Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 343 / Bezoekers Vandaag: 1629
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Voorstellen + analyse
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

cmanni

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 17 feb 2015 :  13:00:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal!

Mijn naam is Cornelis Manni, ik woon in de provincie Zeeland. Ik heb al modeltreinen sinds mijn 6e verjaardag, ik ben nu 34. Ik heb dus al een mooie verzameling op kunnen bouwen.
Sinds een half jaar ongeveer heb ik mijn digitale Marklin modelbaan voor een gedeelte voorzien van 1 bezetmelder en 2 wisseldecoders, om te kunnen gaan rijden met Koploper. Het is alleen het binnenste gedeelte van een dubbelsporig traject, incl het halve station en rangeergedeelte. Ik ben lekker aan het stoeien geweest met virtuele bezetmelders, voor een mooier treinenloop bij het station via die virtuele melders de wissels eerder vrijgeven, etc. Het werkt allemaal heel mooi, er zijn geen problemen.
Toch wil ik aan jullie vragen of er nog tips zijn voor mij, of aandachtspunten bij het verdergaan met automatiseren met Koploper?

Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken! Bijgaand mijn baan.

Download Attachment: Cornelis.bck
56,8 KB

Met vriendelijke modelgroet,

C. Manni

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 25 feb 2015 :  21:48:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cornelis.

Allereerst welkom op het forum. Ik heb eens naar je database gekeken en zie daar een aantal zaken in, die volgens mij nog nadere aadacht behoeven.
1. Je rijdt in één richting, met de klok mee. Dat is op zich geen probleem, alleen gaat dat bij het kopspoor (Blok 7 en 8) niet werken. Daar kan de trein nu wel inrijden, maar hij komt er niet meer uit. Daar zul je dus met twee richtingen moeten werken en met keeropdrachten voor de treinen.
2. Het gebruik van de bezetmelders is me niet helder. In sommige blokken heb je twee (dat is normaal), in sommige drie (dat mag, maar hoeft niet) en in blok 3 geen enkele en dat kan niet, want dan doe dat blok niet mee. Oo is het bezet geven van een blok niet consequent ingevuld. Soms gebruik je daar beide bezetmelders voor, zoals het hoort, maar soms maar één. Dat laatste gaat niet goed werken.
3. Er zijn tussen de blokken nog geen wisselstraten aangemaakt. Dat betekent dat Koploper de treinen niet de goede kant kan opsturen.

Al met al is er dus nog wel wat werk te doen. Misschien is het verstandig de handleiding voor beginners van Chris Burger eens van de website van Pahasoft te downloaden. Daar staat stap voor stap in hoe je de baan in Koploper moet opbouwen.

Als je bij de verdere uitwerking weer tegen vragen aanloopt dan horen we dat hier wel weer op het forum.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

cmanni

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2015 :  21:56:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk,

Allereerst bedankt dat u naar mijn baan wilde kijken!
De handleiding van Chris Burger en de andere officiële handleiding heb ik ernaast gehad, en aan de hand daarvan alles ingesteld. Zoals ik al schreef werkt de baan naar behoren! (en niet onbelangrijk zonder botsingen en ontsporingen)
Punt 1: Blok 7 en 8 gaan naar de rangeerheuvel, het is niet wenselijk dat een trein terugkeert, dit doe ik handmatig via een route die nog niet geautomatiseerd is. De baan is groter dan wat hier staat! Ik ben nog bezig met verder automatiseren, dit is een testopstelling die goed bevalt. Aan het eind van blok 8 staat een keeropdracht voor de lok, zodat ik er gelijk mee kan gaan rangeren.
Punt 2: Ik ben flink aan het experimenteren geweest met virtuele bezetmelders. Dat bevalt uitstekend. En werkt goed. Ook maken de stationsblokken 1, 2 en 10 gebruik van 1 gezamenlijke binnenkomstmelder (voor de wissels, punt 1.12) Daarna komt er een virtuele zoveel cm verder, om de wissel vast vrij te geven voor de volgende trein, die dan op een ander spoor kan binnenkomen voordat de eerste trein stil staat. Aan het eind een stopmelder, en die is wel aangevinkt als bezet bij. Als ik 1.12 in de blokken 1, 2 en 10 zou aanvinken, zouden de 3 sporen tegelijk bezet zijn, en dat kan niet.
Punt 3: Zeker zijn er wisselstraten, anders kan Koploper die niet bedienen. Kijk maar tussen van blok 6 naar 10, daar worden de wissels 11 en 10 geschakeld. Wissels na het station zijn handmatig, en worden opengereden.

Verdere opmerking:
Ik heb voor dit hele stuk modelbaan maar 1 bezetmeldmodule van 16 aansluitingen nodig gehad, en zou er nog enkele kunnen vrijmaken zelfs ook door virtuele punten aan te maken ipv 2 vaste. Dan is de binnenkomst melder virtueel, en de stopmelder een echte.
Wilt u nogmaals of iemand anders naar mijn idee kijken of er verdere tips zijn? Ik sta er graag voor open!
Ik moet zeggen dat het programma gebruiksvriendelijk is, en de diverse opties heel mooi!

Met vriendelijke modelgroet,

C. Manni
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2015 :  06:39:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat de baan naar behoren werkt is wat overdreven
Het werkt, maar nog zeker niet als het hoort.
Zo ontbreken zoals als Dirk ook aangeeft een aantal wisselstraten. Openrijden is een slechte manier van wissels gebruiken.
En het feit dat alle wissels verkeerd om werken.
Ik snap nog steeds niet waarom mensen de handleiding niet goed lezen en deze juist in hun baanplan tekenen.

Maar het is jouw feestje. Als jij er blij mee bent, prima.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2015 :  18:33:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door cmanni

Blok 7 en 8 gaan naar de rangeerheuvel, het is niet wenselijk dat een trein terugkeert, dit doe ik handmatig via een route die nog niet geautomatiseerd is.


Dan zul je nog steeds aan Koploper moeten vertellen waar de trein vandaan komt. Een getrokken trein zal trouwens nooit automatisch keren, tenzij je expliciet aangeeft dat dat mag.
Je vaste routes lijken mij allemaal overbodig. Een richtingsverbod kun je beter regelen met een variabele route. Die geldt altijd als die voor een bepaalde trein is geselecteerd. Een vaste route moet niet alleen geselecteerd worden, maar ook gestart zijn voor hij werkzaam is. En dat starten kan wel eens een uitdaging zijn.
De bedoeling van de variabele route "Als spoor 2 station bezet is" snap ik niet.

En zelf zou ik investeren in een extra bezetmelder en virtuele melders alleen gebruiken waar het niet al te kritisch is.
Niet dat Koploper niet goed rekent, maar het ik vind het zonde van mijn trein als het programma denkt dat het vorige blok al is verlaten en daarmee vrijgeeft, terwijl in werkelijkheid het blok nog steeds bezet is doordat de trein door wat vuiligheid ergens is blijven steken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

cmanni

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2015 :  12:13:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor jullie inbreng, ik neem het mee in de nieuwe versie van mijn modelbaan!

Met vriendelijke modelgroet,

C. Manni
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina