Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 78 / Bezoekers Vandaag: 4697
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vrijgave wissels
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 28 mrt 2019 :  10:37:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Sinds kort heb ik op mijn baan een langer treinstel rijden. Sommige blokken zijn wat aan de krappe kant. Ik los dat op door het betreffende treinstel hier 10 cm door te laten rijden. Het treinstel staat dan niet meer op het inrij wissel.
Maar het wissel wordt al op de stopmelder vrijgegeven. Het achterste draaistel staat dan nog net op het wissel. Dus als er een trein achter rijdt ontsporing en kortsluiting.
Kan koploper het wissel pas vrijgeven als het treinstel stilstaat of als die doorrijdt en het volgende blok inrijdt?
Ik ben bang van niet, maar Koploper blijft me na 15 jaar nog altijd verbazen.
Het zal er wellicht van komen dat ik bij de betreffende blokken de stopsectie 10 cm korter moet maken.
Ter info ik gebruik k-rals en detecteer de wissels niet.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2019 :  11:17:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Aanvullende blokeigenschappen.

Wat te doen als de trein te lang is kun je daar regelen.
Als de trein op het wissel staat mag hij niet vrijgegeven worden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2019 :  11:22:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Dat ga ik onderzoeken cq proberen.
Maar hoe weet Koploper dat er nog een trein op het wissel staat als die wissel geen detectie heeft.
Gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Bewerkt door MRdirect op 28 mrt 2019 11:23:18
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2019 :  11:46:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Op basis van treinlengte en bloklengte.
Als je trein 100 cm is en je blok is 90 cm dan is je trein te lang voor het blok, dus zal hij minimaal op een wissel staan of een achterliggend blok bezet houden.

In je wisselstraateigenschappen kun je ook nog opgeven op welk meldpunt een wissel vrijgegeven wordt. Kan per wissel worden opgegeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2019 :  13:59:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Op basis van treinlengte en bloklengte.
Als je trein 100 cm is en je blok is 90 cm dan is je trein te lang voor het blok, dus zal hij minimaal op een wissel staan of een achterliggend blok bezet houden.


Dat zal bij mij niet kunnen, ik had vergeten te vermelden dat het om een stationsspoor en een schaduwstation gaat. Dus op deze manier zal het treinstel hier nooit stoppen.
Maar het heeft me wel tot nadenken gezet.

Bij het wissel voor het stationsspoor heb ik al gemeten en van de slanke wisssel kan ik een bezetmeldpunt maken. Als ik dit bezetmeldpunt opneem tbv het voorgaande blok dat wordt dit blok pas geselecteerd als het wissel is vrijgegeven en wordt ook dat wissel pas geactiveerd.

Voor het schaduwstation iets dergelijks. Dat zijn drie sporen naast elkaar. Ik moet nog meten of ik van de twee inrij wissels ook 1 bezetmeldpunt kan maken.
Anders maak ik over de twee inrij wissels een lichtsluis.

Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2019 :  21:15:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Dit is gemakkelijker op te lossen als volgt:
In plaats van 10 cm doorrijden vast te leggen bij de aanvullende blokeigenschappen moet je dat doen in de blokeigenschappen zelf bij de bezetmeldpunten.
Als je daar na de (nu) laatste bezetmelder nog een virtueel punt aanmaakt met "rijden 10 cm, 1 sec" dan wordt de achterliggende wisselstraat pas vrij gegeven als de 10 cm echt is afgelegd.
Wel zorgen dat de wisselstraat pas op het laatste punt wordt vrijgegeven.


Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2019 :  09:27:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect
Dat zal bij mij niet kunnen, ik had vergeten te vermelden dat het om een stationsspoor en een schaduwstation gaat. Dus op deze manier zal het treinstel hier nooit stoppen.


Het stopverbod en langer bezet houden van de wisselstraat zijn beide mogelijke opties bij een te lange trein, maar zijn los van elkaar te kiezen. Als je dus alleen kiest voor langer bezet houden van de wisselstraat, zal de trein gewoon kunnen stoppen, maar de wisselstraat pas vrijgeven in het volgende blok.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2019 :  17:48:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
@ Kees
Dit is voor het schaduwstation een goede optie. Bij het testen merk ik wel een verschil tussen beide methoden.
Bij opnemen in aanvullende blokeigenschappen rijdt de loc op moment dat de afstandsmeting start al met minimale snelheid.
Bij implementatie mbv een virtuele bezetmelder bij blokeigenschappen gebeurt dat niet en krijg je een langere remwegen. Je kan wel aangeven dat de loc op de laatste fysieke bezetmelder met minimale snelheid moet rijden. Maar, voor zover ik dat vanmiddag heb getest, gaat de snelheidsbeperking pas in als de betreffende bezetmelder wordt bereikt. Leren remmen werkt hier blijkbaar niet !? Resultaat is dat er te ver wordt doorgereden. Ik heb al wel de massa simulatie tbv het remmen teruggebracht naar een waarde 5.
Dmv een tweede virtuele bezetmelder (tussen 1 en 2) kan je natuurlijk wel opgeven dat er al eerder met minimale snelheid moet worden gereden. Dat nog eens testen.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 30 mrt 2019 :  21:03:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

@ Kees
Dit is voor het schaduwstation een goede optie. ... afstandsmeting s
M.vr.gr. Marco


Marco, in verkeerde draadje geplaatst.

VrGr,
Kees

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina