Auteur |
Onderwerp |
|
Roadman
137 berichten |
Geplaatst - 23 jun 2015 : 18:07:29
|
Goedenavond,
Het volgende verschijnsel wil ik graag onder de aandacht brengen en, als het mogelijk is, oplossen natuurlijk.
Ik rij N-spoor, IB en uiteraard Koploper laatste versie. Mijn baan, toch wel "aardig" groot wordt gevoed met een 2-tal boosters (Uhlenbrock).
Met "aardig" groot bedoel ik enkele tientallen wissels, draaischijf, seinen e.d. Mijn treinen rijden goed. Zowel in variabele als vaste routes. Geen problemen met bezetmelders die gemist worden e.d. Seinen schakelen zoals het moet. Weinig te klagen dus.
Maar....nu gebeurt het op een paar vaste plaatsen op mijn baan dat de trein die daar op die bewuste plek(ken) rijdt, enkele seconden stopt, de wissels c.q seinen worden dan gezet voor zijn route en hij vervolgt weer zijn weg. Niet overal gebeurt dat, op zo'n 3 plaatsen op mijn baan. Uiteraard geen commando om te stoppen in dat betreffende blok gegeven. Gewoon "een vrij blok" of een inrijspoor o.i.d.. Maakt niet uit of het "vaste"of variabel routes "zijn, en de lok maakt ook niet uit.
Er treed gewoon een "time-out" op die bewuste plek(ken). Uiteraard blijft wel de communicatie tussen pc en systeem gewoon "in de lucht " want de andere treinen gaan gewoon hun ding doen.
Is deze time - out eruit te halen? Bij een van de instellingen misschien ? Of heeft het wellicht niets met Koploper te maken en is het een windows probleem. Ik gebruik een " grote" pc ( 5 giga opslag) en draai op Windows Vista.
Ik hoor het graag. Groetjes, Fred.
Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !! |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2015 : 19:38:11
|
Kun je even aangeven op welke punten?
Stoppen ze volledig of is het scherp vertragen ?
Bij mij had het te maken met te weinig blokken op voorhand reserveren en daardoor ruim laat zetten van wisselstraten. Dat stoorde vooral bij de "snel" treinen, bij de andere viel het minder op.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Roadman
137 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2015 : 19:54:39
|
Hoi Theo.
Ze stoppen volledig. Staan enkele seconden volledig stil. In die tijd worden 1 of meer wissels gezet in de route die de bewuste trein moet gaan volgen.
Dat gebeurt oa. voor een afslag waar maar 1 wissel zit, ook voor het binnen rijden bij het station met meerdere wissels/kruiswissels en ook alleen maar weer vanuit 1 en hetzelfde inrijspoor en in een vrije blok baanstuk voor 1 afslag wissel.
Fred.
Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !! |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6228 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2015 : 19:58:18
|
Fred,
En geef ook even een antwoord op de vraag van Theo, hoeveel blokken mag koploper vooruit kijken/reserveren? En anders even een backup van je database plaatsen, kijken we even met je mee.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Roadman
137 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2015 : 20:19:01
|
Theo/Wim
Volgens mijn instellingen; 1 vooruit.
Back-up hier bij. Stilstand doet zich voor in blok 34, richting stationssporen, en aan het eind van blok 10 . In blok 30 voor de wissel 31/32 heb ik een bewuste stop gemaakt in dit blok omdat de wissel naar blok 31/32 vlak voordat de lok er is pas gezet wordt en daardoor vaak te laat. Groetjes, Fred
Download Attachment: 201234132958_20150623_201559.bck 338,89 KB
Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !! |
Bewerkt door Roadman op 23 jun 2015 20:49:58 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6228 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2015 : 23:02:20
|
Fred,
Naar blok 34 dan moet wissel 39 niet gezet worden, die ligt achter de stopmelder, oftewel na blok 34. De loc moet eerst op de stopmelder aankomen om de wisselstraat vrij te geven, en dat kan alleen als hij stopt immers voor het vervolg is de wisselstraat nog bezet. Overigens is het gebruik van slechts 1 melder per blok een andere oorzaak van dit soort bokkekar rijgedrag. Wissels die achter het blok liggen moet je niet zetten, ook de wissels waar hij al is geweest moet je ook niet zetten dat doe je allemaal rond blok 34. Kwestie van het juist opgeven van de wissels in de wisselstraten zal het probleem oplossen.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Roadman
137 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2015 : 23:38:34
|
Wim,
Dank voor je reactie. Zal kijken naar de situatie in blok 34. Was een beetje aan het "klooi...en" met dat blok voor die tijd.Dat e.e.a. niet goed gezet wordt is een mispeer van mij.Zal het checken. Alleen wat jij aangeeft als, mogelijke, oorzaak is in blok 10 en 30 bv. helemaal niet aan de orde. Gewoon in dat blok 2 bezetmelders en geen wissel gedoe. Dus dat bokkekar gedrag daar geldt dus niet volgens jou oplossing, terwijl daar de loks zeker een seconde of 5 stilstaan en daarna wordt pas de wissel voor bv blok 69/73 gezet en voor blok 31/32 komend uit 30. Daar zullen dus andere oorzaken zijn. Maar welke ?
Zal de bevindingen in 34 nog terugmelden.
Groetjes, Fred
Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !! |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6228 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2015 : 14:44:34
|
Beste Fred,
Blok 10 heeft als bloktype (helix omlaag) en bij dit bloktype heb je aangevinkt (altijd korte stop), zal dat de oorzaak zijn, ik denk namelijk denkelijk van wel. Zo zullen er op andere plaatsen soortgelijke oorzaken te vinden zijn denk ik denkelijk.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Roadman
137 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2015 : 16:26:08
|
Wim,
Dat was "hem". Mijn dank is groot
Groetjes, Fred
Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !! |
|
|
|
Onderwerp |
|