Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 147 / Bezoekers Vandaag: 2360
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 trein niet precies boven ontkoppelrails
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

elnagh

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 28 mei 2016 :  09:52:20  Toon profiel  Reageer met citaat
goedendag,

heb handleiding en forum meerdere malen door gelezen over ontkoppelrails.
Na 6 dagen a 10 uur minimaal krijg ik het niet voor elkaar de loc precies op hetzelfde punt boven de ontkoppelrails te laten stoppen. Het aankoppelen is geen probleem het gaat om het ontkoppelen.ik heb een paar vragen.
1) merk geen verschil als ik de bekrachtigingstijd in instellingen database bij seinen wissels verander of bij baanontwerp tijd van de ontkoppelrails. Op dit moment ontkoppeld de rails terwijl de trein nog stilstaat, is dat juist. Of moet de ontkoppelrails omhoog staan en gaat de loc direct rijden? (bij mij tijdverschil)
2)omdat de loc niet elke keer op de juiste plaats stopt vraag ik me af
Hoe moet de berekende stopplaats moet staan aan of uit.
moet leren remmen bij onderhoud loc en onderhoud blokken juist aan of uit staan. idem voor netjes remmen.
bij vaste treinroute gegevens blok Heb ik staan rij stopgedrag vertrek bij bezetmelder nummer 3.05. heb de loc staan als getrokken. Ik begrijp (voel me beetje bezwaard)dat ik veel vraag maar als iemand weet waar ik het hele verhaal kan lezen op internet zou ik al fijn vinden.
tot zover met vrd grt Edwin


Download Attachment: proef-compl-1_20160528_094842.bck
145,37 KB

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 29 mei 2016 :  17:36:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Edwin,

1)Het veranderen van de bekrachtigingstijd werkt in Koploper in elk geval wel. Bekijk in de centrale waarop de max. bekrachtigingstijd staat ingesteld, of eventueel een puls duur begrenzing in de decoder.

Als je koppelingen met voorontkoppeling gebruikt, hoeft de rail niet omhoog te staan als de loc gaat rijden. Je hebt nu "gaat weer rijden (gewenst)", ingesteld. Je kan ook "gaat weer rijden (werkelijk)" gebruiken, dan ontkoppelt hij iets later.

2) De optie "berekende stopplaats", zit er nog niet zo heel lang in. Ik gebruik het nu wel, maar ik merk niet veel verschil met vroeger, toen werkte het ook goed, zover als ik dat kan bekijken.

Leren remmen en netjes remmen gewoon aan laten staan.

Ik heb jouw database bekeken. Je rijdt daar niet te hard, je hebt geen extreem grote afstanden in gevuld bij het doorrijden in cm. Alleen heb je bij "loc klein rood" de minimale snelheid op 5 staan (decoderstap), dat is 10km/h volgens jouw snelheidstabel. Deze kan wel wat lager. Wat Koploper betreft zou het zo wel moeten kunnen werken, ook bij herhaling.

Als de loc niet steeds op dezelfde plek wil stoppen, denk dat je dat eerder in de hardware moet zoeken.
Hoe goed is de loc met decoder.
Varieert de uitgangsspanning van de centrale/booster
Komt de bezetmelder op hetzelfde punt op (vuile rails/wielen).

Groeten,

Jan



Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 31 mei 2016 :  19:31:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Edwin,

Ik heb zelf ook lang gepuzzeld met de aansturing van de ontkoppelrails en heb uiteindelijk de volgende oplossing gekozen. De ontkoppelrails leg ik direct in het begin van een nieuw blok. Als de locomotief de wagons al duwend het blok binnen rijdt, wordt met een speciale actie de spoel van de ontkoppelrails aangestuurd.
De speciale actie biedt de mogelijkheid om met een bepaalde tijdsvertraging te werken en je kunt ook de duur van het aansturen van de spoel vrij kiezen. Dit biedt dan wat speelruimte.
De loc wordt zo dan al voor-ontkoppelt ( ik gebruik Fleischmann Profi koppelingen) en duwt vervolgens de wagons tot het gewenste punt. Op het moment dat de loc weer de andere kant op rijdt, blijven de wagons staan. Het is geen 100 % werkende oplossing, maar een betere weet ik ook niet.

Robert.
Ga naar bovenaan de pagina

waal01

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 13 apr 2017 :  17:40:43  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb ook dat probleem en mi komt dat doordat aan de ene kant van de lok slipbandjes zitten en aan de andere kant niet: daardoor komt de bezet melder niet steeds op de juiste positie van de lok bezet binnen en raakt t doorrijden in cm ook in de war
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 apr 2017 :  17:50:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gewoon een lichtsluis gebruiken, kan hij altijd op dezelfde manier en plek reageren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

waal01

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 14 apr 2017 :  11:27:53  Toon profiel  Reageer met citaat
daar ben ik ook mee aan t experimenteren
wat is de eenvoudigste manier om dat goed in koploper te programmeren ?

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Gewoon een lichtsluis gebruiken, kan hij altijd op dezelfde manier en plek reageren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 apr 2017 :  11:58:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
In koploper hoef je niets te programmeren, dat zal je ook niet lukken trouwens, je hebt geen bron-code.

Maar een lichtsluis sluit je aan op een bezet/terugmelder, en daarna is het een gewone melder zoals alle andere melders op de baan. Mij lijkt er dan geen verschil te zijn waarin en waarvoor dan ook.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina