Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 159 / Bezoekers Vandaag: 356
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Lok slaat snelheidsstappen over
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jan Huchshorn

Netherlands
342 berichten

Geplaatst - 05 jun 2017 :  08:59:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

De locomotief met adres 20 (V100) slaat op sommige plaatsen op mijn baan snelheidsstappen over.



Download Attachment: Lieren7_20170604_220244.txt
11,13 KB


Hier zie je de logfile als de lok in blok 25 (pagina 20) gestopt was en dan wegrijdt naar blok 21,20 en 18. Op regel 7 is de snelheid nog stap 7 en op regel 8 is de snelheid stap 15. Ook op enkele andere plaatsen op mijn baan gebeurt iets dergelijks, alleen is de sprong dan minder groot, b.v. van blok 14 naar blok 13.

In de logfile zie je ook de NS2275, adres 22, dezelfde route afleggen, beginnend op regel 85, hier geen probleem.

De V100 is nog een oude Marklin loc met een zogenaamde 6090x decoder, deze staat ingesteld op 27 stappen. De NS 2275 heeft een Locpilot 1 OEM en staat ingesteld op 28 stappen (DCC).

Vanochtend heb ik nog geprobeerd Of ik het na kan spelen in de demo-mode, helaas is mij dat niet gelukt, dan werkt het dus wel goed.

Voor de zekerheid hier nog mijn database.

Download Attachment: Lieren7.zip
95,86 KB

Vriendelijke groeten,

Jan

teppp01

Netherlands
86 Posts

Geplaatst - 05 jun 2017 :  11:25:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Eerst een vraag, zie dit verschil ook op de baan?
maw gaat de loc ineens veel harder.

Als dat niet het geval denk ik dat de tussen liggende stappen wel gewoon worden verstuurd, maar niet gelogd.
Dit zou je ook kunnen afleiden uit het verschil in tijd tussen de verschillende stappen.

Tussen de eerste 7 stappen zit 1162 msec en tussen 7 en 8, 7 keer zoveel.

Ik denk dat je pc met iets anders bezig is en even geen tijd heeft om de logging te verwerken.
Nadat ik je logging even in excel had gezet daar kon je het nog beter zien. ook bij regel 32 zie je dit.

Als iemand een beter verklaring heeft hoor ik het wel.

Mvg

Piet

Download Attachment: logging.pdf
329,18 KB

Rij sinds 18 jaar met Koploper (nu 89-1), Intellibox en Trix Express met OC32 en dec63
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 05 jun 2017 :  12:14:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Dat verschil zie en hoor je heel goed, de loc neemt ineens de benen.

In blok 21 mag niet zo hard gereden worden, je ziet als hij de eerste melder van blok 20 bereikt dat Koploper ineens naar snelheidsstap 15 schakelt. De loc blijft dus inderdaad wat langer op stap 7 rijden.

Hoe betrouwbaar de logging is weet ik niet. Ik heb ook wel eens het adres op de centrale opgeroepen, om mee te kunnen kijken, dan zie je hetzelfde. Alleen snelheidsstap 12 verschijnt dan niet in het diplay, als de loc door de computer gestuurd wordt. Dit werkt dan weer wel als je de loc met de handregelaar van de centrale bediend. Dit komt bij mij meer over als een foutje in de centrale.

Bij regel 32 bereikt de loc de eerste melder van blok 11, als ik het mij goed herinner.

Vriendelijke groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 jun 2017 :  18:27:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Ik heb zomaar de gedachte dat dit onderdeel is van netjes optrekken en netjes afremmen en leren remmen. Heb ook geen idee of de optrekvertraging in overeenstemming is met de tijd en dus de lengte van het traject voor het bereiken van de snelheden. Verder als je grote sprongen in de loc zelf ziet, is het misschien een idee om de optrek en afremvertragingen wat minder kort te zetten, oftewel daar eens wat meespelen.
Of ik het bij het rechte eind heb geen idee, maar ik denk zomaar dat ik er niet ver vanaf zit, te meer omdat het lerenremmen proces en de opgeslagen gegevens daarvoor geen rolspelen in simulatie mode.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 05 jun 2017 :  20:13:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor jou suggestie, ik heb de optrek/remvertraging iets trager gezet op de decoder (potmeter), helaas stuurt koploper de loc nog precies hetzelfde aan, maar door de andere instelling van de optrekvertraging gaat dat wel wat soepeler. De snelheid gaat van stap 7 nog steeds ineens over naar stap 15. Dit gebeurt zo gauw de eerste melder (10) van blok 20 bezet wordt.

Vanmiddag heb ik loc BR64415 ( bij deze staan ook 27 rijstappen in Koploper aangevinkt) ook dezelfde route laten rijden hier echter geen probleem.

Vriendelijke groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 06 jun 2017 :  19:01:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet, Wim en anderen,

Zojuist heb ik in Koploper een nieuwe loc aangemaakt voor de V100 en ook de loc maar weer eens geijkt (daar mankeerde overigens weinig aan).

Proef gereden op het hierboven genoemde traject en het probleem is weg. Het is misschien niet zo'n elegante oplossing, maar het werkt allemaal weer.

Bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 21 jun 2017 :  23:27:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Hallo Wim,

Bedankt voor jou suggestie, ik heb de optrek/remvertraging iets trager gezet op de decoder (potmeter), helaas stuurt koploper de loc nog precies hetzelfde aan, maar door de andere instelling van de optrekvertraging gaat dat wel wat soepeler. De snelheid gaat van stap 7 nog steeds ineens over naar stap 15. Dit gebeurt zo gauw de eerste melder (10) van blok 20 bezet wordt.

Vanmiddag heb ik loc BR64415 ( bij deze staan ook 27 rijstappen in Koploper aangevinkt) ook dezelfde route laten rijden hier echter geen probleem.

Vriendelijke groeten,

Jan


Optrek/Remvertraging stel je toch in bij onderhouden treintypes-massasimulatie? Zover ik heb geleerd geen vertragingen in de decoder, want dan is KL niet de baas meer.
Maar goed, opgelost.
Waarschijnlijk bij het eerdere ijken iets mis gegaan, tussenliggende stappen hebben ontbroken ofzo.
Groetjes,

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 23 jun 2017 :  21:30:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Alhoewel de problemen in de genoemde blokken verdwenen zijn, vertoond dezelfde loc weer soortgelijk gedrag bij het rijden van blok 24 naar blok 19. Ik heb dus iets te vroeg gejuicht.

Wat het instellen van massasimulatie op de decoder betreft, een klein beetje kan wel. Je hebt dan wat vloeiender overgangen tussen de diverse rijstappen. Het voorstel van Wim, om hier nog wat mee te experimenteren, was helemaal niet zo gek. Op die manier kan je het probleem dus wat verdoezelen.

Volgens mij was met het ijkproces niet mis mee, zowel in de oude, als in de nieuwe situatie. Tenminste niet wat jij noemt, wat er verder nog mis mee zou zijn, ik zou het niet weten.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 02 jul 2017 :  09:19:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,
Dan weet ik het ook niet meer.
Ik moet wel zeker alle vertragingen op minimaal zetten. Heb één V100 waarvan de remvertraging op 1 stond, en niet op 0. En ja hoor, bij het dynamisch schaduwstation rijdt hij door, remt niet bij de lichtsluis binnen z'n eigen lengte.
Maar dat verschilt natuurlijk per lok, decoder enz.
Hoop dat je er nog uitkomt. Zo hartje zomer lijkt het forum iets rustiger.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 08 jul 2017 :  07:55:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees en anderen,

Veel opgeschoten ben ik nog niet met dit probleem. Ik heb al wel veel geprobeerd, maar dat is ook maar allemaal op de gok. Eigenlijk weet ik nog steeds heel weinig, ik kan de loc van de baan afhalen, maar verder kan ik het probleem ook niet "aan of uit" zetten. Als het probleem in demo-mode nagespeeld kon worden dan kon de programmeur het wellicht oplossen, heb ik begrepen. Zoals ik in het eerste bericht al heb geschreven lukt het naspelen, van het probleem, in demo-mode mij ook niet. Ik zal het verder laten rusten en van de herfst af en toe nog wat proberen.

Kees, wat het doorschieten op jouw baan betreft zou ik de minimum snelheid bij treintypes wat naar beneden zetten, die staat bij sommigen wel heel hoog.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 31 jul 2017 :  21:36:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Zondag teruggekomen van vakantie en meteen Koploper 9.2.7 op de treinencomputer gezet. Daarna een proefrondje met de "probleem loc" gereden. Net nog anderhalf uur met alle treinen gereden en het overslaan van snelheidsstappen niet meer gezien.

Paul heeft het probleem sneller kunnen verhelpen dan ik had durven hopen. Ik ben er blij mee.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 01 aug 2017 :  20:22:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Prachtig. Zal ik die versie ook eens downloaden.
Na de reis van volgende week

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina