Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 166 / Bezoekers Vandaag: 4565
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 melden blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

jerry

Netherlands
71 berichten

Geplaatst - 06 nov 2007 :  15:23:41  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb eeb deel van de baanlooopt om de stad
nuben ik bezig om de S88 aan te sluiten met reed contacten
heb waar in blok aan gesllept op de ongeveer plek en de melders gemeld
als ik t goed begrijp zou de lok over de eerste melder gaan en t blok bezet melden
ik merk hier niets van en ook het voorliggende blok wordt niet bezet
er zit een contact aan t begin van t blok en een op t eind
de lengte is ongeveer 1,25 mtr
het zijn beide stations sporen en 1blok(14) is alleen vanuit blok6 en 7 te bereiken en blok 7 alleen uit 14 en 8
er zij nog geen wisselstraten aangegeven die staan nu nog in een vaste stand
kan ik ook voor de 2e melder laten stopen of er net na
mvg jerry

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 nov 2007 :  21:08:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

Ik kan uit je verhaal niet helemaal precies op maken waar je probleem zit. Ik ga er vanuit dat je in de betreffende blokken twee bezetmeldstukken hebt opgenomen, zoals hieronder getekend:


Overzicht blokken en bezetmeldpunten.


Blok1 Blok2

|< == >< ========= >< ==== >||< ===== >< ======== >< ==== >|
bezm1 vrije baan bezm2 bezm3 vrije baan bezm4

De stukken vrije baan in de blokken zijn niet verplicht. Er zijn ook modelspoorders die in de blokken met aaneengesloten bezetmeldstukken werken.

Vervolgens moet je in het baanontwerp de bezetmelders intekenen (icoon met de pen). Dat is het rondje (derde van rechts volgens mij). Daarna netjes de de lijnen toewijzen per blok (icoon met de gekleurde lijnen) en vevolgens via het icoon (waar in blok) van de wisselstraat met het "zonnetje" de bezetmeldpunten toewijzen. Dat doe je in Koploper 6.4 echter niet door te slepen, maar in het uitklap menu van de bezetmelders de juiste bezetmelder aan te klikken en vervolgens het gewenste bezetmeldpunt aan te klikken. Dat wordt dan geel. Als je het geheel goed voorgedaan wilt zien, adviseer de cursus "Koploper voor beginners" op www.maliebaan.org/courses eens te volgen. Die cursus is zeer inzichtelijk. Overigens zijn de oplichtende bezetmeldpunten niet essentieel voor de treinenloop. Dat regelt Koploper zelf wel, maar het geeft wel een goed beeld waar je trein is.

Succes ermee

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 07 nov 2007 :  20:29:14  Toon profiel  Reageer met citaat
wat ik bedoel is
ik heb geen doorgezaagde rtails
ik heb aan het begin van het blok een reed contact aan de rail gesoldeerd
de andere kant gaat naar de s 88
en als de loc passert werkt ie want hij geeft een spanning door
maar op de baan merk ik niets
ik heb de melders zoals je schreef met t puldown menu aangegeven
maar ik zie iets niet denk ik
ik heb ook de blokken aangegeven met het icoon met de 3 punten
en toch gebeurd er niets
zou t kunnen dat ie wel ziet dat er andere mogelijkheden zijn maar te weinig(opgegeven) melders?
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 07 nov 2007 :  22:14:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

Als je met reedcontacten aan de rails werkt, hoe realiseer je dan twee bezetmelders per blok, als je niet met onderbrekingen in de rails werkt. Ik heb ook een vraag hoe je bezetmelding exact werkt, want je praat over spanning die je ziet op je reedcontact. Volgens mij zijn er (voor gelijkstroom tenminste) twee mogelijkheden, namelijk schakelcontacten via reed-relais, maar die fungeren dan gewoon als schakelaar (en volgens mij is dat potentieel vrij, dus zonder spanning (de bezetmelder ziet gewoon een schakelaar open en dicht gaan)) en stroomdetectectie, maar dat werkt wat complexer, maar zonder reedcontacten. Als je één van deze methoden gebruikt zou het moeten werken.

Succes ermee

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 08 nov 2007 :  11:25:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Ik denk dat je dit probleem even stap voor stap moet bekijken.
Geef eerst eens een melding op de s88 module zelf. Dus met een draadje contact maken tussen de massaklem van de module en 1 van de ingangen. Is die melding te zien op je centrale?

Volgens de gebruiksaanwijzingen kun je een reedcontact wel met 1 kant aan de massa-spoorstaaf hangen, maar i.v.m. mogelijke stoorinvloeden is het veiliger om het reedcontact aan de massa van de s88 module te hangen.
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 08 nov 2007 :  11:46:13  Toon profiel  Reageer met citaat
wat ik heb is het volgende

<-->-----------------<-->
reed contact
vrij deel reedcontact
dit moet volgens mij toch gewoon werken
koploper zet na melding toch zelf de loc stil
en je kan de plaats toch bepaen met remmen en eventueel cm doorrijden of terug rijden
als je met onderbroken railstaaf werkt is t misschien wat simpeler t reaiseren
en met de reedcontacten werken bedoel ik dat als je een magneet op t contact ligt dan schakelt ie
mvg jerry
tams ec kplpr
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 nov 2007 :  12:28:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Jerry,

Ik maak mij zorgen over jouw aanpak. Volgens mij wil jij veel te veel in ene doen zonder verstand van materie te hebben. Ook beschrijf jij dingen die Koploper echt niet kan.

Begin eens echt rustig met een ovaaltje en ga daar op experimenteren. Je leert dan zowel digitaal kennen als de software.

Over het gebruik van reedcontacten: ik slechts heel weinig gebruikers die hier tevreden over zijn. Het werkt voor 99% betrouwbaar. Maar juist die 1% is niet echt plezierig. Met stroom (of spannings) detectie haal je 100%.
Van veel gebruikers die zijn begonnen met reedcontacten weet ik dat deze over zijn gestapt naar de andere methode.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 08 nov 2007 :  12:29:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jerry

en met de reedcontacten werken bedoel ik dat als je een magneet op t contact ligt dan schakelt ie

Helemaal correct. Maar de vraag is dan vervolgens: komt die melding ook in je centrale binnen?
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 08 nov 2007 :  12:46:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jerry,

Zet je backup van je database eens op het forum. Dan kunnen we eens kijken of dat allemaal goed zit. Zoals je je opbouw van de reed contacten beschrijft, moet het normaal gesproken werken. Ik zou ook zeker de suggestie van Klaas goed nalopen en kijken of je bezetmelders inkomen als je de reedcontacten schakelt met een magneet. Als dat allemaal functioneert, zal Koploper de treinen netjes sturen. Ook de suggestie van Paul om eenvoudig te beginnen om het systeem te leren is een verstandige opmerking. Als je eenmaal in de gaten hebt hoe een simpele baan werkt, kan je makkelijker uitbreiden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 08 nov 2007 :  17:06:49  Toon profiel  Reageer met citaat
daarom ben ik ook in de railovaal aant expirimenteren
dit is echter onderdeel van de complete baan
ik heb wel de hele baan getekent maar alleen het ovaal gebruik ik nu om alles uit te proberen
de rest van de baan kan ik zo nog steeds gebruiken
en die digitale wens had ik allang
nu kreeg ik de kans een jaar geleden om met tams ec te gaan rijden
en dat beviel prima
wat ik wil is een hofdbaan die zichzelf kan besturen en dat ik andere dingen zoals rang en laden/lossen en samenstellen van treinen handmatig kan gaan doen
maar nogmaals
ik expirimenteer op de rail ovaal en de rest komt later wel
ik doe elke keer een stap van cursus en kijk dan of dat werkt
en anders begin ik opnieuw
dat heb ik al 2 keer gedaan
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 08 nov 2007 :  18:10:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

Hier een link naar de site van NMF.
http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ

Onder digitaal vind je info over blokken, secties, bezetdetectie, terugmelders, reedcontacten enz. Lees dit ook maar eens rustig door.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 09 nov 2007 :  11:20:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub bedankt voor de link

Dan even voor paul
Het begrijpen van hoe het werkt
Als ik t zo lees in de cursus dan heeft koploper een aantal voorwaarden
1e detectie
2e aansturing
3e besturing
De detectie is dus waar ik mee probeer te beginnen
Baan getekend
Wissels aan gemeld(die werken nu)
En ben nu met detectie bezig
En die detectie is waar ik nu mee expirimenteer
Als ik zo lees en kijk hoef je niet met een onderbreking te werken maar moet je alleen detectie hebben om t systeem te vertelen wat waargeebeurt/is
En ik heb gekozen voor reed contacten
En ik ben niet met de hele baan bezig maar met een ovaal wat onderdeel van die baan is
Misschien kan je vertellen hoe ik mn data kan down loaden naar jou om te kijken
En begrijpen hoe digitaal en electronica werken
Ik ben auto monteur en ben dagelijks bezig met electronica die storingen geeft door niet goed funtionerende delen
En dat is dan geen trein die moet rijden maar ook daar heb je dezelfde soort storingen
Als een inductie en slechte contacten
Verkeerde aansturing dus dat begrijpen hoe t werkt is niet echt een probleem
Maar laat t even weten
Mijn e mail is cars.motors@kpn-officedsl.nl

Ik hoor/zie je reactie of van anderen wel
Mvg jerry
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 nov 2007 :  12:08:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Jerry,

Oke het is een klein deel van je baan. Echter ik ben bang dat stappen overslaat in Koploper. Baan tekenen zonder dat de bezetmeldpunten bekent zijn, gaat eigenlijk niet goed. Je moet eigenlijk eerst onderhouden blokken doen. Daarom staat deze ook hoger in het menu.
Blijf bij het advies: lees één van de beginnershandleidingen en waarschijnlijk zal je dan minder vragen hebben.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 11 nov 2007 08:14:04
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 09 nov 2007 :  13:02:02  Toon profiel  Reageer met citaat
SORRY
computer wordt ook voor andere dingen gebruikt met h lettrs
maar ik was ook stap voor stap bezig
alleen waar ik tegen aan loop is dat de baan getekend is
de wissels erin gezet
en de meld punten in dat ovaal
en daar kom een probleem
hij ziet ineens de andere rijwegen di mogelijk zijn
heb gisteravond alles in onderhouden weer op 0 gezet niets meer aangeven
nu wil ik trachten een losse baan te tekenen van alleen de ovaal en dan verder expmenteren
maar hoe en waar kan ik zonder alles weg te gooien (wil wel tussendoor de baan gebruiken)even een test baan tekenen en alles erin zetten tot t werkt
want t idee was beginnen met de ovaal en dan als t werkt daaruit verder gaan met alles aante geven
of kan ik de hele baan alles aangeen maar alleen met de ovaal werken
dat denk ik namelijk niet omdat er niets werkelijk aangesloten is wat melders aangaat
mvg jerry
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 10 nov 2007 :  23:48:43  Toon profiel  Reageer met citaat


Download Attachment: mittelstad.bck
33,31 KBik hoop dat de data goed is zodat hij te lezen is
ik zie wel reactie
en hopelijk lees ik dan hoe en wat
mvg jerry
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  08:28:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Jerry,

Het ligt echt aan mij maar ik vind je vraagstelling niet duidelijk. Hierdoor is van mijn kant support geven bijna ondoenlijk.

- In het ovaal wat jij volgens mij probeert te rijden hoe zitten daar de bezetmeldpunten?
- Waarom blokgroepen nu al genoemen? Probeer eerst het rijden onder de knie te krijgen en gebruik zulke uitbreidingen nog niet.
- in blok 14 heb jij ook deadlock items opgegeven; ook hiervoor geldt zelfde als bij vorige opmerking
- blok 27 heeft ook deadlock rijdend naar blok 7. Deze is totaal overbodig. Koploper laat nooit een trein rijden naar een blok wat bezet is. Verwijderen dus...
- Na deze constateringen niet meer verder gekeken. Er is veel te veel gedaan en wie weet wat er nog meer fout is.

Gezien het bovenstaande kan ik alleen maar zeggen: neem eerder gedane adviezen ter hand. Je doet nu veel te veel en snapt hierdoor niet meer waarom iets niet werkt omdat je de werking van de onderdelen niet doorgrond. Op deze manier een baan invoeren is zeker geen goed idee. Ik hoop dat anderen je nog willen helpen, want op deze manier gaat het mij veel te veel tijd kosten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  08:55:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Jerry,

Ik neem aan dat het ovaal dat je bedoelt de blokken 7, 14 en 27 betreft.
Zoals Paul al aangaf heb je er nogal wat overbodige zaken inzitten, in ieder geval voor dit moment. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de database weer van begin af aan opnieuw op te bouwen (na het lezen van de beginnershandleiding). Wil je dat niet, dan zou ik in ieder geval de blokgroepen en deadlocks verwijderen. Bij onderhouden blokken het bezetmeldpunt extern tableau weer op nvt zetten en bij twee stoppunten weer een treinlengte van 0 zetten. Dan zal het in ieder geval moeten rijden. Zo niet, dan heb je of de verkeerde bezetmeldpunten ingevoerd of ze melden niet betrouwbaar.
En nog een tip. Als je met reedcontacten werkt, heeft het niet veel zin om bij bezetmeldingen ook bij 'bezet bij' iets aan te vinken. Wil je dat toch, doe het dan zoals het moet.


groet, Huub

p.s. zou je aub hoofdletters en leestekens willen gebruiken, je berichten zijn nu wel heel moeilijk te lezen.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  10:16:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jerry

....dat denk ik namelijk niet omdat er niets werkelijk aangesloten is wat melders aangaat

Dit is toch wel een verwarrende opmerking. Bedoel je echt wat hier staat? Zo ja, hoe kun je verwachten dat iets werkt als het helemaal niet is aangesloten?
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  13:06:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik bedoel is dat er alleen in de ovaal 6 meldpunten zijn aangesloten en de rest van de baan is er niets anders als de wissels aangesloten.
Dus ik ben alleen maar in de ovaal bezig.
in de cursus staat de volgorde en dan krijg ik op een gegeven moment meldingen dat er onjuiste definitis zijn uit andere wissel combinaties
Als ik dus goed begrijp kan ik beter het ovaal tekenen,en de rest weglaten.
kan ik dan later nog wissels en de rest BIJ tekenen of moet je dan een nieuwe data base maken
Ik heb gewoon de baan getekend en blokken toegekend.
Echter heb ik steeds alleen dat ovaal als start willen gebruiken om daaruit verder te gaan.
Daarom zitten er ook alleen in dit ovaal bezet meldpunten.
dat komt zo uit omdat dit ook een station is zonder echtaftakkingen naar andere sporen in het station zelf.
maar de meldingen van onlogische ... snap ik niet
er komen van die sporen geen meldingen omdat daar niets zit
het enige is dat de wissels werken
maar die zaten al op de ec aangesloten
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  14:17:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

ik zou de tekening van je baanplan zo laten, maar toch moet je beginnen bij onderhouden blokken. Haal alle verbindingen tussen de blokken weg, en maar alleen verbindingen tussen de blokken die voorkomen in het ovaal.

Je zal van het ene naar het volgende blok vinkjes moeten zetten.
Een trein komt uit Blok A, gaat naar Blok B, en je moet een vinkje zetten dat de trein door kan rijden naar Blok C.

Tevens zal het tabblad Bezetmeldingen ingevuld moeten worden.

Voordat deze stappen in orde zijn, svp nog geen andere dingen vast gaan leggen, en probeer de begrippen te handhaven die je op je scherm krijgt, want de foutmelding die ik kreeg in jou database heeft niks met wissels te maken, maar moet in onderhouden blokken opgelost worden.

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  14:42:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

Ik zal vandaag eens naar je database kijken en zien of ik je verder kan helpen. Zelf heb ik ook een database, die groter is dan wat ik nu gebruik. Dat kan wel, maar je moet dingen dan wel heel simpel houden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  15:02:14  Toon profiel  Reageer met citaat
dirk/walter
thanks
ik had gewoon gedaan wat in de cursus staat dus de baan getekend en de blokken gedaan en de verbindingen tussen de blokken gedaan
ga van middag dat ales eens weghalen en dan uit die ovaal werken,zoals ik steeds in gedachten had
misschien is het zinvol om dan een nieuwe base te maken en dan alleen de ovaal te maken en dan verder aanvullen
mvg jerry
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  15:47:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

Dat is altijd een goed plan. Ik zal toch eens naar je database kijken om te zien of ik daar nog dingen in kan vinden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  16:46:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

Ik heb je database bestudeerd en daar zaten een aantal rare dingen in:
Ik heb me beperkt tot de blokken 7, 14 en 27 van het kleine ovaal:

Je had in de blokken geen bezetmeldpunten op genomen, maar meldpunten voor de handmatige wisselstraten. Het bezetmeldpunt is het rondje in de tekenmodus (derde van links). Die heb ik nu in je blokken gezet en genummerd 1.01 en 1.02 in blok 7, 1.03 en 1.04 in blok 14 en 1.05 en 1.06 in blok 27. Ook bij de blokdefinities heb ik dit aangepast en alle overbodige zaken er uitgegooid. Kijk daar maar eens goed naar. Je had ook in het menu digitale onderdelen rare aantallen bezetmelders en wisseldecoders opgegeven. Voor 6 bezetmeldpunten, zoals je ze nu hebt, heb je één s88 module nodig en voor de drie wissels ook maar één wisseldecoder. Dat laatste aantal heb ik op 6 laten staan, vanwege de andere wissels die je al hebt gedefinieerd. Hierbij je aangepaste database, die bij mij in de testmode nu goed werkt op de ovaal. Succes er verder mee.

Download Attachment: 2007111023472_mittelstad.bck
33,01 KB


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 11 nov 2007 17:23:29
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  17:22:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Dirk,

Ik snap de goede bedoelingen, maar als je een bestand als voorbeeld stuurt, om iemand te helpen, doe dat dan goed, want ik krijg zelfs met simulatie valse terugmeldingen. Zie oplichten blauwe blokken.

Je bezetmelders in een blok komen niet overeen met de terugmeldingen in hetzelfde blok.

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 11 nov 2007 :  17:27:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Je hebt gelijk. Ik heb echter even snel gekeken waar de grootste problemen zaten en die aangepakt. Om het echt goed te maken, is er nog wel meer werk nodig. Er komen bij het opstarten meer dingen voorbij, die niet helemaal goed zijn. Het ging mij erom dat er iets op het ovaaltje rijdt. Ik zal verder kijken wat er nog meer aan de database moet gebeuren om het eerste stuk helemaal goed te krijgen, maar, zoals gezegd, dat kost meer tijd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina