Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 159 / Bezoekers Vandaag: 7687
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissels sturen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

GTIBert

Netherlands
271 berichten

Geplaatst - 18 mei 2015 :  18:14:55  Toon profiel  Reageer met citaat
kan ik ergens in Koploper een commando sturen naar de setting van wissels als een bepaald blok in gereden wordt.
Ik ondervind dat soms de wissels niet of niet goed aangestuurd worden.
En dat er dan in het verkeerde blok een trein rijd die in een ander blok had moeten rijden.
Hierdoor onstaat dan weer een spookrijder.

Laat ff iets weten.

Alvast bedankt.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .


Gr. Bert

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 18 mei 2015 :  19:32:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Ik heb dat gedaan door een combinatie van een logische en speciale actie. Ik heb een logische actie gemaakt waarin wordt gekeken of een trein die bijvoorbeeld in blok 1 aankomt door moet rijden naar blok 2 (wissel rechtdoor) of blok 3(wissel afbuigend). De logische actie zorgt er dan voor dat de wissel een extra opdracht krijgt om in de goede richting te gaan staan. In mijn bijgevoegde database zie je daar een voorbeeld van

Download Attachment: RailplanDordtkleinbeeld.bck
261,29 KB

Het kan denk ik ook geen kwaad nog eens goed naar de wissels zelf te kijken. Lopen ze soepel, is de puls krachtig genoeg (eventueel een aparte voeding voor de wissels gebruiken en zijn de schakelpulsen voor de wissels en de pauze tussen de schakelopdrachten lang genoeg).




Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 mei 2015 :  21:21:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Bert,

Als een wissel niet reageert op een opdracht, dan kun je waarschijnlijk opdrachten blijven sturen, reageren zal hij nooit. Iets wat geen contact maakt, maakt gewoon geen contact en daar kun je naar blijven sturen maar helpen doet dat niet. Je moet de oorzaak van het probleem aanpakken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 19 mei 2015 :  19:39:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,
Het is, zoals Wim zegt: je moet de oorzaak van het probleem zoeken, waarom een wissel niet schakelt. Ken je die oorzaak niet, dan kan KL of een centrale hem nooit schakelen.. Daarom mijn vraag welke wissels en aandrijvingen gebruik je?. Als je K rails van Maerklin met de daarbij behorende wissels en losse aandrijvingen gebruikt, is de oorzaak snel gevonden: die - ik zou haast zeggen - krengen weigeren om de haverklap. Is dat zo dan kan ik je wat tips geven om de werking te verbeteren. Gebruik je ander materiaal, dan kan ik je geen specifieke tips geven.
Ik hoor het wel van je,

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 20 mei 2015 :  17:34:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen bedankt voor de reactie.

Ik gebruik Servo,s en de SwitchPilot van ESU.
Misschien is de reactie tijd van schakelen te traag.?
Moet ik soms de 2e bezetmelder eerder laten inkomen?

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .


Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 mei 2015 :  17:40:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Bert,

Ik denk dat je het niet in je wissels moet zoeken, maar meer in je database, wat ik er laatst van gezien heb zal het wel een kwestie zijn van een verkeerd gekozen route, of te wel een trein die de wegkwijt is, alsgevolg van het ontbreken of juist het onterecht zetten van het vinkje bij keerloc. Er zijn in de geplaatste database meerdere plaatsen waar dat het geval is. Zorg er eerst voor dat de database op orde is en ga dan pas naar de wissels zelf kijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 22 mei 2015 :  19:51:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen bedankt voor de tips.

Ik denk dat ik er uit ben.
Ik heb eens onder de baan gelegen, en heb de ESU decoder de Servo,s sneller laten schakelen.
Het gaat nu een stuk beter, als het zich nog voordoet dan denk ik dat er een derde melder geplaatst moet worden in het blok voor de wissels, om de servo,s meer tijd te gunnen.

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .


Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 mei 2015 :  22:06:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nee, dat denk ik ook niet. Als de schakeltijd voor een servo b.v. 500 ms is of zelfs 1000ms dan moet je koploper vertellen dat deze er die tijd over moet doen. Doormiddel van deze extra tijd kenbaar te maken bij dit wisseladres en extra schakeltijd bovenop de defaultschakeltijd voor de wissels, alleen dan weet koploper dat de tijd dat het moet duren om de wisselstraat te schakelen in overeenstemming is met de daadwerkelijke tijd. En alleen op die manier zal koploper de trein pas laten vertrekken als de schakeltijd voor de wissels is verstreken. En niet eerder dan dat, het plaatsen van extra melders zal dit probleem niet oplossen wel het juist opgeven van tijden doet dat wel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina