Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 166 / Bezoekers Vandaag: 1158
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Functiedecoder een schakelaar op het scherm aansturen.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Wim Romijn

Netherlands
981 berichten

Geplaatst - 21 jan 2024 :  18:03:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Door het koppelen van de Z21-app waarbij de waarde van een schakelaar kan worden uitgelezen had ik het idee om bij de locomotief geluiden ook gebruik te maken van het aansturen van de functiedecoder.

Dit omdat het, in mijn ogen, niet goed is dat de conducteur staat te fluiten voor het vertrek van een goederentrein.
De lok gebruik ik ook voor personentreinen.

Maar dit werkt niet als Koploper het adres van de functiedecoder aanstuurt veranderd op het scherm de schakelaar niet en uiteraard ook niet de onderliggende logische actie. In de logging zie ik dat het adres wordt aangestuurd.

Als ik dit dan ook wil zal de functiedecoder gekoppeld moeten worden aan een bezetmelder, net als bij de handmatige wisselstraten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet

keesm

51 Posts

Geplaatst - 21 jan 2024 :  19:14:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Als je een funktiedecoder aanstuurt via een logische aktie /speciale aktie dan kun je de waarde van de logische aktie wel degelijk laten zien met een schakelaar.
Je moet daarvoor selecteren "dat de schakelaar de stand van de logische aktie laat zien"
Je kunt die schakelaar dan niet zelf bedienen maar wel indirect via de logische aktie.


Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 21 jan 2024 :  20:01:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,
Ik stuur de functiedecoder aan via "Functies uitgebreid" bij de lok.gegevens.
En dan stuurt de functiedecoder de schakelaar/logische actie niet aan.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 22 jan 2024 :  12:50:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik snap niet goed wat je wilt bereiken, maar aangezien je ervaring hebt met logische/speciale acties, waarom doe je de aansturing niet gewoon op die manier? Ik zie het voordeel van functies uitgebreid dan niet zo.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 22 jan 2024 :  14:46:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Er zijn geen logische actie voor:
"Arriveert in blok en stopt"
"Gaat weer rijden gewenst"
etc.

En dat zijn bijvoorbeeld de momenten dat ik geluid van de lok wil laten afspelen.
Die momenten zitten wel bij de lok.functie maar om nu de conducteur op zijn fluit te laten blazen als de lok voor een goederentrein zit wil ik niet. Ook stationsomroep voor een goederentrein is onzin.
Als ik dan een logische actie wil maken, kan dat wel maar via een bezetmelder die aangestuurd wordt door een functiedecoder.

Of het een goederen of personentrein is kan ik wel in de logische acties zien.

En dan kan ik via "Soorten locomotief functies" op het juiste moment het juiste geluid laten afspelen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 22 jan 2024 :  16:07:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Het heeft soms een andere naam, soms moet je acties combineren, maar het kan eigenlijk altijd wel.

Ik heb zelf een omroep die aangeeft dat een trein klaar is voor vertrek.
Drie logische acties die allemaal waar moeten zijn (tussen haakjes de soort voorwaarde):
1. In het blok staat een trein stil (Blok trein staat stil)
2. De stilstaande trein moet een treintype zijn waar de omroep moet worden afgespeeld (Blok is bezet door treintype)
3. De trein kan ook daadwerkelijk vertrekken (Blok is bezet en trein rijdt verder).

In combinatie met een wat langere vertrekvertraging is de omroep netjes afgrond voor de trein daadwerkelijk gaat rijden. Werkt feilloos.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 22 jan 2024 :  16:37:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Ik had diverse dingen geprobeerd maar nr. 3 las ik anders, maar in combinatie van nr. 1 moet het inderdaad gaan.
Ga dit eens proberen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 24 jan 2024 :  16:03:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
Bedankt voor de tip, werkt uitstekend.

Mijn gedachte bij "Blok is bezet en trein rijdt verder" was dat de trein dan niet stopt maar gewoon doorrijdt.

Maar de combinatie "trein staat stil" en "rijdt verder" had ik nooit aan gedacht.
Zo zie je maar er is heel veel mogelijk met combinaties van de acties.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina