Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 365 / Bezoekers Vandaag: 11720
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Snelheid ijken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jimmaet

Finland
399 berichten

Geplaatst - 11 feb 2017 :  13:27:55  Toon profiel  Reageer met citaat
'k Weet, geen Koploper probleem, maar wel iets wat we hier snappen:
Fleischmann Sprinter 6640 + Uhlenbrock 76420 decoder.
CV5=35 (niet 5 zoals ik schreef) en CV63 64=117 geven de gewenste topsnelheid voor- en achteruit.
Maar nu het middelpunt:
CV6=10 of CV6=6 maken niets uit. Ik krijg maar 15 bruikbare snelheidsstappen, daarna is alles max..
De gebruiksaanwijzing is een ander versie dan http://www.vlacky.com/dcc/dekodery/76420-en.pdf, waar CV64 &95 niet in voorkomen. Bij mij dus wel.

Tips?

Download Attachment: Sprinter_Snelheid_IJken.jpg
35,55 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW

Bewerkt door jimmaet op 11 feb 2017 21:39:31

Ronaldp1

211 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  13:54:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom in de decoder de maximale snelheiden aanpassen?
Dat kan je in koploper ook gewoon aan geven.
Dan hoef je geen cv waardes aan te passen in decoder.

mvg ronald
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  14:06:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

CV5 is inderdaad nodig om de maximumsnelheid van je Sprinter goed in te stellen. Met CV6 bepaal je dan de 'middensnelheid'. Voor een mooie snelheidscurve moet CV6 een waarde hebben die ongeveer eenderde is van de waarde van CV5. Voor jouw geval zou dus CV6 op 2 moeten staan. Als CV6 groter is dan CV6 gaat de curve heel snel naar het maximum toe en dat is precies wat je ziet.

Ik vind overigens een waarde van 5 voor CV5 wel erg laag.

Inderdaad geen echt Koploperprobleem, maar een 'decoderprobleem' waar je met het rijden in Koploper wel last van hebt.

@Ronald,
Om goed met geijkte snelheden in Koploper te kunnen rijden, moet je eerst je decoder goed instellen zodat de loc de gewenste maximumsnelheid rijdt, De standaardCV daarvoor is CV5. Als de snelheidscurve op de decoder goed is ingesteld (bij de driepuntcurve zijn dat CV5, CV2 en CV6) kun je in Koploper snelheden gaan ijken en vervolgens met de juiste snelheden rijden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 11 feb 2017 14:11:44
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  14:22:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ronald, jij snapt het ijken van locomotieven dus nog niet.
Geeft niet, maar dan moet je geen antwoorden geven die niet kloppen
Dit doe je nl. wel in de decoder.

Als je een locomotief gaat ijken stel je eerst de maximum snelheid in met CV5. Dan ijk je de locomotief (in koploper) op snelheidsstap 28. Als die te hoog of te laag is stel je die bij net zolang totdat stap 28 je gewenste maximum snelheid geeft.
Daarna kan je de rest van de snelheidsstappen gaan ijken. Zo gebruik je dan het volledige regelbereik van de decoder voor je snelheidsregeling.
Het heeft nl. totaal geen zin om je decoder zodanig in te stellen dat de maximum snelheid bv 150 km/h is voor stap 28 als je vervolgens op je baan nooit harder gaat/kunt dan bv. 70 km/h.
Je gebruikt dan maar een paar snelheidsstappen uit het hele bereik. Echt mooi zal het nooit gaan rijden dan.
Je kunt dus beter voor stap 28 kiezen voor een waarde die op je baan een realistischer beeld geeft.
Zo ijk ik niet hoger dan 75 km/h omdat de treinen toch nooit harder kunnen. Het is een modelbaan en geen racebaan

@Kees,
Als je CV5 op 5 zet heb je wel een heel erg lage maximumsnelheid ingesteld. En CV6 moet altijd een lagere waarde hebben dan CV5. Anders krijg je een grafiek die eerst heel snel oploopt en na stap 14 weer afneemt naar de waar van CV5. Staat ook duidelijk in de handleiding.

En waar haal je CV63 vandaan? Die komt in de handleiding helemaal niet voor. CV5 is de absolute max. snelheid en niet specifiek voor voor of achteruit.
63 is de maximum warde die je in CV5 en CV6 kunt zetten.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  15:13:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Kees ...

Ik vind overigens een waarde van 5 voor CV5 wel erg laag.



Schrijffout van mij. CV5=35 , niet 5.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  15:24:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj
@Kees,...

En waar haal je CV63 vandaan? Die komt in de handleiding helemaal niet voor. CV5 is de absolute max. snelheid en niet specifiek voor voor of achteruit.
63 is de maximum warde die je in CV5 en CV6 kunt zetten.

Gr.
Eric


Nog een tikfout van mij? sorry.

CV 64? (nu niet ter plaatse) staat in de bijgeleverde handleiding als correctie vooruit, samen met cv95 achteruit. Dit werkt.
CV5=35 werkt ook, maar CV6 =10 lijkt niets te doen. Misschien een nog kleinere CV5 proberen? Of iets met de pulsregeling aanpassen?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  15:32:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe lager je CV5 des te lager ligt de max snelheid. En dan zie je met CV6 niet veel effect meer.

Maar wat voor effect verwacht je eigenlijk?

De "truc" met CV6 is, zoals Dirk ook schrijft, om die op ongeveer 1/3 van CV5 te zetten.
Dan heb je in de eerste 14 stappen kleinere snelheidsverschillen tussen de stappen en kan je in dat gebied mooiere regelen, zeker voor rangeren.
Hoe lager CV5 des te minder bereik je over houdt.

Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 11 feb 2017 :  21:41:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik verwacht is dat met CV5=35 ik een verschil zie in snelheidstrap 14 wanneer ik CV6 van 20 naar 10 naar 6 breng.
Werkt niet. Heel gek, want ik kan me niet voorstellen dat bij een decoder één CV niet werkt, terwijl hij voor de rest het prachtig doet. CV6 uitlezen ook geen probleem

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 12 feb 2017 :  14:48:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad Ben, daar zat heel wat in. Was al aan 't experimenteren voordat ik jouw antwoord las.
In mijn papieren gebruiksaanwijzing:
"CV56 Regelfrequenz: Wert verkleinern, wenn die Höchstgeschwindigkeet zu gering ist. Wert vergrössern, wenn die Lok mit Fahrstufe 1 zu schnell fahrt"
Niets over gemiddelde snelheid. Maar met
  • CV53=60 ipv 70/120 (fabrieksinstelling 70, papier stelt 120?) (topsnelheid van 190 naar 150)
  • CV56=108 ipv 64 (iets lagere gemiddelde snelheid, betere motorregeling bergop/bergaf)
  • en vooral CV58=13 ipv 10 (Sterke invloed op gemiddelde snelheid)
ben ik er nu toch gekomen.
Bedankt voor het meedenken!

P.S.: CV6 doet bij deze loc niets meetbaars. Maar ok, het werkt.


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW

Bewerkt door jimmaet op 12 feb 2017 14:50:32
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina