Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 140 / Bezoekers Vandaag: 6959
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Schakelvolgorde wissels en seinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

René

47 berichten

Geplaatst - 13 jun 2007 :  23:33:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Bij mijn baan viel het mij vanavond op dat bij het kiezen van een rijweg het sein eerst op groen wordt gezet en daarna pas het daarachtergelegen wissel wordt gesteld. Nu ben ik niet echt een deskundige op dit gebied maar het lijkt mij dat een sein pas op groen mag als het wissel is gesteld.
Ik kan zo niet zeggen of het in alle situaties zo is. Het viel mij op bij een situatie waarbij een trein nog onderweg is naar het blok van het betreffende sein. Ik kan ook niet zeggen of het bij alle rijwegen zo toegaat.
De vraag is wel of dit aan het instellen van de database ligt of dat het iets is wat uit Koploper zelf voort komt.

Groeten,

René Wolf

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 jun 2007 :  07:04:45  Toon profiel  Reageer met citaat
René,

Wat jij ziet moet een andere oorzaak hebben. Koploper zet namelijk wel eerst de wisselstraat en pas hierna gaat het sein uit de stand stop.

Heb jij een database waarin jij kan aangeven op welk punt het gebeurd? Want ik neem aan het op het scherm ook op de voor jouw verkeerde manier gebeurd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 14 jun 2007 :  17:19:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Nog even nadenkend over de vraag en het antwoord. Ik maak gebruik van langzame wisselmotoren die met een schakeldecoder worden aangestuurd. Wat mij opviel is het sein groen was terwijl ik de aandrijving kon horen. Het is niet ondenkbaar dat de aandrijving wel eerder in werking is gezet waarna het sein op groen wordt gezet. Het stellen van een wissel duurt 1 tot 2 seconden.
Ik ga nog even verder kijken of dit het geval is. Misschien valt er dan nog iets te doen met de schakeltijd van het wissel.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 14 jun 2007 :  22:37:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Het is inmiddels duidelijk. Het wissel wordt wel als eerste aangestuurd maar door de korte tijd die maar nodig is om het bipolaire relais om te zetten schakelt het sein daarna direct. Als ik de bekrachtigingstijd van het wissel verhoog naar 2 sec. gaat het sein pas op groen als het wissel om is.
De vraag is wel of die twee seconden invloed hebben op het verwerken en het uitvoeren van opdrachten, bv het afremmen van een trein.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 jun 2007 :  07:03:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha René,

Gelukkig werkt het dus zoals ik het bedacht had....

Nee hoor de lange tijd heeft geen invloed op ander commando's die stuurt Koploper gewoon op (alleen een andere wissels/seincommando natuurlijk niet).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 15 jun 2007 :  18:13:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb in de baan van onze club ook een paar leuke schakelingen.
En het uit eindelijke resultaat is bereikt doot logisch na te den ken en proberen.
Ik ben net zoals Paul geen voorstander om extra relais toe te voegen die dan weer zaken schakelen. dan is koploper de regie kwijt.
Ik ben er door schade en schande soms achter gekomen dat koploper het heel eenvoudig kan regelen, gooi alles wat met de schakelingen, logische actie en speciale acties, weg en start overnieuw.
Ja met decoders die overweg en seinen aansturen,lijkt duur maar werkt wel zo mooi.
Probeer het maar eerst en stel dan je vraag, je zal er achter komen dat koploper het kan, de handleiding helpt je daar ook bij.
Alleen moet je soms het goede trefwoord weten te vinden, maar alles staat in de handleiding.

Henny Noordhoek
LID Spoorgroep Zwitserland en H0m rijder.
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 18 jun 2007 :  16:27:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
@ Paul: bedankt voor het gunstige antwoord. Ik ga de komende tijd eens kijken wat de invloed van de langere schakeltijd op het verloop op de baan is. Toepassen op alle wissels levert hooguit een extra vertraging van 6 sec op.

@Henny: Ik zie de samenhang niet tussen extra schakelingen en extra relais met mijn vraag. Kun je duidelijk maken wat je bedoeld.
Ik maak el gebruik van speciale acties maar die staan toch helemaal los van dit onderwerp.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 jun 2007 :  18:10:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Rene,

Ik weet niet welke decoders je gebruikt, maar als je gebruikt maak van de Lenz decoders dan kan je in Koploper instellen dat de decoder gedurende 0,1 seconde moet worden aangestuurd en in de decoder van Lenz stel je in dat de bekrachtigingstijd 2 seconden moet zijn.

Dan duurt het voor een wisselstraat niet zolang tot alles omgezet is.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jun 2007 :  18:44:58  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim,

Lees eens de eerste bijdrage dan lees jij dat jouw antwoord niet echt hetgeen is wat oorspronkelijk werd gevraagd...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina