Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 355 / Bezoekers Vandaag: 4442
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Gedrag van loc naar op en van draaischijf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 03 feb 2019 :  15:31:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Ik ben een tijdje uit de running geweest voor wat mijn treinbaan betreft. Inmiddels heb ik de boel weer op orde, behave de draaischijf. Ik heb een 7686 van Maerklin nog zonder decoder, omdat ik deze eerst handmatig goed wil laten functioneren voor ik aan een decoder begin. Nu bestaan daar in Koploper verschillende mogelijkheden voor:

1. De aansluitrails als bezetmelder gebruiken, zodat de loc automatisch stopt op de draaischijf, afhankelijk van de lengte van de loc; in samenwerking met het aantal cm doorrijden op de draaischijf (in onderhouden blokken), zoals beschreven in de Help.
2. Een afwijkende lengte gebruiken voor de loc specifiek voor de draaischijf in onderhouden locomotieven (ook beschreven in de Help)
3. Het instellen van een aantal cm doorrijden voor een trein komend uit een van de op de draaisschijf aansluitende blokken (zelf geprobeerd).

Nu blijkt,dat aantal cm voor de ene loc niet hetzelfde is als voor een andere loc. Voorbeeld ik moet een loc met een lengte van 27,5 cm “1” cm laten doorrijden om aan beide zijden ruim 1 cm over te houden als hij stopt (de draaischijf heeft een doorsnede van 30 cm). Bij een andere loc van 22 cm is dat 33 cm doorrijden. Bij het gebruik van een aansluitrails als melder kan een loc van 12 cm van de draaischijf afrijden en pas ik de lengte voor de draaischijf aan, in onderhouden locomotieven, dan moet ik een loc van 17 cm instellen.

Dus het is trial and error, en eindeloos proberen.voor je de juiste instellingen hebt en dan nog ben je niet zeker, dat hij het de volgende keer goed doet.

Uit ervaring weet ik, dat als een loc in het automatisch verkeer de draaischijf afloopt of gedeeltelijk oploopt en de draaischijf gaat automatisch draaien, je de hele programmering van de draaischijf opnieuw kunt doen. 1 keer is niet zo erg, maar als je dat regelmatig moet doen, dan krijg je daar aardig genoeg van. Bovendien leidt dat tot extra slijtage van de motor van de draaischijf.

Wellicht doe ik het fout, maar ik zou niet weten, hoe ik het anders moet doen. Wie heeft goede raad?

Mvrgr
Carel

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  16:58:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,
Kijk bij Paul op website, handleiding derde
Hoe automatiseer je een draaischijf met koploper.

M.v.g.
Piet

Bewerkt door P de Reede op 03 feb 2019 21:46:11
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  22:51:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,Piet,
Bedankt voor de informatie.
Ik heb het artikel bekeken, maar ik mis daarin het instellen van de afstanden, want ondanks het feit, dat de aansluitrails en dus ook de bezemelders even ver van het middelpunt van de schijf liggen, kan dat voor een zelde loc anders uitpakken. Een zelfde lloc kan op verschillende bezetmelders met een andere afstand reageren.
Bovendien werk ik niet met een draai15, Ik houd het zo simpel mogelijk. In dat artikel vind ik allerlei technische hoogstandjes, die ik niet ga toepassen. Als ik de afstanden goed kan instellen ben ik dik tevreden.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 04 feb 2019 :  22:01:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Leuk je weer terug te zien. Kan je een en ander niet netjes instellen met een lichtsluis op je draaischijf?


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 05 feb 2019 :  11:19:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Dat staat allemaal in de handleiding.
Hij moet het gewoon doen!!!!
En heeft niks te maken met draai 15.
M.v.g Piet

Bewerkt door P de Reede op 05 feb 2019 11:22:24
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina