Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 120 / Bezoekers Vandaag: 4563
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Belgisch seinstelsel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Marklinrijder

Belgium
16 berichten

Geplaatst - 27 mei 2007 :  15:25:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kom er niet uit hoe je een belgisch seinbeeld met Norm + cijfer + V kan aansturen op 5 adressen. Weet iemand hoe?
Ik stelde reeds de vraag bij wensen om het aantal decoderadressen te vermeerderen naar 7 maar Paul zij dat het kon. Moet ik dan twee leds aansturen op één decoderuitgang of hoe?

Groetjes,

David

Max

11 Posts

Geplaatst - 27 mei 2007 :  16:10:32  Toon profiel  Reageer met citaat
David, misschien heb je hier iets aan http://www.brelec.be/catalog/product_info.php?products_id=56&osCsid=uu6pbob3bbpmade46rmmq4so10

Max
Ga naar bovenaan de pagina

Marklinrijder

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  00:58:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt, maar deze kende ik al. Ik zoek echt een cobinatie op 5 adressen, hoe ik het kan aansturen.
In totaal zijn het 7 lampen die ik moet aan en uitzetten. Sommigen moeten samen maar soms mag het ook niet branden. Wie weet raad. Het gaat om leds en twee decoders met 4 adressen.

David
Ga naar bovenaan de pagina

KroontjesPen

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  09:28:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Weet niet hoe een belgisch seinbeeld er uit ziet maar er zullen best lampen zijn die NOOIT samen zullen branden. Die zou je dan apart kunnen aansturen zodat je als het ware 2 seinen aan stuurt.

___________________________
Fleischmann N
Helaas nog in de kast.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  10:01:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
David,

In de rubriek Koploperwensen was je begonnen met te vragen naar meer adressen voor seinaansturing.
Paul heeft daar de optie laten zien om met een combinatie van adressen te werken.
3 adressen geeft 8 combinaties, 4 adressen geeft 16 combinaties, 5 adressen 32 combinaties. Mogelijkheden genoeg dus.
Dan is het zaak om daarachter een matrix te bouwen die zo'n adrescombinatie vertaalt naar een seinbeeld.
Als ik de handleiding goed begrijp werkt de Brelex module op deze manier. Ik denk dat je toch in deze richting moet denken.
Je vroeg om 7 adressen, waarschijnlijk omdat je 7 verschillende seinbeelden wilt kunnen tonen. Volgens de combinatiemethode heb je aan 3 adressen genoeg.
Ga naar bovenaan de pagina

Marklinrijder

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  11:13:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga rood aansturen, groen, Dubbel geel, Rood/wit, Groen/geel horizontaal, Groen/geel verticaal, Groen met cijfer, groen met keper en cijfer, Dubbel geel en cijfer, Groen geel horizontaal met cijfer,
Groen met keper, Dubbel geel met keper, Dubbel geel met cijfer en keper. 11 seinbeelden dus. Waarvan er bepaalde NIET branden als er andere branden. Groen en rood mogen zeker niet samen branden. De andere in uitzonderlijke gevallen. Daarom dacht ik aan 7 adressen zodat al de lampen apart aangestuurd kunnen worden. Ik hen al even wat zitten nadenken maar kom er toch niet uit.

Groetjes,

David
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  11:46:31  Toon profiel  Reageer met citaat
David,

Het blijft mij toch te ver gaan om voor 1 iemand het aantal mogelijke adressen uit te breiden naar 7. Helaas...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Marklinrijder

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  11:55:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Is er dan niemand anders die belgisch rijdt? Of ben ik de enige die gebruik maakt van een sein met alle seinbeelden?
Kan ik zoals kroontjespen aangeeft in een andere actie de leds gaan aansturen? En toch visueel op het scherm het juiste seinbeeld aangeven.

David
Ga naar bovenaan de pagina

KroontjesPen

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  11:56:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ga ook nu mee met het idee dat je er niet aan zal ontkomen om het aansturen via een stukje elektronica zal moeten doen. Het aantal seinbeelden is zo te zien teveel voor de bestaande decoder techniek.
Die 5 adressen geven juist op die wijze 63 mogelijkheden.



___________________________
Fleischmann N
Helaas nog in de kast.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  12:06:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
David,

volgens mij is je probleem vrij simpel hardwarematig op te lossen. Hoewel simpel, het vergt wel het nodige knutselwerk.
Als je 11 seinbeelden wilt tonen heb je aan 4 adressen genoeg.
Daarbij ga ik ervan uit dat je bij 4 adressen 8 uitgangen hebt,
nl. 1 aan, 1 uit, 2 aan, 2 uit, 3 aan, 3 uit, 4 aan, 4 uit.

Per seinbeeld neem je dan een EN-poort met 4 ingangen.
Voorbeeld:
1 uit + 2 uit + 3 uit + 4 uit geeft seinbeeld 1 = rood
1 uit + 2 uit + 3 uit + 4 aan geeft seinbeeld 2 = groen.
1 uit + 2 uit + 3 aan + 4 uit geeft seinbeeld 3 = geel/geel
enz....

Let wel, sommige lampen worden door meerdere seinbeelden aangestuurd.
Groen wordt b.v. aangestuurd bij het seinbeeld groen, maar ook bij groen/geel horizontaal en groen/geel verticaal. Die moet je dan door middel van een diodematrix aansturen om te voorkomen dat je ongewenste koppelingen krijgt.


Bewerkt door KlaasZ op 28 mei 2007 12:08:25
Ga naar bovenaan de pagina

Marklinrijder

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  12:20:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Het lijkt me niet eenvoudig wat je schrijft Klaas. Ik overweeg een seinsturing van Brelec. Ik weet uit ervaring dat die produkten goed zijn. Jammer van de extra kosten.

Groetjes,

David
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  13:21:09  Toon profiel  Reageer met citaat
David,

Gelukkig is Koploper dan gratis

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  13:31:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Marklinrijder

Het lijkt me niet eenvoudig wat je schrijft Klaas.

David,
Het principe van mijn oplossing is vrij recht-toe-recht-aan. Maar zoals gezegd, het is toch een heel pak knutselwerk. De Brelec doet volgens mij hetzelfde, met dat verschil dat het probleem daar softwarematig is opgelost. Je kunt daar de toewijzing van seinlampen aan decoderadressen inprogrammeren.

De manier waarop ik zulke dingen oplos noem ik wel eens "programmeren met de soldeerbout". Dat is mijn specialiteit, zodra het over echte software gaat ben ik nergens, dan mag een ander het proberen.

PS: als ik de opsomming bekijk in je bericht van 11:13 uur, dan tel ik 13 seinbeelden......

Bewerkt door KlaasZ op 28 mei 2007 13:47:14
Ga naar bovenaan de pagina

Marklinrijder

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  13:51:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas, kan jij me eens meer vertellen hoe jij dat ziet?
Als het mits solderen opgelost kan worden, waarom niet.
Ik hoop dat je het me wil vertellen.

Groetjes,

David
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  14:06:00  Toon profiel  Reageer met citaat
David,

Kijk ook eens op de site van Leon van Perlo http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/ naar de OM 32 serial. Als ik het goed begrijp kan je dan 4 van jouw seinen op een module aansluiten.

Ik heb er zelf geen ervaring mee omdat ik zelf decoders voor NS seinen (vier lampen en acht seinstanden) gemaakt had. Deze decoders maken ook gebruik van een diode matrix zoals Klaas voorsteld. Omdat een adres-recht en hetzelfde adres-afbuigend twee seinstanden oplevert kan ik met 4 adressen 8 seinstanden maken, zonder dubbele adressen te hoeven versturen.

Als de OM 32 serial er eerder geweest was, dan was ik niet meer aan een eigen decoder begonnen. De OM 32 serial is per sein ook nog eens de helft goedkoper dan de onderdelen van mijn eigen decoder.

Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  14:35:21  Toon profiel  Reageer met citaat
David,

Zoals Jan aangeeft kan het met de OM32Serial perfect.
Zie Belgisch seinstelsel: update apparaat definities (versie 2007-02-27, alleen update !!)
Deze Serial32 module is goedkoop en heeft vele mogelijkheden, zeker voor seinstelsels.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  16:05:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
David, het idee wat ik heb zit op het moment alleen in mijn hoofd. Ik kan het wel in een schema uitwerken maar dat kost tijd. Die tijd wil ik er wel aan besteden, maar alleen als je er serieus mee aan de slag gaat.

Gezien de nieuwe suggestie betreffende de OM32serial wacht ik nog even met de uitwerking van mijn plan. De OM32 lijkt mij eigenlijk wel een goede oplossing. Ik zou zeggen, bestudeer die eerst eens voordat je een definitief besluit neemt.

Om je een idee te geven: de low-tech oplossing die ik in gedachten heb bestaat uit ongeveer 30 transistors, 30 weerstanden en 30 dioden (per sein wel te verstaan). Wel simpel, maar veel soldeerwerk.

PS: kan iemand aangeven wat de standaard manier is om een simpel lichtsein aan te sturen, b.v. een Nederlans 3-lichts-sein?
Lijkt misschien een onnozele vraag van mijn kant, maar aangezien ik op mijn eigen spoorbaan voor alles een home-made oplossing heb, ben ik niet zo op de hoogte van wat er in de "gewone wereld" gebruikelijk is.

Bewerkt door KlaasZ op 28 mei 2007 16:13:07
Ga naar bovenaan de pagina

Marklinrijder

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  16:36:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Ik denk dat ik toch maar kies ofwel voor OM32 serial of de lichtseindecoder van Brelec.

Ik laat het resultaat en wat de beslissing wordt wel weten.

Groetjes,

David
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  18:49:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Als je in Koploper geen seinstelsel genereert heb je standaard de keuze tussen een sein met twee of één met drie standen.

Marklin heeft/had seinen met een spoel aandrijving die kan je op een wisseldecoder aansluiten tweestanden sein op één wisseldecoder uitgang en een driestanden, met drie spoelen, op twee uitgangen. Het schakelen van de driestanden seinen moet in een bepaalde volgorde gebeuren dat kun je in Koploper ook instellen.

Heb je alleen maar een sein met lampjes dan kun je een schakeldecoder gebruiken. Voor een driestanden sein heb je ook hier twee adressen nodig. Met het eerste adres schakel je de voeding naar de rode lamp of naar de ingang van het relais op het tweede adres.
Met het tweede adres schakel je dan de gele of de groene lamp in.
Voor de stand rood hoef je dus maar een adresuitgang aan te sturen, voor geel en groen twee.

Dit is dus een methode om een driestanden sein aan te sturen, er is zoveel te koop of te maken, dus wanneer is het de standaard. Voor Koploper maakt het niets uit, de aansturing van de seinen kun je net zo instellen als nodig is.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 28 mei 2007 :  19:32:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Jan,
bedankt voor deze info. Het lijkt veel op de manier waarop ik zelf (analoog) een drielichtssein aanstuur.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 30 mei 2007 :  18:13:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor de gewone seinbeelden staan er schema's op mijn site.Misschien kun je daar een idee uit opdoen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 31 mei 2007 :  18:09:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Is er dan niemand anders die belgisch rijdt?


Toch wel beste Marklinrijder, er zijn nog Belgische rijders ... Alleen maak ik geen gebruik van het uitgebreide seinbeeld zoals jij blijkbaar nodig hebt (Een kopstation waar men tegenspoor kan rijden met snelheidsbeperking), maar gewoon van een standaard seinbeeld (Rood - Dubbel Geel - Groen - Geel/Groen - Rood/Wit).

Buiten het systeem met de OM32 (serieël), bestaat er ook nog de Decoder63 printen (parallel). Dit laatste is in vergelijking ook enorm prijsvriendelijk, al dien je voor een uitgebreid seinstelsel weerom wat elektronica komponenten toevoegen (benodigde kennis).

Bekijk eerst of je de baanopbouw eventueel niet kunt vereenvoudigen, in werkelijkheid zal men ook de verschillende seinen spreiden. Zo heeft men perronseinen en wisselstraatseinen. Wil je toch met de mega-seinpaal werken (beperkte ruimte - geen grondseinen - etc...)
bekijk dan of je de functies niet kan vereenvoudigen.

Voor de oplossing met de Seindecoders van Brelec zul je waarschijnlijk ook afwegingen moeten maken wat je wil aansturen,
maar geen nood ik ga een van de dagen toch langst bij Brelec en vraag hem even wat mogelijk is in functie van Koploper ...

Weet dat de enige beperking je eigen fantasie is

Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert

H0-baan Lijn 12 (Antwerpen-Roosendaal) 2rail DCC Twin-Box / DC-Car System / Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

Marklinrijder

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 31 mei 2007 :  19:36:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Vandaag van Brelec de decoder toegekregen. Straks ga ik hem inbouwen en testen. Je hoort van het resultaat wel.

Groetjes,

David
Ga naar bovenaan de pagina

B-Modelbouw

Belgium
50 Posts

Geplaatst - 31 mei 2007 :  20:43:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Benieuwd naar je bevindingen ... Laat maar iets weten.

Met Vriendelijke Modelbouwgroeten,

Bert

H0-baan Lijn 12 (Antwerpen-Roosendaal) 2rail DCC Twin-Box / DC-Car System / Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

Marklinrijder

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 01 jun 2007 :  01:05:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok jongens hij zit aan het sein is is ingelezen in koploper. De beschrijving en kleuren kloppen volledig met het seinbeeld. Nu nog even wat programmeren in koploper. Doe ik dit met logische en speciale acties of hoe?

Groetjes,

David
Ga naar bovenaan de pagina

Max

11 Posts

Geplaatst - 01 jun 2007 :  07:49:45  Toon profiel  Reageer met citaat
David, dit doe je door het sein aan het blok te koppelen waarin het staat, de seinen op te geven die daar voor staan, en door de seinen ook op tenemen in de eventuele wisselstraat.
Dus zeker en vast niet door speciale of door logische acties te gebruiken.

Max
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina