Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 109 / Bezoekers Vandaag: 1190
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Voorrang
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 29 jul 2008 :  17:25:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Als nieuweling eerst de vraag: Moet/mag ik me ergens voorstellen?

Mijn testbaantje bestaat uit een dubbelsporig ovaal met een stuk enkelspoor erin. Beide ovalen hebben 4 blokken met ieder 2 bezetmelders en het enkelsporige deel is blok 9

Treinen houden rechts en rijden dus tegen elkaar in. Ze moeten dus soms op elkaar wachten bij het enkelsporige stuk.
Er rijden 3 treinen: een personentrein op het ene ovaal en 2 goederentreinen op het andere. Het is de bedoeling dat de personentrein altijd met voorrang het enkelsporige stuk kan gebuiken, maar dat heb ik nog niet voor elkaar kunnen krijgen. Soms staat die maar te wachten op de steeds weer langskomende goederentreinen.
Goede raad is zeer welkom!

Moet dat stukje enkelspoor trouwens een apart blok zijn of mag dat deel zijn van de wisselstraat?
Zo ja, hoe programmeer ik dat dan? Dat krijg ik ook niet voor elkaar.

Dank voor jullie gewaardeerde adviezen!

Vriendelijke groet,

Henk

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  20:16:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

allereerst welkom hier.

Het enkelsporige traject kan een aaneenschakeling zijn van blokken (mits deze tot dezelfde eenrichtingsgroep hehoort zie hiervoor onderhouden blokken) De wisselstraten zijn feitelijk niet echt van belang.

Evt. als alternatief kan je van het enkelsporige traject zelfs 1 lange wisselstraat kunnen maken, treinen zullen dan niet kunnen stoppen op het enkelsporige deel.

Kom je er niet uit schroom dan niet om een backup van je database hier te plaatsen.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  23:47:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Dank je voor deze reactie.
Ik heb de baan nu zo veranderd, dat het enkelsporige stuk bij de wisselstraat hoort en het werkt.javascript:insertsmilie('')

Blijft over het voorrangsprobleem. De personentrein staat soms nog steeds te wachten op 2 goederentreinen. Maar ik zou verwachten, dat als-ie daar staat te wachten en een goederentrein de wisselstraat vrijgeeft, dat dan de wachtende personentrein de wisselstraat claimt. Niet dus, de volgende goederentrein gaat eerst en dan pas de personentrein.
Ik heb in het rijwindow van de personenloc het voorrangsteken ingedrukt en in het venster "voorrangsregeling" staat de personentrein bovenaan de lijst en het vakje "op basis van onderstaande lijst" staat aangevinkt. Op het tabblad "verhoogde voorrang" staat de personenloc als enige. Dus waarom die personentrein toch geen voorrang krijgt, is mij en raadsel.javascript:insertsmilie('')

Welke meer ervaren koploperaar weet hier raad op?

Vriendelijke groet,

Henk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 jul 2008 :  06:28:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Die verhoogde voorrang in het rijwindow geldt eenmalig en wordt meteen opgeheven als de trein is gaan rijden.

Hoe heb jij in het venster voorrangsregeling de volgorde van de locomotieven staan?
- Staat hier de personentrein wel als hoogste?
- Welke type voorrang gebruik jij hier?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 30 jul 2008 :  08:55:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Dank je voor je antwoord.

-De personentrein staat als hoogste in de lijst van het venster bij: rijden -> voorrangsregeling en daar staat aangevinkt dat die lijst moet worden gebruikt.

-Ik weet niet waar ik een lijst met voorrangsregeling vor locomotieven kan vinden. Of hebben we het hier over hetzelfde?

-Ik weet niet welk type voorrang hier wordt gebruikt, ik ken alleen deze genoemde methode.

Mvg,

Henk
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 jul 2008 :  21:55:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Upload dan eens je database en geef aan welke trein in welk blok iets niet doet wat jij verwacht. We kunnen dan veel gerichter antwoord geven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 30 jul 2008 :  22:44:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Hierbij 2 databses: Testbaan1 en Testbaan2.

In Testbaan1 rijden de goederentreinen rechtsom: blok 8,7,6,5,9,8 en de personentrein linksom: blok 1,2,3,4,9,1.

De personentrein staat vaak te wachten in blok 4 totdat er 2 goederentreinen zijn gepasseerd en als die op gelijke afstand van elkaar rijden, komt de personentrein nooit meer weg uit blok 4.

In Testbaan2 heb ik blok 9 weggehaald en dit spoor bij de wisselstraat getrokken. Nu is er geen voorrangsprobleem.

Benieuwd naar jouw advies.

Vriendelijke groet,

Henk

Download Attachment: Testbaan1.bck
14,61 KB

Download Attachment: Testbaan2.bck
11,23 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 jul 2008 :  23:10:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

als je kijkt bij treintype per bloktype dan zullen je goederentreinen nergens stoppen, stopkans op het station en doorgaande lijn is 0. ze hebben dus geen bestemming waar ze kunnen wachten. Misschien kan je wat doen met een nieuw bloktype 1 blok voor het enkelspoor om de goederentreinen tijdelijk te laten stoppen. De personentrein stopt wel op het station, en zal doordat de goederentrein gestopt is, makkelijker over het enkelsporige stuk komen,

In principe is de optie om er een lange wisselstraat van te maken in jouw treinbaan overbodig geweest, maar dat was moeilijk in te schatten zonder jouw database vooraf te kennen.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 30 jul 2008 23:12:08
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 jul 2008 :  07:31:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

In dit testbaantje met 2 goederentreinen en 1 personentrein zie het het volgende gebeuren:
- goederentrein 1 rijdt door blok 9 en heeft natuurlijk de wissel geblokkeerd als deze rijdt naar blok 8. De wissel wordt pas vrijgegeven bij het bereiken van de stopplaats in blok 8.
- hierdoor kan de personentrein pas vertrekken als de goederentrein de stopsectie heeft bereikt doch
- inmiddels heeft andere goederentrein (die ook lekker doorrijdt) blok 9 alweer kunnen reserveren. Bij hem is geen blokkade van een wissel.

Ik zou dit zelf oplossen door een variabele treinroute aan te maken die voor alle locomotieven geldt en dan in blok 9 een stopverbod laten gelden. Je probleem zal dan zijn opgelost.
Er zijn meer oplossingen, maar dit is de eenvoudigste oplossing.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 02 aug 2008 :  14:34:36  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Walter:

Waarom is het overbodig geweest om er een lange wisselstraat van te maken? Dat lijkt het probleem juist op te lossen, waarschijnlijk doordat de wachtende personentrein nu de wisselstraat kan reserveren, voordat de andere goederentrein dat kan doen. In de situatie met blok 9 kon die niet wissel 2 reserveren (bij de wachtende personentrein, als ik tenminste Pauls reactie goed begrijp.

Mvg,

Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 aug 2008 :  17:00:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

feitelijk is het doorrijden van de goederentreinen jouw probleem geweest, daar deze steeds doorrijden en 1 blok vooruit reserveren, is een cirkeltje van 4 opvolgende blokken bijna constant bezet, deze oplossing is op toeval gebaseerd omdat bij een oneven aantal blokken de goederentreinen wel steeds moeten stoppen omdat ze het volgende blok niet kunnen reserveren. Dit heb je bereikt door 1 blok als wisselstraat op te nemen.

Maar goed het werkt en dat was blijkbaar jouw doel, en zoals Paul schrijft er zijn meerdere oplossingen om jouw probleem op te lossen. Hierbij kent Koploper bv. standaard oplossingen voor een langer enkelsporig traject, zelfs met een combinatie van meerdere blokken.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina