Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 414 / Bezoekers Vandaag: 2380
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hoe snel vertraagt een snelrijdende lok?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marcobello

103 berichten

Geplaatst - 07 nov 2016 :  21:04:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

In Koploper kun je bij "onderhouden treintypes" zetten hoe snel (in seconden) een treintype (de loks die daartoe behoren)moet(en) vertragen van 50 km/uur tot 0. Maar kun je ook instellen hoe snel dat moet gebeuren van hogere snelheden tot 50? Ik vraag dat omdat ik mijn loks korter doe afremmen van 50 tot 0. Dan komen ze goed voor het sein tot stilstand, maar zo te zien vertragen ze dan ook sneller van 120 tot 50 of 60 om hun gemiddelde snelheid aan te nemen en juist dat zou voor mij dan weer wat trager moeten kunnen.

Groetjes - Marc

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 08 nov 2016 :  02:49:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marc,

Er is geen aparte waarde voor boven de 50, het is een massa simulatie en de massa van de trein wijzigt natuurlijk niet. Wat jij bedoelt is dat de machinist in het begin wat minder remt en later pas forser en dat zit er helaas niet in. Misschien kan je je gemiddelde en minimum snelheid wat lager zetten zodat de tijden wat hoger kunnen worden.

De instelling "Remvertraging 50 > 0" is een "willekeurig" gekozen waarde en had net zo goed 100 > 0 kunnen zijn, alleen krijgt de ingevulde tijd daarbij dan natuurlijk ook een 2 keer zo hoge waarde voor dezelfde remvertraging.

Met andere woorden, de ingestelde vertraging geld ook voor als je van een hogere snelheid afremt. Als je vanaf 100 kMh afremt duurt het 2 x zo langs als de ingestelde waarde.

De enige afwijking die KL hierop doet is bij het leren remmen als de remweg te kort is, dan zal de remvertraging stapsgewijs (leren remmen proces) in procenten (bv. 75% van de remvertraging) worden verkort tot er wel binnen de beschikbare afstand netjes gestopt kan worden.
Dit treed meestal alleen op bij de hoogste snelheidsstappen waar de remweg net te lang is. Alleen bij deze stappen wordt dan sneller afgeremd. Dit wordt ook allemaal netjes per treintype onthouden.

Hopelijk kan je wat met dit verhaal,

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 09 nov 2016 17:14:09
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 08 nov 2016 :  12:44:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is duidelijk, Jack.

Ik wou inderdaad de lok aanvankelijk rustiger zien remmen. Ik kan wellicht nog wat proberen te spelen met de geprogrammeerde snelheidscurve in de decoder van de lok.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 nov 2016 :  14:12:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet niet of dat het antwoord is op het probleem.
Want dan moet je terug ijken en rijdt koploper uiteindelijk weer hetzelfde...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 09 nov 2016 :  10:27:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Wat je zegt klopt inderdaad.
Ik heb de curves van mijn loks zo geprogrammeerd dat er meer stappen worden gezet als ze trager rijden en minder stappen (van de 28) als ze sneller rijden, maar dat heeft tot gevolg dat ze bij het afremmen op hogere snelheden maar een paar tussenstapjes zetten .. ga een beetje experimenteren.

Marc
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina