Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 102 / Bezoekers Vandaag: 3416
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 458
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 in twee richtingen rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

lzwart1

23 berichten

Geplaatst - 02 nov 2006 :  12:42:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben al een weekje aan het testen met koploper.
Ik heb een testbaan (ovaal met inhaalspoor)en daarop kan ik nu automatisch rijden.
Ik kan links en rechts om rijden met 2 loks maar nu wil ik in tegenovergestelde richting gaan rijden met twee loks.
Ik ben al een dagje zoet om uit te vinden hoe ik dit voor elkaar krijg.
Moet ik dit via deadlock doen? Zo ja dan ga ik daarmee maar eens proberen of is er een andere manier.
Ik wil graag een hint.
Ik wil geen voor gekauwde oplossing want daar leer ik niks van.



modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  13:03:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Mister X,

Ik zou de inhaal sporen benoemen als stationspoor, zodat er altijd een trein in moet wachten. Op deze manier zal de tegengestelde richting (eerder) vrij gegeven worden of zijn.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

lzwart1

23 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  14:22:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat heb ik al gedaan maar op een gegeven moment gaan ze gewoon alle twee tegelijkertijd rijden en komen ze elkaar tegen en staat alles vast.De vervolgde bloken worden vrij gegeven en gaan ze op weg tot volgende bezet door 1 van de 2




Bewerkt door lzwart1 op 02 nov 2006 14:52:05
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  14:43:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Mister X,

Als er sprake is van twee of meer blokken tussen twee wissels op hetzelfde spoor, dan moet je die opnemen in een 2-richtingsgroep.

Te vinden bij eigenschappen blokken.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

lzwart1

23 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  15:08:56  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt voor je reactie.Ik heb ook nog even de koploper handboek erbij gepakt om het een en ander te lezen over tweerichtingsgroep maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik geef alles wat tussen de wissels lig het zelfde tweerichtings groep nummer maar na korte tijd staan ze met de kop tegenover elkaar.
ik heb nog even met deadlock zitten spelen en daarmee krijg ik het wel voor elkaar maar dat is niet te bedoelen geloof ik.
ik zal wel ergens iets over het hooft zien wie help mij te zeggen weat ik mis?



Download Attachment: testbaanovaalme.bck
10,48 KB

Bewerkt door lzwart1 op 02 nov 2006 15:17:26
Ga naar bovenaan de pagina

lzwart1

23 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  15:12:17  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb het al gevonden.ik had namelijk bij al mijn blokken hetzelfde tweerichtings nummer staan.

maar bedank voor het mee denken

gr leon
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  17:25:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Hi,

Je hebt het al gevonden schrijf je, maar nog even voor de duidelijkheid, alleen de BLOKKEN tussen TWEE wissel in HETZELFDE spoor behoren tot een tweerichting groep. In jouw geval dus 2,3,4 dit geeft je een nummer, omdat het je eerste groep is geeft je deze gewoon nummer 1.

Heb je ergens anders op je baan nog zo'n situatie, dan is dat dus de volgende 2-richtingsgroep. Op deze manier kun je dus meerdere groepen maken en voorkom je kop kop situaties op een enkelspoor dat in beide richtingen bereden mag worden.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl

Bewerkt door modelspoor op 02 nov 2006 18:12:33
Ga naar bovenaan de pagina

lzwart1

23 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  22:00:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankje
ik vind het een geweldig forum heb al veel kunnen vinden hier.
Het programma koploper is fantasties ben nog bezig met een test baan maar wat het allemaal kan is echt geweldig.



c-rail,marklin 6051+6021
Ga naar bovenaan de pagina

dirver

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 02 jan 2008 :  14:01:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dirver  Reageer met citaat
Geachte,

Heb dezelfde vraag, echter het .bck van dit ovaaltje is niet (meer) beschikbaar.
Iemand een idee ?
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 03 jan 2008 :  11:39:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Plaats je .bck en we kijken er naar

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina

dirver

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 03 jan 2008 :  16:23:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dirver  Reageer met citaat
Erik,

Hier mijn ovaaltje,

Download Attachment: Tom.bck
24,23 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 jan 2008 :  18:49:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ??,

Waarom niet effe ondertekenen met je echte naam? Jammer internet is al zo anoniem...

Wat is precies je probleem? Als ik even simpel kijk naar de eigenschappen van blok 3 dan heb jij aangegeven dat als je komt uit blok 2 (onderste keuze tabblad) dat er gereden met worden naar blok 4. Ook is hier blok 2 aangegeven. Moet in principe kunnen alleen dan moet wel de indicatie 'keer loc' worden aangezet voor blok 2.
Komend uit blok 4 geldt ook hetzelfde: hierbij geldt dat als er gereden wordt naar blok 4 de trein weer zal moeten keren en dus moet het indicatie "leer loc" worden geactiveerd.

Waarom heb jij bij sommige te verwachten bezetmeldpunten aangegeven dat het afremmen naar gemiddelde snelheid pas op het laatste bezetmeldpunt moet gebeuren: Koploper kan dan de trein nooit netjes laten afremmen en stoppen.

Ik zou ook eens in onderhouden baanontwerp je wisselstraten nakijken. Die zijn of niet goed of geheel niet gevuld. Dit kan ook zeer onverwachte effecten geven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 03 jan 2008 :  21:24:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

In aanvulling van wat Paul zegt, zie ik ook dat je geen bezetmelders hebt aangegeven bij de blokken. Ik heb dat ik de bijgevoegde database aangebracht. Ik weet echt niet hoe ik de gemiddelde snelheid weg moet krijgen bij de te verwachten bezetmelders. Ook zag ik dat je in blok 6 en 7, het pendelstuk voor de twee blokken maar gebruikt maakt van twee bezetmelders. Koploper werkt pas als elk blok tenminste twee bezetmelders heeft. Ik hoop dat je met deze aanwijzingen weer een stukje verder komt



Download Attachment: Tomdm1.bck
11,38 KB

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 jan 2008 :  22:38:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik word hier niet blij van. Heb dus voor jan met de korte achternaam zitten kijken naar iets wat jij toch blijkbaar niet gebruikt. Sorry hoor ik pas dan...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dirver

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 03 jan 2008 :  23:34:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dirver  Reageer met citaat
Paul,

Niet gebruiken is veel gezegd.
Ik oefen er oa de pendelsturing en rangeerbewegingen mee.
Het laatste ovaaltje is de (voorlopig) daadwerkelijke baan.
Ondertussen heb ik het al een beetje verder onder de knie, met name van blok via blok naar blok-principe.
Hierdoor lukt het me nu wel om in twee richtingen te rijden.

De hint was dus wel goed gegeven.

Mvg,



Dirk V.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 04 jan 2008 :  17:05:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en andere Dirk,

Ik had niet echt veel rijd om de database goed te bekijken. In mijn vorige post heb ik opgegeven wat mij zo op het eerste gezicht is opgevallen. Ik heb niet verder gezocht naar het netjes restaureren van de te verwachten bezetmelders naar de positie zonder gemiddelde snelheid. Als ik meer tijd had gehad, had ik dat wel gedaan. Het pendelstukje is geen officieel Koploper stuk. Dat kan natuurlijk. Mijn analoge testspoortje staat wel in mijn baanontwerp van Koploper, omdat ik Koploper wel gebruik voor het omzetten van de wissel die in dat spoortje zit. Werkt, zoals gebruikelijk, perfect.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina