als hier een waarde groter dan nul wordt ingegeven, zal de locomotief voordat deze daadwerkelijk gaat rijden naar het volgende blok eerst een klein stukje in de tegengestelde richting rijden. De snelheid waarmee dit wordt gedaan is vastgelegd bij de stap »Page 122.
Stap
Bij sommige ontkoppeltypes moet even een klein stukje achteruit worden gereden. Als bij 'Tijd Kadee »Page 122' een waarde is ingevuld dan moet hier de snelheidsstap worden ingevuld waarmee in tegengestelde richting gereden zal worden. Wanneer er niets is ingevuld bij 'Tijd Kadee »Page 122' kan hier niets worden ingegeven.
Ik weet dat het werkt, want heb reeds op een vroegere baan ervan gebruik gemaakt, maar de back-up ervan is door een crasch verdwenen vroeger,

Hartelijk dank voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 22 nov 2017 :  19:45:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Volgens mij staan de 'Tijd Kadee', de te kiezen stap en 'Ontkoppelen bij getrokken trein'voor blok 53 goed ingevuld, al kan ik natuurlijk niet zien of de ingevulde waarden goed werken.
Ik zie ook dat het vinkje [keren in dit blok toegestaan] niet is ingevuld. Bovendien is geen van beide locs geconfigureerd als duw/treincombinatie.
De loc kan dan niet terug naar blok 52 en dan gebeurt er volgens mij niets.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 22 nov 2017 19:47:28
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 22 nov 2017 :  20:27:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Heb je het nu over de database van 18-11-2017?
Morris heeft op 21-11-2017 een nieuwe geplaatst en daar zit volgens mij geen vaste treinenroute in die blok 52 aandoet.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 22 nov 2017 :  22:53:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk en Jan,

Ik heb het vinkje keren in dit blok in blokeigenschappen vaste treinroute aan gevinkt. het probleem blijft zich voordoen. de lok keert wel, maar de snelheid blijft nul. (trouwens de lok keerde al in dat blok zonder het vinkje.) totdat hij weer omschakeld , en dan volgens tijd en stap de andere richting uitrijd( om de wagons van de magneet af te rijden) en vervolgens terug omschakeld om uit het blok 52 te vertrekken. raadsel!!!!


Download Attachment: Market-Blanding.zip
9,56 KB


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  07:30:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Deze laatste database ingelezen en er even mee gespeeld.

Volgens mij is het normaal wat je in de logfile ziet en is er dus geen raadsel.

Als je met deze spoorsituatie verder wild gaan zou je misschien een elektromagneet i.p.v. een permanente magneet moeten toepassen, dan hoef je de wagens ook niet meer weg te drukken bij de magneet vandaan.

De andere mogelijk zou omlopen zijn, of in ieder geval in dezelfde richting vertrekken als dat de loc is aangekomen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  09:13:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,
het spijt me, maar ik weet zeker dat de loc voor hij de wagens een stuk achteruit rijd, eerst van de magneet wegrijd voor een stukje .Paul schrijft het zelf in de handleiding, en heb het reeds gedaan in een vroegere baan.
uit het handboek:

[b]Bij sommige ontkoppeltypes moet even een klein stukje in de tegengestelde richting worden gereden. Als hier een waarde groter dan nul wordt ingegeven, zal de locomotief voordat deze daadwerkelijk gaat rijden naar het volgende blok eerst een klein stukje in de tegengestelde richting rijden. De snelheid waarmee dit wordt gedaan is vastgelegd bij de stap »Page 122.[/b]

Indien je de logging opzet kan je duidelijk zien dat de lok ook daadwerkelijk daarvoor schakeld na dat hij gestopt is, maar niet rijd. Dan schakeld hij weer in de andere richting , duwt de wagons achetruit en vertrekt uit het blok.Ik heb ergens een parameter wss vergeten.
Met vriendelijke groet,

Morris

Morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  13:11:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

In De logfile zie je dat de loc eerst keert ( omdat hij een kopspoor in rijdt, zal hij moeten keren om er weer uit te rijden) en dan wordt tijd Kadee uitgevoerd ( zoals in de handleiding staat "voordat deze daadwerkelijk gaat rijden"), daarna verlaat de loc het blok. Klopt dus helemaal.

Als je zeker weet dat dat je wat vergeten bent in te vullen, zul je zelf goed moeten gaan zoeken of nadenken hoe je het vroeger gedaan hebt, want ik weet het niet.

Succes

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  14:06:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,
Toch hard bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat U de logging verkeerd intepreteerd, met alle respect.
In bijlage de Logging om te tonen dat de loc wel degelijk het commando krijg, maar geen snelheid.
Punt 5 : Trein achteruit blok binnen
Punt 9 : komt op stopmelder
Punt 10 tot 12 : Stopt boven magneet.
Punt 13 tot 15 : loc krijgt comando vooruit (2 s weg van de magneet)(koppeling sluit.)
punt 16 tot 19 ; Loc terug achteruit. wagons worden achteruit geduwd weg van de magneet volgens stap en kadee(koppeling wagon sluit)
punt 20 blok vooruit uit het blok

Dit om maar te zeggen dat de loc wel degelijk het commando vooruit krijgt van koploper maar geen snelheid maakt.
Toch bedankt voor het meedenken.

met vriendelijke groet,

Morris




Download Attachment: kopl7.jpg
178,34 KB


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  14:20:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nu kan ik het natuurlijk helemaal mis hebben, maar je komt met de loc aan de voorkant het kopspoor oprijden, je ontkoppelt je wagons en laat de loc een stukje vooruit rijden, vervolgens laat je de loc terug naar het andere blok, maar dan staan je wagons toch in de weg, heeft het afkoppelen toch geen nut, of zie ik dit nu zo verkeerd?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  17:38:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim ,
Bedankt om mee te kijken.
De loc komt achterwaarts, met de wagons achter hem het blok binnen gereden. de wagons zijn niet gededecteerd.
met vriendelijke groet,
Morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  17:42:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Ik was al aan het denken... zou het kunnen dat 0N30 locs te zwaar zijn om het korte commando van even terug vooruit waar te maken??????
Is nochtans een Esu loksound V3.5
Wild guess natuurlijk...
Met vriendelijke groet,
morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina