Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 118 / Bezoekers Vandaag: 1464
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wisseldecoder en twin-center
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Gamau

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 06 jul 2008 :  00:30:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik lees op dit forum dat ik het beste voor wisseldecoders (i.c.m. Twin-Center) de adressen vanaf 1 kan hanteren. Ik heb echter mijn loks als de nummers 1 t/m 5 gegeven.
Nu wil het liefst mijn wisseldecoders een adres vanaf 11 gaan geven. Ik kan echter niet het decoderadres aangeven in Koploper bij Digitale Onderdelen. Hoe doe ik dat?

Dus nu wil ik wel mijn eerste wisseldecoder het adres 1 geven, moet ik dan mijn lok met lokdecoder op adres 1 wijzigen in bijvoorbeeld 31?

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 jul 2008 :  08:05:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ??,

Ik waardeer zeer een aanhef en ondertekening. Internet is al zo anoniem.

Waarom zou je verschillende reeks willen hebben? De nummers zitten elkaar niet in de weg.
Je kan in onderhouden digitale onderdelen bij de functiedecoder een nul ingeven. Je hebt dan in baanontwerp alle beschikbare nummers tot je beschikking.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Gamau

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 06 jul 2008 :  11:18:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste lezers,

Zoals je ziet was mijn posting mijn eerste op dit forum. Dus het is voor mij nog even wennen, vandaar het ontbreken van aanhef/groet.
Als ik zowel een wissel, een bezetmelder als een lok een adres 1 kan geven, kan ik weer vooruit. Ik ben nu eindelijk zover dat ik mijn eerste bezetmelder en wisseldecoder aangesloten heb en echt nu sprongen vooruit maak met Koploper.

Groet,
Maurice
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 jul 2008 :  15:43:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Maurice,

Ik werk met het TwinCenter en wisseldecoder conform de Märklin opzet, dat wil zeggen, 4 uitgangen per decoder. Ik heb één oude FMZ-decoder, twee Viesmann 5212 en één ESU Switch Pilot. De decoders hebben de Decoderadressen 100 t/m 103 (mijn locs zitten in de range 1 -99). De wissels beginnen gewoon bij 1 te tellen en lopen op dit moment tot 16 in de hoofdbaan. In mijn testspoortje ligt nog een wissel met nummer 99, maar dat laat is voor het gemak maar even buiten beschouwing.
Eerst moet je vanuit het TC je wisseldecoder een adres geven. Het programeren van de wisseldecoder verschilt een beetje per decoder, dus daarvoor moet je even goed de instructie van de decoder lezen. Verwolgens kun je per decoder in het TC vier wissels toewijzen. Het TC kent niet meer dan 4 wissels per decoder. Zo kun je bijvoorbeeld wissel 1 op uitgang 1 van decoder 100 programeren, wissel 6 op uitgang 2 van decoder 100, enzovoort. Met andere woorden de volgorde van de wisselnummeringen hoeft niet gelijk te lopen met de de uitgangen van de decoders, als je het in het TC maar netjes programeert (volgens de handleiding van het TC) en zelf natuurlijk ook goed bijhoudt, waar wat opzit. Enige logica daarbij aanhouden kan natuurlijk geen kwaad. Vervolgens ga je in Koploper de wissels dezelfde nummers (dus beginnend bij 1) geven, als je in het TC gedaan hebt. Dat doe je met de tool wisseleigenschappen bij het baanontwerp. Succes ermee. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina