Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 120 / Bezoekers Vandaag: 1207
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 287
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 weigeren wissel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 18 okt 2009 :  19:20:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mede Koploper gebruikers,

Ik heb een probleem, waar waarschijnlijk meerderen last van hebben. Ik gebruik K rails van Märklin en de daarbij behorende wissels en losse wisselspoelen. Het gebeurt herhaaldelijk, dat deze weigeren, meestal eenzijdig. Ik heb al van alles geprobeerd, zoals doorverbinden, grafietpoeder, schoonmaken vsn contacten, heen en weer bewegen voor gebruik enz. Soms helpt dat even, maar op een gegeven ogenblik treedt de weigering toch weer op.

Koploper herkent een trein niet tijdig, als deze zich in een niet voorzien blok bevindt en laat hem gewoon zijn gang gaan. Gevolg aanrijdingen. Vanmiddag bevonden zich 3 treinen tegelijk in een - niet vrij gegeven - blok. Het gevolg laat zich raden: twee locs op de grond met enkele rijuigen. Schade: 1 loc onherstelbaar beschadigd, een loc reparabel en de rijtuigen nog rijdbaar maar met schade.

Weet iemand een oplossing voor dit probleem??

Ik zie reacties met grote belangstelling tegemoet

Alvast bedankt
Carel

P.S.
Ik heb het probleem al eens bij Paul aangekaart, die gaf mij toen de raad om gebruik te maken van Noodstop, maar ik zie nog niet hoe deze mogelijkheid dit probleem kan voorkomen.

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 okt 2009 :  21:40:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Wellicht een schrale troost, de Fleischmann wissels kennen dit probleem ook. Daar kun je het oplossen door de eindafschakeling eruit te halen, hetgeen Ben ook voorstelt, en de kunststof grendel heel goed gangbaar te maken. Hoe je dat bij de Märklin wissels moet doen, weet ik niet.
Deze reactie is eigenlijk meer bedoeld als reactie op je PS. Als je met spooktreindetectie rijdt, zal Koploper de hele baan op NOODSTOP zetten, zodra een bezetmelder actief wordt, die Koploper niet verwacht. En dat is exact wat gebeurt bij een haperende wissel. Zodra dus de trein in het verkeerde blok komt, zet Koploper de zaak stil, zodat ernstige ongelukken, zoals jij die beschrijft, voorkomen worden. Ik heb er al veel profijt van gehad.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 18 okt 2009 21:41:26
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 18 okt 2009 :  22:50:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo goede raadgevers,

Met doorverbinden bedoelde ik het overbruggen van de microswitch (ik was de juiste term kwijt, maar niet de handeling). Dat helpt even, maar niet lang. Kennelijk heb ik Paul misverstaan. Ik dacht, dat hij bedoelde de logische actie, die een noodstop tot gevolg heeft. Dat zag ik niet zo zitten. De noodstop (spooktreindetectie), die hij kennelijk en jullie ook bedoelen lijkt me meer geschikt, maar lost niet alles op. Indien in een schaduwstation het naast liggende, door een stilstaande trein bezette, blok wordt ingereden, dan zal Koploper niet met een noodstop reageren (er zal nog niet een onverwachte bezetmelder zijn gepasseerd) en is een aanrijding onvermijdelijk. Heeft iemand nog meer suggesties?

In ieder geval bedankt voor de tips.

Met vr gr.
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  11:34:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Servo's heb ik nog niet zo snel ingebouwd, dus vooralsnog wilde ik maar spookdetectie toepassen. Derhalve de knop spookdetectie ingedrukt en ja wel hoor bij het eerste het beste rijtuig, dat zich ten onrechte in een blok bevond trad de noodstop in werking. Vervolgens echter werden er allerlei spookmeldingen gesignaleerd in blokken, die volledig leeg waren. Ik kon ook nergens ontdekken, dat er een vals contact werd gemaakt. Als ik het rijden afsloot op de voorgeschreven wijze en het programma afsloot en opnieuw opstartte waren de meldingen verdwenen (geen knipperende blokken en geen blauwe lijnen), maar zodra ik weer automatisch ging rijden kreeg ik weer meldingen op blokken, waarin zich niets bevond. In het testprogramma waren deze meldingen niet te zien. Weet iemand wat de oorzaak van deze valse meldingen kan zijn?

m vr gr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  16:13:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Bij de Intellibox is het probleem van de valse spook meldingen een bekend verschijnsel, waarvoor wel oplossingen zijn. Als je een ander system hebt, ligt het waarschijnlijk ergens in de hardware van de baan of de bezetmelders zelf.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  18:11:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Benen anderen,

Daar ben ik gelukig mee met zo'n antwoord. Nu weet ik precies, waar ik zoeken moet. Kun je iets specifieker zijn? Iemand anders mag ook gerust antwoorden.

M.vr.gr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  19:30:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Ik heb inderdaad altijd in de veronderstelling geleefd dat het fenomeen valse spookmeldingen met name gerelateerd was aan de verwerking van de signalen via de RS232 van de Intellibox. Dat is kennelijk een misvatting. Overigens kan ik het probleem vrijwel volledig elimineren door de [Maximaal vrije tijd bezetmelder/spooktrein]<=[Remmen/Spooktrein/Massa]<=[Instellingen per database]<=[Algemeen] op een hoge waarde in te stellen. Die moet je dan een beetje proefondervindelijk instellen. Je begint met een hoge waarde (bv 20 sec) en gaat dan steeds lager tot de valse spookmeldingen weer terugkomen. Je gaat dan iets boven die waarde zitten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mark147

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  21:06:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hallo,

Wat bij mij met name hielp is de stroomdoorvoerende bedrading dusdanig ver weg (10cm) van de terugmeldbedrading leggen en als deze elkaar moeten kruisen, doe dat dan haaks op elkaar.

Ook heb ik daarna gewone UTP netwerkkabels gebruikt van IB naar de S88 modules en ook netwerkkabel onderling van S88 --> S88.

Problemen waren hierna volledig opgelost met valse spookmeldingen.

Wat betreft het weigeren van de wisselaandrijvingen, ik heb hier als stroomvoorziening alleen de IB op staan en vervolgens heb ik ook hier geen last meer van gehad. Of ze dan in eerste instantie net te weinig power kregen? Ik weet het niet. Maar heb er nu geen last meer van.

Groeten

Mark
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  23:25:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo laatste drie reageerders,

Ben, ik zal de opgegeven sites bezeken om te zien, of ik hier iets mee kan.

Dirk, je bedoelt waarschijnlijk minimaal (ipv maximaal) vrije tijd bezetmelder; ik ga hiermee experimenteren.

Mark, de bedrading verander ik niet zomaar eventjes; ik heb van valse meldingen nooit last gehad tot ik de knop Spookmeldingen inschakelde; dus heb ik daar met de bedrading ook geen rekening mee gehouden, ook al omdat de tendens de laatste tijd is, dat overspraak nauwelijks meer voorkomt.

In eerste instantie zal ik met de tip van Dirk experimenteren en als dat niet helpt naar de mogelijkheden van Ben kijken en als niets helpt de bedrading aanpakken.

In ieder geval bedankt voor de adviezen. Het resultaat horen jullie nog.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  08:39:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

En als het helemaal niet lukt dan kan je een Loconet adapter op de S88 zetten en gaan werken met Loconet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  09:26:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Carel,

En als het helemaal niet lukt dan kan je een Loconet adapter op de S88 zetten en gaan werken met Loconet.




En juist dat heeft het bij mij mogelijk gemaakt om met spookmeldingen te rijden. Mijn bedrading is gebundeld d.w.z. alles bij elkaar, voeding, wisselsturing, seinsturing(OM32), S88 en verlichting.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  12:01:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Loconet gebruikers,

Jullie opmerkingen over loconet adapter hebben mij nieuwsgierig gemaakt en ben er in dit forum naar op zoek gegaan. Ik kwam daar wel het e.e.a. over tegen, maar voornamelijk in combinatie met de IB. Die heeft het bij mij al enige tijd geleden begeven en ik gebruik nu de CS1 van Märklin reloaded met de ESU update (matig tevreden, herstart nog wel eens spontaan en is de MFX locs dan wel eens kwijt). Over die combinatie heb ik niets gelezen. Kan iemand mij daar iets over vertellen evenals over de kosten van de adapter.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  12:48:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

Ik meende gelezen te hebben dat je werkte met de IB of TC.

Of loconet ook kan aan de CS1 heb ik geen idee.
De adapter is te kopen bij Wim Ros, zoek eens op beneluxspoor.net

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  14:12:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Loconet gebruikers (en/of anderen, die er verstand van hebben),

Ik heb gedaan, wat Wim Romijn mij aanraadde en op Beneluxspoor.net gekeken, maar echt duidelijk wordt het mij niet. Ik begrijp, dat loconet een communicatieprotocol is met meer mogelijkheden en veiliger dan de protocollen waarvan ESU en Märklin gebruikmaken. Loconet gebruikt een command station, dat de communicatie tussen de verschillende aansluitingen/gebruikers regelt. Dergelijke universele taal begrijp ik nog, maar dan is de vraag, welk command station? In ieder geval de IB, maar zijn er nog nog anderen en welke? Bijv de CS1 reloaded met ESU update. Als er sprake is van een loconetadapter, dan begrijp ik, dat aan de ene kant S88 modules worden aangesloten, maar aan de andere kant? (een centrale?) Kan Loconet/-adapter met een 3 rail wisselstroomsysteem (kortom Märklin) worden gebruikt en wat is er voor nodig? Kortom, wie kan mij het Loconet verhaal kort en duidelijk uitleggen.
Als Paul dit leest: dit draadje heeft nog steeds betrekking op mijn oorspronkelijke vraag: hoe beveilig ik mijn materieel in KL het best tegen het weigeren van de wisselspoelen van Märklin.

Ik zie de uitleg met grote belangstelling tegemoet.

Mvrgr Carel

Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  14:43:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor het missen van de omleg van de wissels kan je zoals er reeds stond gewoon de switchen overbruggen.Ook tegelijkertijd een boost inbouwen.Is een klein schakelingetje van een grote condensator met een weerstandje.Spotgoedkoop en je wissels schakelen normaal feilloos omdat ze een grotere spanningsboost krijgen.Als ze dan nog niet goed schakelen is de spoel waarschijnlijk aan haar laatste dagen bezig.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  23:23:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Dat is best mogelijk, maar op dit moment heb ik nog geen inzicht of Loconet de door mij gewenste oplossing is. Het mooiste zou natuurlijk zijn als Märklin betrouwbare wisselspoelen zou maken. Maar van die kant hoef ik niets te verwachten. Het gebruik van servo's is natuurlijk een goede oplossing, maar ook een bewerkelijke en behoorlijk kostbare (kapitaal vernietiging van reeds aangeschafte spoelen en aanschaf van servo's). Dus kijk ik toch even rond of er een bruikbaar alternatief is. Dus houd ik me op dit moment nog aanbevolen van een korte uiteenzetting van hoe en of ik een Loconetadapter voor S88 terugmelders kan gebruiken samen met een CS1R en welke kosten daaraan zijn verbonden.
Dan kan ik beoordelen of ik toch maar servo's moet gaan inbouwen.

mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 21 okt 2009 :  15:50:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

Het is al eerder gezegd maar je terugmelders via s88 en loconet aansluiten heeft niets te maken met je wisselaansturing.
Je kunt je dus wel gaan focussen om dat aan te passen maar daar los je het probleem van slecht werkende wisselaandrijvingen niet mee op.
Die staan helemaal los van terugmelders.
Je zult toch echt eerst moeten zorgen dat je wissels betrouwbaar werken in plaats van op de spooktreindetectie te gaan vertrouwen of andere noodgrepen te gaan bedenken.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 okt 2009 :  18:44:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carel,

Kennelijk is de reactie die ik gisteren heb geprobeerd te plaatsen niet in het forum terecht gekomen. Ik had toen ook last van een wat instabiel net (in de Thalys), dus wellicht is daar iets mis gegaan. Ik kan me voorstellen dat je denkt aan de minimaal vrije tijd, maar de term die op het tabblad staat is "maximaal vrije tijd bezetmelder/spooktrein", vandaar. Succes met het verder oplossen van de problemen. Een stevigere voeding op de wissels wil inderdaad wel eens helpen. Ik heb ook een aantal oudere wissels, die het digitaal maar matig doen, maar analoog aangestuurd prima werken. Volgens mij hebben bijvoorbeeld de Viessmann en ESU decoders aansluitingen voor een aparte voeding voor de wissels. Als ik die bij de ESU Switch pilot gebruik, schakelen de wissels met een daverende klap.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 21 okt 2009 18:47:58
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 23 okt 2009 :  23:41:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel

Ik rij met CS1 van Marklin en met K-rail. In den beginne heb ik veel last gehad met valse bezetmeldingen met onterechte spooktreinmeldingen en aanrijdingen als gevolg.Ik heb ontstoor-diodes bvb. 1N4001 geplaatst tussen de rail en de S88 module : kathode gericht naar de rail. Sindsdien geen enkele valse bezetmelding meer gekregen.

Mvg Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina