Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 81 / Bezoekers Vandaag: 33
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Koploper en reed contacten.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 16 jan 2017 :  10:16:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb al even gezocht in het forum, maar zijn er tips over het gebruik van reed contacten samen met koploper.
Plaatsing in blok enz ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 16 jan 2017 :  12:53:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Maakt voor koploper toch niet uit.
Die krijgt een bezetmelding. Of dat nou via een stroomdetectie, een massacontact of een schakelaar (reed contact) is maakt niet uit.
Waar je die plaatst in je blok is aan jou
Jij weet waar je wilt detectren, wij niet

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 16 jan 2017 :  13:21:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Er is zeker in het verleden wel gebruik gemaakt van reedcontacten om treinen te detecteren.
Je werkt dan via massadetectie en niet meer via stroomdetectie. Dat is iets eenvoudiger, maar als ik me de verhalen goed herinner was vooral de betrouwbaarheid van de reedcontacten een probleem. Als ze een keer niet inkomen door welke oorzaak dan ook (vuil, afstand te groot, magneetje weg) slaat Koploper natuurlijk op hol. Ik zou het gewoon bij de stroomdetectie houden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 jan 2017 :  19:49:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga niet ombouwen Dirk
Ik ben deze middag naar zo'n baan in opbouw gaan kijken en wou mij voorbereiden.

Maar wanneer jullie willen meedenken, graag.

1)Bij een noodstop is men regelmatig een trein kwijt na de herstart.
Dat hebben we een paar keer nagebootst, in 50% van de gevallen was het raak.
Het lijkt er sterk op, volgens de logging, dat een korte bezetmelding die "staat" tijdens de noodstop, nog wel binnengepakt wordt door de IB , maar niet verwerkt in koploper.
Resultaat is dat de trein in een blok (geel) staat maar koploper denkt dat hij nog in het vorige blok staat (rood). Na een herstart geeft dit een spookmelding met stop op het volgende reedcontact.

Ik heb de database tabbladen al enkele malen bekeken, maar vindt niets specifiek voor dit probleem. Zou ik de vrijgave van alle reed-contacten moeten vertragen ?

2)na een noodstop vraagt de database koploper om netjes te starten, toch nemen alle loks een kort spurtje om dan te stoppen en netjes op te trekken (lokpilot foutje ?) Het zijn omgebouwde marklin lokomotieven.

Tips? Graag.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 16 jan 2017 20:19:03
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 17 jan 2017 :  13:40:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Voor wat betreft het kwijtraken van de trein zou het natuurlijk kunnen dat het reedrelais niet (of niet goed) inkomt als de spanning weer op de baan komt. Koploper krijgt dan geen binnenkomstmelding en zal denken dat de trein nog in het vorig blok staat. Dat is de laatst bekende positie, die dan niet meer klopt met de fysieke.

Het hupje van Hans van Zetten (bekend verslaggever van turnwedstrijden op de Nederlandse tv met de bekende uitspraak: "Nu komt de afsprong, erg jammer van dat hupje") ken ik wel van meer treinen. Vooral Trix en Märklin locs vertonen dat hupje vaak, terwijl de anderen keurig stil blijven staan.
De Trixloc die ik van Marco heb overgenomen heeft dat ook. Die staat te huppen als de baan wordt gestart, terwijl de rest keurig blijft staan. Is een decoder-lockwestie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

HO_COMP_FAN

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 17 jan 2017 :  17:02:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk/naamgenoot

Voor het eerste puntje geldt nu net dat we de bezetmelding komende van het reedcontact/s88 module netjes zien binnenkomen in de loggingen van Koploper. De S88 meldingen lijken netjes "binnen komen" in koploperlogging , maar gezien de Noodstop nog aanwezig is in Koploper EN de Intellobox , lijkt de verwerking niet verder te gaan. Waarom is ons niet duidelijk, en het komt niet altijd voor, dit voor zover we het probleem een aantal keren (geforceerd) hebben.
Na opheffen noodstop loopt het dan volgens mij mis.
Indien het kan helpen, de koploper-logfile kan ik desgewenst op het forum zetten.
Zou graag een idee hebben hoe het probleem voorkomen kan worden.

Groetjes ,
Dirk

Bewerkt door HO_COMP_FAN op 17 jan 2017 17:03:12
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  12:25:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo naamgenoot Dirk,

De logging eens goed bekijken hier op het forum kan geen kwaad denk ik.
Wat ik me bij de bezetmelding kan voorstellen is dat die fysiek verdwijnt bij het ontstaan van de Noodstop; het reedrelais valt af, maar dat hij in de software nog blijft staan. Je ziet dat wel eens vaker dat je ergens op de baan volgens Koploper nog een bezetmelding hebt, maar die verdwijnt zodra er spanning op het systeem komt te staan.
Het zou daaorm interessant zijn om eens met een multimeter te meten of bij een Noodstop het betreffende reedrelais ook nog echt in staat of is afgevallen.

In ieder geval succes bij het oplossen van dit lastige probleem.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  13:15:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Mij lijkt het een logisch gevolg van het feit dat de centrale in noodstop staat. Alle aanstuur commando's komen dan niet meer aan op de baan en ook niet bij de decoders. Sterker nog de centrale zal ze helemaal niet uitzenden.

Dat er veranderingen op de terugmelding binnenkomen is niet zo vreemd dat proces staat los van de baanspanning.
Het gedrag wat je ziet als de centrale in noodstop staat is normaal en helemaal volgens de boeken, hoeven we verder niet naar te kijken.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  15:42:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros



Dat er veranderingen op de terugmelding binnenkomen is niet zo vreemd dat proces staat los van de baanspanning.
Het gedrag wat je ziet als de centrale in noodstop staat is normaal en helemaal volgens de boeken, hoeven we verder niet naar te kijken.




Dat klopt Wim, maar de na de noodstop binnenkomende meldingen over S88 worden niet door koploper verwerkt. Koploper logt ze wel, maar verwerkt ze niet als blokbezetmelding. De centrale speelt daarin niet mee toch ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  17:27:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zal dan wel aan de taal kloof liggen, maar dit staat er en dit lees ik.
quote:
De S88 meldingen lijken netjes "binnen komen" in koploperlogging , maar gezien de Noodstop nog aanwezig is in Koploper EN de Intellobox , lijkt de verwerking niet verder te gaan.


Zolang die noodstop aanwezig is zal koploper de bezetmeldingen niet verwerken, die spreekt namelijk tegen een dove of dode centrale. Maar als het anders is dan dat hier staat verneem ik dat graag.

Verder vraag ik me af hoe meldingen tijdens een noodstop überhaupt kunnen binnenkomen als alles stilstaat. Als het gaat om massadetectie dan blijft de melding zoals ze zijn gewoon bestaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  19:34:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros


Zolang die noodstop aanwezig is zal koploper de bezetmeldingen niet verwerken, die spreekt namelijk tegen een dove of dode centrale. Maar als het anders is dan dat hier staat verneem ik dat graag.

Verder vraag ik me af hoe meldingen tijdens een noodstop überhaupt kunnen binnenkomen als alles stilstaat. Als het gaat om massadetectie dan blijft de melding zoals ze zijn gewoon bestaan.




De meldingen ontstaan omdat de loks niet op 1 cm stoppen. Het inrij reedkontakt komt bezet en weer vrij in de logging van koploper.

Om dat blok rood te kleuren op het scherm en "bezet" te melden, heeft de pc de centrale toch niet echt nodig ?
Maar inderdaad misschien stopt koploper er gewoon mee bij een noodstop, omdat hij het sein toch niet op rood kan zetten.
Of gewoon omdat koploper alles wat na de noodstop gebeurt niet betrouwd.

Dan zie ik niet zo gauw een oplossing voor treinen die bij een noodstop uitrollen over een reed contact. Spijtig

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 18 jan 2017 21:06:59
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 jan 2017 :  23:47:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bij en tijdens een noodstop stop koploper er helemaal mee, en wacht op het commando GO. Dan begint hij weer met verwerken, alle informatie die tijdens een noodstop eventueel binnenkomt daar doet koploper niets mee, maar dat had ik al eerder uitgelegd.

Dat is nu één van de grote nadelen bij het gebruik en het werken met reedcontacten. De kans dat er informatie gemist of verloren gaat is heel groot en niet ondenkbaar. Koploper werkt het beste met massa of stroomdetectie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 jan 2017 :  15:24:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik herinner mij dat LGB die ooit heeft gehad, netjes ingebouwd in dwarsliggers.
Eerst bedoelt voor een eigen soort automatisering en nadien door sommigen ook gebruikt als input voor koploper. Die kennen dus waarschijnlijk ook dit soort problemen ..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

HO_COMP_FAN

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 20 jan 2017 :  20:06:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk/Naamgenoot
Heb eventjes de verschillende antwoorden bekeken en deze vergeleken met datgene wat ik om mijn baan tegenkom/tegenkwam, dit om het probleem zo goed mogelijk te begrijpen. Uiteindelijk meen ik samen te kunnen vatten dat wellicht het niet-gebruiken van massadetectie de grootste bron is van mijn sporadisch probleem, dit gezien de niet buffering/afwerking van de laattijdige binnenkomende bezetmeldingen. De reedcontacten zelf komen perfect binnen ( ze zijn zelfs dubbel uitgevoerd ), en het feit dat we ze wel degelijk zien binnenkomen in de Koploperlogging is m.i. hiervoor het bewijs.
Vandaag heb ik het probleem nog eens nagekeken en gedocumenteerd en kon ik de fout meerdere keren laten opkomen.
Eventuele andere "beginnende" koplopergebruikers hebben misschien
iets aan het document. Als bijlage ook de koploperlogging van de gebeurtenissen van de simulatie beschreven in puntje 3.

Tenzij jij of de andere deelnemers aan de discussie nog iets willen aanvullen /corrigeren , denk ik niet dat we dit momenteel verder kunnen oplossen met de door mij gebruikte methodiek.

Groetjes Dirk



Download Attachment: DB301a_20170120_113924.txt
40,04 KB

Download Attachment: Simulatie_Probleem_Niet_verwerkte_BM_bij_noodstop.pdf
1005,83 KB

Bewerkt door HO_COMP_FAN op 21 jan 2017 16:39:53
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 21 jan 2017 :  22:18:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo naamgenoot Dirk,

Ik heb zo 1,2,3 geen aanvullingen of opmerkingen op je verhaal.
Wel zie ik in het rijwindow, waaruit je opmerkt dat Koploper voor lok 66 aangeeft dat hij van blok 11 naar 12 rijdt de melding staan "Wissels nog niet gezet". Dat duidt volgens mij op een stroomstoring of communicatiestoring in het systeem. Normaal gesproken zou je daar een melding van de verwachte bezetmelder verwachten, dus 7.04 of 7.05. Dat zou ook de juiste informatie geven over welke bezetmeldingen nog wel en net niet meer zijn verwerkt door Koploper voor het intreden van de Noodstop. Als de melding 'Wissels nog niet gezet' komt gaan de treinen nog niet rijden. Koploper wacht namelijk tot alle wissels in de goede positie staan voordat een trein vertrekt.
De oplossing die je gevonden hebt is om de Noodstop nu op te lossen via 'Stop alle locomotieven'. Zo doe ik dat meestal, om alle gelegenheid te hebben eventuele oorzaken van de noodstop weg te nemen zonder dat alles al weer gaat rijden. Als dat het probleem bij jullie oplost, is dat, denk ik, een goede work-around.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina