Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 96 / Bezoekers Vandaag: 1964
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Richting afrijden draaischijf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 10 sep 2009 :  21:51:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Nu maar een vraag bij de bevorderden.
Van mijn eigenbouw draaischijf (8 opstelsporen en 1 inrijspoor) heb ik de opstelsporen 1 t/m 4 geautomatiseerd.
De opstelsporen hebben bloknummer 1 t/m 4 en de draaischijf nummer 9.
Elk opstelspoor heeft eind-terugmelders 1.01 t/m 1.04 .
Het begin van de opstelsporen (dus direct op de rand van de draaischijf hebben één gemeenschappelijke bezetmelder 1.09. Als een loc op de draaischijf staat wordt bezetmelder 1.10 geactiveerd (stoppen op brug).
Bij het definieren van wisselstraten heb ik opgegeven dat de loc altijd achteruit de brug af moet rijden. Tevens opgegeven dat de locs in de blokken 1 t/m 4 en 9 mogen keren.
Als ik op dit kleine stukje baan een loc automatisch laat rijden worden alle 4 de sporen bereden. De loc keert netjes van richting de draaischijf selecteert hde juiste sporen, maar de loc rijdt niet altijd achteruit de brug af.
Als het fout gaat zie ik ook in het Koploper-draaischijf window de brug verkeerd draaien. Dus de draaischijf doet zo te zien (via MRdirect) precies wat Koploper doet.
Wat doe ik fout of wat ben ik vergeten in het begevoegde BCK bestand.
m.vr.gr. Marco


Download Attachment: draaischijf.bck
14,26 KB


http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 10 sep 2009 :  22:26:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco

In bijgevoegd bck heb ik gemerkt dat er nog een paar vinkjes moeten geplaatst worden voor de locomotieven die draaien op de schijf. Bij "Onderhouden locomotieven" moet je rechts onderaan een vinkje zetten bij "Richting draaischijf" voor iedere locomotief die gebruik maakt van de draaischijf

Mvg Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 sep 2009 :  22:31:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Wie bevorderd wie? Of bedoelde je 'gevorderden'

Je hebt bij geen enkele loc de indicatie "Rijrichting draaischijf" geactiveerd. Hierdoor kijkt de loc niet naar het rijrichtingscommando van de draaischijf maar naar de definities zoals in onderhouden blokken is vastgelegd.

Volgens mij is het wel opgelost als jij de indicatie aanzet bij de locomotieven. Echter er zijn dan ook nog fouten in je database (onderhouden blokken met betrekking tot wel of niet keren). Als je aangeeft tussen welke blokken fout gaan wil ik dat ook nog even nakijken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 sep 2009 :  22:36:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Nog even verder zitten kijken, ik denk dat jij nog in een experimenteer stadium zit met de database. Er zijn maar 4 sporen aangesloten. Als je kijkt moet dus bij blok 9 alles zijn aangegeven zoals komend uit blok 1. De sporen 2 3 en 4 moeten voorzien zijn van keer vinkje. Dit geldt ook als je komt uit 2 (3 of 4) dat als je dan naar 1 van de andere sporen rijdt het een teruggaande beweging is en er dus gekeerd moet worden.

Als je dit invult werkt het in alle situaties goed.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 11 sep 2009 :  17:09:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Paul en Hendrik,
Als je tot de gevorderden behoort dan ben je toch ooit bevorderd!

Het is inderdaad nog een experimenteer stadium om te zien hoe mijn draaischijf (en vooral de bezetmelders) samen werken met Koploper.
Maar vanuit de draaischijf automatisering volgt het rangeerterrein en uiteindelijk de grotere baan, stukje voor stukje.

Dat "keer vinkje" bij de blokken 2, 3 en 4 is een slordigheidje dat had ik zelf moeten zien!
Het vinkje "draaischijf" in onderhouden locomotieven daar had ik niet opgekomen. Wellicht handig om in de "draaischijf help", waar alle stappen goed in zijn beschreven, een zin toe te voegen m.b.t. het "draaischijf" vinkje bij "onderhouden locomotieven".

Na het aanbrengen van de extra/vergeten "vinkjes" wisselt de loc via de draaischijf netjes tussen de sporen 1 t/m 4.
Alleen nog even zoeken hoe ik "automatisch stoppen" op de brug kan beperken tot enkele seconden.
Nu de andere 4 opstelsporen op de bezetmelder aansluiten en het oprijspoor voorzien van een bezetmelder.
Ook zal ik nog een bezetmelderuitgang maken op de electronica van de draaischijf welke tijdens het draaien een bezetmelding geeft. Wellicht niet echt nodig maar voor de zekerheid.

Een stukje techniek van mijn zelfbouw draaischijf:
Alle stukjes (2,5 cm) rails op de rand van de draaischijf zijn gekoppeld aan bezetmelder 1.09. Dit is met Marklin-K-rails eenvoudig te realiseren. In de railsvoeding van de brug heb ik een stroomdetectie bezetmelder 1.10. De loc moet op de brug stoppen als 1.10 bezet geeft maar 1.09 niet meer.
Als je zelf je centrale bouwt is het eenvoudig te implementeren 1.11 = 1.10 & !1.09. Waarme 1.11 de stop bezetmelder voor het blok van de brug. Met de afremvertaging staan de langste stoomlocs mooi midden op de brug stil. Maar dan moeten de 2,5 cm stukjes wel goed schoon zijn en ook de voorste wielen van de loc goed rails contact maken.

bedankt voor de hulp,
Marco


http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina