Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 83 / Bezoekers Vandaag: 140
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 massa detectie,C-rails
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marklinmoos

Netherlands
56 berichten

Geplaatst - 12 okt 2008 :  12:08:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,
Als ik een blok van 12 railstukken tussen de wissels heb en ik isoleer dat in 3 maal 4 railstukken en sluit dat aan op de S88, kan dat, mag dat of is het beter een niet gedetecteerd railsstuk er tussen te houden.
H.G. Simon Neeleman

Bewerkt door marklinmoos op 12 okt 2008 12:31:44

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 12 okt 2008 :  12:40:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Simon,

Het hangt ervan af wat je wilt, want beide oplossingen zijn mogelijk. Ik vraag me alleen af waarom je vier bezetmeldstukken zou willen hebben, als je met twee kunt volstaan. Je kunt natuurlijk wel met vier bezetmelders werken, maar dat is wel wat complexer.
Het voordeel om alleen met bezetmeldstukken te werken is dat je je treinen altijd detecteert (er is altijd een bezetmelder bezet).
Zelf werk ik echter wel met het systeem met niet gedecteerde railstukken, die op een ringleiding zijn aangesloten. Dat bevalt me prima.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 12 okt 2008 :  12:46:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Simon,

Het hangt ervan af wat je wilt, want beide oplossingen zijn mogelijk. Ik vraag me alleen af waarom je vier bezetmeldstukken zou willen hebben, als je met twee kunt volstaan. Je kunt natuurlijk wel met vier bezetmelders werken, maar dat is wel wat complexer.
Het voordeel om alleen met bezetmeldstukken te werken is dat je je treinen altijd detecteert (er is altijd een bezetmelder bezet).
Zelf werk ik echter wel met het systeem met niet gedecteerde railstukken, die op een ringleiding zijn aangesloten. Dat bevalt me prima.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Hallo Dirk,
Het zijn maar 3 bezetmeldpunten per blok. Dit even om verwarring met andere leden kort te sluiten.
Simon

Bewerkt door marklinmoos op 12 okt 2008 12:51:09
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 12 okt 2008 :  17:58:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Simon,
net als Dirk werk ook ik met niet gedetecteerde stukken. Ik gebruik zelf maar 1 railsstuk (188mm) als terugmelder. Met de lengte van de terugmelders zul je een beetje moeten experimenteren. Dit is afhankelijk van de snelheid, afremsnelheid ed. De kans bestaat/is groot dat de loc al aan het begin van de melder stil staat. En dat is dan dus wel erg ver voor het sein.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 12 okt 2008 :  18:29:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Simon,

Excuses dat ik even de 3 en de 4 doorelkaar heb gehaald. Je geeft inderdaad aan dat je eventueel met drie bezetmeldstukken werkt. Ook bij drie bezetmeldstukken blijft het zo dat de derde niet echt nodig is. Ik zou eerst eens gaan werken met drie stukken van 4 rails, waarbij je het eerste en laatste stuk aansluit op de S88. Het middelste wordt dan niet gedetecteerd stuk. Op die manier zou ik in Koploper een eenvoudige baan maken. Als dat werkt, kun je altijd nog overstappen en ook het middenstuk op een S88 aansluiten. In ieder geval veel plezier en succes met Koploper.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 okt 2008 :  19:18:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marklinmoos

Hallo koplopers,
Als ik een blok van 12 railstukken tussen de wissels heb en ik isoleer dat in 3 maal 4 railstukken en sluit dat aan op de S88, kan dat, mag dat of is het beter een niet gedetecteerd railsstuk er tussen te houden.
H.G. Simon Neeleman



Hallo Simon,

ja dat kan, mag en is zelfs prima, je hoeft het tussenliggende railstuk niet te detecteren, maar als je het wel doet heb je grotere kan om verloren wagons terug te melden, een stopsectie voor een wissel hoeft overigens geen 4 railstukken lang te zijn, 36 cm. is in principe voldoende. Bij een baanvak van 12 railstukken te berijden in 2 richtingen, krijg je dan stop/meldsectie 36 cm, meldsectie 144 cm, stop/meldsectie 36 cm. Je kan nu langere treinen kwijt dan de in jou beschreven situatie,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 12 okt 2008 19:19:35
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 12 okt 2008 :  21:32:17  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

[quote]Oorspronkelijk geplaatst door marklinmoos

Hallo koplopers,
Hallo allemaal, Bedankt voor de adviezen In plaats van de S88 aan te sluiten had ik lampjes gebruikt en als ik met een wagonnetje over een scheiding reed brandde er twee lampjes. Ik ben door dat eene wagentje op het verkeerde been gezet, want als je een lange trein maakt branden er ook twee lampjes In dit forum gelezen dat dat niet geeft want koploper pakt het eerste kontakt op. Dus nu durf ik achteloos de S88 aan te sluiten.
Spoorse groeten Simon Neeleman
Ga naar bovenaan de pagina

HermanB007

Netherlands
29 Posts

Geplaatst - 13 okt 2008 :  09:59:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Simon,
Je vraag over 3 stukken terugmelding is al beantwoord.

Mag ik nog wat eraan toevoegen?

Als je de 3e/stopsectie inkort en 36 cm maakt, kun je de andere stukken ook gewoon laten zoals ze zijn. Maak eventueel de 1e/remmelder sectie net zo groot voor (toekomstig) twee richting verkeer, en laat de 2e ertussenin ook bestaan. Als je die 2e (voorlopig) met de 1e samen als remmelder op 1 meldpoort aansluit, ben je volledig gedekt. Je hoeft je baan niet meer op te breken als je toch de middelste sectie apart wilt gebruiken. Ik zou -als je de detectie al hebt- niet de moeite nemen om terug te gaan naar een niet gedetecteerd stuk, zeker niet als het over een horizontaal stuk gaat. Hou wel de draden kort!
Het resultaat zal nu zijn:
Het remmen begint op tijd, het stoppunt zal wel goed zijn, en je ziet ook eventueel achtergebleven rijtuigen of wagons.

Maar ook als je de 3e/stopsectie zo lang laat als hij nu is, kun je in Koploper nogaltijd opgeven dat de trein iets moet doorrijden, alvorens echt te stoppen. Met geregelde decoders kan dat heel precies werken dankzij Koploper!

Veel plezier,


Groeten,
Herman
Märklin H0 sinds 1953, MM Digital sinds 1986
6021, 6050, K-rail, ca. 7.1x1.6 III&IV Compaq 500MHz.
Koploper actief gebruik sinds 2003,
nog steeds enthousiast over Koploper!
Ga naar bovenaan de pagina

robpnl

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 17 okt 2008 :  08:26:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Simon,

Märklin treinen zoals de Zwitserse Rode Pijl hebben op alle wielen van het aangedreven draaistel anti-slipbandjes zitten. Dit betekent dat, als je massa detektie met C-rails gebruikt, dit wielstel niet gedetekteerd wordt!
Dit heeft konsekwenties voor de lengte van de stopsecties. Als dit wielstel vooraan rijdt, zal detektie van de trein pas plaatsvinden als deze al meer dan 20cm over het begin van de stopsectie heen steekt. De 188mm van Corné zijn dan te weinig!

groet,
Rob
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 17 okt 2008 :  14:36:28  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door robpnl

Beste Simon,

Märklin treinen zoals de Zwitserse Rode Pijl hebben op alle wielen van het aangedreven draaistel anti-slipbandjes zitten. Dit betekent dat, als je massa detektie met C-rails gebruikt, dit wielstel niet gedetekteerd wordt!
Dit heeft konsekwenties voor de lengte van de stopsecties. Als dit wielstel vooraan rijdt, zal detektie van de trein pas plaatsvinden als deze al meer dan 20cm over het begin van de stopsectie heen steekt. De 188mm van Corné zijn dan te weinig!

groet,
Rob

Hallo Rob, Ik denk dat Corné wil zeggen dat de stopsecties niet extreem lang hoeven te zijn. Ik zelf hou twee raillengte aan. Bedankt voor de tip ik zal het onthouden.
Groeten Simon
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 17 okt 2008 :  19:13:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob, Simon,

zoals ik in mijn eerdere post al zei moet je experimenteren met de lengte van de stopsecties. Ikzelf gebruik 188mm en dat gaat altijd goed. (behalve in het begin voordat het remmen goed geleerd was, toen schoot een loc wel eens een klein stukje te ver door).
Afhankelijk van je locs en je ingestelde snelheden ed moet je hier mee prullen. Ikzelf rijdt met moderne e-locs waarbij het achterste draaistel het aangedreven draaistel is. Daarom heb ik nooit problemen met het te ver doorrijden (solo achteruit rijden komt (bijna) nooit voor).

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina