Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 2362
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Bezetmelding vertragen of uitschakelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Landsweers

Netherlands
54 berichten

Geplaatst - 08 sep 2009 :  22:51:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Ik schets eerst een deel van mijn baan:

  • Mijn paradebaan bestaat uit 10 blokken

  • Elk blok is 3 meter lang

  • Elk blok heeft een binnenkomst en stopmelder

  • 1 van de blokken is een keerlus, waar de binnenkomst melder de polariteit met het voorgaande blok gelijkstelt en de stopmelder de polariteit ompoolt zodat het volgende blok ingereden kan worden (principe van ultieme keerlus oplossing van Funky Rail).


Echter, als ik met zeer lange treinen wil rijden van meer dan 4 meter, heb ik het volgende probleem:
Als de loc de stopmelder van het blok met keerlus bereikt, wordt alles netjes omgepoold, maar vervolgens zorgen de wagons die nog in de binnenkomst melder rijden dat de ompoling direct ongedaan wordt, met kortsluiting tot gevolg.

Ik dacht dit op te kunnen lossen door met een logische/speciale actie de bezetmelding van de binnenkomst melder te vertragen of te negeren, maar ik kom er niet uit.
Ik heb ook uitvoerig op dit forum en in de helpfiles gezocht maar vind ook daar geen oplossing.

Wie kan me helpen?

Bedankt,
Peter



DCC + Intellibox + Koploper 6.6 + Loconet + Widescreen + NL Tijdperk IV-V = PLEZIER

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 sep 2009 :  23:33:44  Toon profiel  Reageer met citaat

Peter,

Je "riskeert" dan wel op elke as die over je isolatie gaat een "micro-kortsluiting".
Dit als de zaagsnedes recht over elkaar liggen, iets groter dan "micro" als ze iets schuin zouden liggen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  00:09:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter, het uitgangspunt van de ultieme keerlus oplossing is dat de vrije ruimte tussen de binnenkomstmelder en stopmelder voldoende lang is voor de langste stroomafnemende trein. Als je uitgaat van een bloklengte van 3 meter en een trein van 4 meter ontstaat het conflict, zoals je beschrijft. Als je het Funky Rail principe wilt volgen, zou je in dit geval de vrije ruimte tussen de melders in de keerlus groter moeten maken.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  07:00:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Vertraging en/of uitgeschakeling van bezetmelders zit volgens mij niet in Koploper. Ook niet via logische en speciale acties.

Echter wat de andere ook al zeggen: in het blok van de keerlus moet wel je langste trein passen en dat is niet het geval en daar zit dus je probleem.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  08:48:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Uitschakelen van bezetmelders heeft geen enkel nut.

Als een trein, waarvan alle assen stroom afnemen, langer is dan de keerlus, ongeacht welk type, dan krijg je kortsluiting.

De enige oplossingen zijn:
Trein korter.
Keerlus langer.
Geen stroomafname van alle assen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  11:15:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim Peter,

Er blijven maar twee oplossingen over.
Van een as zonder stroom afname, met uitzondering van een plastic wieletje...
Zal het wieletje kortsluiting maken bij de geisoleerde las. Hetzij aan de linker rail of rechter rail of beide. Bij de raillas zijn de beide rails van andere polariteit!


Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  11:56:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,

Niet aan gedacht maar als je een stukje rails van ca. 0,5 cm. stroomloos tussen de keerlus en overige blokken zet kan je dat probleem ook oplossen.

Dat is misschien makkelijker dan een blok groter maken, waar vermoedelijk geen ruimte voor is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  12:32:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, kun je de werking van het 0,5 cm stukje wat verder verklaren ? Ik zie wel, wat dat stukje doet op de plaats van de isolatie, maar dat is het probleem toch niet.

De laatste wagons rijden nog steeds de binnenkomst melder binnen en daar worden een bezetmeldingen gegeven. Die bezetmeldingen schakelen, volgens de Funcky Rail methode, de polariteit om alsof de trein de keerlus binnenkomt.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  13:40:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Sander,

Er wordt geschakeld op basis van bezetmelder.
Als je er voor zorgt dat de assen van een wagon geen stroomafnemen schakelt alleen de lok.

Als de lok binnenkomt in de keerlus, dan wordt er omgepoolt zodat het blok waar de trein vandaan komt en de keerlus gelijk gepoolt zijn.

Komt de lok in het stop stuk dan wordt er weer omgepoolt, zodat de stroom van het blok waarna toegereden wordt gelijk is aan de keerlus.

Nu is de stroom van het blok wat verlaten is en de keerlus tegengesteld gepoold, hierdoor maken de wielen kortsluiting.

Zit er een klein stukje rails tussen dat stroomloos is dan kan kortsluiting niet want een wiel overbrugt eerst het verlatende blok en het stroonloze gedeelte en vervolgens het stroomloze gedeelte en de keerlus.

Dat stukje rails mag uiteraard nooit te lang zijn want dan kan het voorkomen dan beide raillassen tegelijkertijd worden overbrugt denk aan dubbelassige draaistellen.

Er mag dan ook geen stroomafname zijn op die assen anders schakelt de keerlus weer en geeft kortsluiting.
Ook een personen rijtuig, met stroomafname op de draaistellen die beide raillassen overbrugt, zal kortsluiting geven.

De beste oplossing is uiteraard de trein moet passen in de keerlus.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  14:03:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, de uitleg van het principe van de keerlus was me al bekend. En het 0,5 cm stukje is me ook wel duidelijk, maar niet het verband met het probleem van Peter.

Je brengt ook een ander issue ter sprake, het zorgen dat dat wagons geen stroom afnemen. In het begin van dit draadje werd aangegeven dat de wagons zorgen voor een beginmelding. Dus heeft Peter blijkbaar gekozen voor volledige detectie.

Voor mijn gevoel zal de oplossing dus zijn om of de volledige detectie op te geven of de keerlus groter (4+ meter) maken. Het 0,5 cm stukje zal wellicht randproblemen opheffen, maar niet het hoofdprobleem.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  15:11:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Sander,

Het is de volledige detectie opgeven en een stukje stroomloze rails tussenvoegen.
Als je alleen de volledige detectie opgeeft krijg je nog steeds kortsluiting.

Het is beslist geen ideale oplossing en alleen het proberen waard als je geen ruimte hebt om de keerlus te vergroten en toch met te lange treinen wil rijden, de andere oplossingen verdienen de voorkeur.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  22:27:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Het is beslist geen ideale oplossing....
Dat is nog voorzichtig uitgedrukt. Zeg maar gerust dat het een paardenmiddel is.
De goede oplossing is al een paar keer gegeven: zorg dat de trein in de omschakelbare sectie past. Twee opties: blok langer maken, of treinen korter maken.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 09 sep 2009 :  23:14:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Buiten het keerlus probleem zie ik ook nog wel een ander probleem.
Bij lange treinen, op mijn baan is de langste trein ongeveer 2.70 meter. Heb bovendien ruime bogen.
Als er echter een abrupte stop optreedt en de trein rijdt op een ongunstige plek ( helling boog)
ontspoort deze trein.
Een abrupte stop vindt plaats bij een kortsluiting van b.v. een andere trein of een sporadische spookmelding, de lok stopt dan en de wagons drukken door!
Komt bijna nooit voor, maar toch....

Mvg Ab Boezerooij


Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina